Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

W4D1 gjennomført! Sleit litt i forrige uke med uke 3 med jogging på 3min, så tok 5 dager i stedet for 3. Va veldig spent på denne uka, 5 min e litt lengre enn 3 min men eg klarte det! Senka farta fra 7.2 til 6.7 på jogging og senka fra 6.1 til 5.5 på gå partiene og da gikk det kjempe flott.  :) så fornøyd 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppa pulsklokka jeg så jeg ikke skulle henge meg opp i tiden. Så løper uten telefon og pulsklokke. Deilig og jeg ser det går fortere da jeg tar tiden fra jeg går ut døra og springer til jeg er tilbake. Jeg er ikke noe superløper, men har funnet gleden i det nå når jeg sluttet å henge meg opp i tiden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom forkjølelsen, nå som jeg akkurat hadde kommet igang 🙈 da får det bli gåturer denne uka og tviholde på motivasjonen, det er så fort gjort å dette av lasset når jeg får et avbrekk sånn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen tær som alltid er litt småømme etter tur (sånn at det alltid vært når jeg eks. har vært på ski også, så det er ikke noe nytt). Men i dag er de fortsatt ømme etter gårsdagens løpetur, og det synes jeg ikke er noe godt utgangspunkt for vårsesongen. Vet det er mest nybegynnere her, men noen som har noen tips til hvordan unngå dette? Bør jeg kjøpe et par sko til så jeg veksler litt?

Og en annen ting, jeg vurderer å gå til anskaffelse av en løpevest/drikkesekk. Skal trene meg opp til halvmaraton, og ser at når jeg skal løpe lenger enn 10-12 km kan det være greit å ha med seg veske. Noen som har tips til en god modell? Gjerne en kvinnemodell tilpasset pupper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Week 5 gjennomført! Her var ene dagen løping i 20 min.. var spent på om det skulle gå! Hadde 9,5 km/t og jeg gjennomførte!!! Skudde opp til 11 km/t siste 1,5 min😂 hvem hadde trodde det når jeg startet i romjulen med dette her?!🥳🥳 ikke jeg! Neste uke blir litt hektisk, skal klare å få inn 3 løpeturer på mølla, men får ikke skvist inn gåturene mine som jeg har hatt på de andre dagene, nå når jeg var så motivert! Jaja! 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokdamen skrev (På 21.1.2022 den 8.39):

Jeg har noen tær som alltid er litt småømme etter tur (sånn at det alltid vært når jeg eks. har vært på ski også, så det er ikke noe nytt). Men i dag er de fortsatt ømme etter gårsdagens løpetur, og det synes jeg ikke er noe godt utgangspunkt for vårsesongen. Vet det er mest nybegynnere her, men noen som har noen tips til hvordan unngå dette? Bør jeg kjøpe et par sko til så jeg veksler litt?

Og en annen ting, jeg vurderer å gå til anskaffelse av en løpevest/drikkesekk. Skal trene meg opp til halvmaraton, og ser at når jeg skal løpe lenger enn 10-12 km kan det være greit å ha med seg veske. Noen som har tips til en god modell? Gjerne en kvinnemodell tilpasset pupper. 

Jeg har ikke slitt så mye med tærne opp igjennom men med det ene kneet. Jeg har alltid hatt to sko og vekslet på for å få litt forskjellig belastning. Får også mye mindre vondt på vår/sommer/høst når jeg kan løpe i skog og mer takknemlig underlag enn asfalt/is og mølle.

Vest har jeg dessverre ingen erfaring med, men prøvd drikkebelte og det har jeg dårlig erfaring med. Flasken vipper og er forstyrrende (opplever jeg).

Ellers gikk forkjølelsen fort over og jeg har fått inn to intervaller på mølla til nå, og skal prøve å få inn en siste økt i morgen så jeg får gjennomført mine 3 planlagte økter. Hatt en kort intervall med tempo, en motbakkeintervall og i morgen er planen intervall med lange drag 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superstart skrev (8 timer siden):

Week 5 gjennomført! Her var ene dagen løping i 20 min.. var spent på om det skulle gå! Hadde 9,5 km/t og jeg gjennomførte!!! Skudde opp til 11 km/t siste 1,5 min😂 hvem hadde trodde det når jeg startet i romjulen med dette her?!🥳🥳 ikke jeg! Neste uke blir litt hektisk, skal klare å få inn 3 løpeturer på mølla, men får ikke skvist inn gåturene mine som jeg har hatt på de andre dagene, nå når jeg var så motivert! Jaja! 
 

Bra jobba!💪😁 Det er imponerende på så kort tid!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg gjennomført 3 økter denne uka + 3 lengre gåturer 😊

Mandag: korte intervaller med høyt tempo 45/15, 40/20, 30/30 og 15/15 12-15km/t 2% stigning. Hoppet bare av båndet på mølla i pausene

Torsdag: seige bakkeintervaller 6x6min 5% stigning 9-11km/t. 2 min powerwalk mellom dragene

Søndag: seig pyramideintervall på 6,8,10,8,6 min utendørs med vogn så stigning og tempo varierte litt. 2 min powerwalk mellom dragene

Treningsfrue har veldig mange fine intervaller lagret i arkivet på bloggen sin om noen trenger motivasjon eller variasjon og ikke vil finne opp kruttet på nytt 😁👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg veldig fornøyd med å ha gjennomført 10 km, som jeg hadde bestemt meg for. Men det er de tøffeste og seigeste kilometerne jeg noen gang har hatt, og var millimeter fra å gi meg etter både 6, 8 og 9 🙈 Fy flate så sliten jeg var! 🤯 Lurer på hvorfor 🤷‍♀️
 

Men, nå er det gjort 💪💪💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (28 minutter siden):

I dag er jeg veldig fornøyd med å ha gjennomført 10 km, som jeg hadde bestemt meg for. Men det er de tøffeste og seigeste kilometerne jeg noen gang har hatt, og var millimeter fra å gi meg etter både 6, 8 og 9 🙈 Fy flate så sliten jeg var! 🤯 Lurer på hvorfor 🤷‍♀️
 

Men, nå er det gjort 💪💪💪

Bra jobba!

Altså noen dager er blytunge og hele økta går på ren mentalitet. Det vitner om viljestyrke at du klarte å gjennomføre 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har gjort C25K, korsen syns dåkker uke 5 gikk? Dag 1 og 2 med 5 og 8 min jogging gikk fint, men grue meg litt til dag 3 med 20 minutt uten gåing i mellom. Ser mange sier at kroppen e klar for det, det vare sitter mentalt og det e eg enig i. Har fungert kjempe godt hittil, men 20 min jogging virke litt skummelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnHamish skrev (3 timer siden):

For de som har gjort C25K, korsen syns dåkker uke 5 gikk? Dag 1 og 2 med 5 og 8 min jogging gikk fint, men grue meg litt til dag 3 med 20 minutt uten gåing i mellom. Ser mange sier at kroppen e klar for det, det vare sitter mentalt og det e eg enig i. Har fungert kjempe godt hittil, men 20 min jogging virke litt skummelt. 

Det finnes litt ulike varianter, så min hadde ikke 20 min fullt så tidlig. Men jeg tror det er litt skummelt uansett når det kommer, det virker så mye liksom. Det går nok veldig fint! 
For meg var det kun mentalt, måtte bare innse at det gikk fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Bithiah said:

Det finnes litt ulike varianter, så min hadde ikke 20 min fullt så tidlig. Men jeg tror det er litt skummelt uansett når det kommer, det virker så mye liksom. Det går nok veldig fint! 
For meg var det kun mentalt, måtte bare innse at det gikk fint.

 Ja eg trur det e mye mentalt. 2 x 8 min med 5 min gå pause i mellom va ikke så ille. Tar en ny dag med akkurat den turen før eg prøve meg på 20 min jogging på fredag, satse på at det går bra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnHamish skrev (2 minutter siden):

 Ja eg trur det e mye mentalt. 2 x 8 min med 5 min gå pause i mellom va ikke så ille. Tar en ny dag med akkurat den turen før eg prøve meg på 20 min jogging på fredag, satse på at det går bra 

Hvis du egentlig skulle tatt 20 min neste gang, så bare hopp i det! 💪 Heier på deg og tror du hadde naila den fint! 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/21/2022 at 8:39 AM, Bokdamen said:

 

Og en annen ting, jeg vurderer å gå til anskaffelse av en løpevest/drikkesekk. Skal trene meg opp til halvmaraton, og ser at når jeg skal løpe lenger enn 10-12 km kan det være greit å ha med seg veske. Noen som har tips til en god modell? Gjerne en kvinnemodell tilpasset pupper. 

Ble det forresten kjøpt drikkene? Vurderer det sjøl til sommeren når eg skal ut å jogge, trenger vann med meg og e veldig tungvindt å driver å holde flaska i handa og føler ikke at løpebeltet blir å funke så greit med flaske i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

JohnHamish skrev (På 24.1.2022 den 21.39):

Ble det forresten kjøpt drikkene? Vurderer det sjøl til sommeren når eg skal ut å jogge, trenger vann med meg og e veldig tungvindt å driver å holde flaska i handa og føler ikke at løpebeltet blir å funke så greit med flaske i

Jeg har en løpevest på vei, skal gi en oppdatering når den er på plass og jeg har testet den litt :) Hadde min lengste løpetur noensinne i helgen der jeg bikket 1,5 time, kjenner det er på tide å ha med væske på langtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er! Blir kjempeinspirert💪🏼
 

Jeg har er par spørsmål:

1. jogger dere etter jobb? Jeg syns det er så tyngt, beina er som bly etter 7,5 timers tråkking på hardt betonggulv på jobb. 
 

2. har dere noen gang pådratt dere skade i starten når kroppen ikke er så vant til al løpingen? 
 

3. hvor mange ganger i uken bør man jogge for å få fremgang? Jeg klarer maks å jogge 5 min sammenhengende, ønsker å klare lenger. Men får ikke til å jogge mer enn 2 ganger i uka. 

på forhånd takk for svar🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danseskjørt skrev (9 timer siden):

Så flinke dere er! Blir kjempeinspirert💪🏼
 

Jeg har er par spørsmål:

1. jogger dere etter jobb? Jeg syns det er så tyngt, beina er som bly etter 7,5 timers tråkking på hardt betonggulv på jobb. 
 

2. har dere noen gang pådratt dere skade i starten når kroppen ikke er så vant til al løpingen? 
 

3. hvor mange ganger i uken bør man jogge for å få fremgang? Jeg klarer maks å jogge 5 min sammenhengende, ønsker å klare lenger. Men får ikke til å jogge mer enn 2 ganger i uka. 

på forhånd takk for svar🥰

1) Det varierer..jeg foretrekker morgener, så det må enten være grytidlig eller dager jeg ikke skal på jobb. Kveldsturer funker det også, men gleder meg til kveldene er lyse..

2) Jepp, litt. Eller ikke i starten, da fulgte jeg C25K slavisk og fikk en veldig rolig opptrapping. Etter det gikk jeg litt hardt ut og fikk overbelastning i hofta 🙄 men det gikk seg til med litt ro og spesifikke styrkeøvelser. Etterpå er jeg veldig forsiktig med økning, så god lærdom forsåvidt.

3) De fleste «programmer» legger opp til 3 ganger i uka, og da opplevde jeg stor framgang raskt. Men, jeg hørte en podcast en gang med han Ole Petter Hjelle (han hjerne- og fysisk aktivitet-legen) og han sa: 1 økt i uke er nok til å noenlunde vedlikeholde formen, 2 økter i uka er nok til å få fremgang, 3 økter i uka eller mer er for spesielt interesserte. 😂 Så.. 🤷‍♀️ Er to det du får til, så kjempebra! Ønsker du mer når du etter hvert kommer inn i det, og kanskje opplever et visst sug etter å komme deg ut - så øker du senere. 👍💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danseskjørt skrev (10 timer siden):

1. jogger dere etter jobb

2. har dere noen gang pådratt dere skade i starten når kroppen ikke er så vant til al løpingen?

3. hvor mange ganger i uken bør man jogge for å få fremgang? Jeg klarer maks å jogge 5 min sammenhengende, ønsker å klare lenger. Men får ikke til å jogge mer enn 2 ganger i uka. 

på forhånd takk for svar🥰

1. Jeg jogger nesten utelukkende på kveldstid etter ungene er lagt. Det var veldig tungt å komme seg ut i starten, men nå liker jeg det veldig godt, ferdig med dagen og ingen forpliktelser som venter etter turen. Jogger noen ganger til jobb, men kjenner at kroppen trives best med kveldsrutinen siden det er det jeg gjør mest. 

2. Nei, heldigvis ikke. Jeg var veldig nøye på å øke rolig i starten og har ikke økt på lengde mer enn ca. 10 % i uken. Men det stemte også ganske godt med utholdenheten min i starten. 

3.  Jeg tenker som kommentaren over at to ganger i uken er helt topp i starten. Jeg ligger på 2-3 økter i uken (alltid mål om 3, noen ganger medfører hverdagen at det blir 2) og legger på litt yoga når jeg har tid og overskudd. Det er en veldig god kombinasjon med løping for meg. 

Jeg gikk tilbake og så på min egen start, og jeg klarte bare noen minutter sammenhengende i sommer. I helgen bikket jeg halvannen time. Håper du også finner løpegleden, for meg gjør det underverker for både kropp og hode, spesielt på hjemmekontor 🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...