Gå til innhold

så - hva gjør man når barnet er overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

…og å «nekte å kjøpe bananer» fordi barnet ber om det? Ehm. Det er da ikke barna som dikterer hvilken mat man skal ha i hus? 
 

Er jo bare å si at «vi spiser litt vel mye bananer her i huset, så vi må variere litt mer». Og supplere med gulrøtter, agurker, snack paprika og bær? 

 

Anonymkode: 34b5e...01c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en diskusjon og mange rare svar. Garantert ikke bananer som er utfordringen, enig med TS at det ikke løser noe å fjerne de.

Veldig mange som har sterke meninger om kosthold og svarer i overkant aggressivt. Anbefaler også TS til ikke å høre på varierende råd her og heller høre med ernæringsfysiolog. Synest det høres ut som TS har et fint fokus og gjør mye bra, viktigere å tenke næring enn kalorier. 

Anonymkode: 4f46a...643

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

og vi har mange bananer. Hvis jeg har glemt å kjøpe bananer, blir de etterlyst. Jeg slipper ikke unna bananspørsmålet med sleipe triks - jeg vil bli konfrontert. Og jeg har ikke tenkt å risikere mitt barns fremtidige mentale helse over en banan.

 

Anonymkode: 282f2...0c5

Tuller du nå? Ditt barn må spise mer enn en banan om dagen (i tillegg til all annen mat, ikke istedenfor), hvis ikke risikerer du hans mentale helse? Hans fysiske helse da? HAN MÅ SPISE MINDRE. Det er ingen ting du skal fortelle ham. Det er en ting du skal gjøre. Ikke han. Du og faren. Bare gi ham mindre mat. Og dere selv. Mer pizza? Nei. Mer banan? Nei, én om dagen er nok. Fancy kyllingsandwich? Nei, brødskive med skinke. Hvorfor ikke? Kan ikke spise slik mat hver dag. Hvorfor ikke? Dyrt, tidkrevende, usunt, tar vekk kosen på lørdag, har ikke kylling, har ikke pesto. 

Hva er denne skammen du vil men ikke vil påføre ham? 
 

Hvorfor er det et problem at han etterlyser bananer? Har dere aldri tomt for noen som helst matvare? «Kjøper flere i neste uke», «Spar den til i morgen, det er den siste». Er det å påføre skam?

Anonymkode: 74e05...2d2

  • Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

https://www.klikk.no/helse/kosthold/droppe-frokost-og-vekt-2453738
 

https://www.nrk.no/livsstil/ikke-dropp-frokosten-1.11336286
 

 

https://www.kk.no/livstil/ikke-dropp-frokosten-i-dag/67910324

Fordi insilinverdiene skyter i været etter lunsj! Dette er jo grunnleggende i all spiseforstyrrelsesbehandling for de som overspiser feks: spiser du for lite frokost ender du opp med å overspise på kvelden fordi du har ikke gitt kroppen tilstrekkelig energi. 

Anonymkode: 178ff...21d

men hvorfor mener du at en grov brødskive og et eple er for lite frokost? Det er 200 kalorier og masse fiber og han er mett og  fornøyd. Hva er problemet? 

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

ja, det er et godt spørsmål. Jeg har lekt med tanken om å logge maten hans noen dager. Han er småspist til middag, men elsker kvelds og kan hive innpå mye til kvelds. Er glad i mat og ber alltid om noe ekstra godt, som spesielt far er rask til å si ja til.

Men det han får da er kanskje - istedet for en vanlig brødskive - en "pizzaskive" - dvs et ostesmørbrød med pizzasaus, ost og 2 pepperonislicer. Vi har begynt å bytte ut pepperone med sandwichkylling. En dobbelsandwich med pesto eller guacamole + sandwichkyllig. Eller tacorester  på et ostesmørbrød. Guacamolen er hjemmelaget og vi pleier å spe tacokjøttdeigen med linser, så jeg tenker at disse måltidene ikke er dårlige ernæringsmessig, og han liker ikke melk, så jeg synes det er ok at han spiser en del ost. Men hver dag blir jo en fest for ham da. Er det negativt? eller bidrar det til sunn matglede?

Anonymkode: 282f2...0c5

Dere spiser mye fet mat. 

Anonymkode: e36af...e6e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For en diskusjon og mange rare svar. Garantert ikke bananer som er utfordringen, enig med TS at det ikke løser noe å fjerne de.

Veldig mange som har sterke meninger om kosthold og svarer i overkant aggressivt. Anbefaler også TS til ikke å høre på varierende råd her og heller høre med ernæringsfysiolog. Synest det høres ut som TS har et fint fokus og gjør mye bra, viktigere å tenke næring enn kalorier. 

Anonymkode: 4f46a...643

takk 😊 

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

det gjør vi. Men ungen er nå overvektig, lell....

Anonymkode: 282f2...0c5

Det du beskriver over her er ikke sunn mat

Anonymkode: e36af...e6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 23.47):

ja, men det du åpenbart ikke forstår,  er at hvis du skal begrunne fraværet av banan med at den er minst næringsrik, så legger du grunnlaget for et ganske fucka forhold til mat, for det er faktisk en helt normal matvare til  tross for at den ikke er Den Mest Optimale Frukt. Og folk som har et avslappet forhold til mat går ikke rundt og nekter seg alt som ikke er Mest Optimalt. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Du trenger da ikke si at den er minst næringsrik? Tenker jo at du er en åpenbar grunn til at barnet er overvektig ettersom du unngår å tenke selv, for å unngå feilernæring. 

Du kan som nevnt si at frukt/grønt disken hos dere der hjemme er litt for lite variert - så det blir ikke banan hver eneste dag, på noen av dere. Barn har ikke vondt av kostholdsveiledning, det er en del av å være forelder. Derimot gir du han et fryktelig dårlig utgangspunkt ved å la han gå inn i ungdomsårene med overvekt. 

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 23.49):

For en diskusjon og mange rare svar. Garantert ikke bananer som er utfordringen, enig med TS at det ikke løser noe å fjerne de.

Veldig mange som har sterke meninger om kosthold og svarer i overkant aggressivt. Anbefaler også TS til ikke å høre på varierende råd her og heller høre med ernæringsfysiolog. Synest det høres ut som TS har et fint fokus og gjør mye bra, viktigere å tenke næring enn kalorier. 

Anonymkode: 4f46a...643

Viktigere å tenke næring enn å tenke kalorier? Det går utrolig nok an å ha to tanker på samme tid.. om barnet er overvektig så kan man ikke tillate seg skylapper «fordi det er næringsrik mat».

Anonymkode: 34b5e...01c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere spiser mye fet mat. 

Anonymkode: e36af...e6e

nei, vi gjør ikke det. Dette er ett måltid som ett familiemedlem spiser noen ganger. Du har overhodet ikke grunnlag for å trekke den konklusjonen fra den lille fliken av informasjon.

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

en ting til. Det er en misforståelse at jeg ber om kostholdsråd. Jeg startet tråden for å diskutere hvordan vi kan snakke med barn om dette temaet, og for å snakke om hvordan vi som foreldre forholder oss til problemet. Det har kommet flere fine tips om kostverktøyet til St. Olav hospital, bøker og podcaster som omhandler den mentale biten og mange erfaringer fra folk med lignende problem.

Men alle disse meningene om bananer og avokado opplever jeg for det første at jeg ikke har invitert til i HI, og jeg er - for å være brutalt ærlig  - ikke interessert. For jeg vet forsåvidt hvor hovedproblemet ligger, og det er ikke i fruktfatet eller grønnsakskålen for å si det sånn. Jeg har en ganske god ide om hva jeg vil finne når jeg gjør en kaloriberegning, men jeg synes ikke det er så veldig relevant for det generelle temaet akkurat hvilke kalorier dette bestemte barnet bør kutte, og derfor har jeg ikke sagt det. Jeg opplever det som en gedigen avsporing fra en ellers interessant tråd.

Anonymkode: 282f2...0c5

Og jeg har bidratt tidligere i tråden med hva vi gjør, hvordan vi snakker om det. Det finnes ikke noen nei- mat hos oss. Det blir ikke servert gode pizzalignende skiver til kveldsmat. Og det blir forklart med at kroppen ikke trenger mye mat på kvelden, den trenger hvile om natten, ikke bruke energi på å fordøye mat. Pizzaskiver er ikke noe vi tenker på å servere som kveldsmat engang! Det er helgemat! Vi prater ikke negativt om mat, vi prater positivt om sunn mat! Men det heter heller ikke sunn/usunn mat hos oss, for vi legger ikke fokuset på MATEN, men hva den GJØR for kroppen vår! Derfor får heller ikke ungene nei til banan, eller pizzaskiver, eller bytter ut ost med syltetøy; for det alternativet finnes ikke! Det kjøpes ikke inn! 

Syltetøyet i kjøleskapet er til de gangene vi har pannekaker. Nugatti kjøper vi ikke, derfor er ikke det et valg. 

Jeg blir stadig forundret her inne hvor tafatte noen foreldre er 🤷🏼‍♀️ Det er lov og det er sunt å si nei til ungene sine. 

Anonymkode: 95cb6...015

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 23.42):

For jeg vet forsåvidt hvor hovedproblemet ligger, og det er ikke i fruktfatet eller grønnsakskålen for å si det sånn. Jeg har en ganske god ide om hva jeg vil finne når jeg gjør en kaloriberegning, men jeg synes ikke det er så veldig relevant for det generelle temaet akkurat hvilke kalorier dette bestemte barnet bør kutte, og derfor har jeg ikke sagt det. Jeg opplever det som en gedigen avsporing fra en ellers interessant tråd.

Det er bare to sider siden du sa du famlet i blinde??

For det andre: det er du som selv tviholder på pesto og guacamole etc. Ingen som sier bananer er dritt, men folk gir deg jo råd til hvordan du kan forklare barnet ditt hvorfor dere har byttet ut en viss mat (med bananer som eksempel), men du mener det er helt UMULIG å lære barnet om sunt kosthold ved å faktisk snakke om kosthold? Du unnviker jo helt det du mener er grunnen til at du opprettet tema i utgangspunktet!

Det er ikke snakk om slanking, men dere må snakke om kosthold, om mat som gjør en sterk og sunn, mat som gir lite energi osv. det er ren og skjær FAKTA. 

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 23.49):

men hvorfor mener du at en grov brødskive og et eple er for lite frokost? Det er 200 kalorier og masse fiber og han er mett og  fornøyd. Hva er problemet? 

Anonymkode: 282f2...0c5

Du ba om kilder: LES DEM.
 

200 kalorier til en som sitter på skolebenken er absolutt ikke nok. Det er en halv frokostmengde (kalorimessig) for en slankende person. Han sykler til skolen på 200 kalorier?

Anonymkode: 178ff...21d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare to sider siden du sa du famlet i blinde??

For det andre: det er du som selv tviholder på pesto og guacamole etc. Ingen som sier bananer er dritt, men folk gir deg jo råd til hvordan du kan forklare barnet ditt hvorfor dere har byttet ut en viss mat (med bananer som eksempel), men du mener det er helt UMULIG å lære barnet om sunt kosthold ved å faktisk snakke om kosthold? Du unnviker jo helt det du mener er grunnen til at du opprettet tema i utgangspunktet!

Det er ikke snakk om slanking, men dere må snakke om kosthold, om mat som gjør en sterk og sunn, mat som gir lite energi osv. det er ren og skjær FAKTA. 

Anonymkode: 178ff...21d

jeg famler i blinde om hva kaloribehovet til et barn er, hvordan vi beregner barns BMI, og hvordan vi lager en kostholdsplan designet for at et barn skal "vokse inn" i vekten sin uten slanking, som var rådet helsesøster ga uten noen nærmere råd eller veiledning eller løfte om oppfølging.

Men jeg vet jo hva han spiser, selv om jeg ikke har tallfestet et nøyaktig antall kalorier per måltid. Det var ikke det jeg mente med å famle i blinde.

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Viktigere å tenke næring enn å tenke kalorier? Det går utrolig nok an å ha to tanker på samme tid.. om barnet er overvektig så kan man ikke tillate seg skylapper «fordi det er næringsrik mat».

Anonymkode: 34b5e...01c

Tingen er at om en spiser riktig mat justerer appetitt seg naturlig for de aller fleste. Kroppen er ikke en enkel forbrenningsovn, men en finne ut det som passer for sin kropp. Pluss eventuelle psykologiske faktorer som kan påvirke som f.eks. trivsel. Men kostholdsdiskusjoner på dette forumet har lite for seg, folk henger seg opp i detaljer som guacamole diskusjonen som gikk over flere sider.

Anonymkode: 4f46a...643

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler det er litt sånn "holder for ørene og lalala" fra ts sin side nå. 

Greit. Dere har et supert og variert kosthold, og det er et mysterium at barnet er overvektig. Jeg tror det er best at du bestiller en legetime og får tatt noen blodprøver for å se om dere kan finne ut noe der. 

Anonymkode: 95cb6...015

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 23.39):

Periodisk faste og lavkarbo er jo en av grunnene til at du ikke klarer å være en rollemodell for sønnen din når det gjelder helt sunt og vanlig kosthold, men heller sitter og er livredd for å såre han på noe vis, når det finnes så utrolig mange bra måter du kan ta tak i dette på.

Men igjen; begynn med deg selv. Om du må ha periodisk faste er det åpenbart at ikke du heller har noen viljestyrke til å spise normal og sunn mat. Det er greit det, men tenk på sønnen din. 

Anonymkode: 178ff...21d

vet du hva? dette synes jeg var på grensen til ondskapsfullt. Jeg har spist normal og sunn mat med kalorirestriksjoner i årevis, uten resultater ift vektnedgang. Det krever ikke liten viljestyrke skal jeg fortelle deg. Og nå angriper du meg for å være en dårlig rollemodell fordi jeg tar tak i problemet på en annen måte, som min sønn ikke ser og ikke vet om. Han vet ikke at jeg ikke spiser frokost etter han har gått til skolen, og han vet ikke at jeg har flyttet kveldsmaten  min et par timer, eller grunnen til at jeg har skiftet knekkebrødmerke. Og til slutt slenger du på et "tenk på sønnen din".

Så stygt.

AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 0.06):

Jeg føler det er litt sånn "holder for ørene og lalala" fra ts sin side nå. 

Greit. Dere har et supert og variert kosthold, og det er et mysterium at barnet er overvektig. Jeg tror det er best at du bestiller en legetime og får tatt noen blodprøver for å se om dere kan finne ut noe der. 

Anonymkode: 95cb6...015

jeg har ikke sagt at det er et mysterium at han er overvektig. Jeg har sagt at det er vanskelig å være foreldre og håndtere det på en god måte som ikke påfører ham skam og et vanskelig forhold til mat.

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

og vi har mange bananer. Hvis jeg har glemt å kjøpe bananer, blir de etterlyst. Jeg slipper ikke unna bananspørsmålet med sleipe triks - jeg vil bli konfrontert. Og jeg har ikke tenkt å risikere mitt barns fremtidige mentale helse over en banan.

 

Anonymkode: 282f2...0c5

Tror du overvekt er bra for den mentale (eller fysiske) helsen da..? 😅 Det er ingen som sier at du skal sette totalforbud mot banan eller avocado, men en gutt som sliter med overvektig burde fokusere på mindre kaloririke matvarer. Enten det eller så må porsjonene endre seg drastisk, men jeg mistenker det kan være tøffere for en gutt med god apetitt. 🤷‍♀️

Anonymkode: bc966...3fd

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du overvekt er bra for den mentale (eller fysiske) helsen da..? 😅 Det er ingen som sier at du skal sette totalforbud mot banan eller avocado, men en gutt som sliter med overvektig burde fokusere på mindre kaloririke matvarer. Enten det eller så må porsjonene endre seg drastisk, men jeg mistenker det kan være tøffere for en gutt med god apetitt. 🤷‍♀️

Anonymkode: bc966...3fd

han ble ikke overvektig av bananer. Nå må dere slutte med det banangnålet. Har alle blitt helt gale?

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg har ikke sagt at det er et mysterium at han er overvektig. Jeg har sagt at det er vanskelig å være foreldre og håndtere det på en god måte som ikke påfører ham skam og et vanskelig forhold til mat.

Anonymkode: 282f2...0c5

Og det mange som har svart deg! Og kommet med råd og egne erfaringer! Men dette fungerer tydeligvis ikke for deg? Du skal ikke si til ungen din at han ikke får banan lenger fordi han er feit og det ikke er den sunneste frukten. Du må vri fokuset BORT fra all denne kosematen! 

Når dere begge er overvektige på et normalt og sunt kosthold, så er det kanskje ikke så normalt og sunt likevel? 

Anonymkode: 95cb6...015

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du overvekt er bra for den mentale (eller fysiske) helsen da..? 😅 Det er ingen som sier at du skal sette totalforbud mot banan eller avocado, men en gutt som sliter med overvektig burde fokusere på mindre kaloririke matvarer. Enten det eller så må porsjonene endre seg drastisk, men jeg mistenker det kan være tøffere for en gutt med god apetitt. 🤷‍♀️

Anonymkode: bc966...3fd

Enig, men GUTTEN skal ikke fokusere på mat overhodet. Det er det mor og far som handler og serverer maten som skal. Gutten skal bare spise det de andre spiser og det han får. Det er helt ok at det ikke er kylling eller syltetøy i kjøleskapet. Det er ikke å begrense ham, det er ikke å påføre skam. Det er å være sunn og fornuftig. 

Anonymkode: 74e05...2d2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...