Gå til innhold

så - hva gjør man når barnet er overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker said:

ja, jeg er overbevist om at gener betyr mye. Som sagt er faren og jeg vidt forskjellige typer, og sønnen vår ligner på meg. Og han tåler dårlig det kostholdet faren legger opp til. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Ok, så hvilket kosthold er det faren legger opp til da? Får gutten mer fett og kalorier av far? I såfall må dere bli enige om kostholdet hjemme, og unngå å kjøpe det som blir for fristende for ungene. Du skrev i HI at barnet hadde lagt på seg det siste året, så noe bør dere vel gjøre? 

Anonymkode: 161c8...e2c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isambard skrev (2 minutter siden):

Noen ganger er det kanskje enkle forklaringer.

 

Les deg gjerne opp 😊

https://forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532?fbclid=IwAR0g7WI8iirH_Deg6_lvWVlNmB41Q9iVhsXQrYmVl3NfwigwYlmbz_sLuM8

Anonymkode: 4f46a...643

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sein middag (rundt kl 19) og serverer som regel alltid grønnsaker/salat også til pizza. Om vi har noe ekstra godt og barna vil ha mer, så får de beskjed om å spise salaten/grønnsaker først og om de da fortsatt er sultne kan de få mer pizza f.eks. Mellom skole og middag får de heller den skiva eller frukt, joghurt og det er mye enklere å begrense det ved å si at de får bare 1 siden det ikke er så lenge til middag. 

Det er vanskelig å snakke om mat og kalorier med barn, men jeg synes de ofte responderer bra når man blir litt teknisk og fokuserer på hva kroppen trenger og mindre på sunt/usunt. 

Og det er viktig å huske at selv om det man spiser er sunt, så kan det likevel være veldig kaloririkt. Ja pesto, guacamole, majones etc er ikke usunne i seg selv, men de blir fort MYE unødvendige kalorier og hvis det spises flere ganger om dagen så blir alle disse små bekkene faktisk fort en betydelig mengde. 🤷‍♀️ Nå er ts veldig opptatt av kveldsmaten, men det er jo hele kaloriregnskapet for dagen og gjerne uka som skal gå opp. Om den spiseskjea pesto også er på frokosten, lunsjen og middagen så utgjør det en forskjell. 

Anonymkode: f584b...a2e

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror absolutt ikke har noe med selvdisiplinen til barnet å gjøre.

Alle barn hiver i seg det godteriet som blir satt frem. 

Jeg skriver helt sannferdig om hva jeg selv har sett. Jeg påstår ikke at det gjelder i alle tilfeller.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kan vi endre vanene til et barn uten å forklare hvorfor, og i forlengelsen av det - hvordan snakke med barn om slanking, uten å påføre skam, uten å gjøre mat til en issue?

Jeg vet selvfølgelig at agurk er sunnere enn pizza, men hvordan trekker du vekk pizzatallerken og gir ungen et knekkebrød med agurk uten å problematisere barnets forhold til mat og kropp?

det er det som er vanskelig

Anonymkode: 282f2...0c5

Dette har du jo faktisk fått mange gode svar på i løpet av tråden, men du ser ut til å overse det.Hvorfor?

Anonymkode: 80b13...ed0

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Isambard said:

Jeg tror absolutt ikke har noe med selvdisiplinen til barnet å gjøre.

Alle barn hiver i seg det godteriet som blir satt frem. 

Jeg skriver helt sannferdig om hva jeg selv har sett. Jeg påstår ikke at det gjelder i alle tilfeller.

Det er ikke sant om mine i hvertfall. Her i huset har vi nok av gammelt godteri...

Anonymkode: f584b...a2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette har du jo faktisk fått mange gode svar på i løpet av tråden, men du ser ut til å overse det.Hvorfor?

Anonymkode: 80b13...ed0

La også merke til dette... ts klager over at folk henger seg opp i de små detaljene, men samtidig er det kun de hun selv responderer på. Mange har gitt gode svar som hun totalt overser. 😬

Anonymkode: bc966...3fd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jeg snakker med mine barn som (var) gode og runde om mat? Jeg snakker generelt ikke om "slem" og "snill" mat. Jeg setter tydelige grenser og forklarer hvorfor de f.eks. ikke får tre ostesmørbrød til kvelds, når de spiste minimalt med middag. Jeg forklarer hvorfor man ikke kan spise nugatti til hvert måltid. Og jeg forklarer at de ikke trenger å spise, om de ikke er sultne.

Jeg tilbyr sunne alternativer til f.eks. kvelds, og dersom ingenting av det frister - Ja, da er de ikke sultne. 

En av fordelene (eventuelt ulempene) med å være et overvektig barn, er at det er foreldrene som er ansvarlig. Et barn slipper å ta det ansvaret selv.

Og ja, vi har hatt mange kamper. Heldigvis er det lenge siden, da barna er vant til hvordan ting fungerer i vårt hjem.

Når det er sagt, så får de godteri i helgene, en is av og til i ukedagene, og noe godt om vi gjør noe "ekstra". Alle barna er nå normalvektige, men vi må passe på da både jeg og far har lett for å legge på oss.

Anonymkode: 85c8c...b6e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 19.38):

Dette har du jo faktisk fått mange gode svar på i løpet av tråden, men du ser ut til å overse det.Hvorfor?

Anonymkode: 80b13...ed0

overse? jeg har lagt de gode innspillene inn i et eget worddokument, slik at jeg kan huske dem og tenke videre, og diskutere med faren. Jeg har laget en tabell over de typiske måltidene gutten får, for å ta en kaloriberegning, så jeg får litt solid faktum å jobbe videre med. Også har jeg allerede brukt ett av de konkrete tipsene som kom, som var å si at han kan få ett - kun ett -  ostesmørbrød med bare ost, ikke pepperoni eller salami, etter at han har spist et knekkebrød. Og den dealen tok han på strak arm.

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 19.42):

La også merke til dette... ts klager over at folk henger seg opp i de små detaljene, men samtidig er det kun de hun selv responderer på. Mange har gitt gode svar som hun totalt overser. 😬

Anonymkode: bc966...3fd

det har kommet mange - veldig mange - gode innspill, og jeg har dessverre ikke kapasitet til å svare hvert enkelt nå som det er nettopp den tiden på døgnet da familien velter inn etter fritidsaktiviteter, og 10-åringen skal ha kvelds og legge seg. Men jeg har lest dem, og kopiert dem inn i et word-dokument for å se nærmere på hva jeg kan ta med meg videre. Og så har jeg ikke hatt noe spesielt å tilføye på de innleggene som kommer med gode eksempler på hvordan man snakker med barn. Jeg tar i mot, noterer og protesterer ikke. 

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanker barnet, vel? Altså, reguler inntak av kalorier. Aktiviser barnet om barnet er rolig i løpet av skoledagen. Kun godis/bakverk/snacks på lørdager (men begrenset). Barnet spiser tydeligvis for mye kalorier og forbrenner for lite. Enkel matematikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vo jar ei jente på 5 år som har vært overvektig og som nå er normalvektig. Det har vært litt av en reise og vi har lært mye på veien. Når vi endelig fikk til endring var når hele familien endret måten vi spiste på.

Vi har ikke vært så opptatt av aktivitet.

Laget akkurat nok middag til alle. F eks ved taco så lager vi kun to lefser til hver, tar så så mye ost og et lite beger rømme. Om hun tar mye ost så sier vi at "husk at alle skal ha" om hun ber om en 3. Lefse så sier vi "nei det er tomt/nei den siste er lillesøster, hun hat bare spist en." I praksis betyr dette at jeg som normalvektig heller  ikke kan spise så mye ost jeg vil og så mye taco jeg vil.

Kun Godteri lørdager og da i minimale mengder. Enten en kjærlighet på pinne eller en gompeske. Eller to biter smågodt.

Vi har byttet ut alle varer i kjøleskapet hun spiser mye av. Fra yoghurt til naturell yoghurt. Musli uten sukker. Brunost er kun en skive i helger, syltetøy, gomme, nugatti og alle andre søte pålegg er borte. Vi kjøper inn en ost. Når den er tom må andre pålegg spises ( kaviar, makrell i tomat, skinke, leverpostei og andre pålegg som vi vet hun ikle elsker og spiser masse av.) Da slipper vi å begrense henne og hun begrenser seg selv. 

Vi opplevde også at det ble spist lite til middag og mye til kvelds. Så kuttet kveldsmaten og begynte med  grønnsaker og en frukt ( pent dandert) i stede. 

 

Anonymkode: 4a9a8...e01

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

er det noen som vet hva kaloribehovet til en 10 år gammel gutt er egentlig? mener å ha lest 1950 et sted - kan det stemme?

Anonymkode: 282f2...0c5

Har du ikke lært NOE av denne tråden? Du skal ikke tenke kalorier! Du må justere kostholdet og gi det tid! Du er så slankeskadet. Håper du skaffer sønnen din hjelp.

Anonymkode: 178ff...21d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du ikke lært NOE av denne tråden? Du skal ikke tenke kalorier! Du må justere kostholdet og gi det tid! Du er så slankeskadet. Håper du skaffer sønnen din hjelp.

Anonymkode: 178ff...21d

Nå fikk jeg nettopp ganske skarp kritikk lenger oppe i tråden for at det har gått ett år siden helsesøster tok kontakt, men jeg skal altså ha kritikk for at jeg ikke gir det tid i tillegg???

nå har vi justert kostholdet i blinde det siste året fordi det er utrolig vanskelig å finne konkret informasjon om barn og overvekt.   Har inntrykk av at man må møte opp helsestasjonen og be om en papirkopi bare for å få tak i en vekstkurve. 

Uansett -  det vi har gjort det siste året fungerer jo ikke. Så nå har jeg tenkt å gå litt mer systematisk til verks og kaloriberegne alt han typisk spiser, slik at jeg kan identifisere problemet. Og i det arbeidet er det jo av interesse å vite om en tiåring kan spise 2000 kcal per dag eller bare 1000. Eller kanskje det er 3000? Jeg famler jo i blinde uten den informasjonen.

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå fikk jeg nettopp ganske skarp kritikk lenger oppe i tråden for at det har gått ett år siden helsesøster tok kontakt, men jeg skal altså ha kritikk for at jeg ikke gir det tid i tillegg???

nå har vi justert kostholdet i blinde det siste året fordi det er utrolig vanskelig å finne konkret informasjon om barn og overvekt.   Har inntrykk av at man må møte opp helsestasjonen og be om en papirkopi bare for å få tak i en vekstkurve. 

Uansett -  det vi har gjort det siste året fungerer jo ikke. Så nå har jeg tenkt å gå litt mer systematisk til verks og kaloriberegne alt han typisk spiser, slik at jeg kan identifisere problemet. Og i det arbeidet er det jo av interesse å vite om en tiåring kan spise 2000 kcal per dag eller bare 1000. Eller kanskje det er 3000? Jeg famler jo i blinde uten den informasjonen.

Anonymkode: 282f2...0c5

Sjekk utt kostholdsverktoyet.no

Anonymkode: 4a9a8...e01

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå fikk jeg nettopp ganske skarp kritikk lenger oppe i tråden for at det har gått ett år siden helsesøster tok kontakt, men jeg skal altså ha kritikk for at jeg ikke gir det tid i tillegg???

nå har vi justert kostholdet i blinde det siste året fordi det er utrolig vanskelig å finne konkret informasjon om barn og overvekt.   Har inntrykk av at man må møte opp helsestasjonen og be om en papirkopi bare for å få tak i en vekstkurve. 

Uansett -  det vi har gjort det siste året fungerer jo ikke. Så nå har jeg tenkt å gå litt mer systematisk til verks og kaloriberegne alt han typisk spiser, slik at jeg kan identifisere problemet. Og i det arbeidet er det jo av interesse å vite om en tiåring kan spise 2000 kcal per dag eller bare 1000. Eller kanskje det er 3000? Jeg famler jo i blinde uten den informasjonen.

Anonymkode: 282f2...0c5

Har du lagt om kostholdet DERES? Har dere tilbudt han mer grønnsaker? Har dere regulert inntaket av kveldsmat? Har dere gitt han sunnere og magrere alternativer? Har dere endret kos til bare helgene? Har du og far kommet til enighet om at sønnen deres ikke kan spise "kosemat" så mye som faren tilbyr?

Nei, det har dere ikke. Så selvfølgelig famler du i blinde når du ikke har lagt om deres eget kosthold og ramser opp at du ikke tar tak og ikke vet hvordan du kan ta en prat med sønnen din?

Anonymkode: 178ff...21d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå fikk jeg nettopp ganske skarp kritikk lenger oppe i tråden for at det har gått ett år siden helsesøster tok kontakt, men jeg skal altså ha kritikk for at jeg ikke gir det tid i tillegg???

nå har vi justert kostholdet i blinde det siste året fordi det er utrolig vanskelig å finne konkret informasjon om barn og overvekt.   Har inntrykk av at man må møte opp helsestasjonen og be om en papirkopi bare for å få tak i en vekstkurve. 

Uansett -  det vi har gjort det siste året fungerer jo ikke. Så nå har jeg tenkt å gå litt mer systematisk til verks og kaloriberegne alt han typisk spiser, slik at jeg kan identifisere problemet. Og i det arbeidet er det jo av interesse å vite om en tiåring kan spise 2000 kcal per dag eller bare 1000. Eller kanskje det er 3000? Jeg famler jo i blinde uten den informasjonen.

Anonymkode: 282f2...0c5

Jeg synes faktisk det høres ut som en god idé! Det er ofte anbefalt for voksne mennesker som sliter med vektnedgang å telle kalorier i ei uke eller to uten å endre kostholdet. Ikke bare vil det gi mer informasjon om hva ulike matvarer inneholder, men man vil også få en bedre idé om hvordan man skal gå videre. Som du sier så er det en vesentlig forskjell på om han ligger i et overskudd på 300 kalorier eller 800 kalorier daglig. Å være bevisst over hva enkelte matvarer inneholder er for mange nødvendig for å klare å endre vanene sine (eller å hjelpe andre å endre vanene deres). 

https://tdeecalculator.net - Denne kan gi deg en pekepinne på hvor mange kalorier han bruker daglig utifra aktivitetsnivå. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du ikke noen skikkelig oversikt over hva han faktisk spiser? Du må jo føre dagbok (han trenger ikke vite det) og få en oversikt, det er jo ikke rart du famler i blinde. 🤷‍♀️ Vet du egentlig hvor mye pesto eller guacamole han faktisk har på skivene? Eller ost? Smør? Sånn til eksempel... 

Jeg fant en kalkulator som estimerte ca 2000 kcal for middels aktive 11årig jente, men det vil jo være store individuelle forskjeller her som f.eks. vekstperioder etc. 

Anonymkode: f584b...a2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

jo, men hvis han ikke får ostesmørbrød vil han ha syltetøy. Og det er i hodet mitt et dårligere valg.

Han har ikke egne midler ti å kjøpe godteri, så det har jeg kontroll på. Men han gnåler mye om is og noe godt i hverdagene, og det har blitt mye is om sommeren tidligere. Dette året har vi hatt pakker med sun-lolly i fryseren, ikke fordi de er så bra, men de er mindre ille enn andre isalternativer.

Anonymkode: 282f2...0c5

Jeg sier rett og slett det kan du ikke få på en hverdag. Da spiser vi noe annet. Feks si nei, syltetøy har så mye sukker, det får du ikke nå. Ostesmørbrød er jo veldig usunt og blir fort mye kalorier. Knekkebrød er mye mer kalorifattig enn skiver.  Maten høres absolutt sunn ut, men kan fint være kaloririk likevel. Dobbelsandwich oppfattes som 1 skive av kroppen, men du får dobbelt så mye kalorier. Pesto er også veldig kaloririkt. Da bør du ta veldig tynt lag. Men høres it som du må snakke med far om å ikke være sånn på tilbudssiden. Ha mindre av den gode maten i hus på ukedager. Kjøp heller bedre pålegg i helgen.

Anonymkode: 02ef9...38b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sjekk utt kostholdsverktoyet.no

Anonymkode: 4a9a8...e01

takk 🙂

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...