Gå til innhold

så - hva gjør man når barnet er overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvordan kan vi endre vanene til et barn uten å forklare hvorfor, og i forlengelsen av det - hvordan snakke med barn om slanking, uten å påføre skam, uten å gjøre mat til en issue?

Jeg vet selvfølgelig at agurk er sunnere enn pizza, men hvordan trekker du vekk pizzatallerken og gir ungen et knekkebrød med agurk uten å problematisere barnets forhold til mat og kropp?

Gutten har allerede et problematisk forhold til mat, slik du beskriver det. Overspising er ikke sunt. Ellers er det bare å flytte fokuset vekk fra slanking og kropp, og heller prøve å fokusere på å være sunnere. Jeg synes det er en uting å kategorisere matvarer som "god" og "dårlig", men det er ingen hemmelighet at enkelte matvarer inneholder mer næring og metter bedre enn andre. Å opplyse om dette fører ikke nødvendigvis til et usunt forhold til mat, så lenge man ikke blir hysterisk. Kunnskap er makt. 

Du kan for eksempel si at ___ hjelper kroppen å vokse, at ____ gjør deg mer mett enn ____ og at ____ er godt, men skal kun spises på lørdager som kos. 

Det er ikke så vanskelig eller problematisk som det kanskje virker som, men jeg kan forstå at du sliter med å videreformidle dette til en guttunge som kanskje aldri har opplevd regler rundt mat. Dessverre er det tydelig at han trenger det, og du gjør han en bjørnetjeneste ved å ta tak i dette problemet før det utvikler seg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker said:

og svarer man når barnet vil ha mer?

Anonymkode: 282f2...0c5

Kan du lage mindre mat slik at det begrenser seg på den måten? Evt si at "nå har du spist to brødskiver, er du fremdeles sulten kan du få en frukt eller noen grønnsaker". Som en annen foreslo kan man også si at man sparer resten til dagen etter. 

Om han spiser mindre kvelds blir han kanskje også mer sulten på dagtid og følgelig spiser han mer middag? Dette handler mye om vane for min del iallfall. 

Anonymkode: 161c8...e2c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

og svarer man når barnet vil ha mer?

Anonymkode: 282f2...0c5

"Kroppen bruker litt tid på å si ifra at den har fått nok mat. Du kan få et glass vann også kan vi vente å se hva magen sier. Hvis du fortsatt er sulten om en stund kan du få litt grønnsaker, det er sunt og godt for kroppen." 

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 17.56):

Som forelder sier man "Nei, vi skal spare resten til i morgen". Ærlig talt, er jo masse man kan gjøre bare ved å utøve myndigheten sin som forelder.

At du TS spør om råd ETT år etter at helsesøster varslet, synes jeg er urovekkende.

Anonymkode: 178ff...21d

jeg har da ikke sagt at vi ikke har gjort noe. Men jeg ble inspirert av en annen tråd her i dag til å ta debatten om hvordan vi snakker med barn om temaet, og hvordan vi behandler overvektige barn.

Det er mange kostholdsråd her. Men her er noe annet som jeg lurer på:

Anbefalingen er at barn ikke skal slankes. De skal "vokse inn" i vekten sin. Men hvordan gjør man det var spørsmålet jeg stilte i HI.

Jeg kan masse om kosthold, og masse om slanking, men svært lite om hvordan jeg beregner hvilken kalorimengde en 10-åring skal ha for å "vokse inn" i vekten sin. 

Miranda Bailey skrev (På 2.9.2021 den 17.59):

Her tror jeg du bommer litt. Sunt fett er viktig, men når man har et barn som sliter med å regulere porsjonene sine og som gjerne får økt apetitt når spesielt god mat er involvert, så er det viktig å finne en balanse. Du er redd for endringer fordi du frykter han skal få i seg for lite (?), men nå er dere i en posisjon hvor han altså får i seg for mye, og det er ikke noe bedre det heller. 

 

hæ? jeg er ikke redd for endringer. Eller at han skal få i seg for lite.

Men jeg er livredd for å påføre ham skam og vanskelige følelser rundt mat og kropp, livredd for å bomme i måten jeg snakker med ham om disse tingene. 

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

jeg har da ikke sagt at vi ikke har gjort noe. Men jeg ble inspirert av en annen tråd her i dag til å ta debatten om hvordan vi snakker med barn om temaet, og hvordan vi behandler overvektige barn.

Det er mange kostholdsråd her. Men her er noe annet som jeg lurer på:

Anbefalingen er at barn ikke skal slankes. De skal "vokse inn" i vekten sin. Men hvordan gjør man det var spørsmålet jeg stilte i HI.

Jeg kan masse om kosthold, og masse om slanking, men svært lite om hvordan jeg beregner hvilken kalorimengde en 10-åring skal ha for å "vokse inn" i vekten sin. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Dette er slanking, selv om noen prøver å få det til å høres mindre ukorrekt ut ved å bruke andre ord.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hæ? jeg er ikke redd for endringer. Eller at han skal få i seg for lite.

Men jeg er livredd for å påføre ham skam og vanskelige følelser rundt mat og kropp, livredd for å bomme i måten jeg snakker med ham om disse tingene. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Jeg sikter til dette med at du mener/insinuerer at ost, pesto og guacamole er nødvendig for at han skal få i seg sunt fett. Alle disse matvarene inneholder sunt fett, men de inneholder også mye kalorier, og de metter dårlig. Da er det bedre å heller prioritere egg, makrell i tomat/annen fet fisk og meieriprodukter (yoghurt for eksempel) som gutten ikke anser som "kosemat". 

Jeg har forståelse for at det er en vanskelig situasjon å være i, men du sier selv i HI at det er tydelig at gutten din er klar over vektproblemet sitt, og at det plager han. Da er det viktig å ta grep. Som jeg skrev i mine andre innlegg: flytt fokuset på næring og metthetsfølelse. Det er helt vanlig å lære barna sine at makrell i tomat er bedre for kroppen enn nugatti. Det skaper kun et usunt press når det blir hysterisk. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miranda Bailey skrev (Akkurat nå):

Jeg sikter til dette med at du mener/insinuerer at ost, pesto og guacamole er nødvendig for at han skal få i seg sunt fett. Alle disse matvarene inneholder sunt fett, men de inneholder også mye kalorier, og de metter dårlig. Da er det bedre å heller prioritere egg, makrell i tomat/annen fet fisk og meieriprodukter (yoghurt for eksempel) som gutten ikke anser som "kosemat". 

Jeg har forståelse for at det er en vanskelig situasjon å være i, men du sier selv i HI at det er tydelig at gutten din er klar over vektproblemet sitt, og at det plager han. Da er det viktig å ta grep. Som jeg skrev i mine andre innlegg: flytt fokuset på næring og metthetsfølelse. Det er helt vanlig å lære barna sine at makrell i tomat er bedre for kroppen enn nugatti. Det skaper kun et usunt press når det blir hysterisk. 

jeg har ikke sagt at akkurat de varene er nødvendige for sunt fett, men sunt fett er nødvendig for en kropp - og hjerne - i vekst, ja.  Men jeg er helt uenig i at de metter dårlig og er dårlige valg. Fett er kjempemettende - det er jo derfor de er ja-mat i et lavkarbokosthold for eksempel. Og jeg skjønner ikke forslagene dine til alternativer. makrell ja, men egg og youghurt er da  ikke alternative fettkilder. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 18.30):

jeg har ikke sagt at akkurat de varene er nødvendige for sunt fett, men sunt fett er nødvendig for en kropp - og hjerne - i vekst, ja.  Men jeg er helt uenig i at de metter dårlig og er dårlige valg. Fett er kjempemettende - det er jo derfor de er ja-mat i et lavkarbokosthold for eksempel. Og jeg skjønner ikke forslagene dine til alternativer. makrell ja, men egg og youghurt er da  ikke alternative fettkilder. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Øh. Fordi ren yoghurt og egg inneholder fett. Man trenger ikke maxe med rene fettkilder som pesto og guacamole, liksom.

Dette bekrefter det jeg mistenkte. Du skriver at du kan masse om næringsinnhold og mat etc. Jeg antar da at du er som flere av oss, en en evig slanker. Selvfølgelig kan man masse om mat når man har satt seg inn i slankekur på slankekur. Men du kan bare om ernæring fra slanke-perspektivet. Du kan ingenting om ernæring fra perspektivet: Sunt og normalt kosthold. Det vises jo bare her når du heller spiser mat med 90 % fett enn å skjønne at egg og yoghurt duger som fettkilder. 

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 18.30):

jeg har ikke sagt at akkurat de varene er nødvendige for sunt fett, men sunt fett er nødvendig for en kropp - og hjerne - i vekst, ja.  Men jeg er helt uenig i at de metter dårlig og er dårlige valg. Fett er kjempemettende - det er jo derfor de er ja-mat i et lavkarbokosthold for eksempel. Og jeg skjønner ikke forslagene dine til alternativer. makrell ja, men egg og youghurt er da  ikke alternative fettkilder. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Du spør hvordan du kan snakke med barnet om mat uten å shame. Men har du tenkt på ditt eget forhold til mat? Hvordan forholder DU deg til mat? Dere må endre matvanene innad i familien. Ikke se på ja-mat og nei-mat, men se på mengden gutten spiser. Dropp ost i ukedagene, spar det til helgene. Han er ikke 17 år, dere har fortsatt masse myndighet til å hjelpe han på vei med selvregulering. Vil han ha mer mat? Tilby noe annet. 

Det er så enkelt å si ting uten å påføre barnet skam:
"Det holder med to brødskiver, men du kan få en frukt eller litt grønnsaksstaver om du fortsatt er sulten?". "Det er veldig godt, men kroppen har ikke så mye nytte av det, så vi spiser det i helgen isteden". "Når man spiser usunn mat, så er det vanskeligere å spise sunn mat som gjør en frisk og sterk". "Vi må spise mer av dette, for det holder oss mer frisk, og det trenger vi jo nå under corona". 

Du kan jo si det på enormt mange måter, men det hjelper jo ikke om du selv har et spiseforstyrret forhold til mat (med det mener jeg slankefokusert holdning til mat). 

Anonymkode: 178ff...21d

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Øh. Fordi ren yoghurt og egg inneholder fett. Man trenger ikke maxe med rene fettkilder som pesto og guacamole, liksom.

Dette bekrefter det jeg mistenkte. Du skriver at du kan masse om næringsinnhold og mat etc. Jeg antar da at du er som flere av oss, en en evig slanker. Selvfølgelig kan man masse om mat når man har satt seg inn i slankekur på slankekur. Men du kan bare om ernæring fra slanke-perspektivet. Du kan ingenting om ernæring fra perspektivet: Sunt og normalt kosthold. Det vises jo bare her når du heller spiser mat med 90 % fett enn å skjønne at egg og yoghurt duger som fettkilder. 

Anonymkode: 178ff...21d

jeg har da ikke sagt at man "trenger maxe med rene fettkilder". Jeg sier bare at det er ikke den spiseskjeen med guacamole som gjør gutten overvektig. Det er da virkelig ikke en spesielt kontroversiell påstand!? hvordan ble dette en tråd om guacamole? det er helt absurd av og til hvilke detaljer folk henger seg opp i. Og pesto på kyllingsandwichen? det har han fått den siste uken, aldri før. Så det er ikke den som har gjort det heller.

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

jeg har ikke sagt at akkurat de varene er nødvendige for sunt fett, men sunt fett er nødvendig for en kropp - og hjerne - i vekst, ja.  Men jeg er helt uenig i at de metter dårlig og er dårlige valg. Fett er kjempemettende - det er jo derfor de er ja-mat i et lavkarbokosthold for eksempel. Og jeg skjønner ikke forslagene dine til alternativer. makrell ja, men egg og youghurt er da  ikke alternative fettkilder. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Jeg tenker disse matvarene ikke oppleves som veldig mettende for sønnen din, ettersom han spiser såpass mye av det. Hadde han fått et måltid han fant mettende, hadde han trolig ikke spist like mye. Ellers er de ikke dårlige valg i seg selv, men de er igjen dårlige valg for sønnen din. I dine beskrivelser er det tydelig at han anser disse matvarene som "kosemat", og da burde de begrenses. Det er viktig at du forstår at dine tanker, meninger og opplevelser med mat kan være forskjellige fra sønnen din sine. Det er hans behov som skal tas hensyn til her, ikke dine. 

Eggeplomme og meieriprodukter som yoghurt inneholder sunt fett, jo. Inkluderer du dette i et ellers balansert kosthold så vil han ikke oppleve mangel på sunt fett. Om gutten din er veldig glad i ost men ikke like opphengt i yoghurt, så er det mer sannsynlig at han nøyer seg med en porsjon yoghurt, selv om han kanskje hadde mast om flere porsjoner med ostesmørbrød. Det er ikke uvanlig å ville spise større porsjoner av mat man synes er spesielt god. 

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 15.02):

det skjønner jeg. Men det er ikke de 46 kaloriene i guacamolen som velter kaloriregnskapet. Jeg har ingen rasjonell grunn til å nekte ham guacamole.

De innspillene jeg ønsket med å lage tråden var en diskusjon om hvordan vi snakker med barn om hva og hvor mye på en måte som ikke trigger problemer i forhold til skam.

 

Anonymkode: 282f2...0c5

Jeg var en av de som svarte tidligere om hvordan vi la om kosten. Vi snakker også med vår gutt om hvilken type mat som er bra for kroppen og som gjør kroppen sunn og sterk og hvilke matvarer som er lurt å begrense. Snakker også om bevegelse og at det er viktig både for hode og kroppen. Snakker på samme måte til både han som er tynn og han som var overvektig. (Og de har fått samme kosthold hele veien, helt klart at gener spiller inn, han ene er som meg og overspiser lett, reagerer bedre på kosthold nærmere lavkarbo, mens den andre ligner på far og tåler bedre brød etc.). 

Og fascinert over hvordan alle tråder som omfatter kosthold og vekt tar helt av på KG og spores av av alle som synser om kosthold .

Anonymkode: 4f46a...643

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 18.54):

Og fascinert over hvordan alle tråder som omfatter kosthold og vekt tar helt av på KG og spores av av alle som synser om kosthold .

Anonymkode: 4f46a...643

word

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 18.52):

Jeg var en av de som svarte tidligere om hvordan vi la om kosten. Vi snakker også med vår gutt om hvilken type mat som er bra for kroppen og som gjør kroppen sunn og sterk og hvilke matvarer som er lurt å begrense. Snakker også om bevegelse og at det er viktig både for hode og kroppen. Snakker på samme måte til både han som er tynn og han som var overvektig. (Og de har fått samme kosthold hele veien, helt klart at gener spiller inn, han ene er som meg og overspiser lett, reagerer bedre på kosthold nærmere lavkarbo, mens den andre ligner på far og tåler bedre brød etc.). 
 

Anonymkode: 4f46a...643

ja, jeg er overbevist om at gener betyr mye. Som sagt er faren og jeg vidt forskjellige typer, og sønnen vår ligner på meg. Og han tåler dårlig det kostholdet faren legger opp til. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du lurer på hva du skal svare når barnet ønsker mer mat f. Eks pizza, og vet at det er mer igjen.. 

Mine barn ligger i nedre grense på vekt, men de får ikke lov til å spise ubegrenset av den grunn. Jeg sier rett ut at "nå skal vi ikke ha mer pizza/kake/is/boller" enkelt og greit. 

Det er min jobb som forelder å passe på at de spiser sunt og får i seg den næringen de trenger. 

Jeg kan også si "nei du kan ikke få pannekaker i matpakken. Du trenger ordentlig mat med næring" 

 

 

Anonymkode: 18891...18d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er mulig jeg ikke har vært tydelig nok i HI (eller senere innlegg), så det er et par ting jeg vil presisere:

- jeg har god greie på kosthold og næringsinnhold, så jeg trenger forsåvidt ikke ny info om det. Men tråden er jo ikke bare for meg, så for all - fortsett gjerne med folkeopplysning, men det var ikke akkurat det jeg var ute etter med å opprette tråden, fordi:
- til tross for at jeg har god greie på kosthold,  så blir dette ikke etterlevd i praksis ift sønnen. Det er mange som har gode råd av typen "gi ham et knekkebrød", "gi ham noe som ikke frister". Det er fornuftige gode råd, som likevel overser det store vanskelig spørsmålet:

Hvordan kan vi endre vanene til et barn uten å forklare hvorfor, og i forlengelsen av det - hvordan snakke med barn om slanking, uten å påføre skam, uten å gjøre mat til en issue?

Jeg vet selvfølgelig at agurk er sunnere enn pizza, men hvordan trekker du vekk pizzatallerken og gir ungen et knekkebrød med agurk uten å problematisere barnets forhold til mat og kropp?

det er det som er vanskelig

Anonymkode: 282f2...0c5

Du kan rett og slett fokusere på helse, trenger ikke nevne vekt engang. Men forklare at ALLE mennesker kan bli syke av for mye usunn mat, kanskje det ikke synes, men det legger seg på innsiden av blodårene feks. Derfor er det viktig med sunn mat i hverdagen, mye grønnsaker osv. Ostesmørbrød/pizza er ikke spesielt sunt, men er greit helgen feks. Og så må du rett og slett kutte ned på fettet høres det ut som, hjelper lite at det er sunt fett når han ender i overskudd. 

Anonymkode: e77fa...805

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss snakker vi ikke om sunn og usunn mat, men hva maten GJØR for kroppen. Godteri gjør ingenting for kroppen. Det er godt, men det blir ikke noe muskler av det. For å vokse og få muskler må man ha vitaminer, det får vi av kjøtt og fisk og grønnsaker. 

Kveldsmat er koselig, men stort sett blir middagen så sen på grunn av treninger at vi sier at "dette er både middag og kveldsmat", så ren kveldsmat er det sjelden vi har. Og har vi det, begrenser vi mengden. Hvorfor? Fordi man sover dårlig om man spiser mye på kvelden. Kroppen trenger å hvile om natta. Man kan lettere få mareritt om man spiser mye sent. Dette er ting våre barn får høre. Ikke at det er usunt å spise sent. Eller at maten er usunn. Eller at de spiser for mye. 

Og vi er veldig bevisste på hvordan vi snakker om mat også. Det finnes ikke fy-mat, nei-mat, osv. Vi fokuserer på den sunne maten og bemerker den. "Mmm, det var god salat! Kjenn så deilig den knaser i munnen! Jeg elsker issalat" osv. Unger er lettpåvirkelige 😉

Anonymkode: 95cb6...015

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som vet hva kaloribehovet til en 10 år gammel gutt er egentlig? mener å ha lest 1950 et sted - kan det stemme?

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

er det noen som vet hva kaloribehovet til en 10 år gammel gutt er egentlig? mener å ha lest 1950 et sted - kan det stemme?

Anonymkode: 282f2...0c5

UMULIG å si.. Høyde, vekt, aktivitetsnivå og gener spiller også en rolle, ikke kun alder og kjønn. 

Anonymkode: bc966...3fd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagr merke til at det er veldig mye "kos" i hjem med overvektige barn.

Mye godteri, vafler, brus og kake. Det at barnet har besøk er grunn nok til at mor disker opp. Samtidig som de voksne ikke skjønner hva de gjør feil.

Dette er ikke dumme mennesker, men kanskje de har et helt annet bilde av hva som er "mye"?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 minutt siden):

Jeg har lagr merke til at det er veldig mye "kos" i hjem med overvektige barn.

Mye godteri, vafler, brus og kake. Det at barnet har besøk er grunn nok til at mor disker opp. Samtidig som de voksne ikke skjønner hva de gjør feil.

Dette er ikke dumme mennesker, men kanskje de har et helt annet bilde av hva som er "mye"?

Stemmer langt fra alltid. Tenker derimot at de som har så enkle forklaringer på komplekse problemstillinger fremstår litt enkle. (Nå kommer det sikkert 100 svar på at det er veldig enkelt og at det bare er kalorier inn vs kalorier ut 😆). 

Anonymkode: 4f46a...643

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stemmer langt fra alltid. Tenker derimot at de som har så enkle forklaringer på komplekse problemstillinger fremstår litt enkle. (Nå kommer det sikkert 100 svar på at det er veldig enkelt og at det bare er kalorier inn vs kalorier ut 😆). 

Anonymkode: 4f46a...643

Noen ganger er det kanskje enkle forklaringer.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...