Gå til innhold

så - hva gjør man når barnet er overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

tja, nei, jeg er bare litt skeptisk til mye mat om kvelden. Leste i boka til Øivind Torp + så et forsøk i et program fra BBC hvor stor forskjell det er på hvordan mennesker forbrenner måltider inntatt tidlig på dagen i forhold til nøyaktig samme mat inntatt om kvelden. 

Mulig jeg misforstår forslaget ditt, men jeg tenker at sen middag er et stort måltid i kveldinga?

Skepsisen min kommer kanskje fra at jeg har fedme selv, og har endelig etter 20 år funnet et opplegg som funker for meg, bl.a. med periodisk faste, og det passer skikkelig dårlig med sen middag i mitt opplegg. Nå skal jeg ikke sette min helse over hans, men jeg vil gjerne finne noe som funker for begge, hvis det gir mening?

Anonymkode: 282f2...0c5

Poenget er jo at hvis du forbrenner 2500 kalorier i døgnet så kan du spise alle de midt på natta hvis du ønsker det. Er minimal forskjell og døgnets total som teller.

Mengde, mengde og mengde gjeller voksne og barn. Maten kan være så sunn man bare ønsker men man blir like feit av den.

Salat er stort sett veldig kalorifattigt så det kan man spise mye av.  Frukt bør man være forsiktig med, ja det er sunt men det er karborikt

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt fastlege, få henvisning til fedmepoliklinikk som igjen kan følge opp eller henvise til rehab med fokus på aktivitet og kosthold for både barnet og foreldre ☺️ Jobber selv på et slikt rehabsenter. Høres ut som dere trenger litt hjelp til å stake ut en kurs videre ❤️

Anonymkode: 40b33...a85

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke flere kalorier i smeltet ost enn i kald ost, så ostesmørbrød vs brødskive med ost er det samme.

Pesto er i praksis bare olje, og enormt kaloririkt. Det er sunt fett, men en spiseskje er over 120 kalorier. 

Å få ham over på havregrøt eller annen mat som metter godt, er lurt. Du skriver at far gir ham "ekstra god" kveldsmat, så her er du nødt til å få far på lag. Andre ting som metter bra er egg (omelett eller eggerøre er enkelt både til kveldsmat og i matpakken), grønnsaker i staver er fint å ha liggende så hele familien kan knaske på etter behov. Kald havregrøt (kjøleskapsgrøt) er en slager hos mine barn. Lages klar på forhånd og kan enten være frokost, lunch eller kveldsmat i farten. Enten med kanel og raspet eple, eller frosne blåbær og bringebær som tiner mens grøten står i kjøleskapet. 

Frys ned middagsrester du ikke vil han skal ta som kveldsmat. Gjør sunn mat til det mest tilgjengelige (eller eneste) alternativet. 

Vi kjøpte isbitmaskin som gjorde at hele familien drikker mye mer vann og har helt sluttet med juice og saft. De knasker til og med isbiter som snacks, og det føles fortsatt (etter tre år) som litt luksus med fri tilgang på isbiter.

Anonymkode: 9e0e2...395

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

det skjønner jeg. Men det er ikke de 46 kaloriene i guacamolen som velter kaloriregnskapet. Jeg har ingen rasjonell grunn til å nekte ham guacamole.

De innspillene jeg ønsket med å lage tråden var en diskusjon om hvordan vi snakker med barn om hva og hvor mye på en måte som ikke trigger problemer i forhold til skam.

 

Anonymkode: 282f2...0c5

Jeg tror at barna ser på de voksne. Hvordan har de voksne det i sine kropper? er de stolte og glade? er de aktive og fornøyde? Hvordan forholder de seg til andre angående kropp, positive eller negative. "hun er så tynn nå, ser jo syk ut" "de er tjukke, altfor tjukke" type kommentarer på utseende er noe barn merker. 

Jeg tenker også at barn som er overvektige kan slite med at andre barn kommenterer på barnslig vis. Som voksen kan man lytte og støtte og si at ja hva om vi alle skal bli sunne? Hva synes du om det? Det gjør vi. Mamma og pappa kan snakke med noen som er skikkelig god på hva slags mat vi bør spise for å være sunne og så skal vi gjøre litt forandringer slik at vi blir sunne hele gjengen. Det er mamma og pappa sitt ansvar at alle her har det bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at min 11 åring spiser ekstreme mengder til tider. Han virker konstant sulten og langer innpå. Men han er slank og muskuløs, så jeg antar at det er den daglige fysiske aktiviteten som gjør at han kan tillate seg det.. Hvis din sykler til og fra skolen og trener to dager i uken, og utenom det sitter stille i sofaen og er sugen på mat, så er han ikke aktiv nok mener jeg. 

Du kan jo legge ved masse grønnsaker i matboksen hvis han liker det. Min spiser mye brokkoli, gulrot og paprika til lunsj på skolen, i tillegg til to brødskiver og kanskje en yoghurt. Jeg har hele oppveksten til gutten min sagt ting som "nå jubler blodcellene dine (🤣)" eller "nå blir kroppen glad" når han har spist sunn mat. Det er viktig at de vet hva som er sunt, og så er det vår oppgave å holde styr på hva som er veldig kaloririkt (kan jo være sunt det også, men pesto feks må jo begrenses, det er jo crazy mye kalorier i...) 

Anonymkode: d2b1f...656

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posjonskontroll. Ikke lag så middag at det blir rester. Ikke lag så mye at man kan spise seg stappmett. server alle en passe mengde, og det er det. Man kan klare seg fint med to brødskiver til kvelds, og det spiller ingen rolle om de er kalde eller varme, men kylling, pesto, ketchup, ekstra med ost, stekt i smør osv kommer jo gjerne i tillegg hvis de er varme, det bør begrenses til kosemat, dvs fredag el. Hos oss har vi aldri tacorester (annet enn salat), for vi må dele og alle liker det godt. Vi blir mette. 

Anonymkode: 74e05...2d2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du vil jo åpenbart at han skal få lov til å fortsette å spise som han gjør, og samtidig gå ned i vekt!? Lykke til….
Du virker å ha et forvridd syn på hva som er normal, kalorifattig mat for hverdagen, hva som bør forbeholdes helg og spesielle anledninger, og hva som er sunt isolert sett, men for kaloririkt til at det kan spises til hverdags. 

Anonymkode: 7950e...93c

Fristet til å si at jeg er enig. Det er ganske mange tråder der en eller annen TS ber om råd for et problem, og så avslår alle ideene folk kommer med. 

Har inntrykk av at TS bare vil at de skal fortsette som før og så skal det mirakuløst ordne seg selv. Hun understreker at hun ønsker råd til å snakke om det med gutten uten å påføre ham skam. Altså leser jeg at han deretter skal spise mindre og sunnere på eget initiativ.

Vel, TS, du forventer for mye av en 10-åring hvis du mener at han skal regulere dette selv etter en velmenende samtale med foreldrene. 

Synes du har fått mange gode råd her, og vet du hva, det der du som er den voksne her, og av og til må voksne bare ta tak, skjære gjennom og innføre nye rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 15.03):

Du vil jo åpenbart at han skal få lov til å fortsette å spise som han gjør, og samtidig gå ned i vekt!? Lykke til….
Du virker å ha et forvridd syn på hva som er normal, kalorifattig mat for hverdagen, hva som bør forbeholdes helg og spesielle anledninger, og hva som er sunt isolert sett, men for kaloririkt til at det kan spises til hverdags. 

Anonymkode: 7950e...93c

det er mulig jeg ikke har vært tydelig nok i HI (eller senere innlegg), så det er et par ting jeg vil presisere:

- jeg har god greie på kosthold og næringsinnhold, så jeg trenger forsåvidt ikke ny info om det. Men tråden er jo ikke bare for meg, så for all - fortsett gjerne med folkeopplysning, men det var ikke akkurat det jeg var ute etter med å opprette tråden, fordi:
- til tross for at jeg har god greie på kosthold,  så blir dette ikke etterlevd i praksis ift sønnen. Det er mange som har gode råd av typen "gi ham et knekkebrød", "gi ham noe som ikke frister". Det er fornuftige gode råd, som likevel overser det store vanskelig spørsmålet:

Hvordan kan vi endre vanene til et barn uten å forklare hvorfor, og i forlengelsen av det - hvordan snakke med barn om slanking, uten å påføre skam, uten å gjøre mat til en issue?

Jeg vet selvfølgelig at agurk er sunnere enn pizza, men hvordan trekker du vekk pizzatallerken og gir ungen et knekkebrød med agurk uten å problematisere barnets forhold til mat og kropp?

det er det som er vanskelig

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 15.32):

Kontakt fastlege, få henvisning til fedmepoliklinikk som igjen kan følge opp eller henvise til rehab med fokus på aktivitet og kosthold for både barnet og foreldre ☺️ Jobber selv på et slikt rehabsenter. Høres ut som dere trenger litt hjelp til å stake ut en kurs videre ❤️

Anonymkode: 40b33...a85

kan du fortelle litt mer? er det et kommunalt tilbud? hva er kriteriene for å få plass? hvordan foregår det?

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

SÅ - hva gjør man?

Man spiser sunne matvarer hjemme. Lykke til. Innvandrerbutikker har ofte bra utvalg av grønnsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

det er mulig jeg ikke har vært tydelig nok i HI (eller senere innlegg), så det er et par ting jeg vil presisere:

- jeg har god greie på kosthold og næringsinnhold, så jeg trenger forsåvidt ikke ny info om det. Men tråden er jo ikke bare for meg, så for all - fortsett gjerne med folkeopplysning, men det var ikke akkurat det jeg var ute etter med å opprette tråden, fordi:
- til tross for at jeg har god greie på kosthold,  så blir dette ikke etterlevd i praksis ift sønnen. Det er mange som har gode råd av typen "gi ham et knekkebrød", "gi ham noe som ikke frister". Det er fornuftige gode råd, som likevel overser det store vanskelig spørsmålet:

Hvordan kan vi endre vanene til et barn uten å forklare hvorfor, og i forlengelsen av det - hvordan snakke med barn om slanking, uten å påføre skam, uten å gjøre mat til en issue?

Jeg vet selvfølgelig at agurk er sunnere enn pizza, men hvordan trekker du vekk pizzatallerken og gir ungen et knekkebrød med agurk uten å problematisere barnets forhold til mat og kropp?

det er det som er vanskelig

Anonymkode: 282f2...0c5

Man kutter mengden, ikke produktene i seg selv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 14.54):

nei? dobbel = to brødskiver = 200 kcal + litt kylling og en spiseskje guacamole. Han drikker vann eller sukkerfri saft til.  Jeg mente dobbel som i lukket sandwich, ikke åpen

Anonymkode: 282f2...0c5

Beklager, trodde du mente det var sandwich med ost i tillegg. 

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 17.07):

det er mulig jeg ikke har vært tydelig nok i HI (eller senere innlegg), så det er et par ting jeg vil presisere:

- jeg har god greie på kosthold og næringsinnhold, så jeg trenger forsåvidt ikke ny info om det. Men tråden er jo ikke bare for meg, så for all - fortsett gjerne med folkeopplysning, men det var ikke akkurat det jeg var ute etter med å opprette tråden, fordi:
- til tross for at jeg har god greie på kosthold,  så blir dette ikke etterlevd i praksis ift sønnen. Det er mange som har gode råd av typen "gi ham et knekkebrød", "gi ham noe som ikke frister". Det er fornuftige gode råd, som likevel overser det store vanskelig spørsmålet:

Hvordan kan vi endre vanene til et barn uten å forklare hvorfor, og i forlengelsen av det - hvordan snakke med barn om slanking, uten å påføre skam, uten å gjøre mat til en issue?

Jeg vet selvfølgelig at agurk er sunnere enn pizza, men hvordan trekker du vekk pizzatallerken og gir ungen et knekkebrød med agurk uten å problematisere barnets forhold til mat og kropp?

det er det som er vanskelig

Anonymkode: 282f2...0c5

Det er der jeg syns helsepersonell skal inn i bildet, for det er jo dette som er sååå vanskelig. 

Jeg har ikke overvektige barn, men snakker likevel mye om hva som er sunn, bra mat for kroppen, hva som er litt-mat og hva som ikke er så bra og derfor spiser vi det bare på lørdag eller spesielle anledninger. Skal ikke skryte av at ungene mine har så sunt kosthold, men vi prøver hvertfall å snakke om det fra tidlig av. Den kunnskapen er viktig uavhengig av vekt, for sunn mat er jo sunt for alle, og alle kan bli overvektige senere i livet. Når jeg ser vi er inne i en fase hvor det blir for mye kosemat setter jeg foten ned og sier at nå må vi prøve å spise litt sunnere fremover. Sønnen min ba for eksempel om kakao i dag, jeg sa at det får vente til i morgen ettermiddag, for da er det helg. 

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 17.23):

Synd det ikke er Fat Camps i Norge, slik det er i USA.

Anonymkode: 77468...ef2

De campene har jo egentlig ingen varig effekt, så så veldig synd er det ikke. Finnes jo noe tilsvarende for voksne i Norge, men effekten på vekta er veldig liten. 

 

PetterKanin skrev (På 2.9.2021 den 17.34):

Man kutter mengden, ikke produktene i seg selv.

Men hvordan gjør man det da når barnet spør om et pizzastykke til og det VET at det er mer igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Man kutter mengden, ikke produktene i seg selv.

Enig i dette. Hvis det feks alltid er masse tacokjøttdeig igjen på fredagene, så bør dere tilberede mindre kjøttdeig. Men hvis dere alle er overvektige må dere nok belage dere på en livsstilsendring alle sammen. Tror ikke dere klarer å kun få gutten på 10 til å endre seg mens dere andre fortsetter som før...

Jeg tror heller ikke det er så farlig å fortelle gutten at det er viktig å passe litt på vekten. Kan legge det frem som at det blir lettere å delta i lek osv, at man kan føle seg slapp hvis man blir for stor osv. Litt samme som at jeg sier til mine at de kan få hudkreft hvis de nekter å bruke solkrem🙈

Anonymkode: d2b1f...656

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (10 minutter siden):

Men hvordan gjør man det da når barnet spør om et pizzastykke til og det VET at det er mer igjen? 

Skal man slanke må man si at det er nok nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (18 minutter siden):

Men hvordan gjør man det da når barnet spør om et pizzastykke til og det VET at det er mer igjen? 

Som forelder sier man "Nei, vi skal spare resten til i morgen". Ærlig talt, er jo masse man kan gjøre bare ved å utøve myndigheten sin som forelder.

At du TS spør om råd ETT år etter at helsesøster varslet, synes jeg er urovekkende.

Anonymkode: 178ff...21d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her i huset er det kjedelig hverdagsmat på hverdager også skeier man ut i helger. Thats it. Ofte "går vi tom" for usunn mat så man må klare seg på kjedeligere mat. Jeg er stor fan av å venne barn til at mat er hovedsaklig brensel og kos på plass nr 2. Hver jævla måltid hver eneste dag trenger IKKE være en fest.

Anonymkode: 9a35a...d56

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg er veldig uenig med deg i at det er noe galt med pesto og guacamole. Kroppen trenger sunt fett, som man finner i begge disse matvarene. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Her tror jeg du bommer litt. Sunt fett er viktig, men når man har et barn som sliter med å regulere porsjonene sine og som gjerne får økt apetitt når spesielt god mat er involvert, så er det viktig å finne en balanse. Du er redd for endringer fordi du frykter han skal få i seg for lite (?), men nå er dere i en posisjon hvor han altså får i seg for mye, og det er ikke noe bedre det heller. 

Ettersom han er småspist til middag så er det klart at det er disse brødmåltidene som er den største synderen, og det kan jeg forstå. Jeg spiste et knekkebrød med én skive ost i dag morges - det ble 100 kalorier. Brød inneholder gjerne mer kalorier enn knekkebrød, og om han får flere skiver ost (eller flere skiver brød OG ost) så skal det ikke mye til før han ligger et par hundre kalorier i overskudd. Ost, pepperoni og pesto er alle ingredienser som inneholder mye kalorier, og burde derfor begrenses. Prioriter magert pålegg i ukedagene, som f.eks kjøttpålegg (kylling, kalkun, hamburgerrygg, skinke), mager kremost, leverpostei med mindre fett eller ost med mindre fett. Grønnsaker burde det være fri tilgang til, og de kan fort gjøre en skive med skinke langt mer spennende å spise. 

Andre gode matvarer som kan erstatte brødmåltidet er omelett/eggerøre/kokt egg (som også har sunt fett!), yoghurt med frukt, havregrøt eller semulegrøt, smoothie, ulike wraps (kan bruke speltlompe) eller rett og slett bare litt middagsrester. 

Jeg hadde også fri tilgang til all mat når jeg var yngre, og jeg spiste så mye som jeg ville. Min mor turte aldri å si nei, muligens i frykt for at jeg skulle utvikle et usunt forhold til mat - men det gjorde jeg selvsagt uansett. Å trøkke i seg alt man har lyst på er ikke å ha et sunt forhold til mat, og å begrense seg selv er ikke å ha et usunt forhold til mat. De av vennene mine som hadde foreldre som kontrollerte hva de fikk spise i ukedagene og hvilke matvarer som var forbeholdt helgene er i dag friske og normalvektige. Det er neppe en tilfeldighet. Det går fint an å lære barn at en skive med skinke og agurk er bedre for kroppen/metter mer enn en skive med nugatti. Det betyr ikke at sistenevnte aldri skal eller kan spises, men at man kan vente til lørdagen før man koser oss med det. 

Endret av Miranda Bailey
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (På 2.9.2021 den 17.34):

Man kutter mengden, ikke produktene i seg selv.

og svarer man når barnet vil ha mer?

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 17.40):

Enig i dette. Hvis det feks alltid er masse tacokjøttdeig igjen på fredagene, så bør dere tilberede mindre kjøttdeig. Men hvis dere alle er overvektige må dere nok belage dere på en livsstilsendring alle sammen. Tror ikke dere klarer å kun få gutten på 10 til å endre seg mens dere andre fortsetter som før...

Jeg tror heller ikke det er så farlig å fortelle gutten at det er viktig å passe litt på vekten. Kan legge det frem som at det blir lettere å delta i lek osv, at man kan føle seg slapp hvis man blir for stor osv. Litt samme som at jeg sier til mine at de kan få hudkreft hvis de nekter å bruke solkrem🙈

Anonymkode: d2b1f...656

vi er ikke alle overvektige. Far er slank og veltrent, og har alltid vært en atletisk type. Det er utrolig vanskelig å få det til å synke inn hos ham at sønnen vår ligner meg, og ikke ham, og rett og slett ikke tåler det kostholdet som far er vant til. Når gutten har fått smaken på et eller annet han vil ha på en vanlig hverdag, så er det alltid noe far har servert først. Så kommer jeg med et knekkebrød dagen etter, og må svare på hvorfor han ikke kan få ditten og datten som far ga ham i går.

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

og svarer man når barnet vil ha mer?

Anonymkode: 282f2...0c5

Skal man slanke noen må man si at det ikke får mer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...