Gå til innhold

så - hva gjør man når barnet er overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 21.01):

Har du lagt om kostholdet DERES? Har dere tilbudt han mer grønnsaker? Har dere regulert inntaket av kveldsmat? Har dere gitt han sunnere og magrere alternativer? Har dere endret kos til bare helgene? Har du og far kommet til enighet om at sønnen deres ikke kan spise "kosemat" så mye som faren tilbyr?

Nei, det har dere ikke. Så selvfølgelig famler du i blinde når du ikke har lagt om deres eget kosthold og ramser opp at du ikke tar tak og ikke vet hvordan du kan ta en prat med sønnen din?

Anonymkode: 178ff...21d

1. Nei, det var ikke nødvendig. Mannen har fysikk som en 30 år yngre person, og jeg lever på 1600 kcal per dag, uten raske karbohydrater, hvis det er akseptabelt for deg?

2. Ja, han elsker brokkoli, tomater, blåbær og alle små knaskegrønnsaker. Han får halve matboksen full av slikt og en banan.

3. Nei

4. Ja

5. Delvis

6. det er et work-in-progress

Hvorfor er du så aggressiv og forutinntatt?

juliane skrev (På 2.9.2021 den 21.03):

Jeg har nettopp lest denne boken, og lært masse om hvordan man skal gi sine barn et fornuftig forhold til mat. Det står også mye om hvordan man skal jobbe med et barn som spiser for mye, nettopp UTEN å påføre skam eller et dårlig forhold til mat.

https://www.adlibris.com/no/bok/madro-9788740050134

 

takk, den skal jeg lese. Det som slår meg er at jeg leste Jesper Juhls bok om barn og mat da storesøster var liten, men da hadde jeg motsatt fokus - da handlet det om å få hjelp til å få mat i ungen. Det kan jo tenkes han har lure ting å si om dette problemet og. Den skal jeg jamen ta frem igjen i tillegg til den du anbefaler her.

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fordi dere, og folk flest, har null kunnskap om ernæring. Det er ernæring som er viktig her. Ikke mat. Om brødet er fint eller grovt spiller liten rolle. Det som er viktig er det totale næringsinntaket ila en dag.

For å gjøre dette svært enkelt:

Godteri spiser man kun i på lørdag. Kutt ut flytende kalorier (melk, juice, sukkerholdig brus osv). Øk inntaket av magert kjøtt og fisk, og grønnsaker, til middag. Spis minst 1 frukt om dagen. Reduser bruk av smør, dressing, saus, olje osv. Ha 3-5 faste måltider. Ikke spis mellom måltidene. Spis gjerne brødskiver eller havregrøt til frokost, men dropp alt av kaloririkt tilbehør (sjokoladepålegg, brunost, sukker osv). Bruk heller magert pålegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (6 minutter siden):

Det er fordi dere, og folk flest, har null kunnskap om ernæring. Det er ernæring som er viktig her. Ikke mat. Om brødet er fint eller grovt spiller liten rolle. Det som er viktig er det totale næringsinntaket ila en dag.

For å gjøre dette svært enkelt:

Godteri spiser man kun i på lørdag. Kutt ut flytende kalorier (melk, juice, sukkerholdig brus osv). Øk inntaket av magert kjøtt og fisk, og grønnsaker, til middag. Spis minst 1 frukt om dagen. Reduser bruk av smør, dressing, saus, olje osv. Ha 3-5 faste måltider. Ikke spis mellom måltidene. Spis gjerne brødskiver eller havregrøt til frokost, men dropp alt av kaloririkt tilbehør (sjokoladepålegg, brunost, sukker osv). Bruk heller magert pålegg.

wow! for en innsikt! dette var det ingen andre som hadde tenkt på!

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sier rett og slett det kan du ikke få på en hverdag. Da spiser vi noe annet. Feks si nei, syltetøy har så mye sukker, det får du ikke nå. Ostesmørbrød er jo veldig usunt og blir fort mye kalorier. Knekkebrød er mye mer kalorifattig enn skiver.  Maten høres absolutt sunn ut, men kan fint være kaloririk likevel. Dobbelsandwich oppfattes som 1 skive av kroppen, men du får dobbelt så mye kalorier. Pesto er også veldig kaloririkt. Da bør du ta veldig tynt lag. Men høres it som du må snakke med far om å ikke være sånn på tilbudssiden. Ha mindre av den gode maten i hus på ukedager. Kjøp heller bedre pålegg i helgen.

Anonymkode: 02ef9...38b

Men kanskje syltetøy på en skive innimellom faktisk er et bedre valg en pesto og ost.. Jeg sjekka nettopp syltetøyet her i huset, 100 g = 200 kcal, hvor mye har man på en skive? 1 ts/10 gram er da 20 kcal. 

Anonymkode: f584b...a2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kanskje syltetøy på en skive innimellom faktisk er et bedre valg en pesto og ost.. Jeg sjekka nettopp syltetøyet her i huset, 100 g = 200 kcal, hvor mye har man på en skive? 1 ts/10 gram er da 20 kcal. 

Anonymkode: f584b...a2e

Syltetøy er langt bedre enn ost. En skive ost kan inneholde nærmere 50-60 kcal. Bruk sukkerfritt syltetøy og du finner det nede i 100g=60kcal.

Endret av tom1986
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kanskje syltetøy på en skive innimellom faktisk er et bedre valg en pesto og ost.. Jeg sjekka nettopp syltetøyet her i huset, 100 g = 200 kcal, hvor mye har man på en skive? 1 ts/10 gram er da 20 kcal. 

Anonymkode: f584b...a2e

men det handler jo om mer enn kalorier - jeg vil heller at han spiser noe med litt mer kalorier, som og inneholder andre gode næringsstoffer, enn syltetøy som enten har sukker eller aspartam.

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig i dette. Hvis det feks alltid er masse tacokjøttdeig igjen på fredagene, så bør dere tilberede mindre kjøttdeig. Men hvis dere alle er overvektige må dere nok belage dere på en livsstilsendring alle sammen. Tror ikke dere klarer å kun få gutten på 10 til å endre seg mens dere andre fortsetter som før...

Jeg tror heller ikke det er så farlig å fortelle gutten at det er viktig å passe litt på vekten. Kan legge det frem som at det blir lettere å delta i lek osv, at man kan føle seg slapp hvis man blir for stor osv. Litt samme som at jeg sier til mine at de kan få hudkreft hvis de nekter å bruke solkrem🙈

Anonymkode: d2b1f...656

Håper virkelig at du ikke hører på dette elendige rådet ts! Er han overvektig vet at det garantert selv, kommer ikke noe godt ut av at dere påpeker det. 

 

Akkurat som forventet i en slik tråd forstår ikke folk hva som egentlig er problemet.. Hvordan skal man begrense et barn i matveien, uten å påføre skam og kanskje trigge et problematisk forhold til mat? En leksjon til et barn om ja-mat, nei-mat, kalorier er råd fra folk som liker å synse på nettet. Dere som sier at dere bare kan si til barnet at et knekkebrød er nok har nok ikke barn som strever med det ts beskriver. 

Det er ingen her som spør hvordan barnet har det ellers, kanskje han er mobbet, sliter på skolen? Hvor inntas familiens måltider? Hvor tilgjengelig er godteri/snacks/kjeks osv? 

 

Anonymkode: 1a313...9e8

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper virkelig at du ikke hører på dette elendige rådet ts! Er han overvektig vet at det garantert selv, kommer ikke noe godt ut av at dere påpeker det. 

 

Akkurat som forventet i en slik tråd forstår ikke folk hva som egentlig er problemet.. Hvordan skal man begrense et barn i matveien, uten å påføre skam og kanskje trigge et problematisk forhold til mat? En leksjon til et barn om ja-mat, nei-mat, kalorier er råd fra folk som liker å synse på nettet. Dere som sier at dere bare kan si til barnet at et knekkebrød er nok har nok ikke barn som strever med det ts beskriver. 

Det er ingen her som spør hvordan barnet har det ellers, kanskje han er mobbet, sliter på skolen? Hvor inntas familiens måltider? Hvor tilgjengelig er godteri/snacks/kjeks osv? 

 

Anonymkode: 1a313...9e8

Takk :blomst:

Nei, akkurat det rådet du har uthevet klarte jeg å identifisere som helt feil, så det overser jeg!

Han vet at han er overvektig, og og jeg ser at det plager ham, men jeg er usikker på hvordan jeg skal bekrefte ham og det han vet, uten å legge sten til byrden.

Jeg har aldri tenkt på å se dette i sammenheng med problemer med skolen, men det har ikke bare vært enkelt for ham der, så det du sier gir rom for ettertanke.

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

men det handler jo om mer enn kalorier - jeg vil heller at han spiser noe med litt mer kalorier, som og inneholder andre gode næringsstoffer, enn syltetøy som enten har sukker eller aspartam.

Anonymkode: 282f2...0c5

Om han spiser en skive med syltetøy har det ernæringsmessig ingen betydning, men kan være et betydelig bedre kalorimessig valg når kaloriene faktisk teller. 

Anonymkode: f584b...a2e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ja, det er et godt spørsmål. Jeg har lekt med tanken om å logge maten hans noen dager. Han er småspist til middag, men elsker kvelds og kan hive innpå mye til kvelds. Er glad i mat og ber alltid om noe ekstra godt, som spesielt far er rask til å si ja til.

Men det han får da er kanskje - istedet for en vanlig brødskive - en "pizzaskive" - dvs et ostesmørbrød med pizzasaus, ost og 2 pepperonislicer. Vi har begynt å bytte ut pepperone med sandwichkylling. En dobbelsandwich med pesto eller guacamole + sandwichkyllig. Eller tacorester  på et ostesmørbrød. Guacamolen er hjemmelaget og vi pleier å spe tacokjøttdeigen med linser, så jeg tenker at disse måltidene ikke er dårlige ernæringsmessig, og han liker ikke melk, så jeg synes det er ok at han spiser en del ost. Men hver dag blir jo en fest for ham da. Er det negativt? eller bidrar det til sunn matglede?

Anonymkode: 282f2...0c5

Oppservasjonsstuider der de har kartlagt kcalinntaket til mange tusen mennesker viser at de som er overvektig (🙋‍♀️) ofte har et høyere kcaloriinntak på kveldene enn andre, mens maten i løpet av dagen er ganske lik. Jeg kjenner meg selv vestlig igjen i det. Jeg spiser kjempesunt gjennom dagen, men etter barna er lagt blir det for mye kos. 

Så du er sikkert inne på noe der.

Kanskje slutte å gjøre kveldsmaten til kosema, men mer en nødvendighet som de andre måltidene i løpet av dagen. Barna våre er normalvektige men vi har faktisk selv endret litt på rutinene rundt kveldsmat. Da vi før ofte gjør kveldsmaten til en kosestund foran TVen. Maten er sund, men vi har oppdager at barna i blant ber om mer mat for å drøye tiden foran TVen. Og samtidig forbinde kosestunden på kvelden med mat. Nå spiser vi sammen ved kjøkkenbordet også koser vi oss med litt tvtitting etterpå

 

Anonymkode: a7815...c11

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk :blomst:

Nei, akkurat det rådet du har uthevet klarte jeg å identifisere som helt feil, så det overser jeg!

Han vet at han er overvektig, og og jeg ser at det plager ham, men jeg er usikker på hvordan jeg skal bekrefte ham og det han vet, uten å legge sten til byrden.

Jeg har aldri tenkt på å se dette i sammenheng med problemer med skolen, men det har ikke bare vært enkelt for ham der, så det du sier gir rom for ettertanke.

Anonymkode: 282f2...0c5

Om du liker å høre på podcaster vil jeg anbefale foreldrekoden, de har en episode som heter "Mat og følelser - pirking, vegring og overspising". Det er en liten start i hvert fall. Fokus på å se det store bildet, slik som at kanskje barnet strever med ting og at mat er et "trygt sted", da skal man være litt forsiktig med å fokusere på kalorier og strengt regime rundt mat. 

Anonymkode: 1a313...9e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du liker å høre på podcaster vil jeg anbefale foreldrekoden, de har en episode som heter "Mat og følelser - pirking, vegring og overspising". Det er en liten start i hvert fall. Fokus på å se det store bildet, slik som at kanskje barnet strever med ting og at mat er et "trygt sted", da skal man være litt forsiktig med å fokusere på kalorier og strengt regime rundt mat. 

Anonymkode: 1a313...9e8

foreldrekoden, er det den som ligger inne på aftenposten?

er ikke så veldig glad i podcast, men denne skal jeg høre på .Takk!

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tja. Vi vet jo fra voksenslanking at kosthold er kilo og trening er gram. Er det annerledes for barn?

Hvor mye aktivitet er nødvendig for å se en endring? Han har to km skolevei og sykler hver dag, i tillegg til at han sykler til friidrett (som er på skolen). Han har friidrett 1-2 ganger i uka, i tillegg til at de har gym to timer i uka.

Vi vurderer å få ham til å gå istedet for å sykle til skolen, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal presentere det forslaget uten å si hvorfor.

Anonymkode: 282f2...0c5

Har et barn som er like gammelt, ikke overvektig og spiser godt. 
Her er det nesten 4 km til skolen, de sykler nå til det blir for mørkt, de har fotballtrening 2 ganger i uken, seriekamp 1-2 ganger i uken, 2 dager med gym i uken, spiller fotball utenom dette igjen. Aktivitet er en stor del av hverdagen til barn, ikke undervurder det. Vi begrenser data til det minimale. 

Anonymkode: fa891...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du får mye rar kritikk ts. Og det beviser jo bare mitt tidligere poeng - helsepersonell MÅ på banen. Det er jo helt håpløst å hente hjelp fra andre, det kommer jo alskens rare råd ser vi her. Og da kan du tenke deg hvor vanskelig det er for familier med færre ressurser, dårligere kunnskap, eller der hele familien sliter med vekt. Så kommer det en kloking på KG og sier du må kutte ut en skje med guacamole liksom. Ja hurra, problem løst. 🙄

Jeg er enig med deg i at pesto eller guacamole ikke nødvendigvis er problemet her (eller at løsningen er å fjerne det). Man kan ikke angripe denne ene detaljen uten å vite hvordan hele kostholdet er gjennom dagen, folkens! Hvis gutten spiser 14 skiver loff til lunsj er det ikke avokado eller pesto som er kjerneproblemet her. Det kan fint være rom for det. 

Jeg syns ikke det er så dumt av deg TS å regne på kaloriene, så lenge gutten din IKKE involveres. Du trenger ikke vite hvor mye han i snitt trenger. Bare følg med på kostholdet hans i en uke (husk helg!) , og regn på hvor mye det utgjør. Da har du et tall på hva som er for mye, og kan legge en plan for å kutte ned inntaket. Kanskje må dere justere på mange små detaljer, eller kanskje er det bare et par store detaljer som må justeres. Kanskje er det rom for pesto, kanskje ikke. Sannsynligvis er det rom for det av og til, men ikke hver dag. Sånn som for alle mennesker. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eneste tipset er at kanskje det burde være litt mere mat til middag og ikke så store utskeielser på kvelden.

Leste akkurat en artikkel om at de som spiser sent/senere har et kalori inntak som kan være opptil 500kcal per dag. Det blir jo fort noen kilo ekstra av det.

Anonymkode: 5cd09...490

Hehe nei. Hadde du lest artikkelen og ikke bare overskriften ville du sett at de som spiste senere og hadde 500 kcal ekstra per dag ikke var spesielt mye tyngre enn de andre. Dette ble trukket frem som et særlig interessant funn fordi det strider mot det du later til å tro - at overvekt er så enkelt som kalorier inn og kalorier ut.

Anonymkode: 4d986...713

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (32 minutter siden):

Syltetøy er langt bedre enn ost. En skive ost kan inneholde nærmere 50-60 kcal. Bruk sukkerfritt syltetøy og du finner det nede i 100g=60kcal.

Du kan ikke så mye om ernæring om du mener syltetøy er bedre enn ost fordi du kun ser på kalorier, og ikke vitaminer, mineraler osv 😂

Anonymkode: 178ff...21d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Albbas skrev (4 minutter siden):

Jeg syns du får mye rar kritikk ts. Og det beviser jo bare mitt tidligere poeng - helsepersonell MÅ på banen. Det er jo helt håpløst å hente hjelp fra andre, det kommer jo alskens rare råd ser vi her. Og da kan du tenke deg hvor vanskelig det er for familier med færre ressurser, dårligere kunnskap, eller der hele familien sliter med vekt. Så kommer det en kloking på KG og sier du må kutte ut en skje med guacamole liksom. Ja hurra, problem løst. 🙄

Jeg er enig med deg i at pesto eller guacamole ikke nødvendigvis er problemet her (eller at løsningen er å fjerne det). Man kan ikke angripe denne ene detaljen uten å vite hvordan hele kostholdet er gjennom dagen, folkens! Hvis gutten spiser 14 skiver loff til lunsj er det ikke avokado eller pesto som er kjerneproblemet her. Det kan fint være rom for det. 

Jeg syns ikke det er så dumt av deg TS å regne på kaloriene, så lenge gutten din IKKE involveres. Du trenger ikke vite hvor mye han i snitt trenger. Bare følg med på kostholdet hans i en uke (husk helg!) , og regn på hvor mye det utgjør. Da har du et tall på hva som er for mye, og kan legge en plan for å kutte ned inntaket. Kanskje må dere justere på mange små detaljer, eller kanskje er det bare et par store detaljer som må justeres. Kanskje er det rom for pesto, kanskje ikke. Sannsynligvis er det rom for det av og til, men ikke hver dag. Sånn som for alle mennesker. 🤷‍♀️

takk :klem:

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke så mye om ernæring om du mener syltetøy er bedre enn ost fordi du kun ser på kalorier, og ikke vitaminer, mineraler osv 😂

Anonymkode: 178ff...21d

Etter et visst minimumsinntak av mikronæringsstoffer er det null helsegevinst i ytterligere inntak. Da er kaloriinntak og makronæringsstoffordeling som er det eneste som betyr noe. Tilstrekkelig mengde med mikronæringsstoffer får man enkelt ved å spise litt korn, kjøtt, frukt og grønnsaker. Trenger ikke oste-skiver.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

ja, det er et godt spørsmål. Jeg har lekt med tanken om å logge maten hans noen dager. Han er småspist til middag, men elsker kvelds og kan hive innpå mye til kvelds. Er glad i mat og ber alltid om noe ekstra godt, som spesielt far er rask til å si ja til.

Men det han får da er kanskje - istedet for en vanlig brødskive - en "pizzaskive" - dvs et ostesmørbrød med pizzasaus, ost og 2 pepperonislicer. Vi har begynt å bytte ut pepperone med sandwichkylling. En dobbelsandwich med pesto eller guacamole + sandwichkyllig. Eller tacorester  på et ostesmørbrød. Guacamolen er hjemmelaget og vi pleier å spe tacokjøttdeigen med linser, så jeg tenker at disse måltidene ikke er dårlige ernæringsmessig, og han liker ikke melk, så jeg synes det er ok at han spiser en del ost. Men hver dag blir jo en fest for ham da. Er det negativt? eller bidrar det til sunn matglede?

Anonymkode: 282f2...0c5

Nesten all denne maten du nevner er jo veldig kaloririk og med mye feil fett og det er et fravær av grønnsaker. Da jeg leste teksten din først syntes jeg synd på han i tilfelle det var genetisk, men her er det jo også dere som foreldre som ikke kan nok om mat og hva som er veldig energirikt. Og det er jo egentlig veldig positivt for da kan dere jo begynne å lære om det. Og det du skriver bidrar jo ikke til sunn matglede, han får jo ikke noe godt forhold til kropp når han er overvektig. Han spør dere jo til og med om hva som er sunt og så vet dere jo ikke. Dere må lese dere opp. Og legge om kostholdet selv også. 

Du må lære deg noen triks. Og å gjøre grønnsaker godt. Kutt ned på ost, pesto. Hvis du serveres pizza så bak den. Lykke til!

 

Anonymkode: b84d6...19f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (4 timer siden):

Men hvordan gjør man det da når barnet spør om et pizzastykke til og det VET at det er mer igjen? 

Man har ikke et pizzastykke til, man kjøper/lager akkurat nok. Man sier: «nei, den sparer vi til kjempegod niste i morgen på skolen.» (og pizza er da skolemat, ikke i tillegg til skolemat). Man sier: nei, vi må dele, nei, den skal jeg ha til lunsj, nei, resten går i fryseren. 
 

Du og faren behøver ikke snakke om dette i det hele tatt, bare gjøre. Spis selv slik dere vil han skal spise. Små porsjoner, passe mengde, passe sunt. Hva er det å snakke om, det er dere som bestemmer, handler, lager mat, har ting i skapene, setter på bordet, serverer. Han behøver ikke ta kloke valg og være reflektert rundt mat og kropp. Dere skal ta alle valgene for ham enn så lenge. Det er ikke han som bestemmer at pizza er hovedmåltidet en dag og at det er mulig å spise mye av den. Det er ikke han som fikser alle ostesmørbrødene. Dere kan si ost er dyrt og derfor skal vi spise mindre av det men prøv müsli-granola med Biola og det er det vi har i kveld. Du behøver ikke snakke om slanking, du må bare legge om maten selv. 

Anonymkode: 74e05...2d2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...