Gå til innhold

så - hva gjør man når barnet er overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nesten all denne maten du nevner er jo veldig kaloririk og med mye feil fett og det er et fravær av grønnsaker. Da jeg leste teksten din først syntes jeg synd på han i tilfelle det var genetisk, men her er det jo også dere som foreldre som ikke kan nok om mat og hva som er veldig energirikt. Og det er jo egentlig veldig positivt for da kan dere jo begynne å lære om det. Og det du skriver bidrar jo ikke til sunn matglede, han får jo ikke noe godt forhold til kropp når han er overvektig. Han spør dere jo til og med om hva som er sunt og så vet dere jo ikke. Dere må lese dere opp. Og legge om kostholdet selv også. 

Du må lære deg noen triks. Og å gjøre grønnsaker godt. Kutt ned på ost, pesto. Hvis du serveres pizza så bak den. Lykke til!

 

Anonymkode: b84d6...19f

det er vel bedre at han får pizzasausen på en sunn grov skive (dette: https://matlevering.coop.no/bakevarer/ferske-brod/coop-fiber-og-frobrod-650g) med lavt karboinnhold, enn på en pizzabunn? regner du ikke avokado og basilikum som grønnsaker? er fettet i avokado og olivenolje dårlig?og hvorfor antar du at han ikke spiser grønnsaker? Jeg har ikke sagt at han ikke spiser grønnsaker. Vi fyller matboksen til randen med frukt og grønt. Det er alltid grønnsaker til middag. Frokosten hans er 1 skive av coops fiber & frø + et eple. 

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Iallefall ikke ha for mye fokus på nei-mat. Ser om og om igjen at det bare vil slå ut andre veien hvor det absolutt overspises når anledningen byr seg. Som på besøk hos andre, bursdager osv osv

Anonymkode: 204ed...2a7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

det er vel bedre at han får pizzasausen på en sunn grov skive (dette: https://matlevering.coop.no/bakevarer/ferske-brod/coop-fiber-og-frobrod-650g) med lavt karboinnhold, enn på en pizzabunn? regner du ikke avokado og basilikum som grønnsaker? er fettet i avokado og olivenolje dårlig?og hvorfor antar du at han ikke spiser grønnsaker? Jeg har ikke sagt at han ikke spiser grønnsaker. Vi fyller matboksen til randen med frukt og grønt. Det er alltid grønnsaker til middag. Frokosten hans er 1 skive av coops fiber & frø + et eple. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Basilikum ville jeg ikke talt med som grønnsak nei. Avocado er supermat, har riktig fett, men er svært kaloririkt. Olivenolje er ekstremt kaloririkt. Sånne ting har mye å si om man ikke har vaner som gjør at man bruker lite av dette. Beklager at jeg antok at han ikke spiser grønnsaker. Jeg vet det er vanskelig å gå ned i vekt, men den eneste veien er å bevisstgjøre hva mat er og inneholder og spise ut fra det. Mente ikke å kritisere.

Anonymkode: b84d6...19f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

det er vel bedre at han får pizzasausen på en sunn grov skive (dette: https://matlevering.coop.no/bakevarer/ferske-brod/coop-fiber-og-frobrod-650g) med lavt karboinnhold, enn på en pizzabunn? regner du ikke avokado og basilikum som grønnsaker? er fettet i avokado og olivenolje dårlig?og hvorfor antar du at han ikke spiser grønnsaker? Jeg har ikke sagt at han ikke spiser grønnsaker. Vi fyller matboksen til randen med frukt og grønt. Det er alltid grønnsaker til middag. Frokosten hans er 1 skive av coops fiber & frø + et eple. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Det er ikke snakk om at fettet er dårlig i avokado og olivenolje, men at det er kaloritett. Da må man være litt bevisst. Sunn mat (oljer, grove produkter etc) er ofte mer kaloritett enn mindre sunne produkter - da er det viktig å redusere mengden man spiser, ettersom det i utganspunktet metter mer enn andre alternativer. 

Det kan også være lurt å velge magre, sunne produkter. Det er f.eks bedre med en gulrot enn en banan om man er overvektig. Kalkunpålegg fremfor salami etc. 

Anonymkode: 34b5e...01c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 22.44):

Det er ikke snakk om at fettet er dårlig i avokado og olivenolje, men at det er kaloritett. Da må man være litt bevisst. Sunn mat (oljer, grove produkter etc) er ofte mer kaloritett enn mindre sunne produkter - da er det viktig å redusere mengden man spiser, ettersom det i utganspunktet metter mer enn andre alternativer. 

Det kan også være lurt å velge magre, sunne produkter. Det er f.eks bedre med en gulrot enn en banan om man er overvektig. Kalkunpålegg fremfor salami etc. 

Anonymkode: 34b5e...01c

ja, men det er IKKE bra å fortelle et barn at han ikke kan få en banan. Eller en spiseskje guacamole. Hva tror dere det gjør med selvbildet til et barn?

Det har vært mange gode innlegg og gode forslag i tråden, og det setter jeg stor pris på.

Men jeg er faktisk ganske sjokkert over alle de som tror det er greitt å fortelle et barn at han ikke kan få helt vanlige og generelt aksepterte matvarer som en spiseskje guacamole eller en banan. Det er IKKE mulig, uansett hvordan du pakker det inn i vakker pedagogikk, å nekte et barn disse matvarene uten at det bidrar til skam og et forstyrret forhold til mat. Is, godteri og sjokolade - ja, det kan man forklare. Men en banan?

Tenk dere om. 

og en ting til:

Pesto - 1 ss inneholder 80 kcal 
Guacamole - 1 ss inneholder 23 kcal

- og inneholder masse gode næringsstoffer, og er et mye bedre valg enn typiske barnevennlige ultraprosesserte pålegg på tuber og bokser og spruteflasker, eller familieskinke med gudene vet hva de har stappet i det produktet.

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ja, men det er IKKE bra å fortelle et barn at han ikke kan få en banan. Eller en spiseskje guacamole. Hva tror dere det gjør med selvbildet til et barn?

Det har vært mange gode innlegg og gode forslag i tråden, og det setter jeg stor pris på.

Men jeg er faktisk ganske sjokkert over alle de som tror det er greitt å fortelle et barn at han ikke kan få helt vanlige og generelt aksepterte matvarer som en spiseskje guacamole eller en banan. Det er IKKE mulig, uansett hvordan du pakker det inn i vakker pedagogikk, å nekte et barn disse matvarene uten at det bidrar til skam og et forstyrret forhold til mat. Is, godteri og sjokolade - ja, det kan man forklare. Men en banan?

Tenk dere om. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Du skal ikke nekte ham. Du skal ikke forklare. Du skal bare ha banan som et mellommåltid en gang i blant, og guacamole hver gang dere har taco eller spiser mexicansk, altså  gang hver 14.dag. Hvis han spør hvorfor dere ikke har avokado hver dag, er pris en god grunn. Du skal ikke nekte gutten banan. Du skal porsjonsbetegne. Han skal ikke vite det. Slanke barn spiser både avokado og banan. Av og til, 

Anonymkode: 74e05...2d2

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skal ikke nekte ham. Du skal ikke forklare. Du skal bare ha banan som et mellommåltid en gang i blant, og guacamole hver gang dere har taco eller spiser mexicansk, altså  gang hver 14.dag. Hvis han spør hvorfor dere ikke har avokado hver dag, er pris en god grunn. Du skal ikke nekte gutten banan. Du skal porsjonsbetegne. Han skal ikke vite det. Slanke barn spiser både avokado og banan. Av og til, 

Anonymkode: 74e05...2d2

det er min påstand at det går ikke an å forklare denne begrensningen av alminnelige sunne varer på en måte som ikke bidrar til  skam. Han er ikke dum. Han vet at frukt og grønt er sunt. Han vet at han er overvektig. Han vet at andre barn spiser bananer uten restriksjoner.

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det er min påstand at det går ikke an å forklare denne begrensningen av alminnelige sunne varer på en måte som ikke bidrar til  skam. Han er ikke dum. Han vet at frukt og grønt er sunt. Han vet at han er overvektig. Han vet at andre barn spiser bananer uten restriksjoner.

Anonymkode: 282f2...0c5

? Vi har ingen restriksjoner på noen matvarer hjemme, men har sjelden bananer (uten at det er noe bevisst poeng, vi har mange epler…), spiser sjelden ostesmørbrød, har aldri så mye taco at det blir rester og barna har kjedelig kveldsmat. De har aldri spurt, det er ikke restriksjoner. Dere må handle mindre mat, lage mindre mat, servere mindre mat og spise mindre mat. All mat. Ikke forby noe som helst. Ikke forklare noe som helst. Han spiser da vel ikke 8 bananer om dagen? Men hvis han vil ha en banan, gi ham den. Som mellommåltid. Vil han så ha ostesmørbrød? Nei, ikke i kveld. Ta en skive leverpostei. Supersulten? En skive grovbrød til. 

Anonymkode: 74e05...2d2

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er vel bedre at han får pizzasausen på en sunn grov skive (dette: https://matlevering.coop.no/bakevarer/ferske-brod/coop-fiber-og-frobrod-650g) med lavt karboinnhold, enn på en pizzabunn? regner du ikke avokado og basilikum som grønnsaker? er fettet i avokado og olivenolje dårlig?og hvorfor antar du at han ikke spiser grønnsaker? Jeg har ikke sagt at han ikke spiser grønnsaker. Vi fyller matboksen til randen med frukt og grønt. Det er alltid grønnsaker til middag. Frokosten hans er 1 skive av coops fiber & frø + et eple. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Dette forklarer hvorfor han overspiser om kvelden.....

Anonymkode: 178ff...21d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

? Vi har ingen restriksjoner på noen matvarer hjemme, men har sjelden bananer (uten at det er noe bevisst poeng, vi har mange epler…), spiser sjelden ostesmørbrød, har aldri så mye taco at det blir rester og barna har kjedelig kveldsmat. De har aldri spurt, det er ikke restriksjoner. Dere må handle mindre mat, lage mindre mat, servere mindre mat og spise mindre mat. All mat. Ikke forby noe som helst. Ikke forklare noe som helst. Han spiser da vel ikke 8 bananer om dagen? Men hvis han vil ha en banan, gi ham den. Som mellommåltid. Vil han så ha ostesmørbrød? Nei, ikke i kveld. Ta en skive leverpostei. Supersulten? En skive grovbrød til. 

Anonymkode: 74e05...2d2

og vi har mange bananer. Hvis jeg har glemt å kjøpe bananer, blir de etterlyst. Jeg slipper ikke unna bananspørsmålet med sleipe triks - jeg vil bli konfrontert. Og jeg har ikke tenkt å risikere mitt barns fremtidige mentale helse over en banan.

 

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

ja, men det er IKKE bra å fortelle et barn at han ikke kan få en banan. Eller en spiseskje guacamole. Hva tror dere det gjør med selvbildet til et barn?

Det har vært mange gode innlegg og gode forslag i tråden, og det setter jeg stor pris på.

Men jeg er faktisk ganske sjokkert over alle de som tror det er greitt å fortelle et barn at han ikke kan få helt vanlige og generelt aksepterte matvarer som en spiseskje guacamole eller en banan. Det er IKKE mulig, uansett hvordan du pakker det inn i vakker pedagogikk, å nekte et barn disse matvarene uten at det bidrar til skam og et forstyrret forhold til mat. Is, godteri og sjokolade - ja, det kan man forklare. Men en banan?

Tenk dere om. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Ingen sier at du ikke skal gi han det og St du skal nekte han det. Herreguuud. Det handler om å ikke ha det i HUS! Ta grep, kvinne!

Anonymkode: 178ff...21d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette forklarer hvorfor han overspiser om kvelden.....

Anonymkode: 178ff...21d

wtf? er det galt at han spiser sunt og lite og nå?

vis meg dokumentasjon på at folk som spiser lite til frokost, spiser mye til kvelds.

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T, jeg kjenner igjen skrivestilen din fra et annet underforum her, hvor du ber om råd gjeldende deg selv og overvekt/kosthold. Der fremholder du også at du er god på kosthold, takker så mye for gode råd, disse skal du ta til deg, skrive ned, spare lese senere, for nå må du løpe for dere har det så travelt. Det som skinner igjennom, er at du EGENTLIG ikke vil endre noe, mener EGENTLIG at kostholdet er bra. Takker og bukker, men dukker helst unna. 

Her leser vi at gutten får et normalt kosthold, spiser frukt og grønt og sunt fett. Men han er jo overvektig? Det har han jo blitt på dette kostholdet? Da må det jo endres? Du kan ikke si nei til pesto og avokado sier du, men hva tenker du må endres da? Er kostholdet i utgangspunktet bra, så må man vri litt på det. Da må man faktisk si nei til guacamole; det -avocado er dyrt/man man ikke spise det hver dag, da blir det ikke like godt til tacoen! Osv. Åh, jeg glemte å kjøpe bananer. Nei, det var ikke noen fine bananer i butikken nå. Du sier jo selvfølgelig ikke at han ikke får banan fordi han har blitt feit 🙄

Altså, det er ikke noen egentlig vilje her? 🤷🏼‍♀️ 

Jeg er i utgangspunktet for hele og rene produkter, ikke light og lett. Men så begynte et av våre barn å legge på seg, og da bytter vi ut helmelk med ekstra lett og skummet melk. Helfet ost til lettere ost. Bremyk til Brelett. Mindre salami og mer skinke. Majones "glemmer" jeg å kjøpe. Og/eller sier også at nå har vi spist litt mye majones i det siste. 

Anonymkode: 95cb6...015

  • Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 23.27):

Ingen sier at du ikke skal gi han det og St du skal nekte han det. Herreguuud. Det handler om å ikke ha det i HUS! Ta grep, kvinne!

Anonymkode: 178ff...21d

hvis jeg ikke kjøper bananer, vil de bli etterspurt. "Mamme vil ikke kjøpe bananer når du ber om det" = nekte ham. It's not rocket science.

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 23.29):

T, jeg kjenner igjen skrivestilen din fra et annet underforum her, hvor du ber om råd gjeldende deg selv og overvekt/kosthold. Der fremholder du også at du er god på kosthold, takker så mye for gode råd, disse skal du ta til deg, skrive ned, spare lese senere, for nå må du løpe for dere har det så travelt. Det som skinner igjennom, er at du EGENTLIG ikke vil endre noe, mener EGENTLIG at kostholdet er bra. Takker og bukker, men dukker helst unna. 

Her leser vi at gutten får et normalt kosthold, spiser frukt og grønt og sunt fett. Men han er jo overvektig? Det har han jo blitt på dette kostholdet? Da må det jo endres? Du kan ikke si nei til pesto og avokado sier du, men hva tenker du må endres da? Er kostholdet i utgangspunktet bra, så må man vri litt på det. Da må man faktisk si nei til guacamole; det -avocado er dyrt/man man ikke spise det hver dag, da blir det ikke like godt til tacoen! Osv. Åh, jeg glemte å kjøpe bananer. Nei, det var ikke noen fine bananer i butikken nå. Du sier jo selvfølgelig ikke at han ikke får banan fordi han har blitt feit 🙄g lett. Men så begynte et av våre barn å legge på seg, og da bytter vi ut helmelk med ekstra lett og skummet melk. Helfet ost til lettere ost. Bremyk til Brelett. Mindre salami og mer skinke. Majones "glemmer" jeg å kjøpe. Og/eller sier også at nå har vi spist litt mye majones i det siste

Altså, det er ikke noen egentlig vilje her? 🤷🏼‍♀️ 

Jeg er i utgangspunktet for hele og rene produkter, ikke light o. 

Anonymkode: 95cb6...015

jeg har tatt i mot råd på et annet underforum. De rådene førte til at jeg begynte med lavkarbo og periodisk faste, i tillegg til et par andre tips jeg fikk, og jeg har gått ned flere kilo. Så der tar du grundig feil, gitt.

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 23.28):

wtf? er det galt at han spiser sunt og lite og nå?

vis meg dokumentasjon på at folk som spiser lite til frokost, spiser mye til kvelds.

Anonymkode: 282f2...0c5

https://www.klikk.no/helse/kosthold/droppe-frokost-og-vekt-2453738
 

https://www.nrk.no/livsstil/ikke-dropp-frokosten-1.11336286
 

 

https://www.kk.no/livstil/ikke-dropp-frokosten-i-dag/67910324

Fordi insilinverdiene skyter i været etter lunsj! Dette er jo grunnleggende i all spiseforstyrrelsesbehandling for de som overspiser feks: spiser du for lite frokost ender du opp med å overspise på kvelden fordi du har ikke gitt kroppen tilstrekkelig energi. 

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 23.29):

hvis jeg ikke kjøper bananer, vil de bli etterspurt. "Mamme vil ikke kjøpe bananer når du ber om det" = nekte ham. It's not rocket science.

Anonymkode: 282f2...0c5

Du er så tafatt at jeg har ikke ord...

Så kjøp epler! Lær ham at epler har mer fiber og er bedre for magen. Herregud, har du ingen forståelse for mat selv? 
Bananer er faktisk det minst næringsrike av alle frukter, det er jo bare å forklare DET uten at det har noe å si for HAM??

Anonymkode: 178ff...21d

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg har tatt i mot råd på et annet underforum. De rådene førte til at jeg begynte med lavkarbo og periodisk faste, i tillegg til et par andre tips jeg fikk, og jeg har gått ned flere kilo. Så der tar du grundig feil, gitt.

Anonymkode: 282f2...0c5

Langt fra grundig feil. Jeg leser unnskyldninger, unnvikelser. Kan ikke ditt, kan ikke datt. Evig tilgang på pesto, guacamole og bananer fungerer ikke på barnet ditt! Det er faktisk ikke en del av et normalt kosthold, pizzaskiver og guacamole osv er festmat, ikke hverdagskost!

Anonymkode: 95cb6...015

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

jeg har tatt i mot råd på et annet underforum. De rådene førte til at jeg begynte med lavkarbo og periodisk faste, i tillegg til et par andre tips jeg fikk, og jeg har gått ned flere kilo. Så der tar du grundig feil, gitt.

Anonymkode: 282f2...0c5

Periodisk faste og lavkarbo er jo en av grunnene til at du ikke klarer å være en rollemodell for sønnen din når det gjelder helt sunt og vanlig kosthold, men heller sitter og er livredd for å såre han på noe vis, når det finnes så utrolig mange bra måter du kan ta tak i dette på.

Men igjen; begynn med deg selv. Om du må ha periodisk faste er det åpenbart at ikke du heller har noen viljestyrke til å spise normal og sunn mat. Det er greit det, men tenk på sønnen din. 

Anonymkode: 178ff...21d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

T, jeg kjenner igjen skrivestilen din fra et annet underforum her, hvor du ber om råd gjeldende deg selv og overvekt/kosthold. Der fremholder du også at du er god på kosthold, takker så mye for gode råd, disse skal du ta til deg, skrive ned, spare lese senere, for nå må du løpe for dere har det så travelt. Det som skinner igjennom, er at du EGENTLIG ikke vil endre noe, mener EGENTLIG at kostholdet er bra. Takker og bukker, men dukker helst unna. 

Her leser vi at gutten får et normalt kosthold, spiser frukt og grønt og sunt fett. Men han er jo overvektig? Det har han jo blitt på dette kostholdet? Da må det jo endres? Du kan ikke si nei til pesto og avokado sier du, men hva tenker du må endres da? Er kostholdet i utgangspunktet bra, så må man vri litt på det. Da må man faktisk si nei til guacamole; det -avocado er dyrt/man man ikke spise det hver dag, da blir det ikke like godt til tacoen! Osv. Åh, jeg glemte å kjøpe bananer. Nei, det var ikke noen fine bananer i butikken nå. Du sier jo selvfølgelig ikke at han ikke får banan fordi han har blitt feit 🙄

Altså, det er ikke noen egentlig vilje her? 🤷🏼‍♀️ 

Jeg er i utgangspunktet for hele og rene produkter, ikke light og lett. Men så begynte et av våre barn å legge på seg, og da bytter vi ut helmelk med ekstra lett og skummet melk. Helfet ost til lettere ost. Bremyk til Brelett. Mindre salami og mer skinke. Majones "glemmer" jeg å kjøpe. Og/eller sier også at nå har vi spist litt mye majones i det siste. 

Anonymkode: 95cb6...015

en ting til. Det er en misforståelse at jeg ber om kostholdsråd. Jeg startet tråden for å diskutere hvordan vi kan snakke med barn om dette temaet, og for å snakke om hvordan vi som foreldre forholder oss til problemet. Det har kommet flere fine tips om kostverktøyet til St. Olav hospital, bøker og podcaster som omhandler den mentale biten og mange erfaringer fra folk med lignende problem.

Men alle disse meningene om bananer og avokado opplever jeg for det første at jeg ikke har invitert til i HI, og jeg er - for å være brutalt ærlig  - ikke interessert. For jeg vet forsåvidt hvor hovedproblemet ligger, og det er ikke i fruktfatet eller grønnsakskålen for å si det sånn. Jeg har en ganske god ide om hva jeg vil finne når jeg gjør en kaloriberegning, men jeg synes ikke det er så veldig relevant for det generelle temaet akkurat hvilke kalorier dette bestemte barnet bør kutte, og derfor har jeg ikke sagt det. Jeg opplever det som en gedigen avsporing fra en ellers interessant tråd.

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

en ting til. Det er en misforståelse at jeg ber om kostholdsråd. Jeg startet tråden for å diskutere hvordan vi kan snakke med barn om dette temaet, og for å snakke om hvordan vi som foreldre forholder oss til problemet. Det har kommet flere fine tips om kostverktøyet til St. Olav hospital, bøker og podcaster som omhandler den mentale biten og mange erfaringer fra folk med lignende problem.

Men alle disse meningene om bananer og avokado opplever jeg for det første at jeg ikke har invitert til i HI, og jeg er - for å være brutalt ærlig  - ikke interessert. For jeg vet forsåvidt hvor hovedproblemet ligger, og det er ikke i fruktfatet eller grønnsakskålen for å si det sånn. Jeg har en ganske god ide om hva jeg vil finne når jeg gjør en kaloriberegning, men jeg synes ikke det er så veldig relevant for det generelle temaet akkurat hvilke kalorier dette bestemte barnet bør kutte, og derfor har jeg ikke sagt det. Jeg opplever det som en gedigen avsporing fra en ellers interessant tråd.

Anonymkode: 282f2...0c5

Du sier til barnet at kroppen trenger gode byggeklosser, men ikke for mange eller for få. 
 

Å spise f.eks bananer hver dag er å gi kroppen for mange byggeklosser om man samtidig skal spise en svær sandwich med sandwichkylling og guaccis til kvelds - etter å ha spist middag. 

Du skjønner at det er dere foreldre som er årsaken til at barnet er overvektig? Dere gir han jo feil og/eller for mye mat. Er ikke rart du får mange råd her på akkurat det.. 

Anonymkode: 34b5e...01c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er så tafatt at jeg har ikke ord...

Så kjøp epler! Lær ham at epler har mer fiber og er bedre for magen. Herregud, har du ingen forståelse for mat selv? 
Bananer er faktisk det minst næringsrike av alle frukter, det er jo bare å forklare DET uten at det har noe å si for HAM??

Anonymkode: 178ff...21d

ja, men det du åpenbart ikke forstår,  er at hvis du skal begrunne fraværet av banan med at den er minst næringsrik, så legger du grunnlaget for et ganske fucka forhold til mat, for det er faktisk en helt normal matvare til  tross for at den ikke er Den Mest Optimale Frukt. Og folk som har et avslappet forhold til mat går ikke rundt og nekter seg alt som ikke er Mest Optimalt. 

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...