Gå til innhold

Pride i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet
HarryDotter skrev (9 timer siden):

Det er ikke snakk om hva jeg eller du føler her. Og det er jo hele poenget. Jeg er ikke "duden på internett" som hevder du skal mene det jeg mener. Jeg snakker om hva vitenskapen forteller oss om hvordan den menneskelige hjernen fungerer.

Barn ned i 4-5-6 års alder har ikke dyp kontakt med følseslivet sitt. Man husker knapt noe fra den alderen. Dyp forelskelse, kjønnsidentitet og tiltrekkelse er ikke noe som ligger bevisst i små barn. Som sagt sier jeg ikke at du ikke var homofil den gangen, men jeg bestrider at du skjønte det og visste du skulle få kjæreste av samme kjønn allerede på det tidspunktet. Jeg skriver ikke for å være ekkel, men når folk skriver ting som er motstridene med all forskning vi har på emnet, er det lov å argumentere.

Selvsagt kan barn ha det bra med Per og Pål som pappaer. Jeg skrev ikke at dette vil gå rett til helvete. Jeg skrev at vi ikke vet enda fordi foreldrepar av samme kjønn er såpass nytt. Det kan gå bra, det kan ende dårlig. Det vi VET er at kvinner og deres feminitet har visse kvaliteter som menn ikke har og motsatt. Og når barn vokser opp med påvirkning kun fra et kjønn, så kan det gi mangler hos barn når de vokser opp. Som jeg nevnte tidligere så har ikke dagens unge mentale helse blitt bedre fra vår generasjons oppvekst. Tvert imot! Aldri før har unge slitt så mye med depresjoner, uro og usikkerhet som nå. Jeg tror de sliter fordi de er forvirret og ikke klarer å passe inn med alle de nye "normene" om hva de skal føle, tenke og bli forelsket i. Legg til media som presser frykt, klima og dommedag over hodene deres, så har vi en perfekt coktail til å forgifte barn i oppveksten.

Vitenskapen har fastslått at det ikke er uvanlig for mannlige homofile å være bevisst sin legnig allerede i fem-seksårsalderen. For kvinner er det noe mer uvanlig, men jeg var et ganske modent barn. Jeg var også et barn som kunne lese og skrive som fireåring, hvilket gjør at jeg har noen ganske artige dagbøker som absolutt dokumenterer at jeg opplevde meg forelsket i jenter før skolealder. 

Det er etter hvert også en del forskning på barn som vokser opp i homofile familier. Fenomenet er ikke så nytt som du vil ha det til, både i USA og Danmark har man spennende lesning om dette. Basert på gårsdagens homofamilier ser det ut til at barn oppvokst med lesbiske klarer seg eksepsjonelt bra på mange områder, mens de oppvokst hos homofile menn er ganske gjennomsnittlige. Man må vel kunne anta at det i dag vil være en styrke at familieformen er mer normalisert, mens det er en mulig svakhet at det er lettere å få barn som homo (da vil også de mindre ressurssterke homofile formere seg i større grad enn da det var krevde mer å få og stå inne for disse barna). 

At det er mye i samfunnet som er egnet til å forvirre barn er jeg ikke uenig med deg i. Men jeg kan stå inne for at det var relativt krevende for noen av oss barn som nå engang var avvikende å vokse opp med absolutt ingen å speile seg i også. Den eneste homofile jeg visste om som barn var en fyr som av og til kom hjem til bygda på besøk til sin gamle søster, etter å ha rømt derfra så fort han kunne som ung. Jeg vet fortsatt ikke hva han het, for han ble bare omtalt som homsen. 

Anonymkode: f89fc...751

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Helt supert, like naturlig som å markere samenes nasjonaldag og rockesokk☺️🌈

Anonymkode: 3ca4a...450

Hva er rockesokk?

Skrevet (endret)
Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Hva er rockesokk?

downs syndrom. man markerer downs syndrome awareness day med å gå med en av hver sokk. Jeg savner forøvrig at de markerer en dag for fysisk handicappede og jeg da....

Endret av Maleficenta
Skrevet (endret)
HarryDotter skrev (9 timer siden):

Er selvsagt ikke noe galt i å vise barna at man skal være glad i og respektere alle, uansett kjønn, religion osv. Men straks skole og barnehage setter dette i kontekst med pride, blir det vel strengt tatt et politisk standpunkt?

Og er ikke disse tingene noe foreldrene skal lære barna sine?? 

Hvordan er dette politisering i et land som Norge der til og med folk fra KrF anerkjenner og til og med deltar i Pride? Jeg synes det er på samme nivå som å feire FN-dagen, godta Dagsrevyen eller lære om klimaendringer i O-fag.

Ja, noen mener det er fake news eller politikk, men jeg kjenner faktisk kun et menneske som mener det irl og leser Breitbart, digger Trump og tror på chemtrails. Hun bor ikke i Norge. 

Endret av Rosa Dartle
Skrevet

Jeg tror mange i denne tråden ville fått seg en stor overraskelse om de hadde jobbet i barnehage noen dager, uker eller måneder. Det er utrolig mange som nedgraderer barns evne til refleksjon, følelsesliv, filosofering, og tema de snakker om. Barn snakker om døden, om kjærester, om sorg og glede, om vennskap, om miljø, om tro! Barn har tanker og følelser omkring det meste, og de er åpne for å snakke om alt, hvis bare de voksne svarer ordentlig, og tar dem på alvor.

Jeg jobber på 3-6 årsavdeling, og dette er noen utsagn/spørsmål jeg hører titt og ofte:
"Jenter kan være kjæreste med jenter" (og gutter med gutter). "Gutter kan også ha neglelakk". "Nå ringer klokkene i kirka, da er det begravelse for noen er død". "Jeg så tissen til Jonas da vi var på do". "Man skal ikke kaste plastikk i havet, da spiser fisken det, og vi spiser fisken og får plast i vår mage".
Dette var bare noen eksempler på samtaler man har med barn i løpet av en helt vanlig dag.

Da lurer jeg på hva dere konservative, anti-pridefolka mener at vi skal svare i en sånn samtale?
Jeg vet godt hvordan jeg selv svarer, altså. Jeg er bare nysgjerrig.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vitenskapen har fastslått at det ikke er uvanlig for mannlige homofile å være bevisst sin legnig allerede i fem-seksårsalderen. For kvinner er det noe mer uvanlig, men jeg var et ganske modent barn. Jeg var også et barn som kunne lese og skrive som fireåring, hvilket gjør at jeg har noen ganske artige dagbøker som absolutt dokumenterer at jeg opplevde meg forelsket i jenter før skolealder. 

Anonymkode: f89fc...751

Jeg kunne ikke lese eller skrive som fireåring. Langt ifra. Så selv om jeg ikke var så moden, så forelsket jeg meg også i en jente før skolealder:) Og den forelskelsen varte i flere år. Mange lesbiske jeg har kjent/kjenner, sier at de var like tidlig ute som det jeg var:) 

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet
Oida skrev (5 minutter siden):

Du er klar over at ikke alle barn i barnehagen kommer fra en A4 familie med mamma og pappa, x antall søsken og muligens en hund? Hva med de barna som har to mammaer eller to pappaer, skal disse ties ihjel i frykt for "denne vokseninfoen"? Hva med de barna som vokser opp med for eksempel en homofil onkel, som mitt barn. Skal jeg kanskje utestenge onkel og hans kjæreste fra mitt barns liv så de ikke "skaper forvirring og usikkerhet rundt seksuell og følelsesmessig modenhet senere i livet"?

Når den tid kommer at mitt barn starter i barnehage håper jeg Pride markeres på linje med ID, samefolkets dag, 17 mai og jul.

Barn blir ikke forvirret av noe som er rundt dem naturlig. Har man en homofil onkel som er snill og god så holder det. Den homofile onkelen tar vel ikke barnet på fanget og legger ut om sin seksuelle legning, eller? Barn diskriminerer ikke voksne for deres kjærlighetsliv. De bryr seg ikke med mindre de voksne tvangsforer dem med sine voksenproblemer. Det er kun voksne som diskriminerer andre for legning. Foreldrene har ansvar for å gi sine barn sunde og gode verdier. Foreldre skal lære barna respekt for andres tro, legning og meninger. Skole og barnehage skal ikke ha oppdragerrollen etter min mening. Dette har kommet snikende de senere år.

Jeg har barn selv og JEG ønsker å ha kontroll på hvordan mine barn blir oppdratt. Så ønsker jeg at skolen skal lære dem norsk, matte, fysikk osv og ikke politikk. Ikke pode mine barn med all mulig politisk agenda rundt både klima og seksuelle legninger. Dette skal de få lov til å ta stilling til og bli frivillig engasjert i når de blir voksne nok til å håndtere det.....nettop frivillig.

Så om mine barn vokser opp og finner ut at de er homofile, så vil de få min støtte og kjærlighet. Jeg er ikke motstander av homofili. Jeg ønsker bare at de skal få samme mulighet som meg, til å vokse opp og finne utav det like naturlig og uten innblanding fra voksne og skoleverket, som da jeg vokste opp.

Skrevet
OlsenHansen skrev (9 timer siden):

Det går fint an.

Hvordan? 

Anonymkode: 4925b...884

Skrevet

Hurra for Pride. Barn trenger å vite at man kan elske hvem man vill og være stolt av hva og hvem man er🌈🌈🌈

Anonymkode: e73bd...332

• Liker 2
Skrevet

Ville blitt rasende over at de prakker på med homseri til barna

Anonymkode: 53fd9...fa3

Skrevet
2 hours ago, Era Vulgaris said:

Jeg tror mange i denne tråden ville fått seg en stor overraskelse om de hadde jobbet i barnehage noen dager, uker eller måneder. Det er utrolig mange som nedgraderer barns evne til refleksjon, følelsesliv, filosofering, og tema de snakker om. Barn snakker om døden, om kjærester, om sorg og glede, om vennskap, om miljø, om tro! Barn har tanker og følelser omkring det meste, og de er åpne for å snakke om alt, hvis bare de voksne svarer ordentlig, og tar dem på alvor.

Jeg jobber på 3-6 årsavdeling, og dette er noen utsagn/spørsmål jeg hører titt og ofte:
"Jenter kan være kjæreste med jenter" (og gutter med gutter). "Gutter kan også ha neglelakk". "Nå ringer klokkene i kirka, da er det begravelse for noen er død". "Jeg så tissen til Jonas da vi var på do". "Man skal ikke kaste plastikk i havet, da spiser fisken det, og vi spiser fisken og får plast i vår mage".
Dette var bare noen eksempler på samtaler man har med barn i løpet av en helt vanlig dag.

Da lurer jeg på hva dere konservative, anti-pridefolka mener at vi skal svare i en sånn samtale?

Du som jobber i en bhg burde i større grad enn alle andre klare å forstå at de som mener pride, som en del av det pedagogiske opplegget, kan vente til etter 5 år, ikke er «anti-pride folk» 

personlig har jeg null problemer med det. MEN bhg kan fint fokusere sitt opplegg på andre ting. Jeg vil selv fortelle dette. 
dere kan forøvrig jobbe mer med å normalisere det å være enebarn. Disse ungene føler seg vel strengt tatt mest marginaliserte din gruppe. Gjerne av ansatte som deg? 

Anonymkode: 62234...4fd

• Liker 1
Skrevet
Era Vulgaris skrev (2 timer siden):

Dette ^

Selv om jeg nærmer meg 40 kan jeg godt huske mange av disse temaene fra når jeg gikk i barnehagen, men vi hadde ingen å henvende oss til for å få "skikkelige" svar på det vi lurte på. Håper alle som jobber i barnehage tenker som deg ❤️ 

• Liker 1
Skrevet
Era Vulgaris skrev (2 timer siden):

Jeg mener ar man skal svare akkurat som du gjør, selv om jeg ikke synes det må knyttes til Pride.

Anonymkode: 7040b...6bb

Skrevet

Jeg er for likebehandling av homofile og de andre alternativene, og ser frem til at dette er en ikke-sak. Skjønner at der fremdeles foregår diskriminering, så at holdningsendring er nødvendig.

Men jeg synes dette pride-greiene har gått helt av skaftet. Det blir propaganda for å tilvenne befolkningen alle mulige svært sjeldne tilstander. Veiledning av unger mot normalen er blitt tabu, for alle er sin egen sjeldne versjon av sin egen diagnose. 

Pride i barnehagen med innhold «vi tegner regnbuer og feirer at alle har lov til å elske de de vil» er ok, men mer enn dette hadde jeg syntes var unødvendig. Det er tross alt barn under 5 år det er snakk om. Man vet ikke om forelskelse, sex, og alt mulig annet som inngår i temaet. 

Anonymkode: b31b1...999

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hurra for Pride. Barn trenger å vite at man kan elske hvem man vill og være stolt av hva og hvem man er🌈🌈🌈

Anonymkode: e73bd...332

Barn som har god selvfølelse betviler vel ikke at de kan elske hvem de vil eller være stolt av hvem de er?

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barn som har god selvfølelse betviler vel ikke at de kan elske hvem de vil eller være stolt av hvem de er?

Selvfølgelig gjør de det. For man kan fremdeles lese om grov vold og overfall her i Norge av homofile. I noen land er det DØDSSTRAFF for å være homofil. 

INGEN ØNSKER å være annerledes. Uavhengig av legning, diagnoser osv. 

Verden er tøff nok som den er. 

Da er det utrolig viktig å lære allerede i barnehagen om at man skal få elske den man vil, ta hensyn og ha empati for andre mennesker osv. 

Fordommer lærer barn som oftest hovedsakelig av foreldrene. 

Skrevet

Hadde ikke brydd meg så mye om det, fint at barna får lære og har en innholdsrik dag. 

Anonymkode: 2631a...551

Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

downs syndrom. man markerer downs syndrome awareness day med å gå med en av hver sokk. Jeg savner forøvrig at de markerer en dag for fysisk handicappede og jeg da....

Den er 3. desember 😊

Skrevet
Era Vulgaris skrev (3 timer siden):

Herlig at du deler! 😍

Jeg har en på 4 år. Han ble tatt med keisersnitt, men vi har egentlig ikke snakket noe særlig om det. I en periode var han slik at han liksom skulle ha fått med seg alt og at han hadde vært med på alt. Hvis pappaen hans og jeg snakket om noe vi hadde opplevd før han ble født, så hadde han fått med seg det også.

En dag snakket vi om en ridetur vi hadde hatt i utlandet. Da kom det fra 4-åringen: «Jo, jeg husker det mamma. Da lå jeg i magen din og så det ut av tissen din». Altså, jeg hadde ikke snakket om hvordan han ble født eller hvordan de ble til før, men vi lånte «Hvordan lager man en baby» av Anna Fiske på biblioteket etterpå 😅 De får med seg det utroligste og tenker over det meste, vi må bare være flinkere til å lytte.

Anonymkode: 18757...0c7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du som jobber i en bhg burde i større grad enn alle andre klare å forstå at de som mener pride, som en del av det pedagogiske opplegget, kan vente til etter 5 år, ikke er «anti-pride folk» 

personlig har jeg null problemer med det. MEN bhg kan fint fokusere sitt opplegg på andre ting. Jeg vil selv fortelle dette. 
dere kan forøvrig jobbe mer med å normalisere det å være enebarn. Disse ungene føler seg vel strengt tatt mest marginaliserte din gruppe. Gjerne av ansatte som deg? 

Anonymkode: 62234...4fd

Hva? Jeg har en unge som er enebarn. At han er marginalisert på grunn av det? Snakk om å lage problemer! 😄

Anonymkode: 18757...0c7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...