Gå til innhold

Pride i barnehagen

Fremhevede innlegg

Gjest HarryDotter
Skrevet
Maleficenta skrev (17 timer siden):

jo men du sa at foreldre kan oppdra barna nøyaktig hvordan de vil uten at andre skal kunne blande seg uansett hva de gjør

Vold mot barn er noe alle kan og bør ta tak i. Om jeg ser en mor som slår barnet sitt utenfor skolen, så SKAL melde fra om dette. Om jeg hører en mor sier til sønnen sin at homofili er en skam, så har ikke jeg noe med det. Det må jeg bare akseptere at hun mener og sier. Vold mot barn er ikke noe politisk rettet. Det er synspunkter rundt legning. Der ligger forskjellen.

Alterego666 skrev (5 timer siden):

Lov om barnehager §1 Formål:

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64/KAPITTEL_1#§2a

At barna lærer normale verdier og moral i barnehagen er som sagt noe jeg støtter. Jeg syntes bare ikke pride, legning, tiltrekning og kjærsteri er noe barna konkret skal lære om når de er så små. Det får vente til seinere på skole.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
HarryDotter skrev (14 minutter siden):

At barna lærer normale verdier og moral i barnehagen er som sagt noe jeg støtter. Jeg syntes bare ikke pride, legning, tiltrekning og kjærsteri er noe barna konkret skal lære om når de er så små. Det får vente til seinere på skole

Legning og tiltrekning er noe barn er vitner til fra de blir født, så dette er helt uungåelig. Eneste forskjellen er at de ser heterofile par på en daglig basis, og når de da aldri ser eller aldri lærer om homofili, så vil de ha en mindre forståelse og muligens også en mindre toleranse for dette når de først oppdager det. Det er ikke upassende å være åpne til barn om at Kari sine foreldre er mann og dame og Per sine foreldre er dame og dame, og at det er like greit begge deler. Det er ingen grunn til å vente til skolealder med dette - legning er ikke et upassende tema. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart hvordan det aldri ble en greie i min familie da? Verken med oss barna eller venner av oss. Har selv barn nå, og har aldri måtte forklare at tante har jentekjæreste og blabla...

Anonymkode: ec112...9c9

Så du og din familie er kanskje fasiten og malen da? Når andres barn kommer med en uskyldig betraktning om likekjønnet kjærlighet er disse barna "unormale og har foreldre som gjør homofili til en greie"? Eller er det muligens slik at barn er forskjellige? Kan det være så enkelt som at samfunnet har gått fremover siden du var barn? 

Du fremholder stadig at dine venner ikke kommenterte at din tante har likekjønnet kjæreste. Hva vet du om hva disse barna spurte om når de kom hjem? Det er vel ingen som tror at barn vil stoppe opp, peke og kommentere et likekjønnet par. Men det er derimot naturlig at de kan kommentere det i en samtale om dagens gjøremål. 

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
HarryDotter skrev (1 time siden):

Vold mot barn er noe alle kan og bør ta tak i. Om jeg ser en mor som slår barnet sitt utenfor skolen, så SKAL melde fra om dette. Om jeg hører en mor sier til sønnen sin at homofili er en skam, så har ikke jeg noe med det. Det må jeg bare akseptere at hun mener og sier. Vold mot barn er ikke noe politisk rettet. Det er synspunkter rundt legning. Der ligger forskjellen.

At barna lærer normale verdier og moral i barnehagen er som sagt noe jeg støtter. Jeg syntes bare ikke pride, legning, tiltrekning og kjærsteri er noe barna konkret skal lære om når de er så små. Det får vente til seinere på skole.

Det er helt legitimt å ha en personlig mening om det, men å introdusere konsepter som mangfold og toleranse under pride-paraplyen ligger helt klart innenfor formålsdefinisjonen til barnehageloven.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-22 den 17.58):

Pride er vill sex..

Anonymkode: 98ed0...6c8

Hvor har du det fra?

Skrevet
HarryDotter skrev (På 2021-8-22 den 19.48):

Barn blir ikke forvirret av noe som er rundt dem naturlig. Har man en homofil onkel som er snill og god så holder det. Den homofile onkelen tar vel ikke barnet på fanget og legger ut om sin seksuelle legning, eller? Barn diskriminerer ikke voksne for deres kjærlighetsliv. De bryr seg ikke med mindre de voksne tvangsforer dem med sine voksenproblemer. Det er kun voksne som diskriminerer andre for legning. Foreldrene har ansvar for å gi sine barn sunde og gode verdier. Foreldre skal lære barna respekt for andres tro, legning og meninger. Skole og barnehage skal ikke ha oppdragerrollen etter min mening. Dette har kommet snikende de senere år.

Jeg har barn selv og JEG ønsker å ha kontroll på hvordan mine barn blir oppdratt. Så ønsker jeg at skolen skal lære dem norsk, matte, fysikk osv og ikke politikk. Ikke pode mine barn med all mulig politisk agenda rundt både klima og seksuelle legninger. Dette skal de få lov til å ta stilling til og bli frivillig engasjert i når de blir voksne nok til å håndtere det.....nettop frivillig.

Så om mine barn vokser opp og finner ut at de er homofile, så vil de få min støtte og kjærlighet. Jeg er ikke motstander av homofili. Jeg ønsker bare at de skal få samme mulighet som meg, til å vokse opp og finne utav det like naturlig og uten innblanding fra voksne og skoleverket, som da jeg vokste opp.

Å lære barn om seksuelle legninger er ikke politikk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-22 den 21.25):

Ville blitt rasende over at de prakker på med homseri til barna

Anonymkode: 53fd9...fa3

Hva er "homseri" helt konkret? Og hva er galt med å "prakke det på barna"?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-22 den 21.43):

Jeg er for likebehandling av homofile og de andre alternativene, og ser frem til at dette er en ikke-sak. Skjønner at der fremdeles foregår diskriminering, så at holdningsendring er nødvendig.

Men jeg synes dette pride-greiene har gått helt av skaftet. Det blir propaganda for å tilvenne befolkningen alle mulige svært sjeldne tilstander. Veiledning av unger mot normalen er blitt tabu, for alle er sin egen sjeldne versjon av sin egen diagnose. 

Pride i barnehagen med innhold «vi tegner regnbuer og feirer at alle har lov til å elske de de vil» er ok, men mer enn dette hadde jeg syntes var unødvendig. Det er tross alt barn under 5 år det er snakk om. Man vet ikke om forelskelse, sex, og alt mulig annet som inngår i temaet. 

Anonymkode: b31b1...999

Hvilke sjeldne tilstander?

Skrevet (endret)
On 8/21/2021 at 7:19 PM, AnonymBruker said:

Jeg er nysgjerrig. Hvordan hadde du reagent hvis du fikk høre fra barnet ditt at de hadde tegnet regnbueflagger i barnehagen og hengt dem opp på vinduene? Og at det er stor Pride-flagg i flaggstangen foran barnehagen? Hvilke tanker og følelser? 

Anonymkode: e768b...650

Jeg hadde blitt rørt og hadde syntes det var kjempeflott! 

I barnehagen til sønnen min har det hengt pride flagg, på skolen til datteren min også. Jeg er 100% happy med det. Til og med Kiwi og REMA 1000 har flagg. Helt supert! 

Sønnen min på 3 ELSKER kjoler, tar på seg ballskjørt hver dag etter skolen (storesøsters gamle utkledning kurv). En dag lot jeg han få gå i kjole i barnehagen, fordi.. hvorfor ikke? Det er jo bare klær, jeg fant ingen god nok begrunnelse for hvorfor han ikke skulle kunne det. Var litt spent på om jeg kunne få negative reaksjoner, men jeg ble varm inn i hjerterota av all positivitet. En bhg ansatt ble så rørt at hun gråt, en mannlig ansatt tok på seg kjole han og. Både foreldre og andre ansatte kom opp til meg og fortalte meg hvor fint de syntes det var ❤️ Nå er gutten min bare 3 år, men når folk får vite at han elsker kjoler så spør de ofte "meneh, tror du han spiller på det laget eller..?". Gutten er jo bare 3, det kan man jo umulig si noe om basert på litt utkledning og lek med Barbie. Han klatrer i trær og leker med biler også 😊 Det spiller ingen trille om han viser seg å like gutter eller jenter. Det som spiller en rolle er at man får lov til å være seg selv, elske de man vil og at man får gjøre de ting som gleder så lenge det er uskyldig og ikke skader andre! Ja til inkludering og likeverd! 👍😊

Nb: har absolutt ikke inntrykk av at barnehagen holder foredrag om seksuell legning 😂 Mer at de ansatte viser at de støtter kjærlighet uavhengig av kjønn 

Endret av Lonelily
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 9.50):

Det er jo seksualundervisning i noen barnehager der de forteller hvordan man lager barn, detaljert, og forklarer hvilke hull gutter og jenter har der nede (noe som jeg personlig synes er seksuelle overgrep mot barn, og fullstendig sykt). Det er vel ikke så galt da å anta at det er barnehager der de forteller detaljert om hvordan to menn "uttrykker sin kjærlighet"? 

Det at de snakker om hvilke kjønnsdeler og kroppsåpninger de har handler ikke om sex. Det handler om å svare barna på en ordentlig måte når de spør om hvorfor Per har en utoverting mens Anne ikke har det. Kropp er ikke alltid noe seksuelt.
Det blir aldri forklart detaljert hvordan barn blir til, annet at en mann stikker tissen sin i damens hull, og planter et frø som blir til en baby. Alt av voksen seksualitet blir tatt opp senere.

Det å forklare barna om hvilke hull de har er ikke overgep, faktisk tvert imot. Det å bevisstgjøre barna på hva kjønnsorganene deres er og hva voksne kan "bruke" sine til, er faktisk en måte å bevisstgjøre barna på dette med hva voksne kan gjøre med andre voksne, men som de ikke har lov til å gjøre mot barn. Da er det lettere for barn å fortelle det til en trygg voksen dersom en voksen har tatt på dem eller gjort noe som voksne ikke skal gjøre med barn.

Anonymkode: 9e27e...4b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 9.50):

Det er jo seksualundervisning i noen barnehager der de forteller hvordan man lager barn, detaljert, og forklarer hvilke hull gutter og jenter har der nede (noe som jeg personlig synes er seksuelle overgrep mot barn, og fullstendig sykt).

Å forklare kropp og å bruke riktig begrep (for eksempel "tissen" eller "vagina" fremfor "blomsten") er faktisk anbefalt av mennesker som jobber med overgrepssaker. Det er en større sannsynlighet for at barnet vil si ifra og at vedkommende blir dømt dersom barnet klarer å forklare og beskrive alt korrekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 21.30):

Det er viktig for barnehagebarn å lære at det finnes menn som knuller menn i rumpa?

Anonymkode: bc37c...d62

Ja, på samme måte som at de lærer at deres mor og far knuller og kliner hver gang de er i seng. LA BARN VÆRE BARN LISSOM

Anonymkode: cc2d2...8e9

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (På 25.8.2021 den 5.49):

er homofili en syk ideologi?

Nei. Homofili er en legning. Ideologien her er LBGT-aktivisme der man skal tvinge seksualitet inn i absolutt alle arenaer. Passende eller ikke passende. Spiller ingen rolle. Det er overhodet ingen grunn til å undervise barnehagebarn om seksuelle legninger, annet enn som reproduktiv funksjon og biologi.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, på samme måte som at de lærer at deres mor og far knuller og kliner hver gang de er i seng. LA BARN VÆRE BARN LISSOM

Anonymkode: cc2d2...8e9

Nå er du urimelig. Det er helt NATURLIG at 3-åringer blir fortalt at pappa knuller reservepappa i rumpa.

Skrevet

Ville ikke likt det, barn skal beskyttes mot seksualisert propaganda.

Anonymkode: cf0c3...d85

• Liker 3
Skrevet

Pride feiring bør være fast i alle barnehager. Dette er jo feiringen av kjærligheten. Det står jo i bibelen at størst av alt er kjærligheten 🌈

Anonymkode: e73bd...332

Skrevet

Prisen er jo en politisk bevegelse og hører derfor ikke hjemme i barnehagen

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Pride feiring bør være fast i alle barnehager. Dette er jo feiringen av kjærligheten. Det står jo i bibelen at størst av alt er kjærligheten 🌈

Anonymkode: e73bd...332

Men de står også i bibelen at menn ikke skal ha sex med menn, hvis man skal bruke den som kilde...

Skrevet
On 8/26/2021 at 9:44 AM, Oida said:

Så du og din familie er kanskje fasiten og malen da? Når andres barn kommer med en uskyldig betraktning om likekjønnet kjærlighet er disse barna "unormale og har foreldre som gjør homofili til en greie"? Eller er det muligens slik at barn er forskjellige? Kan det være så enkelt som at samfunnet har gått fremover siden du var barn? 

Du fremholder stadig at dine venner ikke kommenterte at din tante har likekjønnet kjæreste. Hva vet du om hva disse barna spurte om når de kom hjem? Det er vel ingen som tror at barn vil stoppe opp, peke og kommentere et likekjønnet par. Men det er derimot naturlig at de kan kommentere det i en samtale om dagens gjøremål. 

Så klart vi ikke noe mer fasit enn det du er, men det er jo ganskd suspekt at vi har så forskjellige erfaringer. At alle barna du kjenner skulle være forskjellige fra barna jeg kjenner er jo ganske merkelig, da ligger det kanskje noe mer i hva vi har lært opp barna våre til. Om barnet ditt vet om forskjellen på homofile og heterofile så vil så klart barnet kommentere at noen er kjæreste med noen av samme kjønn. Hos oss som ikke har gjort det til greie så tar barna der helt naturlig, husk barn dømmer ikke, om du oppfører deg normalt er det normalt for barner også.

Til ditt andre avsnitt, fordi jeg har en munn og ører. Jeg ble faktisk nysjerrig etter denne tråden og spurte vennene mine. Det meste barna hadde sagt er bare hvor gøy det er å være med navn xxx og yyy, at de er så tullete, at de spiste ditt og datt og gjorde ditt og datt. Kommer virkelig barna dine hjem fra hver eneste setting og forteller at den personen har en kjæresre som er mann, den personen har en kjæreste som er kvinne osv.? Da har du nok et veldig usunt fokus og prakker voksne forhold på barna..

Som sagt, om du gjør det helt naturlig vil barna synes det er naturlig.

Anonymkode: ec112...9c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 21.26):

Det at de snakker om hvilke kjønnsdeler og kroppsåpninger de har handler ikke om sex. Det handler om å svare barna på en ordentlig måte når de spør om hvorfor Per har en utoverting mens Anne ikke har det. Kropp er ikke alltid noe seksuelt.
Det blir aldri forklart detaljert hvordan barn blir til, annet at en mann stikker tissen sin i damens hull, og planter et frø som blir til en baby. Alt av voksen seksualitet blir tatt opp senere.

Det å forklare barna om hvilke hull de har er ikke overgep, faktisk tvert imot. Det å bevisstgjøre barna på hva kjønnsorganene deres er og hva voksne kan "bruke" sine til, er faktisk en måte å bevisstgjøre barna på dette med hva voksne kan gjøre med andre voksne, men som de ikke har lov til å gjøre mot barn. Da er det lettere for barn å fortelle det til en trygg voksen dersom en voksen har tatt på dem eller gjort noe som voksne ikke skal gjøre med barn.

Anonymkode: 9e27e...4b4

https://www.nrk.no/nordland/laerer-5-aringer-om-sex-1.10960372

Hva synes du om dette her? Jeg synes dette er ganske detaljert. Og helt sykt altså. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...