Gå til innhold

Pride i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er nysgjerrig. Hvordan hadde du reagent hvis du fikk høre fra barnet ditt at de hadde tegnet regnbueflagger i barnehagen og hengt dem opp på vinduene? Og at det er stor Pride-flagg i flaggstangen foran barnehagen? Hvilke tanker og følelser? 

Anonymkode: e768b...650

Jeg hadde blitt rasende!!

Anonymkode: a48c7...ecc

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har behøver ikke ha noe med sex å gjøre for barna. Heller ikke deres egen legning.

De større barna er ofte opptatt av forskjeller på gutter og jenter, hva det vil si å være kjærester osv. Da er det greit å få en forklaring på hvorfor et av barna har to mammaer, eller at en av de ansatte blir hentet av sin mannlige kjæreste selv om han er mann selv.

Anonymkode: 680f9...034

Hvordan forklarer man Pride, homofile og lesbiske uten å blande inn seksuelle preferanser? 

Generelt synes jeg ikke noe om at det er så stort fokus på sex i barnehagen. Barn i barnehagealder er ganske langt unna alt som har med sex å gjøre og trenger ikke introduseres for sex helt ennå.

Barneskole - ja. Da nærmer de seg også puberteten, men barnehage? Ikke helt. 

Det er helt greit at noen er uenig med meg. Jeg har ingen planer om å vie tid til å overbevise noen i noe. Det er min personlig mening.

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.8.2021 den 19.24):

Synes det tenderer til indoktrinering. Ikke det at det er noe galt med å være skeiv, men jeg synes ikke det hører hjemme i barnehagen.

Anonymkode: 4d6cb...b1a

Da er det i så fall noen barn som etter ditt syn ikke hører hjemme i barnehagen. Trist holdning.

Barn finner ut av det allerede i barnehagealder, men de er bare ikke gamle nok til å reflektere over hva det kalles. De bare er seg selv helt til de merker at andre ikke tolererer at de er "annerledes". Kanskje er det en liten gutt som mye heller vil leke med dukker, pynte dem og sminke dem enn å spille ball med guttene. Han merker kanskje at han ikke er helt som de andre guttene, men har ikke noe ord for det. Seksualiteten til barnehagebarn er jo helt annerledes enn voksen seksualitet, så de er for små til å vite hvem de tenner på, men de kan absolutt ha en formening/følelse av hvem de tiltrekkes av allerede i barnehagealder. Det er ikke uvanlig at barna har kjærester i barnehagen, og uansett hvor uskyldig det er, så er det jo basert på følelsene de har for hverandre og hvem de forelsker seg i.

Så lenge de feirer pride for å lære barna om at folk er ulike og forelsker seg i ulike mennesker, og at dette er helt greit, ser jeg ikke problemet. Barna lærer bare at voksne mennesker av og til forelsker seg i en av samme kjønn, eller kanskje begge, og at noen også føler seg verken som gutt eller jente, eller føler seg som en annen enn de er født som. De blir på ingen måte presset til å være skeiv, trans eller non-binary. De blir bare lært til å godta både andre og seg selv for den man er, uansett om man er/føler seg som gutt, jente eller hen, og uansett hvem man tiltrekkes av.
Pride i barnehagen er lett-utgaven av voksenpride, med fokus på aksept, respekt og forståelse for hverandre. Det er ingen fokus på sex eller dyptpløyende info om ulike seksualiteter og kjønnsidentiteter og alle de vanskelige ordene som beskriver dette.

Barna får fremdeles være barn, i all sin uskyldighet og nysgjerrighet.

Anonymkode: 9e27e...4b4

Endret av Vintermorgen
Slettet sitat er fjernet.
  • Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
Drizzt skrev (8 minutter siden):

Hvordan forklarer man Pride, homofile og lesbiske uten å blande inn seksuelle preferanser? 

Generelt synes jeg ikke noe om at det er så stort fokus på sex i barnehagen. Barn i barnehagealder er ganske langt unna alt som har med sex å gjøre og trenger ikke introduseres for sex helt ennå.

Det er helt greit at noen er uenig med meg. Jeg har ingen planer om å vie tid til å overbevise noen i noe. Det er min personlig mening.

Man forklarer ikke noe om SEX. Man forklarer at noen menn er sammen med menn og at noen kvinner er sammen med kvinner. Derfor har noen barn to mammaer og noen to pappaer. 

Man opplyser barna. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde blitt rasende!!

Anonymkode: a48c7...ecc

Jeg er overrasket over at det fremdeles eksisterer så trangsynte individer som deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hjernevasken og indoktrineringen fra homolobbyen virker da tydeligvis. For ingen barn tenkte over slikt tidligere før de var i tenårene.

Anonymkode: 8cec0...b78

Tror du barna vokser opp til å bli homofile fordi de markerte pride i barnehagen med å tegne regnbuer og annet barnevennlig? 

Anonymkode: 16a38...637

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du barna vokser opp til å bli homofile fordi de markerte pride i barnehagen med å tegne regnbuer og annet barnevennlig? 

Anonymkode: 16a38...637

Da blir i så fall mitt barn homofil samisk hindu muslim kristen... kan blir komplisert, men sånn er det visst :fnise: 

• Liker 13
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det i så fall noen barn som etter ditt syn ikke hører hjemme i barnehagen. Trist holdning.

:hoho:

Barn finner ut av det allerede i barnehagealder, men de er bare ikke gamle nok til å reflektere over hva det kalles. De bare er seg selv helt til de merker at andre ikke tolererer at de er "annerledes". Kanskje er det en liten gutt som mye heller vil leke med dukker, pynte dem og sminke dem enn å spille ball med guttene. Han merker kanskje at han ikke er helt som de andre guttene, men har ikke noe ord for det. Seksualiteten til barnehagebarn er jo helt annerledes enn voksen seksualitet, så de er for små til å vite hvem de tenner på, men de kan absolutt ha en formening/følelse av hvem de tiltrekkes av allerede i barnehagealder. Det er ikke uvanlig at barna har kjærester i barnehagen, og uansett hvor uskyldig det er, så er det jo basert på følelsene de har for hverandre og hvem de forelsker seg i.

Så lenge de feirer pride for å lære barna om at folk er ulike og forelsker seg i ulike mennesker, og at dette er helt greit, ser jeg ikke problemet. Barna lærer bare at voksne mennesker av og til forelsker seg i en av samme kjønn, eller kanskje begge, og at noen også føler seg verken som gutt eller jente, eller føler seg som en annen enn de er født som. De blir på ingen måte presset til å være skeiv, trans eller non-binary. De blir bare lært til å godta både andre og seg selv for den man er, uansett om man er/føler seg som gutt, jente eller hen, og uansett hvem man tiltrekkes av.
Pride i barnehagen er lett-utgaven av voksenpride, med fokus på aksept, respekt og forståelse for hverandre. Det er ingen fokus på sex eller dyptpløyende info om ulike seksualiteter og kjønnsidentiteter og alle de vanskelige ordene som beskriver dette.

Barna får fremdeles være barn, i all sin uskyldighet og nysgjerrighet.

Eh. Man trenger ikke være feminin for å være homofil, altså...

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (15 minutter siden):

Kjærlighet er det det handler om, ikke sex. Synes du virkelig det er galt at barna skal vite at det er plass til alle i samfunnet? Også dem selv om de skulle merke at de er homofile etterhvert? Eller synes du det er bedre sånn det var da jeg vokste opp på 90 tallet hvor de som var homofile ikke turte å si det til noen fordi de var anderledes og rare, de var redde for å bli mobbet, utstøtt, miste venner, blir snakket om osv. Og det ble mange av de også. 

Jeg synes hvertfall at det er mye bedre at homofili er helt normalt for barna som vokser opp nå, så de ikke ville reagert en gang om en av vennene deres eller en på skolen viste seg å være homofil. 

• Liker 10
Skrevet
Drizzt skrev (26 minutter siden):

Jeg synes ikke seksuelle preferanser har noe i barnehagen å gjøre. 

Drizzt skrev (11 minutter siden):

Grunnen til at du er i mot pride i barnehagen er jo tydeligvis at du har denne (vanlige) misoppfatningen om at pride handler om sex og seksualitet. Pride handler i like stor grad om følelser og forelskelse, noe som selv små barn kan forstå seg på. Derfor kan man fokusere på dette med følelser, hvem man forelsker seg i. Det er forståelig for barna og noe de kan forholde seg til uten å bli dratt inn i en seksualisert voksenverden de ikke er klare for. Barna forstår også veldig godt (i noen tilfeller mer enn voksne) dette med å tolerere og akseptere ulikheter, så bare det å fokusere på at to mammaer eller to pappaer er greit og normalt for noen er en utelukkende fin ting.

Barna snakker allerede med voksne i barnehagen om følelser og forelskelse, så hvorfor utelate at noen forelsker seg i personer av samme kjønn, eller kanskje uavhengig av kjønn? Dette har ikke noe med sex å gjøre før man kommer i puberteten.

• Liker 8
Skrevet
PinkishLampshade skrev (1 minutt siden):

Eh. Man trenger ikke være feminin for å være homofil, altså...

Nei, jeg vet det. Det var bare en forenklet måte å forklare det på. En homofil gutt som liker typiske gutteinteresser vil kanskje ikke stikke seg like mye ut i barnehagen, og heller ikke bli sett på som "rar" av de barna som har sneversynte foreldre.
Dessuten har jeg en følelse av at den jeg svarte forstår poenget mitt bedre om jeg bruker såpass forenklede forklaringer.

Skrevet
24 minutter siden, Drizzt said:

Hvordan forklarer du egentlig din (antar jeg) heterofile relasjon til barna? «Mamma er sammen med pappa fordi hun liker å knulle menn, skjønner du, vennen.» 

Man snakker vel stort sett om at mennesker er glade i hverandre og vil dele livene sine med hverandre. Kjærlighet er kjærlighet - så lenge det foregår mellom samtykkende, voksne mennesker.

Anonymkode: 998f9...8d6

• Liker 18
Skrevet

Bare man holder barna unna fetish/BDSM-paradene som holdes hvert år (kjent som Pride), så går det vel an å forklare at ikke alle gutter vil leke med biler, og ikke alle jenter vil leke med dukker. Og det finnes gutter som vil kle seg i kjole og være prinsesse (jentene har vel faktisk lov(om man må kalle det lov) til å kle seg i gutteklær, og det er akseptert). Men at kjønnsutrykkene kan være varierende i dag, det bør være en selvfølge! 
Når det gjelder homoseksualitet, så er vel forelskelse og problemer rundt dette ikke gjeldende før langt opp i barneskolealder som regel, og det gjør vel ingenting om man venter med å forklare alt dette til da. 
Men at gutter skal kunne fullt ut være jenter om de ønsker det, og jenter fullt ut kan være gutter om de ønsker det, det mæ jo være den største selvfølgelighet, og da må det også være lov til at de er med i «feil garderobe» uten noe som helst spørsmål! 

Anonymkode: fe704...ffd

• Liker 2
Skrevet
Gjenferdet skrev (50 minutter siden):

Hvordan blir nordmenn utryddet av at noen forelsker seg i og lever i lag med samme kjønn? Det er jo ikke slik at ALLE er homofile, så ingen fare for at befolkningen skal dø ut av den grunn. Dessuten kan homofile også få barn nå.

De kan ikke lage barn selv nei, blir det mange nok av disse blir nordmenn utrydddet, som virker å være målet til ekstremistene i Pride og Foreningen Fri.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De kan ikke lage barn selv nei, blir det mange nok av disse blir nordmenn utrydddet, som virker å være målet til ekstremistene i Pride og Foreningen Fri.

Kvinner kan, gjennom sæddonasjon.

• Liker 3
Skrevet
Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Kvinner kan, gjennom sæddonasjon.

Som krever at det finnes heterofile menn som kan og vil donere.

• Liker 2
Skrevet

Barnehagen til sønnen min tegnet regnbueflagg og skrev "alt blir bra" på det under coronatia. Etter det ble han ekstremt opptatt av å gå i kjoler, jeg la merke til at atferden hans endret totalt. Han ble mer femi, snakket om sex, lakket neglene. Neida.

Å feire pride i barnehagen handler om å diskutere at man kan være glad i hvem man vil, at vi kan kle oss i de klærne vi vil, kle oss i de fargene vi vil, og respektere at vi er ulike. I barnehagen til sønnen min snakket de om de ulike familiene, at noen barn har en mor og en far, to mødre, to fedre osv, men også at noen har to mødre OG to fedre (bonusforeldre eller fosterforeldre), og at noe bare har en mor eller bare har en far. Bestevenninna til sønnen min er fosterbarn, og synes det var veldig bra at de tok opp det 😊 Vi lever i 2021, de av dere som missliker at barnehagen snakker om noe sånt burde virkelig gå inn i seg selv. 

Anonymkode: cc2d2...8e9

• Liker 4
Skrevet

Som lesbisk som var utrolig forvirret som barn, så håper jeg at barnehager lærer barna om mangfold og at det er ikke bare menn og kvinner som kan være sammen. Mange homofile barn har ikke språk til å forklare hva de føler, de trenger at voksne viser dem at det er greit å være litt annerledes. 
Jeg følte meg annerledes gjennom hele barneskolen og ungdomsskolen. Jeg fikk aldri vite om homofili fra voksne, jeg lærte ordet "homo" som skjellsord. Jeg begravde mine følelser i mange år og nektet å godta mine følelser for andre jenter. Det er konsekvensene av å late som om vi ikke finnes i samfunnet. 

Det er ikke propaganda, det er synliggjøring. 

• Liker 12
Skrevet (endret)
WhisperingWind skrev (45 minutter siden):

Man forklarer ikke noe om SEX. Man forklarer at noen menn er sammen med menn og at noen kvinner er sammen med kvinner. Derfor har noen barn to mammaer og noen to pappaer. 

Man opplyser barna. 

Man trenger ikke feire Pride i barnehagen for å forklare det?

Pølsevann skrev (36 minutter siden):

Kjærlighet er det det handler om, ikke sex. Synes du virkelig det er galt at barna skal vite at det er plass til alle i samfunnet?

Så vidt jeg vet, så er homofili en seksuell legning, så å si at det ikke handler om sex er litt naivt.

Synes du virkelig det er galt at barna skal vite at det er plass til alle i samfunnet? sånn hersketeknikk har ikke plass i voksen diskusjon.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Grunnen til at du er i mot pride i barnehagen er jo tydeligvis at du har denne (vanlige) misoppfatningen om at pride handler om sex og seksualitet.

Takk for at du opplyste meg om grunnen til at jeg er imot Pride i barnehagen. Jeg visste den ikke selv. Flott at du vet bedre enn meg hva grunnen min er. Det var da jammen bortkastet å begrunne min mening i mitt første innlegg i tråden. Du er absolutt mer kompetent enn meg å uttale deg om mine grunner for å mene noe. 

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Skrevet
Drizzt skrev (5 minutter siden):

Man trenger ikke feire Pride i barnehagen for å forklare det?

Så vidt jeg vet, så er homofili en seksuell legning, så å si at det ikke handler om sex er litt naivt.

Synes du virkelig det er galt at barna skal vite at det er plass til alle i samfunnet? sånn hersketeknikk har ikke plass i voksen diskusjon.

Takk for at du opplyste meg for grunnen til at jeg er imot Pride i barnehagen. Jeg visste den ikke selv. Flott at du vet bedre enn meg hva grunnen min er. Det var da jammen bortkastet å begrunne min mening i mitt første innlegg i tråden. 

Men hetrofili er jo også en seksuell legning da? Skal man ikke leke "mor, far og barn" lenger? Forby alle bøker som handler om en mamma og en pappa? For vi sol er voksen vi vet jo at mammaer og pappaer knuller. For de er hetrofil, og hetrofile kan tenne på motsatt kjønn.

Anonymkode: cc2d2...8e9

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...