Gå til innhold

Ja eller nei til alkohol i dåp og konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke noe forskning som tilsier at det er nødvendig. 

Anonymkode: bb10e...0e6

Nja Helsedirektoratet bruker føre var prinsippet siden det ikke er helt sikkert. Har også hørt om studien fra Danmark og at det ikke er farlig, men anbefalingene i Norge er altså fremdeles de samme. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (1 time siden):

Jeg er vokst opp i et hjem der foreldrene mine delte en flaske vin med ujevne mellomrom. Jeg har utelukkende positive minner fra det, og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri hadde negative erfaringer med mine foreldres alkoholkonsum. 

Jeg derimot er vokst opp i et militant avholdshjem der mine foreldre (særlig en av dem) brukte ethvert familieselskap til å demonstrativt understreke at hun ikke drakk, og ikke ville se andre drikke.

Jeg kan derfor med hånden på hjertet si at jeg har hatt mange og vedvarende negative erfaringer med mine foreldres avholdenhet, og at jeg merket tydelig atferdsendring hos mindre foreldre hver gang de skulle poengtere at de IKKE drakk. :filer: 

Anonymkode: 1df87...676

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja! Denne kultiverte drikkingen er ikke nødvendigvis uten problemer den heller, men mange i tråden vil jo ikke en gang tenke tanken virker det som. 

Anonymkode: e1832...2d6

Du må slutte å tro at dine motdebattanter tenker noe de ikke skriver, men som du likevel har tilgang til.

Sånn ellers: Hvorvidt "kultivert drikking" (hva nå det er? den der man ikke drikker til man spyr hver helg, eller hvordan var det nå igjen?) er uproblematisk er jo faktisk ikke tema for denne tråden i det hele tatt. Så hvis mange ikke skriver noe om det her er det muligens fordi de :rope: prøver å holde seg til tema?

Anonymkode: 1df87...676

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cole skrev (54 minutter siden):

Det er rart, er bare dypt religiøse folk som holder på slik.

😂😂👏👏

Langt ifra religiøse. Vi klarer bare å kose oss uten å drikke vin og øl. 

Anonymkode: 2dc65...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bodd i bygd og der var det kanskje generasjonen før mine foreldre som gjorde det 😂

Anonymkode: e1832...2d6

Og jeg fra bygda, og det er helt vanlig til og med nå. Nå er det på langt nær så mange offentlige fester som da jeg var yngre, men i romjul og påske slumper det til å være fest på lokalet, og der er det alt fra 15 til 80 år til stede.

Det som stadig overrasker meg i disse diskusjonene er det voldsomme fokuset på ALKOHOL(!!!!!). Altså, alkohol er ikke noe magisk brygg som gjør at folk utvikler horn, vorter og lærer seg å fly på sopelimer. Det er heller ikke alkoholen som har betydning når man ønsker å servere vin og øl til et bedre måltid. Det er smaken og settingen. Og hva så om barna merker en endring? Som oftest syns barna det er hyggelig. Stemningen blir mer avslappet, hyggelig og folk blir generelt mer glade etter ett glass. Generelt er ikke det noe som burde være skummelt. Men når barna hele tiden blir fortalt at alkohol er djevelens verk, og at de  føle frykt, de bli usikre, ja, så blir de det da. Men alkohol er jo ikke farlig. Det er misbruket som er farlig. 

Anonymkode: 13345...543

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg fra bygda, og det er helt vanlig til og med nå. Nå er det på langt nær så mange offentlige fester som da jeg var yngre, men i romjul og påske slumper det til å være fest på lokalet, og der er det alt fra 15 til 80 år til stede.

Det som stadig overrasker meg i disse diskusjonene er det voldsomme fokuset på ALKOHOL(!!!!!). Altså, alkohol er ikke noe magisk brygg som gjør at folk utvikler horn, vorter og lærer seg å fly på sopelimer. Det er heller ikke alkoholen som har betydning når man ønsker å servere vin og øl til et bedre måltid. Det er smaken og settingen. Og hva så om barna merker en endring? Som oftest syns barna det er hyggelig. Stemningen blir mer avslappet, hyggelig og folk blir generelt mer glade etter ett glass. Generelt er ikke det noe som burde være skummelt. Men når barna hele tiden blir fortalt at alkohol er djevelens verk, og at de  føle frykt, de bli usikre, ja, så blir de det da. Men alkohol er jo ikke farlig. Det er misbruket som er farlig. 

Anonymkode: 13345...543

Hvem forteller barna det, mener du?

Da kan en drikke alkoholfritt da. 

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og jeg fra bygda, og det er helt vanlig til og med nå. Nå er det på langt nær så mange offentlige fester som da jeg var yngre, men i romjul og påske slumper det til å være fest på lokalet, og der er det alt fra 15 til 80 år til stede.

Det som stadig overrasker meg i disse diskusjonene er det voldsomme fokuset på ALKOHOL(!!!!!). Altså, alkohol er ikke noe magisk brygg som gjør at folk utvikler horn, vorter og lærer seg å fly på sopelimer. Det er heller ikke alkoholen som har betydning når man ønsker å servere vin og øl til et bedre måltid. Det er smaken og settingen. Og hva så om barna merker en endring? Som oftest syns barna det er hyggelig. Stemningen blir mer avslappet, hyggelig og folk blir generelt mer glade etter ett glass. Generelt er ikke det noe som burde være skummelt. Men når barna hele tiden blir fortalt at alkohol er djevelens verk, og at de  føle frykt, de bli usikre, ja, så blir de det da. Men alkohol er jo ikke farlig. Det er misbruket som er farlig. 

Anonymkode: 13345...543

Hva så om de merker en endring, det viser seg jo at mange barn ikke liker den. 

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvem forteller barna det, mener du?

Da kan en drikke alkoholfritt da. 

Anonymkode: e1832...2d6

Foreldrene i første omgang, kampanjer i media, alle i denne tråden som påstår at alle endringer i forbindelse med alkohol er utelukkende negative, osv.

 

Anonymkode: 13345...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Foreldrene i første omgang, kampanjer i media, alle i denne tråden som påstår at alle endringer i forbindelse med alkohol er utelukkende negative, osv.

 

Anonymkode: 13345...543

Å er det barn vi diskuterer med? 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva så om de merker en endring, det viser seg jo at mange barn ikke liker den. 

Anonymkode: e1832...2d6

Barna liker primært ikke negativ endring. Og voksne endrer oppførsel av for lite søvn også. Og det er alltid negativ endring. Vi forbyr ikke det å være trøtt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

😂😂👏👏

Langt ifra religiøse. Vi klarer bare å kose oss uten å drikke vin og øl. 

Anonymkode: 2dc65...878

Og jeg koser meg uten desserter og sukker, har ikke spist slikt på årevis. 

Det er vel egentlig slikt vi burde fjernet fullstendig fra konfirmasjoner og barnedåper. Med tanke på andelen overvektige voksne i befolkningen, og skaden det gjør på barna med slike "forbilder", at det skal fråtses sukker i enhver anledning. 

Men nei, det kan vi vel ikke, for da mister du kosen din? 

Anonymkode: c9f1d...4f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og jeg fra bygda, og det er helt vanlig til og med nå. Nå er det på langt nær så mange offentlige fester som da jeg var yngre, men i romjul og påske slumper det til å være fest på lokalet, og der er det alt fra 15 til 80 år til stede.

Det som stadig overrasker meg i disse diskusjonene er det voldsomme fokuset på ALKOHOL(!!!!!). Altså, alkohol er ikke noe magisk brygg som gjør at folk utvikler horn, vorter og lærer seg å fly på sopelimer. Det er heller ikke alkoholen som har betydning når man ønsker å servere vin og øl til et bedre måltid. Det er smaken og settingen. Og hva så om barna merker en endring? Som oftest syns barna det er hyggelig. Stemningen blir mer avslappet, hyggelig og folk blir generelt mer glade etter ett glass. Generelt er ikke det noe som burde være skummelt. Men når barna hele tiden blir fortalt at alkohol er djevelens verk, og at de  føle frykt, de bli usikre, ja, så blir de det da. Men alkohol er jo ikke farlig. Det er misbruket som er farlig. 

Anonymkode: 13345...543

Hele premisset med denne tråden var jo alkohol🤷‍♀️

Barn, spesielt småbarn, kan kjenne det utrygt når foreldre endrer seg bort fra det normale, også når de blir munter og glad. Hvorfor ta risken? Hvorfor er det så viktig med den vinen eller ølen at man kan risikere at barnet føler seg utrygg?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og jeg koser meg uten desserter og sukker, har ikke spist slikt på årevis. 

Det er vel egentlig slikt vi burde fjernet fullstendig fra konfirmasjoner og barnedåper. Med tanke på andelen overvektige voksne i befolkningen, og skaden det gjør på barna med slike "forbilder", at det skal fråtses sukker i enhver anledning. 

Men nei, det kan vi vel ikke, for da mister du kosen din? 

Anonymkode: c9f1d...4f3

Nå tillegger du meg ting som kanskje ikke stemmer. Men angrep er vel det beste forsvar? Og du, og andre som bruker denne sammenligningen, hvordan klarer du å sidestille alkohol og kaker? 

Det er endel som ikke ser sammenhengen mellom alkohol og barn, men det er et ganske drøyt antall som forsvarer det med nebb og klør. Nysgjerrig på om disse folkene i det hele tatt har prøvd å sette seg inn i det fra barnas perspektiv. 

Anonymkode: 2dc65...878

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nysgjerrig på om disse folkene i det hele tatt har prøvd å sette seg inn i det fra barnas perspektiv. 

Ja, jeg begynte å gå på fest rett etter jeg var konfirmert og der var det mye fulle folk. På tross for dette er jeg fortsatt i live og uten psykiske mén av noe slag.

Tror ikke konfirmanter i dag er mer sarte enn vi var på samme alder.

Anonymkode: 20e78...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg begynte å gå på fest rett etter jeg var konfirmert og der var det mye fulle folk. På tross for dette er jeg fortsatt i live og uten psykiske mén av noe slag.

Tror ikke konfirmanter i dag er mer sarte enn vi var på samme alder.

Anonymkode: 20e78...f93

Hva om du hadde vært 2-4 år? 

Var du på fest med foreldrene dine? Eller var det andre ungdommer?

Anonymkode: 2dc65...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hele premisset med denne tråden var jo alkohol🤷‍♀️

Barn, spesielt småbarn, kan kjenne det utrygt når foreldre endrer seg bort fra det normale, også når de blir munter og glad. Hvorfor ta risken? Hvorfor er det så viktig med den vinen eller ølen at man kan risikere at barnet føler seg utrygg?

Nå tillegger du meg ting som kanskje ikke stemmer. Men angrep er vel det beste forsvar? Og du, og andre som bruker denne sammenligningen, hvordan klarer du å sidestille alkohol og kaker? 

Det er endel som ikke ser sammenhengen mellom alkohol og barn, men det er et ganske drøyt antall som forsvarer det med nebb og klør. Nysgjerrig på om disse folkene i det hele tatt har prøvd å sette seg inn i det fra barnas perspektiv. 

Anonymkode: 2dc65...878

Ja, premisset var alkohol, men alkohol er ikke alkohol. Det er forskjell på å servere vin til maten og å sette en flaske legesprit på bordet til dåpen. Og da blir det så vanskelig å diskutere.

Jeg tror ikke sjansen for at små barn vil føle seg utrygge hvis et par voksne tar et glass vin til koldtbordet er særlig stor. Og barn kan føle seg utrygge i mange settinger hvor man ikke tar hensyn til det. Det er dette jeg syns er rart.

Og alle vi som har et litt mer liberalt forhold til øl/vin, slik det kommer fram i denne tråden, har selv vært barn, og husker godt hvordan det var. Jeg tror at det er vi som aldri opplevde alkohol som noe skremmende som barn, som heller ikke ser at det skal være en big deal.

Anonymkode: 13345...543

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva om du hadde vært 2-4 år? 

Var du på fest med foreldrene dine? Eller var det andre ungdommer?

Anonymkode: 2dc65...878

Å, så vi snakker ikke lenger om konfirmanter som ser sine slektninger drikke ett glass vin til maten i familieselskap, altså, men om 2-4-åringer som er med foreldrene sine på fyllefest? :filer: 

Anonymkode: 1df87...676

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å, så vi snakker ikke lenger om konfirmanter som ser sine slektninger drikke ett glass vin til maten i familieselskap, altså, men om 2-4-åringer som er med foreldrene sine på fyllefest? :filer: 

Anonymkode: 1df87...676

Det er vel snakk om både dåp og konfirmasjon her. Selskaper det gjerne er en del barn tilstede i. Og når andre begynner å sammenligne alkohol med kaffe og kaker så skjønner jeg at det kommer. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

 

Det er endel som ikke ser sammenhengen mellom alkohol og barn, men det er et ganske drøyt antall som forsvarer det med nebb og klør. Nysgjerrig på om disse folkene i det hele tatt har prøvd å sette seg inn i det fra barnas perspektiv. 

Anonymkode: 2dc65...878

Har vokst opp med foreldre, tanter/onkler og besteforeldre som drakk til mat ved spesielle anledninger, som den mest naturlige ting i verden. Ellers hadde jeg ikke uttalt meg så bastant i denne tråden.

Den neste generasjonen gjør nå akkurat det samme, både på min side, og i svigerfamilien. 

Men om man aldri har opplevd et normalisert forhold til alkohol som barn er det mulig vanskelig å forstå dette. 

Anonymkode: c9f1d...4f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel snakk om både dåp og konfirmasjon her. Selskaper det gjerne er en del barn tilstede i. 

Anonymkode: e1832...2d6

I min familie er det i alle fall like mange barn i familien ved konfirmasjon og barnedåp, som på julaften.

Hvor gjør dere egentlig av barna i jula? 

Anonymkode: c9f1d...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel snakk om både dåp og konfirmasjon her. Selskaper det gjerne er en del barn tilstede i. Og når andre begynner å sammenligne alkohol med kaffe og kaker så skjønner jeg at det kommer. 

Anonymkode: e1832...2d6

Prøver igjen: Er dåp og konfirmasjon det samme som å "være med foreldrene sine på fest"?

Anonymkode: 1df87...676

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...