Gå til innhold

Ja eller nei til alkohol i dåp og konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og unger kan oppleve det som negativt å se gamle, feite tanter stappe innpå bløtkake. 

Anonymkode: 20e78...f93

Virkelig flink med argumentene du. 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Virkelig flink med argumentene du. 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: e1832...2d6

Takk 😍

Anonymkode: 20e78...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Personlig har jeg aldri sett så mange fulle folk som da jeg var på byen i Liverpool. Tviler på den britiske pubkulturen er mye bedre enn norsk flatfyll.

Nå må du ikke være så slem mot britene at du sammenligner Liverpool med resten av Storbritannia da😂

Anonymkode: 84603...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå må du ikke være så slem mot britene at du sammenligner Liverpool med resten av Storbritannia da😂

Anonymkode: 84603...482

Deler av Storbritannia har omtrent like fæl drikkekultur som vi. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (8 timer siden):

Det er faktisk ikke så lenge siden. For mange i foreldregenerasjonen til dagens konfirmanter var det vanlig (på bygda).

Definitivt ikke i alle bygder, aldri hørt om noen av mine venner eller familie hvor det var sånn

Anonymkode: 36c8c...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Definitivt ikke i alle bygder, aldri hørt om noen av mine venner eller familie hvor det var sånn

Anonymkode: 36c8c...f63

Selvfølgelig ikke over alt. Men det er jo noen som har skrevet at det fortsatt er slik på deres hjemsted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Deler av Storbritannia har omtrent like fæl drikkekultur som vi. 

Anonymkode: e1832...2d6

Tror ikke du tok humoren i at Liverpool ikke må sammenlignes med GB

Anonymkode: 84603...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der jeg kommer fra havner man gjerne på samme fest og drikker med «barna» sine når de er 18. det er faktisk veldig morsomme fester!  Fyllefester er det også 😊 Jeg ville ikke på noen måte servert alkohol til mindreårige eller gitt noe inntrykk til en konfirmant at det er greit at han eller hun drikker. De konfirmantene som drikker gjør det nok på andre fester (dessverre.) 

Anonymkode: e1832...2d6

Det er forskjell på 15 år og 18 år. Som nevnt av noen i tråden, at vedkommende og venner var på fest med foreldre og andre familiemedlemmer. 

Anonymkode: 2dc65...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså, jeg er ikke avholds, men jeg har problemer med å se folk som drikker når de har barna der. 

Og selvsagt er det innlysende. Tar man 15åringer med på fest, så skal det godt gjøres at de ikke begynner å drikke selv! Hva slags folk er det som fester med barn forresten?

Anonymkode: 2dc65...878

Foreldrene tok ikke med 15-åringer på fest.

Vi gikk på fest med venner fra vi var konfirmert- det var 15-års grense på offentlig fest. Vi reise dit sammen med venner og dro igjen med venner.

Og noen foreldre og andre familiemedlemmer gikk på samme festen. 

Da jeg vokste opp var det helt vanlig at man gikk på offentlig fest når man var konfirmert. Folk var voksne når de var konfirmert før i tiden.

Anonymkode: 20e78...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.8.2021 den 21.41):

For meg er det klart nei, men leser i en tråd at noen ønsker det til feks en konfirmasjon. Så hva tenker folk, hva er vanlig?

Anonymkode: 2dc65...878

tenker Nei, men hvis folk er tar seg en øl eller glass vin til maten tenker jeg det er helt ok.. men ikke flere stk

Anonymkode: 5ef2b...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shitt nå fikk jeg helt angst her, har konfirmasjon for eldste om en mnd og jeg tenkte faktisk helt seriøst å ha vin til maten. Vi skal ha tapas, så i mitt hodet så hadde det vært godt med vin til maten - for de som ønsker det, selvfølgelig. Det blir en god del av mine venninner m/fam og masse barn, gamle tanter og besteforeldre, vi alle har et helt laidback forhold til alkohol, dvs det er ikke noe problem med litt vin, samt at mange kjører jo uansett. Men nå ble jeg veldig usikker her 🥲 Føler nesten at de blir tilbudt et skudd, jeg nå .. «Skarru ha litt rein sprit eller heroin tante Gro?» .. Uff .. Får drikke opp vinen hjemme på privaten som andre normale alkiser kanskje ....... 

Anonymkode: e4d79...4c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tror ikke du tok humoren i at Liverpool ikke må sammenlignes med GB

Anonymkode: 84603...482

Nei sorry den tok jeg faktisk ikke. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Shitt nå fikk jeg helt angst her, har konfirmasjon for eldste om en mnd og jeg tenkte faktisk helt seriøst å ha vin til maten. Vi skal ha tapas, så i mitt hodet så hadde det vært godt med vin til maten - for de som ønsker det, selvfølgelig. Det blir en god del av mine venninner m/fam og masse barn, gamle tanter og besteforeldre, vi alle har et helt laidback forhold til alkohol, dvs det er ikke noe problem med litt vin, samt at mange kjører jo uansett. Men nå ble jeg veldig usikker her 🥲 Føler nesten at de blir tilbudt et skudd, jeg nå .. «Skarru ha litt rein sprit eller heroin tante Gro?» .. Uff .. Får drikke opp vinen hjemme på privaten som andre normale alkiser kanskje ....... 

Anonymkode: e4d79...4c9

😂😂😂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Shitt nå fikk jeg helt angst her, har konfirmasjon for eldste om en mnd og jeg tenkte faktisk helt seriøst å ha vin til maten. Vi skal ha tapas, så i mitt hodet så hadde det vært godt med vin til maten - for de som ønsker det, selvfølgelig. Det blir en god del av mine venninner m/fam og masse barn, gamle tanter og besteforeldre, vi alle har et helt laidback forhold til alkohol, dvs det er ikke noe problem med litt vin, samt at mange kjører jo uansett. Men nå ble jeg veldig usikker her 🥲 Føler nesten at de blir tilbudt et skudd, jeg nå .. «Skarru ha litt rein sprit eller heroin tante Gro?» .. Uff .. Får drikke opp vinen hjemme på privaten som andre normale alkiser kanskje ....... 

Anonymkode: e4d79...4c9

Du får drikke vinen først så du takler stygge tante Magda og svigermor. Ta med  spritflaska og server til hele konfirmasjonen så blir det årets konfirmasjon og heidundrane fest! Og legg igjen den sarkasmen hjemme. 

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får drikke vinen først så du takler stygge tante Magda og svigermor. Ta med  spritflaska og server til hele konfirmasjonen så blir det årets konfirmasjon og heidundrane fest! Og legg igjen den sarkasmen hjemme. 

Anonymkode: e1832...2d6

Har heldigvis ingen stygg tante magda, og svigers er helt supre 😁

Anonymkode: e4d79...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har heldigvis ingen stygg tante magda, og svigers er helt supre 😁

Anonymkode: e4d79...4c9

Da trenger du jo ikke vin 😁

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne diskusjonen har sporet veldig av. Jeg syns ikke det hører hjemme i en konfirmasjon eller barnedåp, har heller aldri vært til stede i konf eller dåp hvor det er blitt servert alkohol, så for å si det rett ut, dette var nytt for meg.

Anonymkode: 6a4be...b3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Denne diskusjonen har sporet veldig av. Jeg syns ikke det hører hjemme i en konfirmasjon eller barnedåp, har heller aldri vært til stede i konf eller dåp hvor det er blitt servert alkohol, så for å si det rett ut, dette var nytt for meg.

Anonymkode: 6a4be...b3f

Ethvert  dåpsbarn trenger minst en påvirket forelder og konfirmasjonen den kan jo bli en skikkelig fyllefest! 15 år , voksen og allting! 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da trenger du jo ikke vin 😁

Anonymkode: e1832...2d6

Haha det var et veldig godt poeng faktisk! Men nei altså fra spøk til alvor, jeg har småbarn også, en baby jeg ammer å .. Så vin er ikke noe for meg om dagen uansett. Men jeg tenkte jo litt på disse gamletantene da høhø, tre av dem er sånne single livsnytere som jeg tror misliker småbarn. Så det er «stygge tante magda» som må drikke, ikke jeg 🥲😂

Anonymkode: e4d79...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Haha det var et veldig godt poeng faktisk! Men nei altså fra spøk til alvor, jeg har småbarn også, en baby jeg ammer å .. Så vin er ikke noe for meg om dagen uansett. Men jeg tenkte jo litt på disse gamletantene da høhø, tre av dem er sånne single livsnytere som jeg tror misliker småbarn. Så det er «stygge tante magda» som må drikke, ikke jeg 🥲😂

Anonymkode: e4d79...4c9

Lykke til med konfirmasjon 😂😅

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...