Gå til innhold

Ja eller nei til alkohol i dåp og konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det var helt vanlig på offentlig fest der jeg vokste opp.

Anonymkode: 20e78...f93

Ja, da skjønner jeg. Sånt går jo i arv.

Anonymkode: 2dc65...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, da skjønner jeg. Sånt går jo i arv.

Anonymkode: 2dc65...878

Hva går i arv? Å gå på offentlig fest? 

Anonymkode: 20e78...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva går i arv? Å gå på offentlig fest? 

Anonymkode: 20e78...f93

Hva er offentlig fest?

Det jeg mener er at barn tar etter de voksne, så når voksne, altså familie og foreldre, drikker sammen med barna, så er det jo klart at barna også drikker og lærer det videre til sine barn igjen. Det er jo innlysende?

Anonymkode: 2dc65...878

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er offentlig fest?

Det jeg mener er at barn tar etter de voksne, så når voksne, altså familie og foreldre, drikker sammen med barna, så er det jo klart at barna også drikker og lærer det videre til sine barn igjen. Det er jo innlysende?

Anonymkode: 2dc65...878

Offentlig fest er offentlig fest. Det er fest arrangert av et eller annet lag f.eks idrettslag på et forsamlingshus mot inngangspenger.

Jeg er vokst opp med avholdsforeldre og jeg drikker ikke noe mindre enn mine venner som vokste opp med foreldre som drakk sammen med barna. Heller ikke mine søsken er blitt avholdsmennesker. 

Det som skilte oss fra de som hadde vokst opp med at alkohol var en naturlig del av livet var at vi skeiet mer ut når vi begynte å drikke. 

Anonymkode: 20e78...f93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nøyaktig det folk her i tråden mener det er uproblematisk å drikke i dåp eller konfirmasjon, med andre ord.

Så hva i alle dager er det egentlig vi diskuterer her? At du mener 1-2 glass bare faktisk er 1-2 glass når det er du som drikker dem, men 3-4 når det er alle andre?

Anonymkode: 1df87...676

Grunnen er fremdeles at det glasset i konfirmasjon utviklet seg til å faktisk bli både bobler, og 2 glass til! Gikk tilbake og dobbeltsjekket, det stemmer det jeg skriver! 

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Cola zero takk. 
Neida. Jeg ser ikke på alkohol som noe man kun blir full av. Liker vin som tilbehør til mat. Jeg reagerer på at ingen liksom vil akseptere at barn kan reagere på alkoholforbruk til foreldre selv om de ikke har noe problem. Selv når det er dokumentert. Selv med av og til reklamen på tv så er det viktigere med 3 glass vin.  
Hvis det hvertfall ble akseptert at ja barn kan reagere raskere enn man tror, det er jeg påpasselig med, men nei da undersøkelsen er bare tull den! Forskning er tull! 
så kan man med god samvittighet drikke så mye man vil…
. Håper noen har giddet og lese hva som faktisk står og kanskje er mer reflektert enn før! 
Ja vin er godt, øl er godt og man drikker gjerne for smaken. Men å ta seg en øl er mer enn smaken, man blir avslappet. I tråden nevnes heve stemningen? Hvorfor heves stemningen mer med alkohol enn noe som er alkoholfritt? Server champagnebrus da? Eller en alkoholfri drink i fancy drinkglass? Eller er det faktisk slik at alkohol letter stemningen etter et par glass på grunn av rusen?  Ikke nødvendigvis på en dårlig måte, eller at noen blir fulle og ufine, men man forandrer seg bittelitt. Hvorfor ikke akseptere det som beviselig er sant? Eller hva annet er det med alkohol som gjør stemningen så bra? Tror dere barna syns stemningen blir bra? 
 

Jeg lurer også på hvorfor noen mener at jeg eller andre i tråden forsøker å bestemme over dem. Hvordan skulle man liksom få til det gjennom et forum. Det er en diskusjon hvor noen har sterke meninger, ikke noe forsøk på å få andre til å gjøre som seg selv. Hittil syns jeg ikke det er kommet gode argumenter for å faktisk måtte ta det glasset eller tre- og man må ikke nødvendigvis ha det heller. Men at man ikke klarer å reflektere lenger enn « hvorfor skal jeg ikke drikke» og «høres ut som du aldri har drukket før» og «hvordan er den undersøkelsen liksom gjennomført» vitner om at den vinen den må være jævla viktig for mange! 
 

Anonymkode: e1832...2d6

Dette👏🏻👏🏻👏🏻 Vi snakker ikke om hardbarkete alkoholikere 

Anonymkode: ac5dc...0fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Grunnen er fremdeles at det glasset i konfirmasjon utviklet seg til å faktisk bli både bobler, og 2 glass til! Gikk tilbake og dobbeltsjekket, det stemmer det jeg skriver! 

Anonymkode: e1832...2d6

Du må huske at alle som svarer i tråden ikke er samme person.

Det er en uting å lese fiktive underdrivelser inn i andres innlegg for å vinne en debatt, når du i realiteten forsvarer nøyaktig samme måtehold som svært mange andre i tråden.

Anonymkode: 1df87...676

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og jeg fra bygda, og det er helt vanlig til og med nå. Nå er det på langt nær så mange offentlige fester som da jeg var yngre, men i romjul og påske slumper det til å være fest på lokalet, og der er det alt fra 15 til 80 år til stede.

Det som stadig overrasker meg i disse diskusjonene er det voldsomme fokuset på ALKOHOL(!!!!!). Altså, alkohol er ikke noe magisk brygg som gjør at folk utvikler horn, vorter og lærer seg å fly på sopelimer. Det er heller ikke alkoholen som har betydning når man ønsker å servere vin og øl til et bedre måltid. Det er smaken og settingen. Og hva så om barna merker en endring? Som oftest syns barna det er hyggelig. Stemningen blir mer avslappet, hyggelig og folk blir generelt mer glade etter ett glass. Generelt er ikke det noe som burde være skummelt. Men når barna hele tiden blir fortalt at alkohol er djevelens verk, og at de  føle frykt, de bli usikre, ja, så blir de det da. Men alkohol er jo ikke farlig. Det er misbruket som er farlig. 

Anonymkode: 13345...543

🙄 Det er vanskelig og diskutere om alkohol er ok eller ikke på en dag som er barnets/ungdommens dag, når du har den holdningen der. . 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hva er offentlig fest?

Det jeg mener er at barn tar etter de voksne, så når voksne, altså familie og foreldre, drikker sammen med barna, så er det jo klart at barna også drikker og lærer det videre til sine barn igjen. Det er jo innlysende?

Anonymkode: 2dc65...878

Muligens trådens mest infame innlegg til nå?

Jeg har ellers ikke tatt etter mine innbitte og selvtilfredse avholdsforeldre, for øvrig, som rakket ned på alle sine slektninger som ønsket vin til maten. Så nei, det er ikke innlysende i det hele tatt. 

Anonymkode: 1df87...676

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva om du hadde vært 2-4 år? 

Var du på fest med foreldrene dine? Eller var det andre ungdommer?

Anonymkode: 2dc65...878

Vi var med på fest da vi var små og mine foreldres venners barn var også med. Jeg husker det med stor glede, vi hadde det kjempegøy. 

Det var imidlertid ikke fyllefester, og jeg kan virkelig si at jeg aldri opplevde noe som skremmende. 

Min datter har ofte vært med meg på fest, sammen med andre venner med barn og det har heller aldri medført noe negativt. Hun er nå voksen og har et sunt og godt forhold til alkohol. Jeg synes det er kjempekoselig at hun og mormoren kan kose seg med en flaske vin sammen.

I år fyller min mann og noen av mine venninners menn 50 år, i alle disse 50 årsdagene har barna våre vært inkludert og med på festene. Veldig koselig.

Endret av spirå12
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du må huske at alle som svarer i tråden ikke er samme person.

Det er en uting å lese fiktive underdrivelser inn i andres innlegg for å vinne en debatt, når du i realiteten forsvarer nøyaktig samme måtehold som svært mange andre i tråden.

Anonymkode: 1df87...676

Det er jeg fullt klar over. Det jeg reagerer på er godt oppsummert i innlegget mitt som denne ABen siterer. Orker ikke bla tilbake for å sitere det aktuelle innlegget. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette👏🏻👏🏻👏🏻 Vi snakker ikke om hardbarkete alkoholikere 

Anonymkode: ac5dc...0fb

 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spirå12 skrev (31 minutter siden):

Vi var med på fest da vi var små og mine foreldres venners barn var også med. Jeg husker det med stor glede, vi hadde det kjempegøy. 

Det var imidlertid ikke fyllefester, og jeg kan virkelig si at jeg aldri opplevde noe som skremmende. 

Min datter har ofte vært med meg på fest, sammen med andre venner med barn og det har heller aldri medført noe negativt. Hun er nå voksen og har et sunt og godt forhold til alkohol. Jeg synes det er kjempekoselig at hun og mormoren kan kose seg med en flaske vin sammen.

I år fyller min mann og noen av mine venninners menn 50 år, i alle disse 50 årsdagene har barna våre vært inkludert og med på festene. Veldig koselig.

Det er bra at du ikke opplever noe som skremmende og med et forbruk på 2 glass vin vil nok de fleste barn syns er ok. 
Blir det imidlertid mer så vet man jo aldri hva sitt barn syns!? Med mindre man er litt bevisst da. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Muligens trådens mest infame innlegg til nå?

Jeg har ellers ikke tatt etter mine innbitte og selvtilfredse avholdsforeldre, for øvrig, som rakket ned på alle sine slektninger som ønsket vin til maten. Så nei, det er ikke innlysende i det hele tatt. 

Anonymkode: 1df87...676

Altså, jeg er ikke avholds, men jeg har problemer med å se folk som drikker når de har barna der. 

Og selvsagt er det innlysende. Tar man 15åringer med på fest, så skal det godt gjøres at de ikke begynner å drikke selv! Hva slags folk er det som fester med barn forresten?

Anonymkode: 2dc65...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altså, jeg er ikke avholds, men jeg har problemer med å se folk som drikker når de har barna der. 

Og selvsagt er det innlysende. Tar man 15åringer med på fest, så skal det godt gjøres at de ikke begynner å drikke selv! Hva slags folk er det som fester med barn forresten?

Anonymkode: 2dc65...878

 

Der jeg kommer fra havner man gjerne på samme fest og drikker med «barna» sine når de er 18. det er faktisk veldig morsomme fester!  Fyllefester er det også 😊 Jeg ville ikke på noen måte servert alkohol til mindreårige eller gitt noe inntrykk til en konfirmant at det er greit at han eller hun drikker. De konfirmantene som drikker gjør det nok på andre fester (dessverre.) 

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (55 minutter siden):

🙄 Det er vanskelig og diskutere om alkohol er ok eller ikke på en dag som er barnets/ungdommens dag, når du har den holdningen der. . 

 

Hva da holdning? At jeg mener at barnet ikke trenger å oppleve det som noe negativt selv om de merker denne endringen?

 

Anonymkode: 13345...543

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-9 den 21.41):

For meg er det klart nei, men leser i en tråd at noen ønsker det til feks en konfirmasjon. Så hva tenker folk, hva er vanlig?

Anonymkode: 2dc65...878

Verken dåp eller konfirmasjon passer med alkohol fordi verken babyer eller konfirmanter er i alder for å innta alkohol og det er jo deres dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva da holdning? At jeg mener at barnet ikke trenger å oppleve det som noe negativt selv om de merker denne endringen?

 

Anonymkode: 13345...543

Men de kan oppleve det som negativt også. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men de kan oppleve det som negativt også. 

Anonymkode: e1832...2d6

Og unger kan oppleve det som negativt å se gamle, feite tanter stappe innpå bløtkake. 

Anonymkode: 20e78...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvakkekyllingen

Tror aldri jeg har vært i en konfirmasjon eller dåp der det har blitt servert alkohol. Ikke vanlig i min familie og omgangskrets. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...