Gå til innhold

Ja eller nei til alkohol i dåp og konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lykke til med konfirmasjon 😂😅

Anonymkode: e1832...2d6

Takk 😁 Etter denne tråden så tenker jeg at vi går for brus og kaffe, så får heller de som måtte få hodepine av småbarn ha med seg ei litta lommelerke i bunadsveska 😁 
 

 

Anonymkode: e4d79...4c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må dere avholdsfolk overdrive så grenseløst? Folk påstår her at de «aldri har hørt om» vin i barnedåp eller konfirmasjon, det kan bare ikke stemme. Det er helt vanlig. Var vanlig på 70-tallet da jeg ble konfirmert og på 2000- tallet tallet da mine barn ble konfirmert - og i dag. Bare se på hjemmesidene til ulike selskapslokaler, de omtaler vinpakke osv til konfirmasjonsmiddag.

Kan vi ikke bare være enige om at det er 50-50 da? Noen tilbyr vin, andre ikke. Barn og ungdom får verken traumer eller blir kriminelle av å være med på en middag eller lunsj der de voksne drikker vin til maten. Mange av oss tenker tvert i mot at det er flott at de får opplæring i sivilisert selskapskultur. Jeg husker ikke i farten om jeg har vært på konfirmasjon der det ikke har blitt servert vin, tror ikke det - men jeg hyler da ikke opp om at jeg aldri har hørt om noe så skandaløst..

Anonymkode: accd9...a62

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei sorry den tok jeg faktisk ikke. 

Anonymkode: e1832...2d6

Liverpool er som Bergen, sitt eget land😂

Anonymkode: 84603...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk 😁 Etter denne tråden så tenker jeg at vi går for brus og kaffe, så får heller de som måtte få hodepine av småbarn ha med seg ei litta lommelerke i bunadsveska 😁 
 

 

Anonymkode: e4d79...4c9

Eller holde seg hjemme fra selskap med mindreårige og små barn! 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Må dere avholdsfolk overdrive så grenseløst? Folk påstår her at de «aldri har hørt om» vin i barnedåp eller konfirmasjon, det kan bare ikke stemme. Det er helt vanlig. Var vanlig på 70-tallet da jeg ble konfirmert og på 2000- tallet tallet da mine barn ble konfirmert - og i dag. Bare se på hjemmesidene til ulike selskapslokaler, de omtaler vinpakke osv til konfirmasjonsmiddag.

Kan vi ikke bare være enige om at det er 50-50 da? Noen tilbyr vin, andre ikke. Barn og ungdom får verken traumer eller blir kriminelle av å være med på en middag eller lunsj der de voksne drikker vin til maten. Mange av oss tenker tvert i mot at det er flott at de får opplæring i sivilisert selskapskultur. Jeg husker ikke i farten om jeg har vært på konfirmasjon der det ikke har blitt servert vin, tror ikke det - men jeg hyler da ikke opp om at jeg aldri har hørt om noe så skandaløst..

Anonymkode: accd9...a62

Den som overdriver er du. 

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hørt om før. Hva blir det neste, barnebursdager og julaften også?

Anonymkode: 863d4...bfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har jeg aldri hørt om før. Hva blir det neste, barnebursdager og julaften også?

Anonymkode: 863d4...bfa

Hva mener du?

Anonymkode: 94715...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Shitt nå fikk jeg helt angst her, har konfirmasjon for eldste om en mnd og jeg tenkte faktisk helt seriøst å ha vin til maten. Vi skal ha tapas, så i mitt hodet så hadde det vært godt med vin til maten - for de som ønsker det, selvfølgelig. Det blir en god del av mine venninner m/fam og masse barn, gamle tanter og besteforeldre, vi alle har et helt laidback forhold til alkohol, dvs det er ikke noe problem med litt vin, samt at mange kjører jo uansett. Men nå ble jeg veldig usikker her 🥲 Føler nesten at de blir tilbudt et skudd, jeg nå .. «Skarru ha litt rein sprit eller heroin tante Gro?» .. Uff .. Får drikke opp vinen hjemme på privaten som andre normale alkiser kanskje ....... 

Anonymkode: e4d79...4c9

Server vin til tapasen du, det hører til.

Denne tråden har tatt helt av med bygdefolk, avholdsfolk og kranglefanter. For å ikke snakke om de som ikke selv vet hva de mener, og har en personlig overbevisning om at barn tar skade av alkohol i konfirmasjon, men ikke på julaften. 

I min familie er det som oftest vin i konfirmasjon og dåp om maten tilsier det. Og slik har det også vært når jeg er i konfirmasjon eller dåp hos venninner, eller når vi diskuterer temaet. Og slik var det når jeg selv var konfirmant for 25 år siden. 

Anonymkode: c9f1d...4f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 timer siden):

Selvfølgelig ikke over alt. Men det er jo noen som har skrevet at det fortsatt er slik på deres hjemsted.

Du skrev som om det var helt vanlig i alle bygder 

Anonymkode: 36c8c...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Må dere avholdsfolk overdrive så grenseløst? Folk påstår her at de «aldri har hørt om» vin i barnedåp eller konfirmasjon, det kan bare ikke stemme. Det er helt vanlig. Var vanlig på 70-tallet da jeg ble konfirmert og på 2000- tallet tallet da mine barn ble konfirmert - og i dag. Bare se på hjemmesidene til ulike selskapslokaler, de omtaler vinpakke osv til konfirmasjonsmiddag.

Kan vi ikke bare være enige om at det er 50-50 da? Noen tilbyr vin, andre ikke. Barn og ungdom får verken traumer eller blir kriminelle av å være med på en middag eller lunsj der de voksne drikker vin til maten. Mange av oss tenker tvert i mot at det er flott at de får opplæring i sivilisert selskapskultur. Jeg husker ikke i farten om jeg har vært på konfirmasjon der det ikke har blitt servert vin, tror ikke det - men jeg hyler da ikke opp om at jeg aldri har hørt om noe så skandaløst..

Anonymkode: accd9...a62

Overdrive? Det er ikke helt vanlig nei og jeg har aldri opplevd det.

må dere som er for alkohol overdrive så voldsomt og påstå det er hekt vanlig? …

Anonymkode: 36c8c...f63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (På 10.8.2021 den 7.34):

Veldig snodig alkoholkultur i Norge.

Det er sosialt akseptert å drikke seg dritings i helgene - men gud bedre den som serverer et glass vin til maten i en konfirmasjon! Skammelig. Og gud bedre den som tar seg et glass vin en mandagskveld. Vin er jo ALKOHOL, og ALKOHOL hører kun hjemme på ukedagene fredag og lørdag. Da kan man derimot drikke helt til man spyr. 

Anonymkode: d7051...e40

So true!👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overdrive? Det er ikke helt vanlig nei og jeg har aldri opplevd det.

må dere som er for alkohol overdrive så voldsomt og påstå det er hekt vanlig? …

Anonymkode: 36c8c...f63

JO det er helt vanlig. Minst like  vanlig som å ha en alkoholfri konfirmasjon. Norsk folkemuseum for eksempel, skriver at det er 50-50 på de konfirmasjonene som holdes hos dem.https://gjestestuer.no/mat-drikke/mat-og-drikke-til-konfirmasjon/

Så fint hvis vi nå kan legge akkurat den ballen død -« neei det har jeg aasaaldri hørt om, dere må ha stooooore problemer osv»

Det ER vanlig. Vil kanskje tippe det er mer vanlig å servere enn å ikke servere vin, da det jo er dyrere  med alkohol i selskapslokaler enn hjemme (hvor jeg tror de fleste fortsatt feirer).

Anonymkode: accd9...a62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må dere avholdsfolk overdrive så grenseløst? Folk påstår her at de «aldri har hørt om» vin i barnedåp eller konfirmasjon, det kan bare ikke stemme. Det er helt vanlig. Var vanlig på 70-tallet da jeg ble konfirmert og på 2000- tallet tallet da mine barn ble konfirmert - og i dag. Bare se på hjemmesidene til ulike selskapslokaler, de omtaler vinpakke osv til konfirmasjonsmiddag.

Kan vi ikke bare være enige om at det er 50-50 da? Noen tilbyr vin, andre ikke. Barn og ungdom får verken traumer eller blir kriminelle av å være med på en middag eller lunsj der de voksne drikker vin til maten. Mange av oss tenker tvert i mot at det er flott at de får opplæring i sivilisert selskapskultur. Jeg husker ikke i farten om jeg har vært på konfirmasjon der det ikke har blitt servert vin, tror ikke det - men jeg hyler da ikke opp om at jeg aldri har hørt om noe så skandaløst..

Anonymkode: accd9...a62

Skandaløst er det vel ikke om det bare er litt. Men jeg tenker likevel det er best å la være når det skal handle om konfirmanten. Det er min mening da. 

Anonymkode: 82243...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skandaløst er det vel ikke om det bare er litt. Men jeg tenker likevel det er best å la være når det skal handle om konfirmanten. Det er min mening da. 

Anonymkode: 82243...902

Vil legge til at spesielt hvis konfirmanten ønsker det, så burde man droppe alkohol her. Og i og med at konfirmanten er ung og ikke nødvendigvis vet så mye om alkohol enda, så synes jeg helt ærlig foreldrene helst burde si nei til dette da det er konfirmantens egen dag. Om det er vanlig eller ikke vet jeg ikke, men jeg har aldri vært borti alkohol i konfirmasjon, og jeg synes det virker best for konfirmantens del at dette droppes helt på akkurat den dagen i selskapet. 

Anonymkode: 82243...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Server vin til tapasen du, det hører til.

Denne tråden har tatt helt av med bygdefolk, avholdsfolk og kranglefanter. For å ikke snakke om de som ikke selv vet hva de mener, og har en personlig overbevisning om at barn tar skade av alkohol i konfirmasjon, men ikke på julaften. 

I min familie er det som oftest vin i konfirmasjon og dåp om maten tilsier det. Og slik har det også vært når jeg er i konfirmasjon eller dåp hos venninner, eller når vi diskuterer temaet. Og slik var det når jeg selv var konfirmant for 25 år siden. 

Anonymkode: c9f1d...4f3

Hvorfor må det være alkohol på et arrangement som er dedikert til en ungdom som skal tre inn i de voksenes rekker?! Som er langt under alder til å skulle drikke alkohol enda. Da blir det en markant forskjell mellom hovedpersonen og gjestene. Nei, nei og atter nei. 

Anonymkode: b0870...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor må det være alkohol på et arrangement som er dedikert til en ungdom som skal tre inn i de voksenes rekker?! Som er langt under alder til å skulle drikke alkohol enda. Da blir det en markant forskjell mellom hovedpersonen og gjestene. Nei, nei og atter nei. 

Anonymkode: b0870...b79

Bare å gi opp. Vin må man ha! 

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

JO det er helt vanlig. Minst like  vanlig som å ha en alkoholfri konfirmasjon. Norsk folkemuseum for eksempel, skriver at det er 50-50 på de konfirmasjonene som holdes hos dem.https://gjestestuer.no/mat-drikke/mat-og-drikke-til-konfirmasjon/

Så fint hvis vi nå kan legge akkurat den ballen død -« neei det har jeg aasaaldri hørt om, dere må ha stooooore problemer osv»

Det ER vanlig. Vil kanskje tippe det er mer vanlig å servere enn å ikke servere vin, da det jo er dyrere  med alkohol i selskapslokaler enn hjemme (hvor jeg tror de fleste fortsatt feirer).

Anonymkode: accd9...a62

Jeg har aldri skrevet man må ha store problemer , men nei jeg har fortsatt aldri vært borti alkohol i konfirmajon så hvorfor sksl jeg si det er vanlig da..

Anonymkode: 36c8c...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

JO det er helt vanlig. Minst like  vanlig som å ha en alkoholfri konfirmasjon. Norsk folkemuseum for eksempel, skriver at det er 50-50 på de konfirmasjonene som holdes hos dem.https://gjestestuer.no/mat-drikke/mat-og-drikke-til-konfirmasjon/

Så fint hvis vi nå kan legge akkurat den ballen død -« neei det har jeg aasaaldri hørt om, dere må ha stooooore problemer osv»

Det ER vanlig. Vil kanskje tippe det er mer vanlig å servere enn å ikke servere vin, da det jo er dyrere  med alkohol i selskapslokaler enn hjemme (hvor jeg tror de fleste fortsatt feirer).

Anonymkode: accd9...a62

HÆ?! Jeg konfirmerte meg i 2010 hadde ikke alkoholservering og ingen av venninnene mine heller😂😂😂 aldri hørt om det før og jeg er tydeligvis ikke alene😂 Kanskje vanlig på 70 tallet ja, men da var det jo mye rart som var innafor😂

Anonymkode: 6a4be...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie hadde det ikke vært på tale. Helt unaturlig i den sammenhengen. Til jul derimot kan vi ta oss noe til julemiddagen, men jeg synes det blir litt annerledes. Vi er der for å feire konfirmanten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært i en dåp eller konfirmasjon med alkohol. Personlig synes jeg det er en fin ting da dette er en feiring av mindreårige. 

Anonymkode: 2c8e3...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...