Gå til innhold

Ja eller nei til alkohol i dåp og konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er visst slik at voksne tydeligvis tar seg et glass i barnebursdager også. Jeg syns også utviklingen er skremmende. 

Anonymkode: e1832...2d6

utviklingen? Det var helt alminnelig da jeg vokste opp, på 90-tallet.  Derimot har jeg aldri opplevd at mamma og pappa drakk seg brisene i "Syden" eller noe i duren. Kan aldri huske at alkohol eller drikking ble gjort et nummer av. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tanuki skrev (Akkurat nå):

utviklingen? Det var helt alminnelig da jeg vokste opp, på 90-tallet.  Derimot har jeg aldri opplevd at mamma og pappa drakk seg brisene i "Syden" eller noe i duren. Kan aldri huske at alkohol eller drikking ble gjort et nummer av. 

Det gjøres det heller ikke i min omgangskrets, gjøres et nummer ut av. Selv om jeg ikke er vant til at konf og dåp ikke er anledninger man pleier å drikke i. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ingen lov som tilsier at hovedpersonen ikke kan drikke kaffe. 

Anonymkode: e1832...2d6

Hvilken lov tilsier at hovedpersonen ikke kan drikke alkohol?

Anonymkode: 20e78...f93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville syns det var rart om det ble servert alkohol i dåp/konfirmasjon. 

Det handler ikke om at folk ikke klarer å styre seg, holde seg til ett glass osv., men inntar du alkohol så endres også adferden din, selv om ikke du selv nødvendigvis merker det, så gjør barn det. Det du syns er hyggelig, syns kanskje ikke barna er hyggelig. Det at mamma og pappa ler lettere, spøker mer, prater mer løssluppent osv. er ting som for barn kan oppleves utrygt og mange blir sånn selv etter kun ett glass. 

De dagene er jo for å feire dåpsbarnet/konfirmanten, ikke en gyllen anledning til å få noe godt i glasset... 

 

Anonymkode: 98796...b47

Da er det ikke snakk om 1-2 glass vin som nytes utover kvelden, eller normale trygge voksne.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken lov tilsier at hovedpersonen ikke kan drikke alkohol?

Anonymkode: 20e78...f93

Det er en lov som sier at det ikke er lov til å kjøpe og servere drikke til personer under 18 år hvis du absolutt skal kverulere. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (Akkurat nå):

Da er det ikke snakk om 1-2 glass vin som nytes utover kvelden, eller normale trygge voksne.  

1-2 glass er det barn syns er greit i følge forskning 😊 Så er det snakk om 1-2 glass er det helt innafor med barn tilstede det. 
 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en lov som sier at det ikke er lov til å kjøpe og servere drikke til personer under 18 år hvis du absolutt skal kverulere. 

Anonymkode: e1832...2d6

Du mener loven om omsetning av alkohol?

"Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser."

Anonymkode: 20e78...f93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du mener loven om omsetning av alkohol?

"Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser."

Anonymkode: 20e78...f93

Det er heller ikke lov til at en voksen kjøper alkohol til mindreårige. Dette er noe alle vet og ingenting å kverulere på. 

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør i Europa er det helt normalt å nyte vin og øl i både barnebursdager, dåp og andre festligheter. Det er bare nordmenn som har en blodharry drikkekultur. Jeg ser i utg.punktet ingen problem å servere alkohol i verken dåp eller konfirmasjon til middagen. Men det skal ikke bli en fyllefest.

Min familie har alltid nytt alkohol i sosiale sammenkomster og festligheter og vi har aldri hatt noen problemer med det.🤷🏻‍♀️ Men har du eller noen av gjestene alkoholproblemer så bør du kanskje la være.

Anonymkode: f2220...614

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der står det at det ikke er forbudt drikke alkohol hvis man er under 18 år.

Anonymkode: 20e78...f93

Det har jeg heller ikke skrevet. Det er forbudt å kjøpe til mindreårige og gi det til dem. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i en del både dåp og konfirmasjoner, aldri opplevd at det har vært servert alkohol. Det er jo tross alt feiring av mindreårig begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Der står det at det ikke er forbudt drikke alkohol hvis man er under 18 år.

Anonymkode: 20e78...f93

Nei det er heller ikke forbudt for folk under 18 å drikke. Hvis 2 17 åringer finner øl i skogen å drikker så er det lovlig

Endret av Loff77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har jeg heller ikke skrevet. Det er forbudt å kjøpe til mindreårige og gi det til dem. 

Anonymkode: e1832...2d6

Det er ikke forbudt å server et glass vin til noen under 18  i privat hjem.

Anonymkode: accd9...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv om det ikke er forbudt å drikke når du er under 18 er det ikke anbefalt. Hvorfor kan leses i linken. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke forbudt å server et glass vin til noen under 18  i privat hjem.

Anonymkode: accd9...a62

Nei du gjør som du vil. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei du gjør som du vil. 

Anonymkode: e1832...2d6

Den som har kjøpt det har vel egentlig ikke lov til å gi det til noen under 18, menmen. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det pleier å være mulighet for øl eller vin i dåp og konfirmasjoner. Ser ikke hva problemet med det er, er ikke alle som drikker Pepsi Max heller. Alkohol servering er ikke ensbetydende med fyll, selv om enkelte fortsatt lever i den troen ser det ut for.

Anonymkode: 5f341...8ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og selv om det ikke er forbudt å drikke når du er under 18 er det ikke anbefalt. Hvorfor kan leses i linken. 

Anonymkode: e1832...2d6

Jo det er faktisk forbudt forresten: https://rusinfo.no/2018/02/lov-a-servere-vin-eget-barn-18-ar/

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...