Gå til innhold

Barnehage med mye innvandrere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage er nesten alle barna lyse i huden og blonde. Jeg synes det er trist og at det ikke gjenspeiler samfunnet barnet skal vokse opp i. Jeg vokste selv opp i en veldig flerkulturell barnehage og det har beriket livet mitt

Anonymkode: d631d...c43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 23.05):

For å si det sånn: Folk som synes dette er greit, har i alle fall ikke vokst opp i utsatte områder i hovedstaden. Det har undertegnede. Et råd til trådstarter: MISSION ABORT.

Anonymkode: 5c671...e70

Jeg har vokst opp på Holmlia. Som kjent er det en del ulike kulturer. Mannen min har vokst opp uten noen innvandrere. Jeg har utvilsomt et forsprang ut i voksenlivet og næringslivet hvor man møter mennesker fra hele verden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg ville tenkt over, var språkutviklingen til barnet. Dersom den er normal, tar barnet ikke skade av å gå i en barnehage uten særlig mange norske barn (men de følger fortsatt norsk læreplan, ungene lærer seg sannsynligvis norsk der).

Jeg har bodd utenlands, og hatt mitt barn i en internasjonal barnehage. Han var den eneste norske der, og han gikk der helt til vi flyttet til Norge da han skulle begynne på skolen. Vi snakket alltid norsk hjemme, leste norske bøker osv, så da han begynte på skolen var han like flink i norsk som alle andre, både muntlig og skriftlig. Han kunne i tillegg et annet språk, som han hadde lært i barnehagen. 

Dersom dere er moderalt ressurssterke foreldre som evt kan supplementere litt språkopplæringen, så gå for den barnehagen. :) 

Anonymkode: a7d29...ecd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-7-31 den 22.45):

Håper virkelig ikke noen tar dette feil opp. 

Vår sønn starter i barnehage om én uke, og jeg lurer på om vi har gjort en skikkelig tabbe. Barnehagen virker lite populær (har fortsatt ledige plasser, alt annet i nærheten har vært fullbooket i lang tid),og den ligger i et litt "belastet" område. De er 13 barn på avdelingen, og jeg tror 4 av de er etnisk norsk. Vi har brukt ferien på bli kjent med uteområdet i barnehage og nærområde. Truffet flere foreldre, og det er jo trivilig! Men de fleste er dårlig i norsk, hjemmeværende og med annen oppdragerstil. 

Hva gjør jeg? Ser på dette som en berikelse og beholder barnehagen? Eller skal jeg legge en innsats i å oppsøke barnehagene vi hadde som førstevalg? Er redd og slett redd dette skal ha negativ innvirkning på min sønn. 

Anonymkode: 29950...a33

Det virker ikke veldig balansert med bare 4 norske ut av 13 barn. Spesielt hvis de andre 9 har helt forskjellig kultur og oppdragelse hvor man som norsk eller tilhørende en annen kultur ikke føler seg inkludert. Det kan selvfølgelig også bli slik at de hjemmeværende mødrene med dårlig norsk gjør mye for å få sine barn integrert, men med et slik overveldende flertall blir det lettere å havne utenfor fordi man søker til sine egne likevel.

Om det er berikelse eller ikke finner du ut i løpet av barnehageåret. 

''Vår'' barnehage, altså barnehagen mine barn går og gikk i, hadde ca 15% ikke-vestlige barn, men til gjengjeld er halvparten av personalet med ikke-vestlig bakgrunn. Det er mye tung aksent hos noen og det er vanskelig å forstå hva de sier. Mine barn merket også at X og Y er vanskeligere å forstå når de snakker og de ofte spør ''Hva sa du?'' eller ''Hva mener du?''. Jeg synes ikke det er berikende. Varme hender og en fang å sitte i kompenserer ikke for manglende språkopplæring.

Ærlig talt, TS, er det en grunn til at denne barnehagen velges bort av andre foreldre og har mange ledige plasser. Jeg ville byttet.

Anonymkode: 84189...081

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I vår barnehage er nesten alle barna lyse i huden og blonde. Jeg synes det er trist og at det ikke gjenspeiler samfunnet barnet skal vokse opp i. 

Virkelig? :klo: Det er fortsatt slik at det er flest nordmenn med lys hud i Norge selv om ikke alle er blonde. For noen rare holdninger du har ... 

• Liker 5
Skrevet

Ta ut barnet og hyklersk stem for mer innvandring i valget, slik som alle andre i denne tråden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
OlsenHansen skrev (5 minutter siden):

Ta ut barnet og hyklersk stem for mer innvandring i valget, slik som alle andre i denne tråden.

Til slutt blir det likt overalt, så man kan ikke bruke white privilege for å velge seg en mer kulturelt homogen barnehage og gi en bedre start for sine barn. 

Alle skal ha det like ille - sosialistenes motto!

Anonymkode: 84189...081

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har vokst opp på Holmlia. Som kjent er det en del ulike kulturer. Mannen min har vokst opp uten noen innvandrere. Jeg har utvilsomt et forsprang ut i voksenlivet og næringslivet hvor man møter mennesker fra hele verden. 

Skal ikke se bort ifra at det kan være greit å ha gått i barnehage med kriminelle gjengmedlemmer når man blir eldre. Feks hvis man har behov for et torpedojobb..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro i fremtiden at kebabnorsk blir det dominerende språket i Norge. Derfor lar jeg barna mine gå i en barnehage med flest mulig innvandrere. Min seksårige datter øver også på å gå med hijab hjemme, noe hun liker veldig godt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 22.45):

Håper virkelig ikke noen tar dette feil opp. 

Vår sønn starter i barnehage om én uke, og jeg lurer på om vi har gjort en skikkelig tabbe. Barnehagen virker lite populær (har fortsatt ledige plasser, alt annet i nærheten har vært fullbooket i lang tid),og den ligger i et litt "belastet" område. De er 13 barn på avdelingen, og jeg tror 4 av de er etnisk norsk. Vi har brukt ferien på bli kjent med uteområdet i barnehage og nærområde. Truffet flere foreldre, og det er jo trivilig! Men de fleste er dårlig i norsk, hjemmeværende og med annen oppdragerstil. 

Hva gjør jeg? Ser på dette som en berikelse og beholder barnehagen? Eller skal jeg legge en innsats i å oppsøke barnehagene vi hadde som førstevalg? Er redd og slett redd dette skal ha negativ innvirkning på min sønn. 

Anonymkode: 29950...a33

Hva er galt med hjemmeværende mennesker? Oppdragerstil? Hva mener du med det? Er du så perfekt altså? 🙄

Anonymkode: d31f1...310

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt. Det må være en balanse mellom etnisk norske og innvandrere. 

Anonymkode: 08f35...377

AnonymBruker
Skrevet

Barn er fargeblinde, om de ikke blir negativt påvirket hjemmefra. Hvordan mener dere at innvandrere skal bli integrert om de skal bli skydd som pesten i dagliglivet? 

Anonymkode: d5fa6...620

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på….i barnehagen til mitt barn var det 3 norske og 11 pakistanske og 3 tyrkiske barn. Men alle de utenlandske var 3-generasjons barn utenom 1. Og han lærte språket i rekordfart slik barn pleier. Så som sagt kommer an på

Anonymkode: 32551...d14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2021 den 9.42):

Forskning har vist at det er større sannsynlighet for å bli kriminell i voksen alder hvis du var omgitt av innvandrere som barn. 

Anonymkode: 59791...8be

Alle utenom nordmenn er «innvandrere». Hardt liv for unga dine. 

Anonymkode: 32551...d14

Skrevet

Kan du si hvilken barnehage du hat fått plass i?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det eneste jeg ville tenkt over, var språkutviklingen til barnet. Dersom den er normal, tar barnet ikke skade av å gå i en barnehage uten særlig mange norske barn (men de følger fortsatt norsk læreplan, ungene lærer seg sannsynligvis norsk der).

Jeg har bodd utenlands, og hatt mitt barn i en internasjonal barnehage. Han var den eneste norske der, og han gikk der helt til vi flyttet til Norge da han skulle begynne på skolen. Vi snakket alltid norsk hjemme, leste norske bøker osv, så da han begynte på skolen var han like flink i norsk som alle andre, både muntlig og skriftlig. Han kunne i tillegg et annet språk, som han hadde lært i barnehagen. 

Dersom dere er moderalt ressurssterke foreldre som evt kan supplementere litt språkopplæringen, så gå for den barnehagen. :) 

Anonymkode: a7d29...ecd

En internasjonal skole for barn hovedsaklig fra ressurssterke familier kan virkelig ikke sammenlignes med å være eneste norske i barnehage i Oslo øst...

Dine barn har jo fått noe ekstra, antakelig blitt veldig flinke i engelsk. 

TS barn står jo i fare for å miste noe/ mangle noe. Da tenker jeg helst på språkopplæringen, som f.eks begrepsinnlæringen. Nivået i samlinger er antakelig så lavt (bekreftet av ped.leder i Oslo øst tidligere i tråden) at TS barn ikke vil lære noe nytt, kun få repetert det han alt kan hjemmefra. Bøkene som leses må være på letteste nivå for at alle skal henge med osv.osv. Selvfølgelig er ikke det bra for TS barn. I min barnehage diskuterer vi verdensrommet, naturens oppbygning, klimaet osv. Mens Ts barn kanskje vil oppleve å "diskutere" navn på dyr, årstider, påleggsnavn osv. Altså det mine barn gjorde i den første språkopplæringa..

Anonymkode: 98bdd...826

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt kommer til å snakke kebabnorsk resten av livet.

Anonymkode: 6588d...ef5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 23.54):

Det som er så deilig med slike tråder at jeg har bevis på at det fortsatt er sinnssvakt mye rasister her i vakre Norge. Ironisk nok vet nok brorparten av dere lite om multikulturelle barnehager og vil bare slenge oppgulpet deres hvor enn dere kan. Til TS, du har ingenting å være redd for, men med dine holdninger er jeg helt enig med de andre, bytt barnehage. Det er nok ikke de andre foreldrene med kulturer som er sååå annerledes enn den norske eliten som vil være problemet her, men heller deres. Guess what, alle kulturer driter, eter, elsker og hater.  

Anonymkode: 6d6a7...8c8

Kan ikke dere «anti-rasister» flytte til Afrika og midt-Østen i stedet for å prøve å flytte Afrika og midt-Østen hit? Vi andre ønsker orden, ro og fred, ikke krig, konflikt og kaos.

• Liker 9
Gjest In absentia
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2021 den 0.41):

Og det var TUNGT, ufattelig tungt...

Det er så mye urettferdighet i verden, mange kommuner tilbyr dårlige kommunale leiligheter i dårlige strøk til flyktninger, helt vanlige barnefamilier med flotte barn.

Anonymkode: fa0bd...c16

Helt enig. Det ville vært bedre om flyktningene ikke fikk noe sted å bo enn å bli tilbudt gratis bolig betalt av kommunen 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan ikke dere «anti-rasister» flytte til Afrika og midt-Østen i stedet for å prøve å flytte Afrika og midt-Østen hit? Vi andre ønsker orden, ro og fred, ikke krig, konflikt og kaos.

SPOT ON!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...