Gå til innhold

Barnehage med mye innvandrere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overflødige ansatte kan bli flyttet til andre barnehager. 

Anonymkode: 70dd5...38f

Hvis det er kommunal barnehage. Men én barnehage er som oftest full før januar. 20 plasser betyr 20 plasser, er det 15 barn så må barnehagen ta imot 5 barn til på rimelig stående fot og ha personale klart. Så, den flyttingen til andre barnehager har mere med den andre barnehagen å gjøre. Feks sykevikariater eller svangerskapsvikariater de ikke har fått vikarer i. Da kan de låne en ansatt for en periode til de får tak i en vikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omg - ikke bytt pga dette. 

Barnehagen vi hadde våre barn i var vi noen av de få med to etnisk norske foreldre. Bedre barnehage har jeg ikke vært borti. Det er personalet og ledelsen som har noe å si, ikke barnegruppen! 

Anonymkode: 80ea1...e91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere forresten slutte å snakke om innvandrere når dere faktisk snakker om muslimer og flyktninger? Det er nemlig veldig misvisende. Eller er det noen her som har et kjempestor problem med svenske, finske, polske og russiske mennesker? For jo - de er innvandrere de og.

Anonymkode: 78309...bf9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

«Alle» vil ha innvandring og integrering, men vil helst bo i andre området selv og la andre ordne integreringen for seg. 
Vi som er mer skeptiske til den mislykkede integreringen vi opplever i Oslo blir stemplet som rasister.
Aner ikke hvordan vi kan løse den negative utviklingen, men er veldig glad for at norskspråklige barn er i flertall i barnehagen vår. Både mtp språkutvikling og kultur. Er vel rasist jeg da. 

Anonymkode: cd70a...3ec

Enig, er vel rasist jeg også

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan dere forresten slutte å snakke om innvandrere når dere faktisk snakker om muslimer og flyktninger? Det er nemlig veldig misvisende. Eller er det noen her som har et kjempestor problem med svenske, finske, polske og russiske mennesker? For jo - de er innvandrere de og.

Anonymkode: 78309...bf9

Jeg er anonym over her, og i vår barnehage mener jeg at det var en fin blanding. Canadisk, britisk, polsk, eritreisk, etc etc. Alle barna hadde flagg på plassen sin, et for hver forelder. Så det var lett å se hvem som hadde to norske foreldre. Uansett så er jeg så "godhetstyrann" at jeg synes det var en berikelse ;)

Anonymkode: 80ea1...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo åpenbart ikke barna det er noe galt med, det handler om ressurssvake foreldre. Ville også valgt bort en kritthvit barnehage med kun fattige/uføretrygdede/aleneforeldre/lite eller ingen utdanning blant foreldrene for å si det sånn. 

Anonymkode: d0815...0a8

Og hvordan kan du se om noen er fattige/uføretrygdet/aleneforeldre eller lavt utdannet? Du må ha en eksepsjonell evne til å se folk da!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diamondlady skrev (7 timer siden):

Det du Ramser opp er fordommer mot minoritetsfamilier. Det finnes en del etnisk norske som bor I kommunale boliger også, og som lever med dårlig økonomi og som lever under omsorgssvikt. Jeg er selv fra en minoritetsfamilie hvor mamma og pappa hadde gode jobber da jeg og søskene var små og i eget hus. jeg har også barn som bor under trygge rammer med kjærlighet og omsorg både fra meg og barnefar og I eget hus. Og vi har egen bil. Og helt grei økonomi, barna våres får alt det de trenger og mer, Selvom noen bor I kommunal bolig og ikke har god økonomi så betyr Heller ikke det at barna dems ikke blir elsket av foreldrene sine. Barna mine har venner fra etnisk norske familier og minoritetsfamilier. De fleste vil det beste for barna sine. Fattige også.  Vet om foreldre som er fattige men som sørger for at barna kommer først og får det de trenger før foreldrene tenker på seg selv. De tenker på barna først heletiden og prioriterer de først.   Jeg kjenner selv mange som lever under fattigdomsgrensen men de er gode foreldre selvom. Dette som du ramser opp er bare generaliserende. Og skaper splid mellom etnisk norske og familier med minoritets bakrund. Veldig trist.. trodde vi hadde kommet lengere I 2021... heldighvis er det og mange som er oppegående nok til og vite at foreldre (uavhengi av etnisitet) kan ville det beste for barnet sitt selvom en ikke er rik. Og bor I kommunal bolig,leier eller eier er aleneforeldre osv osv..

Jeg er enig i det du skiver, selvfølgelig setter ikke det standard for hvor gode foreldrene er, men her i byen og de områdene de bosettes i er det en god blanding av rusmisbrukere på lar, mennesker som er preget av fattigdom, folk med spesielle behov, en del psykriatri& en høy andel omsorgsboliger.

Kommunen kunne fordelt mer boliger andre steder, men det hoper seg opp. 

Anonymkode: fa0bd...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunga skrev (9 minutter siden):

Og hvordan kan du se om noen er fattige/uføretrygdet/aleneforeldre eller lavt utdannet? Du må ha en eksepsjonell evne til å se folk da!

Det ser man jo lett på statistikken når man flytter til et område. Her for eksempel:https://www.nav.no/no/lokalt/oslo/pressemeldinger/nesten-30-000-ufore-i-oslo

Anonymkode: b6530...6fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan dere forresten slutte å snakke om innvandrere når dere faktisk snakker om muslimer og flyktninger? Det er nemlig veldig misvisende. Eller er det noen her som har et kjempestor problem med svenske, finske, polske og russiske mennesker? For jo - de er innvandrere de og.

Anonymkode: 78309...bf9

Er de vi alltid snakker om.. Kinesere, vietnamesere, indere, filippinere og andre innvandrere er det aldri problemer med. Eneste «problem» er at de opptar plass for høyere utdanning og blir en ressurs for Norge.

Anonymkode: c21cb...f92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (11 timer siden):

Tror du de sier opp ansatte fordi det er ledige plasser?

Det må man. Man får tilslutt ut fra hvor mange barn det er i barnehagen. Har man færre barn, så har man heller ikke mulighet til å lønne ansatte og må da si opp noen. 

Anonymkode: 0378f...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pedagog på en 3-6års avdeling hvor 2/3 har utenlandsk bakgrunn.

Tenker ikke så mye på dette i hverdagen, og barna leker fint sammen. De lærer hverandre språk, og flere barn hos oss er tre-språklige før skolestart. Vi har fokus på at vi er forskjellige, og at det er helt greit, og ganske spennende. Vi har et stort verdenskart på avdelingen, hvor barna elsker å se hvilke land de forskjellige mammaene og pappaene kommer fra. De har faktisk lært ganske mye geografi.

Når barna er så små at de er i barnehagealder, tenker jeg ikke at dette nødvendigvis er et problem, men jeg kan se at det kan bli vanskeligere jo eldre barna blir. Miljøet på avdelingen er veldig godt, og vi er trygge, erfarne ansatte med tydelige grenser. Har ingen utagerende barn pr. nå, men jeg skal jo innrømme at jeg ser en tendens til at muslimske barn mangler en del grenser. Dette sier jeg av erfaring gjennom mange år, og det er ikke for å være dømmende. Vi har ganske få muslimske barn, men ser at det kunne blitt et større problem om flertallet av barna på avdelingen var av muslimsk bakgrunn. 

Det største problemet derimot er språket. Vi har mange barn som snakker dårlig norsk, selv om de har gått i barnehage i flere år allerede. De snakker aldri norsk hjemme, og det blir vårt ansvar å lære opp alle disse barna i det norske språket. Det har gått så langt hos oss, at vi har fått beskjed fra styrer om å legge alt annet pedagogisk arbeid på vent, fordi vi må lære så mange barn norsk. I tillegg er det jo vanlig at noen norske barn også sliter med språket, slik at alt det pedagogiske arbeidet går med til språkopplæring. Dette synes jeg er veldig trist for det mindretallet av barna som snakker flytende, og godt norsk. De mister da det pedagogiske opplegget som vi skal tilby i barnehagen. Skulle ønske vi kunne gjort noe med det, men dette er beskjeden vi får fra øverste hold. Vi må legge samlinger og høytlesning på et så lavt nivå, for at alle skal forstå, at de språksterke faller ut med en gang, fordi det så klart er for kjedelig. Vi burde dele opp i grupper etter språknivå ja, og det gjør vi når vi kan, men allerede nå, før barnehagestart, er 50% av de ansatte sykemeldte, og da blir det som det blir...

Anonymkode: 9cdbe...306

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (På 31.7.2021 den 23.44):

Jeg er forsåvidt enig i poenget ditt, men synes at de som stemmer for økt innvandring burde stille seg i første rekke med å sende barna sine i barnehager med større andel av andre kulturer, det samme burde de også bosette seg i områder hvor det er større andel av innvandrere. 

De burde vel strengt tatt tvinges til dette, noe annet er umoralsk.

Anonymkode: 40589...d36

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oioi for noen holdninger folk har. Blir helt skremt jeg. 

Håper ikke dere lærer barna deres de samme holdningene. 
 

Hilsen hun som har en mor som kjører buss og en far som bare jobber i butikk, men likevel blitt oppegående med utdannelse, aldri manglet noe, fått masse kjærlighet, tilogmed reist mye til syden når vi var små, og foreldre som tilrettela for at muslimske barn og kunne få spise middag hjemme hos oss. 
 

Alle skal inkluderes 

Anonymkode: 113d0...9ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 22.48):

Det viktigste er at han ikke ender opp på en skole med lik demografi

Anonymkode: 2b85f...cc9

Dette tenker jeg også. Skole er enda viktigere, men samtidig er det noe med at det bør være en god blanding av alle. Med barnehagen vår er det motsatt problem, de har bare to barn med annen etnisk bakgrunn, bare en med funksjonsnedsettelse og veldig mange flere gutter enn jenter. 

Anonymkode: fcb58...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette tenker jeg også. Skole er enda viktigere, men samtidig er det noe med at det bør være en god blanding av alle. Med barnehagen vår er det motsatt problem, de har bare to barn med annen etnisk bakgrunn, bare en med funksjonsnedsettelse og veldig mange flere gutter enn jenter. 

Anonymkode: fcb58...af4

Og tilhører et område med høy sosioøkonomisk bakgrunn, så er få vanlige biler og vanlige klær, og mange store BMWer og Teslaer og splitter nytt merketøy på alle barna. Det har jo mye med hvor man bor å gjøre, men der ser man at kommunen/bydelen bør gjøre mer med boligpolitikken så det ikke blir så homogent miljø. 

Anonymkode: fcb58...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil tro dette går greit. Har selv littegranne jobberfaring i en slik barnehage.  Bare husk å unngå svin (salami, etc) i matpakka, ellers blir barnet fort mobbet.

Anonymkode: 5c671...e70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort slt i min makt for å få plass i en bhg med flere etnisk norske barn og ansatte. 
En kollega av meg er selv fra ett land i Midtøsten og han var fast bestemt på at hans barn skulle gå i bhg og skole med flest etnisk norske. Han var villig til å betale mer og kjøre lenger bare for å få den bhg han ville ha. Han hadde svært lite godt å si om miljøet i bhg med mesteparten ikke etnisk norske barn.

Anonymkode: 3c0dc...64b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2021 den 10.31):

Jo, det er nettopp det det er. Integrering og inkludering er ALLES ansvar. Man blir ikke mindre rasist fordi man selv ikke forstår at man er rasist.

Anonymkode: 15abc...f49

Alle er rasister i en eller annen grad. (Spesielt de som ser "rasisme" over alt) Og de største rasistene jeg har møtt har faktisk ikke vært hvite. Men er visst ganske vanlig i enkelte miljøer, og man er visst fritatt fra folkeskikk om man er brun ifølge disse.

Anonymkode: d3a1f...4ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Og tilhører et område med høy sosioøkonomisk bakgrunn, så er få vanlige biler og vanlige klær, og mange store BMWer og Teslaer og splitter nytt merketøy på alle barna. Det har jo mye med hvor man bor å gjøre, men der ser man at kommunen/bydelen bør gjøre mer med boligpolitikken så det ikke blir så homogent miljø. 

Anonymkode: fcb58...af4

Bor du i Groruddalen? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...