Gå til innhold

Barnehage med mye innvandrere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Adara skrev (8 timer siden):

Hæ? Det er jo nettopp det man er? Velger vekk barnehager med utlendinger, hva ellers er man?

Da mener du at rasist betyr fornuftig?

Anonymkode: f3d52...dbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er jo åpenbart ikke barna det er noe galt med, det handler om ressurssvake foreldre. Ville også valgt bort en kritthvit barnehage med kun fattige/uføretrygdede/aleneforeldre/lite eller ingen utdanning blant foreldrene for å si det sånn. 

Anonymkode: d0815...0a8

Oi, så det er noe galt I å være ufør eller alene (som skjer i alle samfunnslag og uavhengig av økonomi). Og er man dårlig forelder uten utdanning? Så du er en snobb som vil ditt barn kun skal omgås barn av akademikere? Og hvilke verdier lærer du barnet ditt? 

Lurer på hvordan samtaler i den barnehagen hadde foregått: to barn står ved gjerdet: "se den dama der, hun det er den falskeste Gucci vesken jeg har sett. Hun må være veldig fattig....  "

Anonymkode: 48c51...558

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har ingenting med rasisme å gjøre, etter mine egne erfaringer så er det naturligvis mer utfordringer i livet som er naturlige med tanke på den situasjonen mange av de er i, la meg nevne:

- En del bor i dårlige kommunale boliger ( som jeg ikke forsvarer i det hele tatt )

- En del av de har opplevd store traumer ( som er forferdelig ) men det får ringvirkninger

- Norsk språk er en utfordring ( naturligvis, de må lære et nytt språk )

- Oppdragervold kunne forekomme ( også i norske familier )

- Fattigdom, ofte vasket de, kjørte buss eller taxi

Det var mer utfordrende adferd, slik var det bare. Jeg tenkte slik som dere før jeg fikk oppleve virkeligheten, og nei jeg er ikke

rasist. Heldigvis er det storsatsing og mange gode tiltak for flyktninger.

Anonymkode: fa0bd...c16

Oi. Så bussjåfør er lavmåls yrke og tegn på dårlig karakter? 

Anonymkode: 48c51...558

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn var den eneste helt norske på avdelingen. Det var et par andre som hadde en norsk forelder og den andre utenlandsk. Dette gikk helt fint, både på småbarn og storebarnsavdeling. Vi flyttet da han var 4,5. Vi ville ikke at han skulle begynne på skole der. Jeg tenkte som så at i bhg var ungene som hadde foreldre som jobbet, men når han skulle begynne på skolen, så ville vi også møte de som har vært hjemme med mor hele tiden, ikke lært norsk språk og kultur. Og det ville vi ikke ta sjansen på å oppleve. 

Anonymkode: 11e58...841

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Duff skrev (8 timer siden):

Tror du de sier opp ansatte fordi det er ledige plasser?

Overflødige ansatte kan bli flyttet til andre barnehager. 

Anonymkode: 70dd5...38f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo åpenbart ikke barna det er noe galt med, det handler om ressurssvake foreldre. Ville også valgt bort en kritthvit barnehage med kun fattige/uføretrygdede/aleneforeldre/lite eller ingen utdanning blant foreldrene for å si det sånn. 

Anonymkode: d0815...0a8

Dette. Det handler lite om rase og hudfarge, men om et belastet miljø.

Anonymkode: b6530...6fb

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke norske foreldres ansvar

Anonymkode: d709a...4a8

Hvem sitt ansvar er det, da? Alle har et ansvar for å bekjempe rasisme.
Det du tar til orde for er segregering, og bunner i rasisme og fremmedfrykt. Hva er du så redd for? 

Jeg jobber i barnehage, og har gjort det i mange år. I et par av barnehagene har det vært stor andel av flerkulturelle barn, og jeg har ikke opplevd det som noe annet enn positivt. De flerspråklige lærer norsk, får venner, blir sosialisert, og får en naturlig integrering i samfunnet de skal vokse opp i. Segregering skaper bare dårligere klima i samfunnet, det må jo en hver forstå.

Mine barn gikk på en skole med høy grad av flerkulturelle, og de har mange venner med foreldre som kommer fra andre land. De er voksne nå, og vennskapene består fortsatt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt det bort , det er mye utskifting av personale I barnehager med høy innvandrertetthet og mye dårlig språk 

Anonymkode: f0f59...230

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Forskning har vist at det er større sannsynlighet for å bli kriminell i voksen alder hvis du var omgitt av innvandrere som barn. 

Anonymkode: 59791...8be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Duff skrev (9 timer siden):

Tror du de sier opp ansatte fordi det er ledige plasser?

De blir flyttet andre steder eller blir sagt opp 

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Så provoserende og lese noe så innmari dumt som dette her. Hva antar du innvandrere for og være? Åh så vi er så jævla dumme nå men det går fint an og pakke kofferten for og feriere i Spania med Olga og Knut. Og sende Hilde til England for og studere. Eller emigrerere for og håpe på et bedre liv. Du er f*** meg ikke langt fra mange rasister som Norge begynner og bli mer av. Dere er så j*** hyklerske iblant. Dere påpeker og antar ting i forkant om at vi er mindre verdt fordi vi er utlendinger. Du viser allerede hvor dårlig du er som  forbilde for ditt eget barn. Men så er dere ikke engang halvparten så like bra. Det er virkelig trist hvilken verden vi retter oss mot nå enn bare for 10 år siden. 

For guds skyld. Gjør det du må gjøre. Du trenger ikke Internett for og avgjøre slikt. Du skaper bare hat og viser helt klart at du er en rasist :).

Håper du føler deg bedre. 

Anonymkode: c9f58...f1d

Så man er rasist om man er skeptisk på miljøet grunnet forskjell på oppdragelsen barna får?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

De som velger gode vgs er rasister da hvis de ikke går på Stovner vgs når de bor der 🤔

Anonymkode: c21cb...f92

• Liker 8
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Du vet du har driti på draget allerede her?

Jeg jobber på en avdeling hvor 11 av 16 er flerspråklige. Det fungerer veldig godt! 

Litt utfordringer med mat, men det er ikke bare fordi noen skal ha halal, men også fordi noen bare skal ha økologisk, noen bare vegansk og andre har allergier 🤷‍♀️

Anonymkode: 67419...a5a

At ting fungerer og har bra miljø på din arbeidsplass er jo flott, men det betyr ikke at det er slik over alt. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Snart kan man ikke flytte fra slummen uten å bli kjeppjaget og kalt rasist av godhetposørene.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Morten1 skrev (20 minutter siden):

At ting fungerer og har bra miljø på din arbeidsplass er jo flott, men det betyr ikke at det er slik over alt. 

Nettop , min erfaring er stikk motsatt

• Liker 4
Skrevet
Bellaaa skrev (9 timer siden):

Her var det mye kvalme holdninger.

Men tenk heller sånn : barnet ditt får venner med ulike bakgrunner og vil kunne lære seg om andre kulturer og mennesker. De vil lære seg at vi er alle mennesker uansett hudfarge og bakgrunn (med mindre man har fordomsfulle foreldre, noe som det virker at noen av foreldrene her er). 

Husk at barn er uskyldig og de lærer av oss voksene. 

Problemet er ikke at barn "vil kunne lære seg om andre kulturer og mennesker". Problemet er at barn vil bli sterkt påvirket av disse andre kulturene og mennesker. Kulturer og mennesker som ofte er svært problematiske og fører med seg en rekke negative trekk. Men, foreldre står fritt til bestemme over sine barn. De som liker dette "mangfoldet" kan sende barna sine til disse flerkulturelle barnehager og skoler, og så kan vi andre finne barnehager og skoler vi liker.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke norske foreldres ansvar

Anonymkode: d709a...4a8

Jo, det er nettopp det det er. Integrering og inkludering er ALLES ansvar. Man blir ikke mindre rasist fordi man selv ikke forstår at man er rasist.

Anonymkode: 15abc...f49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv hatt barn i en "flerkulturell" barnehage, og ikke hatt noen problemer med det. Nå var riktignok en stor andel av foreldrene selv oppvokst i Norge og hadde høy utdannelse og så videre, men de fleste snakket et annet språk hjemme. Det gikk fint, og barna snakket jo norsk seg i mellom uansett.

Barna av mer ferske innvandrere hadde ofte hjemmeværende mødre. De kom sent og ble hentet tidlig, så vi slapp helt dette med lav bemanning i forhold til antall barn sent og tidlig. 

Dette var en matpakkebarnehage, så det var ingen problemer i forhold til matservering. Skulle de noe spesielt var det ofte kyllingpølser, ingen led noen nød av det. Jeg skjønner ikke helt hvorfor halalmat skulle gi så store vansker ved matlaging uansett, egentlig.

Anonymkode: 3e3bb...ce8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Snart kan man ikke flytte fra slummen uten å bli kjeppjaget og kalt rasist av godhetposørene.

Jeg skjønner ikke hvorfor rasister har så i mot å bli kalt rasist. De har jo overhodet ikke noe problem med å stemple andre på enda verre måter enn det. Er du rasist, så stå for det. Hva er problemet med å faktisk innrømme at man er en rasist? Ha såpass mot at du står for det du sier, om ikke annet. Ikke beskyld andre for noe, med mindre du er tøff nok for å stå for egne meninger.

Rasistens logikk er at det er antirasister som er problemet, fordi vi kaller en spade for en spade - og det er tydeligvis en fornærmelse å bli kalt rasist. Hvorfor det - når du er så stolt av fremmedhatet ditt?

Anonymkode: bc751...dc5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Morten1 skrev (11 timer siden):

Jeg er forsåvidt enig i poenget ditt, men synes at de som stemmer for økt innvandring burde stille seg i første rekke med å sende barna sine i barnehager med større andel av andre kulturer, det samme burde de også bosette seg i områder hvor det er større andel av innvandrere. 

«Alle» vil ha innvandring og integrering, men vil helst bo i andre området selv og la andre ordne integreringen for seg. 
Vi som er mer skeptiske til den mislykkede integreringen vi opplever i Oslo blir stemplet som rasister.
Aner ikke hvordan vi kan løse den negative utviklingen, men er veldig glad for at norskspråklige barn er i flertall i barnehagen vår. Både mtp språkutvikling og kultur. Er vel rasist jeg da. 

Anonymkode: cd70a...3ec

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...