Capt. Obvious Skrevet 4. august 2021 #261 Del Skrevet 4. august 2021 2ro skrev (2 minutter siden): Jeg har time i midten av oktober. Mange i min krets skal ta andre dose rundt da. Det går nok opp en del når alle kommer hjem og begynner dagliglivet. Ingen ønsker ny runde med strenge restriksjoner. Derfor tror jeg de fleste kommer til å være forsiktig en stund for å bøte på. Folk trenger ikke å tvinges om de selv synes det er fornuftig. Noen lokale utbrudd som må slås ned tror vi at det skal godt å gjøres vi unngår. Nasjonale strenge tiltak håper jeg vi slipper. Den delta er virkelig en joker. Ja, det er akkurat det - en stor mengde folk får ikke siste dose før i oktober, og så går det en uke eller to etter det før man kan sies å være "skikkelig" immun i den grad vaksinene gir optimal beskyttelse. Det levner et ikke ubetydelig vindu for utbredt smitte innen oktober. Joda, men vi har jo sett at det ikke har fungert så bra med frivillige tiltak. Det har sklidd ut når tiltak kun har blitt innført som råd, og så har de derfor blitt innført som påbud. Ser derfor ikke at man kan utelukke en ny runde med restriksjoner (Også nasjonale og/eller regionale tiltak). Håper det, men det ser jo ikke så bra ut akkurat nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 4. august 2021 #262 Del Skrevet 4. august 2021 7 hours ago, Velour said: Frihetene innskrenket pga man ikke vil ta en vaksine og ikke har gjort noe galt= tvangsvaksinering. Nei. Virker som det vaksinenektere trenger mer enn noe annet er en ordbok. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 4. august 2021 #263 Del Skrevet 4. august 2021 1 hour ago, theTitanic said: Din agenda: fakta på bordet, er helt grei. Begge lagene gjentar seg selv til det kjedsommelige og navlebeskuende. Det er forakten, hatet, skillet, ønsket om å ville straffe andre som ikke mener det samme, ønske vondt på andre. Det er det jeg reagerer på. Det går igjen i alle trådene i koronaforumet. Og det i et samfunn og i en tidsalder der å godta alle uansett synspunkter, tro ,legning, etnisitet, status og økonomisk bakgrunn er i fokus. Aksept er grunnleggende for det samfunn vi vil ha. Vi lærer det allerede i barnehagen. Men ikke nå mer tydeligvis... det har blitt avleggs. Ja, helt enig. Særlig i det siste du skriver der. Alle er enige i ymse feiltrinn, forskjellsbehandling og overgrep begått tidligere i historien, og hvor galt det var i retrospekt. Men det gjelder ikke nå, for denne gangen er det helt annerledes. Det er forsåvidt noe helt nytt vi gjennomlever, for aldri tidligere har hele kloden blitt stengt ned, og løsepengen for åpning har blitt vaksine. Det var imidlertid ikke det som var premisset for nedstegning den første gangen, i den spede begynnelsen mars 2020. Vi har sett narrativet sakte men sikkert dreie seg over til at vaksine er løsningen for å get back to normal. Ved å vaksinere seg gjør de vaksinerte også seg selv immune mot sympati med de uvaksinerte. Hvorfor gjør de det bare ikke? Det var jo null stress for meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velour Skrevet 4. august 2021 #264 Del Skrevet 4. august 2021 Aliquis skrev (20 minutter siden): Nei. Virker som det vaksinenektere trenger mer enn noe annet er en ordbok. Ønsker du at flere millioner uvaksinerte mennesker skal leve med færre rettigheter i mange år? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 4. august 2021 #265 Del Skrevet 4. august 2021 1 minutt siden, Velour said: Ønsker du at flere millioner uvaksinerte mennesker skal leve med færre rettigheter i mange år? Så lenge det vil hjelpe å hindre smittespredning, og så lenge de kan ta vaksinen, ja. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 4. august 2021 #266 Del Skrevet 4. august 2021 (endret) 9 minutter siden, Velour said: Ønsker du at flere millioner uvaksinerte mennesker skal leve med færre rettigheter i mange år? 5 minutter siden, Aliquis said: Så lenge det vil hjelpe å hindre smittespredning, og så lenge de kan ta vaksinen, ja. @Aliquis er i hvert fall ærlig. Slik tror jeg mange/alle av de vaksinerte tenker. Hørte om ei Facebookgruppe med over 10 000 medlemmer, hvis navn: "I would unplug this persons ventilator to charge my phone" ... Endret 4. august 2021 av Bremnes.Kari Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 4. august 2021 #267 Del Skrevet 4. august 2021 10 minutter siden, Bremnes.Kari said: Det er forsåvidt noe helt nytt vi gjennomlever, for aldri tidligere har hele kloden blitt stengt ned, og løsepengen for åpning har blitt vaksine. Det var imidlertid ikke det som var premisset for nedstegning den første gangen, i den spede begynnelsen mars 2020. Vi har sett narrativet sakte men sikkert dreie seg over til at vaksine er løsningen for å get back to normal. Dette er bare vrøvl. Det har vært snakk om at vaksiner er det som skal til for å stoppe pandemien helt fra begynnelsen av. Artikkel fra mars 2020 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 4. august 2021 #268 Del Skrevet 4. august 2021 1 minutt siden, Aliquis said: Dette er bare vrøvl. Det har vært snakk om at vaksiner er det som skal til for å stoppe pandemien helt fra begynnelsen av. Artikkel fra mars 2020 Check yo self og tonen din unge dame/mann. Ja vel, så har kravet om løsepenger vært vaksine siden starten av lockdown, da. Opplys meg så hvorfor de kaller disse sprøytene "frivillige"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 4. august 2021 #269 Del Skrevet 4. august 2021 Bremnes.Kari skrev (6 minutter siden): @Aliquis er i hvert fall ærlig. Slik tror jeg mange/alle av de vaksinerte tenker. Hørte om ei Facebookgruppe med over 10 000 medlemmer, hvis navn: "I would unplug this persons ventilator to charge my phone" ... Dokumentasjon på denne FB-gruppa? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 4. august 2021 #270 Del Skrevet 4. august 2021 2 minutter siden, Bremnes.Kari said: @Aliquis er i hvert fall ærlig. Slik tror jeg mange/alle av de vaksinerte tenker. Hørte om ei Facebookgruppe med over 10 000 medlemmer, hvis navn: "I would unplug this persons ventilator to charge my phone" ... Jeg skjønner at du elsker å ta på deg offerhatten, men sammenligningene du kommer med er helt latterlige. Det er UVAKSINERTE som påvirker alle rundt seg negativt ved å gjøre seg mye mer mottagelig for smitte enn nødvendig, og dette gjør de til tross for at dataen viser at det er en særdeles trygg vaksine. Mantraet om "min kropp mitt valg" går på repeat, og selv om det stemmer fra lovens side, så påvirker valget til de uvaksinerte som vidrefører smitte mye mer enn deres egen kropp. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 4. august 2021 #271 Del Skrevet 4. august 2021 4 minutter siden, Kollontaj said: Dokumentasjon på denne FB-gruppa? Der er du ja, min factchecker-muse, som bestilt. Tok skjermbilde for deg fra google. Bra nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 4. august 2021 #272 Del Skrevet 4. august 2021 3 minutter siden, Bremnes.Kari said: Check yo self og tonen din unge dame/mann. Ja vel, så har kravet om løsepenger vært vaksine siden starten av lockdown, da. Opplys meg så hvorfor de kaller disse sprøytene "frivillige"? Fordi de er frivillige. Det at man blir uglesett av mange om man velger å ikke ta det endrer ikke på det. Det er de sosiale konsekvensene av å ikke gjøre det. Jeg kan også tatovere hele ansiktet mitt fullt av støtende ting, og det vil være helt lov og frivillig å gjøre. Det betyr ikke at det ikke vil få sosiale konsekvenser. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lomvi Skrevet 4. august 2021 #273 Del Skrevet 4. august 2021 Ryddet for brukerdebatt og antivaksineinnlegg. Lomvi, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 4. august 2021 #274 Del Skrevet 4. august 2021 Aliquis skrev (1 time siden): Fordi de er frivillige. Det at man blir uglesett av mange om man velger å ikke ta det endrer ikke på det. Det er de sosiale konsekvensene av å ikke gjøre det. Jeg kan også tatovere hele ansiktet mitt fullt av støtende ting, og det vil være helt lov og frivillig å gjøre. Det betyr ikke at det ikke vil få sosiale konsekvenser. Du kan ikke sammenligne en som tatovere støtende ting i ansiktet med en som velger å vente med vaksinen, det blir rett og slett for dumt. Hva jeg putter i og på kroppen min er mitt valg. Skal jeg bli støtt av alle overvektige, røykere, sofaslitere og folk med generelt dårlig livsstil fordi de belaster helsevesenet eller kommer til å gjøre det? For enn så lenge er det langt flere som er innlagt, alvorlig syk, uføre eller død pga dårlig livsstil enn av corona. Hvert år dør over 36 millioner mennesker pga livsstilssykdommer. En langt verre pandemi enn corona. Likevel, hva man ønsker å gjøre med sin egen kropp er opp til en hver og vi kan ikke tvinge folk til å gjøre ting de på ingen måte ønsker. (og nei, jeg blir ikke støtt av de med dårlig livsstil, det var et eksempel) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 4. august 2021 #275 Del Skrevet 4. august 2021 Sirisiri10 skrev (5 minutter siden): Du kan ikke sammenligne en som tatovere støtende ting i ansiktet med en som velger å vente med vaksinen, det blir rett og slett for dumt. Hva jeg putter i og på kroppen min er mitt valg. Skal jeg bli støtt av alle overvektige, røykere, sofaslitere og folk med generelt dårlig livsstil fordi de belaster helsevesenet eller kommer til å gjøre det? For enn så lenge er det langt flere som er innlagt, alvorlig syk, uføre eller død pga dårlig livsstil enn av corona. Hvert år dør over 36 millioner mennesker pga livsstilssykdommer. En langt verre pandemi enn corona. Likevel, hva man ønsker å gjøre med sin egen kropp er opp til en hver og vi kan ikke tvinge folk til å gjøre ting de på ingen måte ønsker. (og nei, jeg blir ikke støtt av de med dårlig livsstil, det var et eksempel) Forskjellen er ganske åpenbar på disse eksemplene. En overvektig person utsetter ikke andre for fare. Et bedre eksempel er røykere og passiv røyking. Det er stadig flere sosiale konsekvenser av å tenne opp røyk der andre mennesker er, og det blir stadig gjort tiltak for å forhindre dette med røykfrie soner osv. Det er fortsatt frivillig å røyke, men ikke like sosialt akseptabelt å gjøre det overalt. Vaksinenektere er frivillige verter for en smittsom sykdom som kan skade andre mennesker. At det blir møtt med motstand, er ikke så rart. Særlig om det fører til strenge tiltak igjen eller overbelastet sykehus. I ytterste konsekvens ser vi nå i New Orleans at andre mennesker ikke får hjelp fra ambulansetjenesten fordi for mange har avslått fra vaksinen. Hvis helsevesenet i Norge blir hardt presset av uvaksinerte koronapasienter tror jeg ikke det er mye sympati å hente for de uvaksinerte som klager på egne tiltak for dem. Jeg tror nok, med den økningen vi ser med delta nå, at uvaksinerte må belage seg på de må teste seg for å delta på ting og tang, i verste fall ikke få innpass til ulike tjenester som samler mennesker. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 4. august 2021 #276 Del Skrevet 4. august 2021 24 minutter siden, Example said: Forskjellen er ganske åpenbar på disse eksemplene. En overvektig person utsetter ikke andre for fare. Et bedre eksempel er røykere og passiv røyking. Det er stadig flere sosiale konsekvenser av å tenne opp røyk der andre mennesker er, og det blir stadig gjort tiltak for å forhindre dette med røykfrie soner osv. Det er fortsatt frivillig å røyke, men ikke like sosialt akseptabelt å gjøre det overalt. Vaksinenektere er frivillige verter for en smittsom sykdom som kan skade andre mennesker. At det blir møtt med motstand, er ikke så rart. Særlig om det fører til strenge tiltak igjen eller overbelastet sykehus. I ytterste konsekvens ser vi nå i New Orleans at andre mennesker ikke får hjelp fra ambulansetjenesten fordi for mange har avslått fra vaksinen. Hvis helsevesenet i Norge blir hardt presset av uvaksinerte koronapasienter tror jeg ikke det er mye sympati å hente for de uvaksinerte som klager på egne tiltak for dem. Jeg tror nok, med den økningen vi ser med delta nå, at uvaksinerte må belage seg på de må teste seg for å delta på ting og tang, i verste fall ikke få innpass til ulike tjenester som samler mennesker. Ok, fair nok. Du snakker om rettigheter nå. La oss snakke litt om plikter også i samme slengen. Jeg foreslår å øke skatt for arbeidsføre vaksinerte, siden uvaksinerte ikke er skikket til å gjøre samme jobb. Vaksinerte må ta byrden med å drifte og organisere frivillig arbeid, skjøtte og beskytte de sårbare gruppene. En uvaksinert kan ikke omgås en vaksinert, for sistnevntes trygghet, og kan derfor ikke f.eks bedrive renovasjon, hente søppel, utføre reparasjoner på hus og hjem, service på bil etc. for denne. En uvaksinert kan dessuten, ikke på noe som helst ledd i produksjonen, ha tatt på en vare en vaksinert skal kjøpe. Det utelukker en mengde importerte råvarer, næringsmidler, klær og andre artikler. Kanskje andre har flere forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 4. august 2021 #277 Del Skrevet 4. august 2021 Example skrev (33 minutter siden): Forskjellen er ganske åpenbar på disse eksemplene. En overvektig person utsetter ikke andre for fare. Et bedre eksempel er røykere og passiv røyking. Det er stadig flere sosiale konsekvenser av å tenne opp røyk der andre mennesker er, og det blir stadig gjort tiltak for å forhindre dette med røykfrie soner osv. Det er fortsatt frivillig å røyke, men ikke like sosialt akseptabelt å gjøre det overalt. Vaksinenektere er frivillige verter for en smittsom sykdom som kan skade andre mennesker. At det blir møtt med motstand, er ikke så rart. Særlig om det fører til strenge tiltak igjen eller overbelastet sykehus. I ytterste konsekvens ser vi nå i New Orleans at andre mennesker ikke får hjelp fra ambulansetjenesten fordi for mange har avslått fra vaksinen. Hvis helsevesenet i Norge blir hardt presset av uvaksinerte koronapasienter tror jeg ikke det er mye sympati å hente for de uvaksinerte som klager på egne tiltak for dem. Jeg tror nok, med den økningen vi ser med delta nå, at uvaksinerte må belage seg på de må teste seg for å delta på ting og tang, i verste fall ikke få innpass til ulike tjenester som samler mennesker. Selvfølgelig utsetter overvektige og andre med dårlig livsstil andre fare for andre når de belaster helsevesenet i så stor grad og tar opp store deler av ressursene i helsevesenet. De utsetter også barna sine med tanke på arv og miljø. Dette er kun toppen av isfjellet. Skal vi tvangsfore de med sunn mat? Skal man behandle de som kriminelle? Si at de bør forvente å dø en smertefull død for det er deres skyld? Skal vi bli et slikt samfunn? For det er akkurat det flere her mener. En som tar vaksine kan fortsatt smitte og det finnes uvaksinerte som ikke smitter. Norge har snart 80% som har tatt minst første vaksine, så hva er dere så redde for? Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? Jeg holder avstand, spriter hendene, bruker munnbind, reiser ikke osv akkurat de samme tiltakene som har gjort at vi har såpass lav smitte. Hvorfor er ikke dette godt nok nå? 😳 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velour Skrevet 4. august 2021 #278 Del Skrevet 4. august 2021 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/tor-vi-ikke-ta-risiko-med-nesten-90-prosent-av-oss-vaksinert-nar-skal-vi-da-torre-ta-risikoen/o/5-95-270440?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2kScdNoOw6BQxL76vbmJzUgb_Cuk5Lf0KWbz_geJkqxsq_2lcTiScRVW0#Echobox=1628072801 Frihet er ikke en luksus for noen få utvalgte- det er en menneskerett. Når frykt styrer blir veien kortere til et mer totalitært samfunn. Man aksepterer ikke lenger at det faktisk er farlig å leve. Jo mindre risiko man aksepterer i samfunnet jo mindre frihet får man. Er målet ved livet å ha nærmest null risiko? Isåfall må man bla. slutte å kjøre bil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 4. august 2021 #279 Del Skrevet 4. august 2021 21 minutter siden, Velour said: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/tor-vi-ikke-ta-risiko-med-nesten-90-prosent-av-oss-vaksinert-nar-skal-vi-da-torre-ta-risikoen/o/5-95-270440?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2kScdNoOw6BQxL76vbmJzUgb_Cuk5Lf0KWbz_geJkqxsq_2lcTiScRVW0#Echobox=1628072801 Frihet er ikke en luksus for noen få utvalgte- det er en menneskerett. Når frykt styrer blir veien kortere til et mer totalitært samfunn. Man aksepterer ikke lenger at det faktisk er farlig å leve. Jo mindre risiko man aksepterer i samfunnet jo mindre frihet får man. Er målet ved livet å ha nærmest null risiko? Isåfall må man bla. slutte å kjøre bil. Det er ikke frykt som styrer, men fornuft. Vi er ikke på vei mot et mer totalitært samfunn, det er det ingen ting som tyder på. At folk ikke skjønner nødvendigheten av å midlertidig innskrenke frihet for å avverge en trussel er derimot tydelig. Ingen lover er opphevet, og alle tiltak er hjemlet i lov. Det er slitsomt med all paranoiaen som postes. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 4. august 2021 #280 Del Skrevet 4. august 2021 Sirisiri10 skrev (1 time siden): Selvfølgelig utsetter overvektige og andre med dårlig livsstil andre fare for andre når de belaster helsevesenet i så stor grad og tar opp store deler av ressursene i helsevesenet. De utsetter også barna sine med tanke på arv og miljø. Dette er kun toppen av isfjellet. Skal vi tvangsfore de med sunn mat? Skal man behandle de som kriminelle? Si at de bør forvente å dø en smertefull død for det er deres skyld? Skal vi bli et slikt samfunn? For det er akkurat det flere her mener. En som tar vaksine kan fortsatt smitte og det finnes uvaksinerte som ikke smitter. Norge har snart 80% som har tatt minst første vaksine, så hva er dere så redde for? Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? Jeg holder avstand, spriter hendene, bruker munnbind, reiser ikke osv akkurat de samme tiltakene som har gjort at vi har såpass lav smitte. Hvorfor er ikke dette godt nok nå? 😳 Forskjellen på overvektige og uvaksinerte er så åpenbar i mine øyne at jeg tror vi lar den diskusjonen ligge. Det siste du sier er dog interessant. Spørsmålet her er om du har tenkt til å fortsette med dette når samfunnet åpnes opp? Hvis ja, så er jo det en form for restriksjoner du ilegger deg selv. Personlig tar jeg vaksinen, men kommer til å leve som normalt ellers. Det innebærer god håndhygiene selvfølgelig, men det har jeg alltid hatt også før korona. Det er også gode grunner til å tro at deltavarianten er så smittsom at de enkle reglene man har lært å kjenne de siste årene ikke vil hindre utbrudd. En uvaksinert person løper en enorm risiko for å bli smittet de neste månedene, det er det ingen tvil om. Det er jo først og fremst ille for en selv, dersom man får et alvorlig forløp. Hvorvidt det er ille for helsevesenet avhenger av hvor mange som blir smittet samtidig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg