Gå til innhold

Framtidsutsikter for de uvaksinerte


Gjest Bremnes.Kari

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Bremnes.Kari said:

Minner om at dette er tråden for å diskutere KONSEKVENSER AV Å TAKKE NEI til koronavaksine, ikke hvorvidt man bør ta vaksina eller ikke. 

Hvis jeg får en tredje tråd stengt ned nå, så blir det oppvask på bakrommet 😂 Med møteplikt, jeg fører fravær!

Jeg tror at konsekvensene for deg som uvaksinert KAN (ikke vil) bli:

1.Du kan få korona og få alvorlige langtidsvirkninger.

2.Du kan få korona og dø.

3. Du kan smitte noen du er glad i, eller noen du ikke kjenner, som dør (hvem smittet Hans Gaarder?)

4. Du kan bli nødt til å bidra i dugnaden med isolasjon og avstand, slik vi alle som enda ikke er fullvaksinert må.

Hvis du hadde levd under svartedauen og visst hva vi vet nå, hva ville du gjort?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velour skrev (45 minutter siden):

Så hvor lenge kan folk som er for tvangsvaksinering se for seg tiltak og brudd på rettighetene til uvaksinerte? Resten av livet? Helt til noen fysisk går hjem til folk og holder de fast og setter vaksinen? Eller skal man bli satt i interneringsleire?

Tenk om det var omvendt- tar du vaksinen får du færre rettigheter?  Basert på et valg du tar om din kropp.

Alle smittevernstiltak i Norge må være saklig begrunnet. Så svaret på det er vel så lenge det er nødvendig, og neppe noe politikere i Norge trakter etter. Jeg vil tro man prøver å unngå det, da det er meget splittende. 

Samtidig presser det seg frem dersom nye tiltak er nødvendig fordi for mange dropper vaksinen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Velour said:

Så hvor lenge kan folk som er for tvangsvaksinering se for seg tiltak og brudd på rettighetene til uvaksinerte? Resten av livet? Helt til noen fysisk går hjem til folk og holder de fast og setter vaksinen? Eller skal man bli satt i interneringsleire?

Usikker på om noen her har sagt at de er for tvangsvaksinering, men personlig mener jeg at frihetene deres gjerne kan innskrenkes så lenge det vil hindre smittespredning i samfunnet, om det så er 2 uker eller 5 år. 

2 hours ago, Velour said:

Tenk om det var omvendt- tar du vaksinen får du færre rettigheter?  Basert på et valg du tar om din kropp.

Tenk om man fengslet lovlydige borgere, mens kriminelle fikk gå fri? Tenk om man mistet retten til å kjøre bil når man tar lappen, i stedet for å få den? Tenk om sammenligningen din faktisk ga mening?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (2 timer siden):

Usikker på om noen her har sagt at de er for tvangsvaksinering, men personlig mener jeg at frihetene deres gjerne kan innskrenkes så lenge det vil hindre smittespredning i samfunnet, om det så er 2 uker eller 5 år. 

Tenk om man fengslet lovlydige borgere, mens kriminelle fikk gå fri? Tenk om man mistet retten til å kjøre bil når man tar lappen, i stedet for å få den? Tenk om sammenligningen din faktisk ga mening?

Frihetene innskrenket pga man ikke vil ta en vaksine og ikke har gjort noe galt= tvangsvaksinering.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velour skrev (25 minutter siden):

Frihetene innskrenket pga man ikke vil ta en vaksine og ikke har gjort noe galt= tvangsvaksinering.

Alle mistet friheten på grunn av pandemien. Når man tar vaksinen får man den tilbake. Du har ikke gjort noe galt men du latt være å gjøre noe som er riktig (på gruppenivå). Ingen tvinger deg. 

Hvilke tiltak er det du frykter? I Norge kommer de til å være godt begrunnet. At du ikke kan reise er i stor grad at andre land vil ha dette som krav. De har rett over eget land. Hvorfor skal de ville ha inn uvaksinerte når de ikke trenger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (20 minutter siden):

Alle mistet friheten på grunn av pandemien. Når man tar vaksinen får man den tilbake. Du har ikke gjort noe galt men du latt være å gjøre noe som er riktig (på gruppenivå). Ingen tvinger deg. 

Hvilke tiltak er det du frykter? I Norge kommer de til å være godt begrunnet. At du ikke kan reise er i stor grad at andre land vil ha dette som krav. De har rett over eget land. Hvorfor skal de ville ha inn uvaksinerte når de ikke trenger?

Nå er smitten blandt vaksinerte også, men de testes ikke på grensene. Hvorfor ikke teste alle? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (Akkurat nå):

Nå er smitten blandt vaksinerte også, men de testes ikke på grensene. Hvorfor ikke teste alle? 

Det lurer jeg på også. Sitter å leser artikkelen fra England om at forskere vil ha strengere regler på grensen. Dette nettopp for å hindre import av mutasjoner. De frykter mutasjon som fører til høy dødelighet og motstand mot vaksinen. Jeg har ikke lest begrunnelse for at vaksinerte skal slippe. Som vaksinert har jeg ikke reist, men jeg har ikke hatt noe i mot å testes (det har jeg gjort flere ganger) og ta karantene. Island har eller snakker om å endre reglene. Mener jeg har lest flere land vurderer dette nå. Vaksinen har aldri lovet full beskyttelse men den er allikevel effektiv. Om antallet som reiser er høyt er det uansett uunngåelig at smitte kommer også med vaksinerte. Jeg tok vaksinen for å beskytte de svakeste og har ingen problemer med å oppfører meg slik også. Å ta vaksinen ha ikke endret noe for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@zemer, du er ganske tydelig om at du ikke ønsker å ta vaksinen. Det har du rett til og ingen tvinger deg. Jeg er allikevel nysgjerrig på hva du er redd for. Hva er det du er redd for nøyaktig? Altså hva frykter du kan skje? 

Nå her jeg lest så mye at jeg blir bare mer og mer overbevist om at korona i seg selv er noe man virkelig ikke vil ha. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (1 time siden):

@zemer, du er ganske tydelig om at du ikke ønsker å ta vaksinen. Det har du rett til og ingen tvinger deg. Jeg er allikevel nysgjerrig på hva du er redd for. Hva er det du er redd for nøyaktig? Altså hva frykter du kan skje? 

Nå her jeg lest så mye at jeg blir bare mer og mer overbevist om at korona i seg selv er noe man virkelig ikke vil ha. 

Jeg skal ikke ha den, ihvertfall ikke på en lang stund. 

Resten er ingen vits i å diskutere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velour skrev (19 timer siden):

Så hvor lenge kan folk som er for tvangsvaksinering se for seg tiltak og brudd på rettighetene til uvaksinerte? Resten av livet? Helt til noen fysisk går hjem til folk og holder de fast og setter vaksinen? Eller skal man bli satt i interneringsleire?

Tenk om det var omvendt- tar du vaksinen får du færre rettigheter?  Basert på et valg du tar om din kropp.

Det skulle bare mangle at de som ikke bryr seg om å være med på å stoppe smitten, ikke skulle miste noen rettigheter.

Ta vaksinen og bli ferdig med det.

Endret av Honey Dew
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (6 minutter siden):

Det skulle bare mangle at de som ikke bryr seg om å være med på å stoppe smitten, skulle miste noen rettigheter.

Ta vaksinen og bli ferdig med det.

Nei. Smitten får man ikke stoppet. Vaksinen var ment å skulle hindre alvorlig sykdom, spesielt hos de eldre/svake. Har du tatt den, da er du beskyttet (hvis den virker som de har sagt). Så da er det isåfall oss selv det går ut over som uvaksinert. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Vaksinedebatten kan gå sin gang uten meg, men vil si at disse holdningene med å ha et lag for og et lag mot, som skal se ned på, forakte, ekskludere og hate hverandre er under enhver kritikk. Her sitter vi på vår høye hest og syntes at de som kriger over forskjellig religiøs tro er barbarer, mens vi selv hater og deler inn i lag klar til å be det andre laget råtne et visst sted? 

De som er for kan være fornøyd med valget de har gjort for seg selv, men la være med den nedlatende, kontrollerende holdningen. De som er imot bør klokelig holde munn og slutte å være så aggressive. Selvsagt skal vi ikke ha noe apartheidsamfunn. Det vil bli opptøyer, fiendskap og hat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (1 minutt siden):

Vaksinedebatten kan gå sin gang uten meg, men vil si at disse holdningene med å ha et lag for og et lag mot, som skal se ned på, forakte, ekskludere og hate hverandre er under enhver kritikk. Her sitter vi på vår høye hest og syntes at de som kriger over forskjellig religiøs tro er barbarer, mens vi selv hater og deler inn i lag klar til å be det andre laget råtne et visst sted? 

De som er for kan være fornøyd med valget de har gjort for seg selv, men la være med den nedlatende, kontrollerende holdningen. De som er imot bør klokelig holde munn og slutte å være så aggressive. Selvsagt skal vi ikke ha noe apartheidsamfunn. Det vil bli opptøyer, fiendskap og hat. 

Enig i dette. Hva folk gjør med sin kropp får være opp til de. Jeg er imot aggressiv holdning fra de som vil at alle skal ta vaksinen. Den tankegangen med å ta fra rettigheter osv. På samme måte som jeg er imot at religion blander seg inn i lover, holdninger fra ekstremistiske religiøse ledere og strenge abortlover feks.  Nå blander helse seg for mye inn i politikk. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, theTitanic said:

Vaksinedebatten kan gå sin gang uten meg, men vil si at disse holdningene med å ha et lag for og et lag mot, som skal se ned på, forakte, ekskludere og hate hverandre er under enhver kritikk. Her sitter vi på vår høye hest og syntes at de som kriger over forskjellig religiøs tro er barbarer, mens vi selv hater og deler inn i lag klar til å be det andre laget råtne et visst sted? 

De som er for kan være fornøyd med valget de har gjort for seg selv, men la være med den nedlatende, kontrollerende holdningen. De som er imot bør klokelig holde munn og slutte å være så aggressive. Selvsagt skal vi ikke ha noe apartheidsamfunn. Det vil bli opptøyer, fiendskap og hat. 

Jeg hverken hater eller ser ned på noen, og jeg har ingen problemer med at noen ikke ønsker å vaksinere seg.

Men jeg finner det dypt problematisk at folk sprer feilinformasjon om vaksinene, som gjør at det blir vanskelig for folk å ta et standpunkt på informert grunnlag. Og når folk blir aggressive når man påpeker det, hva skal man da gjøre? Hvor tålmodig skal man være? Det er enda mer irriterende at de samme menneskene poster de samme løgnene igjen og igjen, selv om de har fått dokumentasjon på at de tar feil utallige ganger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Robert Koch skrev (1 time siden):

Jeg hverken hater eller ser ned på noen, og jeg har ingen problemer med at noen ikke ønsker å vaksinere seg.

Men jeg finner det dypt problematisk at folk sprer feilinformasjon om vaksinene, som gjør at det blir vanskelig for folk å ta et standpunkt på informert grunnlag. Og når folk blir aggressive når man påpeker det, hva skal man da gjøre? Hvor tålmodig skal man være? Det er enda mer irriterende at de samme menneskene poster de samme løgnene igjen og igjen, selv om de har fått dokumentasjon på at de tar feil utallige ganger.

Din agenda: fakta på bordet, er helt grei. Begge lagene gjentar seg selv til det kjedsommelige og navlebeskuende. Det er forakten, hatet,  skillet, ønsket om å ville straffe andre som ikke mener det samme, ønske vondt på andre. Det er det jeg reagerer på. Det går igjen i alle trådene i koronaforumet. Og det i et samfunn og i en tidsalder der å godta alle uansett synspunkter, tro ,legning, etnisitet, status og økonomisk bakgrunn er i fokus. Aksept er grunnleggende for det samfunn vi vil ha. Vi lærer det allerede i barnehagen. Men ikke nå mer tydeligvis... det har blitt avleggs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (1 time siden):

Vaksinedebatten kan gå sin gang uten meg, men vil si at disse holdningene med å ha et lag for og et lag mot, som skal se ned på, forakte, ekskludere og hate hverandre er under enhver kritikk. Her sitter vi på vår høye hest og syntes at de som kriger over forskjellig religiøs tro er barbarer, mens vi selv hater og deler inn i lag klar til å be det andre laget råtne et visst sted? 

De som er for kan være fornøyd med valget de har gjort for seg selv, men la være med den nedlatende, kontrollerende holdningen. De som er imot bør klokelig holde munn og slutte å være så aggressive. Selvsagt skal vi ikke ha noe apartheidsamfunn. Det vil bli opptøyer, fiendskap og hat. 

Jeg tror ingen ønsker en slik deling av samfunnet. Samtidig har vi alle levd med strenge tiltak nå i halvannet år. For å slippe dette,mer vaksiner redningen. Det er ingen tvil om at det må til nå som deltavarianten sprer seg. De aller fleste velger å ta den, og mange gjør dette av en nødvendighet for å få hverdagen tilbake. Dersom dette trues av at mange nok velger å ikke ta den, skal vi da alle leve med strenge tiltak enda en høst, vinter og vår? 

Det er dessverre en debatt født for steile fronter. Du har de som er uvaksinerte, som mener deres rettigheter er innskrenket, også har du dem som synes det er urettferdig at alle skal måtte følge tiltak fordi noen velger å ikke ta en vaksine. I Norge er det heldigvis er stort flertall som har tatt vaksinen, og kanskje man slipper dette i større grad. Samtidig har man også et stort flertall som vil finne det urettferdig å måtte følge tiltak, dersom det igjen skulle bli innført. Jeg vil tro at det presser seg frem selv, dersom det skulle vise seg å bli nødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Example skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ingen ønsker en slik deling av samfunnet. Samtidig har vi alle levd med strenge tiltak nå i halvannet år. For å slippe dette,mer vaksiner redningen. Det er ingen tvil om at det må til nå som deltavarianten sprer seg. De aller fleste velger å ta den, og mange gjør dette av en nødvendighet for å få hverdagen tilbake. Dersom dette trues av at mange nok velger å ikke ta den, skal vi da alle leve med strenge tiltak enda en høst, vinter og vår? 

Det er dessverre en debatt født for steile fronter. Du har de som er uvaksinerte, som mener deres rettigheter er innskrenket, også har du dem som synes det er urettferdig at alle skal måtte følge tiltak fordi noen velger å ikke ta en vaksine. I Norge er det heldigvis er stort flertall som har tatt vaksinen, og kanskje man slipper dette i større grad. Samtidig har man også et stort flertall som vil finne det urettferdig å måtte følge tiltak, dersom det igjen skulle bli innført. Jeg vil tro at det presser seg frem selv, dersom det skulle vise seg å bli nødvendig. 

Det er vel slik at det er vaksinemangel som gjør at man trolig må ha en høst, vinter og vår til med tiltak. Om en måneds tid nå, så kan det bli mye smitte igjen hvis man ikke får vaksinert nok folk. Fortsatt knapt 34% fullvaksinert, så tror det skal godt gjøres å unngå en ny runde med restriksjoner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (6 minutter siden):

Det er vel slik at det er vaksinemangel som gjør at man trolig må ha en høst, vinter og vår til med tiltak. Om en måneds tid nå, så kan det bli mye smitte igjen hvis man ikke får vaksinert nok folk. Fortsatt knapt 34% fullvaksinert, så tror det skal godt gjøres å unngå en ny runde med restriksjoner. 

De har sagt vi får flere raskere enn beregnet. Det ser ut til at vi får dekning før tiden. Det blir spennede å se hva vi ender opp med til slutt. 

Jeg er "bekymret" for oppstart av skolene. Barna er ikke spesielt beskyttet mot delta og rapportering fra andre land er ikke spesielt hyggelig. Men vi vet jo ikke hva det kommer av. Jeg tror norske barn er påfallende friske, så håper det går bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (10 minutter siden):

De har sagt vi får flere raskere enn beregnet. Det ser ut til at vi får dekning før tiden. Det blir spennede å se hva vi ender opp med til slutt. 

Jeg er "bekymret" for oppstart av skolene. Barna er ikke spesielt beskyttet mot delta og rapportering fra andre land er ikke spesielt hyggelig. Men vi vet jo ikke hva det kommer av. Jeg tror norske barn er påfallende friske, så håper det går bra. 

Det har de jo sagt en stund nå, men det gjenstår å se om det gir utslag i faktisk satte vaksiner. Det skal godt gjøres å komme opp på 60+ fullvaksinerte på en måneds tid tror jeg, så mistenker en runde med lockdown til høsten. Får bare håpe det blir den siste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Det har de jo sagt en stund nå, men det gjenstår å se om det gir utslag i faktisk satte vaksiner. Det skal godt gjøres å komme opp på 60+ fullvaksinerte på en måneds tid tror jeg, så mistenker en runde med lockdown til høsten. Får bare håpe det blir den siste. 

Jeg har time i midten av oktober. Mange i min krets skal ta andre dose rundt da. 

Det går nok opp en del når alle kommer hjem og begynner dagliglivet. Ingen ønsker ny runde med strenge restriksjoner. Derfor tror jeg de fleste kommer til å være forsiktig en stund for å bøte på. Folk trenger ikke å tvinges om de selv synes det er fornuftig. Noen lokale utbrudd som må slås ned tror vi at det skal godt å gjøres vi unngår. Nasjonale strenge tiltak håper jeg vi slipper. Den delta er virkelig en joker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...