Gå til innhold

Framtidsutsikter for de uvaksinerte


Gjest Bremnes.Kari

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Bremnes.Kari said:

Synd vi avviklet gapestokken, ja. "Heldigvis" har vi muligheten til å torturere mennesker ved å innskrenke frihet, hindre ferdsel, fryse tilgang til betalingsmåter, ikke tilby helsetjenester, låse telefontilgang, stenge internett. Hva tror du vestlige regjeringer kommer til å gjøre?

Siden et utall menneskerettigheter allerede er brutt vil ingenting overraske meg.

En liten forsmak er jo Frankrike som innførte vaksinering eller få sparken i helsesektor osv.
Nå har NYC innført blokkade av ikke-vaksinerte på alle restauranter med innendørs servering, treningssentere osv.

https://www.nytimes.com/live/2021/08/03/world/covid-delta-variant-vaccine

Personlig bryr jeg meg ikke, for jeg har sikra meg økonomisk og har ikke behov for å fly ut og spise og i byen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Betasuppe said:

Siden et utall menneskerettigheter allerede er brutt vil ingenting overraske meg.

En liten forsmak er jo Frankrike som innførte vaksinering eller få sparken i helsesektor osv.
Nå har NYC innført blokkade av ikke-vaksinerte på alle restauranter med innendørs servering, treningssentere osv.

https://www.nytimes.com/live/2021/08/03/world/covid-delta-variant-vaccine

Personlig bryr jeg meg ikke, for jeg har sikra meg økonomisk og har ikke behov for å fly ut og spise og i byen.

Vi nevner i fleng?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Bremnes.Kari said:

Synd vi avviklet gapestokken, ja. "Heldigvis" har vi muligheten til å torturere mennesker ved å innskrenke frihet, hindre ferdsel, fryse tilgang til betalingsmåter, ikke tilby helsetjenester, låse telefontilgang, stenge internett. Hva tror du vestlige regjeringer kommer til å gjøre?

Ingenting dessverre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aliquis said:

Vi nevner i fleng?

Karantenehotell bla. Holde folk mot sin vilje og tvinge dem til å betale. Det står overhodet ikke i stil til hvor farlig viruset er .

Tvangsstenging av bedrifter og treningssentre lenge etter at dødeligheten er kartlagt.

Kan sikkert nevne fler "i fleng" men bruker du nøtta di så kan du ekstrapolere dette til flere konkrete eksempler. :)

Endret av Betasuppe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Bremnes.Kari said:

Synd vi avviklet gapestokken, ja. "Heldigvis" har vi muligheten til å torturere mennesker ved å innskrenke frihet, hindre ferdsel, fryse tilgang til betalingsmåter, ikke tilby helsetjenester, låse telefontilgang, stenge internett. Hva tror du vestlige regjeringer kommer til å gjøre?

Vi kan ikke nekte folk helsetjenester. Du bør slå opp ordet tortur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Betasuppe said:

Karantenehotell bla. Holde folk mot sin vilje og tvinge dem til å betale. Det står overhodet ikke i stil til hvor farlig viruset er .

Hvilket "utall" artikler av menneskerettighetene er det dette bryter, helt konkret? 

Endret av Aliquis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Aliquis said:

Hvilket "utall" artikler av menneskerettighetene er det dette bryter, helt konkret? 

Retten til å bevege seg fritt i sitt eget land

Article 13

  1. Everyone has the right to freedom of movement and residence within the borders of each state.

 

Endret av Betasuppe
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie Amberson skrev (På 28.7.2021 den 15.19):

 

Din frihet slutter der min begynner. Er det noe som heter.

Jeg vil ha frihet til å beskytte meg mot virus. Ser ingen grunn til at jeg skal påtvinges nærkontakt med uvaksinerte hvis det er høyt smittetrykk og nærkontakten er lett å unngå. Ser at staten nå godkjenner at uvaksinerte ansatte på sykehus kan omplasseres for å redusere smitterisiko. Dette er riktig! Eldre pasienter med høy risk skal ikke tvinges til nærkontakt med uvaksinerte ansatte sykepleiere hvis de heller kan få noen som er vaksinerte.

Eh du vet at vaksinerte også kan smitte andre sant? Og du vet at hvis du har tatt vaksinen, så går det ikke utover deg at andre rundt deg er uvaksinert. Skjønner ikke helt logikken til enkelte mennesker. 🙄

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Betasuppe said:

Retten til å bevege seg fritt i sitt eget land

Article 13

  1. Everyone has the right to freedom of movement and residence within the borders of each state.

Flott eksempel det, om man fullstendig ignorerer restriksjonene til den artikkelen.

13 minutter siden, Betasuppe said:

Hva skal du si nå smart guy? "Jammen det var bare en menneskerettighet, ikke flere!"

Definisjonen av "utall" er som følger: 

Quote

så stort tall at man ikke har oversikt over det

Om dette gjelder alle tall over 0 for deg, så kan jeg ikke si noe på det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aliquis said:

Flott eksempel det, om man fullstendig ignorerer restriksjonene til den artikkelen.

Definisjonen av "utall" er som følger: 

Om dette gjelder alle tall over 0 for deg, så kan jeg ikke si noe på det. 

Som ventet. Det var kun en artikkel jeg fant i farta, trodde du tok poenget.

Her er et annet eksempel. Meningsløst å peke til en konkret artikkel her, men i et håp om at du skjønner tegninga på at brudd på rettigheter har skjedd.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86w9r2/besoeks-forbudet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x3RwEp/vg-avsloerer-over-2400-fikk-besoeksstans-kommunene-fattet-bare-27-tvangsvedtak

 

Endret av Betasuppe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Frøken_fjong1 said:

Eh du vet at vaksinerte også kan smitte andre sant? Og du vet at hvis du har tatt vaksinen, så går det ikke utover deg at andre rundt deg er uvaksinert. Skjønner ikke helt logikken til enkelte mennesker. 🙄

Ok. La oss ta dette steg for steg.

1) Man kan bli smittet når man er vaksinert, selv om man blir det i mye mindre grad enn om man er uvaksinert. 

2) Om man er eksponert for mer smitte, vil man dermed ha større sannsynlighet for å bli smittet, uansett om man er vaksinert eller ei.

3) At folk velger å ikke vaksinere seg, og dermed mye mer mottagelige for smitte, gjør at de lettere eksponerer andre for sykdommen, og dermed påvirker de som er vaksinerte også.

Tror det er mer en logikk du ikke skjønner. 

Endret av Aliquis
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari
28 minutter siden, Betasuppe said:

Siden et utall menneskerettigheter allerede er brutt vil ingenting overraske meg.

En liten forsmak er jo Frankrike som innførte vaksinering eller få sparken i helsesektor osv.
Nå har NYC innført blokkade av ikke-vaksinerte på alle restauranter med innendørs servering, treningssentere osv.

https://www.nytimes.com/live/2021/08/03/world/covid-delta-variant-vaccine

Personlig bryr jeg meg ikke, for jeg har sikra meg økonomisk og har ikke behov for å fly ut og spise og i byen.

Dette er litt spennende tema. Eller "spennende" som i skummelt. Kanskje ikke regjeringer og offentlige myndigheter er de som setter inn nådestøt av straffekonsekvenser for å forbli uvaksinert. Men de skyver de private bedriftene foran seg. Vi ser det særlig i USA. Fra offentlig hold sies det at uvaksinerte ikke skal nektes ditt og datt, men private restaurantkjeder o.l. oppfordres til å føre egen vaksine-politikk, nekte inngang, kreve vaksinebevis. De er jo private selskap og kan bestemme helt selv. Du kan ikke kreve inngang på en privat restaurant, du kan jo i stedet starte din egen hvis det er så viktig for deg? Ikke sant?

På samme måte som Facebook og Google bare er private organisasjoner, som kan kaste ut og banne folk som de vil. Butikker og kjøpesenter. Kanskje banken din. Telefonoperatøren. Vi kan ikke kreve noe som helst av dem, de bestemmer selv hvem de vil ha som kunder. Smart, ja? Tenk hvilke muligheter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremnes.Kari skrev (1 time siden):

Synd vi avviklet gapestokken, ja. "Heldigvis" har vi muligheten til å torturere mennesker ved å innskrenke frihet, hindre ferdsel, fryse tilgang til betalingsmåter, ikke tilby helsetjenester, låse telefontilgang, stenge internett. Hva tror du vestlige regjeringer kommer til å gjøre?

Sannsynligvis det som trengs, på en mest mulig human måte, får vi håpe. Nå vet jeg ikke hvordan tilgangen til vaksiner har vært i Pakistan, men de har et rimelig lavt antall vaksinerte så langt. Om grunnen til dette er at så mange nekter å ta vaksinen, er det åpenbart at de var nødt til å gjøre noe. 

Heldigvis ser det ut som at vi i Norge, og de fleste andre land med høyt utdanningsnivå har mindre problemer med å overbevise befolkningen med å ta disse vaksinene frivillig. Det er da heldigvis et fint privilegium vi har at de som absolutt ikke vil ta den faktisk også slipper fordi så mange velger å gjøre det frivillig.

Vi hører mye om USA og Frankrike, men situasjonen er langt mer alvorlig i andre land i Europa, særlig i Øst-Europa, hvor oppslutningen er skremmende lav. De har vært litt heldige så langt en del land med å slippe unna stor spredning av deltavarianten, men det er kun et tidsspørsmål før dette blir det blir betente politiske saker i mange land fremover når tilgangen på vaksiner er høyere enn etterspørselen i befolkningen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror også at Norge er i en ganske unik situasjon. Det vil uansett ikke overraske om det blir krav om vaksine som offentlig ansatt om du jobber med mennesker. Ellers tror jeg de som avstår fra vaksine vil få store restriksjoner når det kommer til reise og opphold i utlandet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari

Her i vesten er det heldigvis enn så lenge mer danglende gulerøtter enn pisk, for å få folk til ta den "frivillige" vaksinen. Likte godt denne tweeten:

 

Screenshot_20210803-201137_Instagram.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Velour skrev (21 minutter siden):


vaksine sangen- propaganda i USA 🙈Men man må jo innrømme at melodien er litt fengende?😄

Om du lurer på hvorfor de prøver å få folk til å vaksinere seg med alle midler mulig så har du er du kanskje ikke oppdatert om hva som skjer der nå. 

Her er en artikkel du bør lese. https://edition.cnn.com/2021/08/03/health/us-coronavirus-tuesday/index.html

Veldig morsomt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Example skrev (1 time siden):

Så kan man fint diskutere om retten til å spre en sykdom på et sykehus (uvaksinert helsepersonell) bør veie høyere enn retten til å få helsehjelp i mest mulig trygge omgivelser. 

Er retten til å slippe en vaksine og spre sykdommen viktigere enn retten til å motta helsehjelp overhodet (om det spres så voldsomt at helsevesenet kneler)?

For det første er de fleste vaksinert, så hvorfor lage et scenario som om ingen er vaksinerte? Jeg angriper ikke folk som vaksinerer seg, det jeg reagerer på er holdningene til folk. Det er langt mer skadelig enn corona og en svært skummel utvikling. 

Vaksinerte kan også spre corona, så man har absolutt ingen garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremnes.Kari skrev (3 timer siden):

Synd vi avviklet gapestokken, ja. "Heldigvis" har vi muligheten til å torturere mennesker ved å innskrenke frihet, hindre ferdsel, fryse tilgang til betalingsmåter, ikke tilby helsetjenester, låse telefontilgang, stenge internett. Hva tror du vestlige regjeringer kommer til å gjøre?

Du vet virkelig ikke hva tortur er når du sammenligner det med begrenset bevegelsesfrihet. Hvis du ikke vil ta vaksinen, må du tåle konsekvensene. Det er faktisk lov å ta vaksine her i landet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (3 timer siden):

Karantenehotell bla. Holde folk mot sin vilje og tvinge dem til å betale. Det står overhodet ikke i stil til hvor farlig viruset er .

Tvangsstenging av bedrifter og treningssentre lenge etter at dødeligheten er kartlagt.

Kan sikkert nevne fler "i fleng" men bruker du nøtta di så kan du ekstrapolere dette til flere konkrete eksempler. :)

Så du har mer kunnskap en WHO, FHI, leger og forskere? Siden du vet at viruset ikke er farlig, anbefaler jeg at du kontakter disse som jeg nevnte for å dele kunnskapen din.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...