Gå til innhold

Framtidsutsikter for de uvaksinerte


Gjest Bremnes.Kari

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for koronarommets retningslinjer, brudd på opphavsrett og innlegg med kun bilde, samt svar til dette.

Anglofil (teamleder)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nikitaspin skrev (På 2021-7-28 den 14.58):

Du er ikke redd for å dø, men redd for en vaksine som er tatt av millioner av mennesker?

Saken er at en ikke kjenner til bivirkninger over tid. Jeg er glad vi har vaksiner og de som vil kan få. Hvorfor er det så vanskelig å respektere andre veien?

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

omno_guest skrev (På 2021-7-30 den 18.56):

De som takker nei til vaksinen får holde seg inne og langt unna oss andre. Gjør deres plikt, vaksiner dere. Det handler om flokkimunnitet!

Deg om det. Jeg går på jobb hver dag sammen flere uvaksinerte på sykehuset. Vi bruker smittevernsutsyr og ikke en har vært smittet på jobb.

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mebeforeyou skrev (På 29.7.2021 den 22.15):

Jeg vet om en som nekter å ta vaksine (i Norge). Hun er Russisk, og vil kun ta Sputnik. Hun er meget spesiell i andre situasjoner også.

For henne vil det kun bli konsekvenser hvis hun ikke får reist ut av landet. 

Sputnik er en god vaksine så det forstår jeg godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (2 timer siden):

Saken er at en ikke kjenner til bivirkninger over tid. Jeg er glad vi har vaksiner og de som vil kan få. Hvorfor er det så vanskelig å respektere andre veien?

 

Det er ikke det at det er så vanskelig å forstå det den veien.

Men hvorfor er det så vanskelig å forstå det denne veien:  slik som dette viruset muterer, flytter seg rundt å smitter så er det ikke noe som heter valget mellom vaksine eller ikke vaksine stort lenger, men valget mellom vaksine og korona, det er realiteten.

Vi vet faktisk veldig lite om langtidsvirkninger ved korona også.

Så når en da først skal få noen jævlig bivirkninger som man skal bekymre seg for, så kan en like godt velge å få dem fra vaksinen, så slipper man å smitte andre i samme slengen og dra ned ennå fler i dragsuget.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (9 timer siden):

Deg om det. Jeg går på jobb hver dag sammen flere uvaksinerte på sykehuset. Vi bruker smittevernsutsyr og ikke en har vært smittet på jobb.

 

Hva tenker du om det, dersom dere sprer deltavarianten rundt på sykehuset til sårbare pasienter?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FragileArt

Virker litt som dere tror: 

1.Hvis en vaksinert blir smittet av en uvaksinert, så blir han dødssyk.

2. Hvis en vaksinert blir smittet av en vaksinert, så blir en ikke syk. 

Hva skjer med den uvaksinerte som blir smittet av den vaksinerte?

Man får ALDRI flokkimunitet i noe land før alle land har, eller man stenger totalt grensene. Det er bare å glemme! De som ikke ønsker vaksinen har tatt et valg om at de regner med de takler viruset ok ( eller frykter vaksine mer enn virus)

Kanskje verden snart skal våkne og se at myndighetene ønsker ALLE vaksinert for at vi skal kunne fortsette med vaksiner? Det var er jo bare å " øke smitten" så blir man så redd at man sier JA til tvang og diskriminering! Hva skjer med folk?! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FragileArt skrev (16 minutter siden):

Virker litt som dere tror: 

1.Hvis en vaksinert blir smittet av en uvaksinert, så blir han dødssyk.

2. Hvis en vaksinert blir smittet av en vaksinert, så blir en ikke syk. 

Hva skjer med den uvaksinerte som blir smittet av den vaksinerte?

Man får ALDRI flokkimunitet i noe land før alle land har, eller man stenger totalt grensene. Det er bare å glemme! De som ikke ønsker vaksinen har tatt et valg om at de regner med de takler viruset ok ( eller frykter vaksine mer enn virus)

Kanskje verden snart skal våkne og se at myndighetene ønsker ALLE vaksinert for at vi skal kunne fortsette med vaksiner? Det var er jo bare å " øke smitten" så blir man så redd at man sier JA til tvang og diskriminering! Hva skjer med folk?! 

 

Tror du misforstår. Vaksinerte blir sjeldent syke og veldig sjeldent alvorlig syke. Uvaksinerte blir oftere syke og også oftere sykere.

Jeg føler meg ikke tvunget eller diskriminert. Men jeg lytter til de som jobber med dette og mener jeg g selv har tatt et rasjonelt valg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FragileArt skrev (23 minutter siden):

Virker litt som dere tror: 

1.Hvis en vaksinert blir smittet av en uvaksinert, så blir han dødssyk.

2. Hvis en vaksinert blir smittet av en vaksinert, så blir en ikke syk. 

Hva skjer med den uvaksinerte som blir smittet av den vaksinerte?

Man får ALDRI flokkimunitet i noe land før alle land har, eller man stenger totalt grensene. Det er bare å glemme! De som ikke ønsker vaksinen har tatt et valg om at de regner med de takler viruset ok ( eller frykter vaksine mer enn virus)

Kanskje verden snart skal våkne og se at myndighetene ønsker ALLE vaksinert for at vi skal kunne fortsette med vaksiner? Det var er jo bare å " øke smitten" så blir man så redd at man sier JA til tvang og diskriminering! Hva skjer med folk?! 

 

Vi deler på de samme helseressursene, så at mange forblir uvaksinert kan bli et problem for alle. Eksempel fra USA og Louisiana nå. Så mange er syke med Covid at ambulansetjenesten er sprengt. Så hvis en vaksinert familie havner i en bilulykke, er det ikke sikkert de får hjelp raskt nok og kan miste livet fordi noen andre har sprøyteskrekk. Det er så enkelt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FragileArt
Example skrev (Akkurat nå):

Vi deler på de samme helseressursene, så at mange forblir uvaksinert kan bli et problem for alle. Eksempel fra USA og Louisiana nå. Så mange er syke med Covid at ambulansetjenesten er sprengt. Så hvis en vaksinert familie havner i en bilulykke, er det ikke sikkert de får hjelp raskt nok og kan miste livet fordi noen andre har sprøyteskrekk. Det er så enkelt.

Det er nok skremselspropaganda, tror jeg. Har du vært der og sett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FragileArt
Example skrev (Akkurat nå):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/O35lkl/kritisk-smittesituasjon-i-new-orleans-barna-vaare-doer

Jeg har dessverre ikke innpass på nødsentralen i New Orleans.

I Norge er nok pandemien nær over. Vi har..hva da.. 17 på sykehus?? 17!?! Av 5,5 million!!! Antagelig er det flere på sykehus med vondt i magen! Og mesteparten er vaksinert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FragileArt skrev (Akkurat nå):

I Norge er nok pandemien nær over. Vi har..hva da.. 17 på sykehus?? 17!?! Av 5,5 million!!! Antagelig er det flere på sykehus med vondt i magen! Og mesteparten er vaksinert. 

Ja, og det er bra. Takket være vaksinene. Så får vi se om de uvaksinerte vil skape problemer når vi åpner helt opp med deltavarianten, eller om det trengs tiltak slik at de kan smittes etter tur og ikke alle på en gang. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (1 time siden):

Hva tenker du om det, dersom dere sprer deltavarianten rundt på sykehuset til sårbare pasienter?

Skal veldig mye til da vi bruker smittevernsutstyr. 

Er frivillig med munnbind nå rundt på huset og de aller fleste uvaksinerte bruker det av hensyn til den sårbare gruppen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (11 minutter siden):

Skal veldig mye til da vi bruker smittevernsutstyr. 

Er frivillig med munnbind nå rundt på huset og de aller fleste uvaksinerte bruker det av hensyn til den sårbare gruppen. 

 

Da regner jeg med dere fortsetter med det i lang tid fremover, eventuelt blir flyttet vekk fra sårbare pasienter, som det i større grad legges opp til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (Akkurat nå):

Da regner jeg med dere fortsetter med det i lang tid fremover, eventuelt blir flyttet vekk fra sårbare pasienter, som det i større grad legges opp til.

Hva da med de vaksinerte som går uten munnbind når de sier at de også kan smitte? Hva da når de kommer småsyke på jobb? Der er liksom greit, men er en uvaksinert og beskytter seg så skal en flyttes vekk? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

zemer skrev (3 minutter siden):

Hva da med de vaksinerte som går uten munnbind når de sier at de også kan smitte? Hva da når de kommer småsyke på jobb? Der er liksom greit, men er en uvaksinert og beskytter seg så skal en flyttes vekk? 

Faktum er at dere uvaksinerte fremdeles er en mye større trussel for pasientene deres enn vaksinerte. Også forventer jeg tross alt at helsepersonell, i en pandemi, som er opplært til å drive med smittevern profesjonelt, klarer å begrense muligheten for smitte så godt det lar seg gjøre i en slik situasjon vi er i nå. 

Etter min mening bør ikke uvaksinerte ha pasientkontakt overhodet i månedene fremover. Mye smitte skjer også på arbeidsplassene, og dere kan jo også dra inn smitte på huset ved å smitte kolleger som er vaksinert, men som kanskje føler seg trygge på å ikke bli det grunnet vaksinasjon.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (20 minutter siden):

Faktum er at dere uvaksinerte fremdeles er en mye større trussel for pasientene deres enn vaksinerte. Også forventer jeg tross alt at helsepersonell, i en pandemi, som er opplært til å drive med smittevern profesjonelt, klarer å begrense muligheten for smitte så godt det lar seg gjøre i en slik situasjon vi er i nå. 

Etter min mening bør ikke uvaksinerte ha pasientkontakt overhodet i månedene fremover. Mye smitte skjer også på arbeidsplassene, og dere kan jo også dra inn smitte på huset ved å smitte kolleger som er vaksinert, men som kanskje føler seg trygge på å ikke bli det grunnet vaksinasjon.

Hvor skal de uvaksinerte flyttes? Og hvem skal ta deres stillinger? Vi sliter jo fra før med under bemanning. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (9 minutter siden):

Hvor skal de uvaksinerte flyttes? Og hvem skal ta deres stillinger? Vi sliter jo fra før med under bemanning. 

Permittering/oppsigelse er jo et alternativ dersom det ikke finnes oppgaver som kan løses uten pasientkontakt. 

Så kan det vel hende at noen av de som er helsepersonell og uvaksinert, som er ganske få, velger å ta vaksinen om det går utover jobben sin. Det vil jo trolig ikke bli så enkelt å få ny jobb som helsepersonell uten å ha tatt vaksinen slik situasjon er nå. 

For virksomheten er jo et koronautbrudd forårsaket av ansatte verre enn å omdisponere eller kvitte seg med uvaksinert personale. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (19 minutter siden):

Permittering/oppsigelse er jo et alternativ dersom det ikke finnes oppgaver som kan løses uten pasientkontakt. 

Så kan det vel hende at noen av de som er helsepersonell og uvaksinert, som er ganske få, velger å ta vaksinen om det går utover jobben sin. Det vil jo trolig ikke bli så enkelt å få ny jobb som helsepersonell uten å ha tatt vaksinen slik situasjon er nå. 

For virksomheten er jo et koronautbrudd forårsaket av ansatte verre enn å omdisponere eller kvitte seg med uvaksinert personale. 

Ikke mye frivillig dette. På min avd er det 5 av 20 som ikke skal ha den. 

Å si oss opp går hardt utover driften. Der er driften som er viktigst for virksomheten. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...