Gå til innhold

Framtidsutsikter for de uvaksinerte


Gjest Bremnes.Kari

Anbefalte innlegg

16 hours ago, lurven said:

Men hvis du selv er vaksinert vil du jo ikke løpe noen risiko ved å være sammen med uvaksinerte, det er jo bare uvaksinerte som vil bli syke av smitten

Vaksinerte kan bli syke og vaksinerte kan sende smitten videre til nære som tåler det mindre, selv om det er i mindre grad enn for de uvaksinerte. Så jeg vil helst unngå smitte selv om jeg nå nylig ble vaksinert med andre dose. Pfeizer x 2 beskytter 88% mot alvorlig sykdom slik jeg har forstått det. Det er da likevel 12% igjen til hundre. (Den beskytter litt bedre mot død).

Det er også et solidarisk moment her. Jo flere som har smitten jo lettere vil nye og kanskje enda farligere varianter oppstå. Det er ikke overraskende at den indiske varianten (delta) dukket opp nettopp i India. Fordi det var svært mange smittede der.

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Charlie Amberson skrev (2 timer siden):

Vaksinerte kan bli syke og vaksinerte kan sende smitten videre til nære som tåler det mindre, selv om det er i mindre grad enn for de uvaksinerte. Så jeg vil helst unngå smitte selv om jeg nå nylig ble vaksinert med andre dose. Pfeizer x 2 beskytter 88% mot alvorlig sykdom slik jeg har forstått det. Det er da likevel 12% igjen til hundre. (Den beskytter litt bedre mot død).

Det er også et solidarisk moment her. Jo flere som har smitten jo lettere vil nye og kanskje enda farligere varianter oppstå. Det er ikke overraskende at den indiske varianten (delta) dukket opp nettopp i India. Fordi det var svært mange smittede der.

India er vel det landet i verden som har flest diabetikere? Diabetes pasienter er i risikogruppen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som takker nei til vaksinen får holde seg inne og langt unna oss andre. Gjør deres plikt, vaksiner dere. Det handler om flokkimunnitet!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Bremnes.Kari said:

Hypotetisk scenario, da:

100% av jordas innbyggere tar vaksinen. Og da skjer.... hva egentlig?

Da smitter det seinere, færre blir syke og nesten ingen blir innlagt eller dør. Det får også færre muligheter til å mutere til noe farligere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (På 2021-7-28 den 15.34):

Fremtidsutsiktene til de som ikke vaksinerer seg mot korona bør være lik de som ikke vaksinerer seg mot influensa. Alt blir som før, bare at nå får vi enten korona eller influensa en gang i året. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-blir-aldri-kvitt-dette-viruset/s/12-95-3424160749

Det er en selvfølge 🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, omno_guest said:

De som takker nei til vaksinen får holde seg inne og langt unna oss andre. Gjør deres plikt, vaksiner dere. Det handler om flokkimunnitet!

..som er helt uoppnåelig fordi vaksinerte blir også smittet og sprer smitten videre. Og det kommer nye varianter hvert halvår. Du kan holde deg inne og langt unna alle andre hvis du har panikkangst. Eller oppsøke lege. Har du tatt vaksinen? Stoler ikke du på den? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AfterTheRain skrev (1 minutt siden):

..som er helt uoppnåelig fordi vaksinerte blir også smittet og sprer smitten videre. Og det kommer nye varianter hvert halvår. Du kan holde deg inne og langt unna alle andre hvis du har panikkangst. Eller oppsøke lege. Har du tatt vaksinen? Stoler ikke du på den? 

Leste du ikke artikkelen du selv henviste til? Dog kun deler av overskriften (som isolert sett kunne støttet synet ditt)…

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

omno_guest skrev (17 timer siden):

De som takker nei til vaksinen får holde seg inne og langt unna oss andre. Gjør deres plikt, vaksiner dere. Det handler om flokkimunnitet!

Det er et virus som oppfører seg som forkjølelse. Du kan bare glemme "flokkimmunitet". 

Vil man bli kvitt det helt er løsningen rett og slett å stenge grensene. For viruset vil hele tiden mutere et sted, og havne her om folk reiser inn og ut av landet. 

Vaksinene må hele tiden justeres (var vel m-rna vaksinen som var lett å justere?) etter type mutasjon for å kunne beskytte.

Så selv om du er vaksinert, så vil du fremdeles kunne smitte og spre viruset, for det er umulig å hele tiden ha kontroll på hvilken versjon(er) av viruset som er her.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spam og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinboogie skrev (På 28.7.2021 den 18.52):

Jeg lurer fortsatt veldig på hva de har tenkt å gjøre med oss som faktisk ikke kan ta vaksine. Fastlegen min er kjempefrustrert  over mangelen på informasjon fra helsemyndighetene. Han har flere pasienter i samme situasjon og ingen mulighet til å gi oss ‘frikort’ , altså attest på at vaksinen kan være livsfarlig :sukk: 

Det samme har jeg lurt på. Jeg synes at dere som ikke kan vaksinere dere av medisinske årsaker, skal få koronasertifikat på linje med oss vaksinerte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lafamiglia said:

Det samme har jeg lurt på. Jeg synes at dere som ikke kan vaksinere dere av medisinske årsaker, skal få koronasertifikat på linje med oss vaksinerte.

Er vi i barnehagen eller? "Dere"? "Oss"? De som er "snille" og ikke kan ta vaksinen skal få sertifikat, de som er "slemme" fordi de ikke ønsker, skal ikke få? Nå fjerner vi oss virkelig fra den opprinnelige meningen bak sertifikatene og befinner oss på veldig ustabilt grunnlag...

Btw med denne tankegangen har egentlig alle medisinske årsaker som ikke ønsker å ta vaksinen. Vi ønsker ikke utsette oss for potensielt helsefarlig vaksine som blir sprøytet i oss, når selveste produsenten ikke ønsker å gå god for vaksinen.

Endret av AfterTheRain
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfterTheRain skrev (6 minutter siden):

Er vi i barnehagen eller? "Dere"? "Oss"? De som er "snille" og ikke kan ta vaksinen skal få sertifikat, de som er "slemme" fordi de ikke ønsker, skal ikke få? Nå fjerner vi oss virkelig fra den opprinnelige meningen bak sertifikatene og befinner oss på veldig ustabilt grunnlag...

Btw med denne tankegangen har egentlig alle medisinske årsaker som ikke ønsker å ta vaksinen. Vi ønsker ikke utsette oss for potensielt helsefarlig vaksine som blir sprøytet i oss, når selveste produsenten ikke ønsker å god for vaksinen.

Man kan sammenligne det litt med å jobbe. De som jobber får lønn. Om en er for syk til å jobbe, kan man få trygd. De som bare nekter å jobbe sitter igjen med lite.

De fleste jobber fordi det er nødvendig, og de færreste ville jobbet om en ikke mente det var til et visst gode for en selv, ikke fordi det er så himla gøy å jobbe.

Det er vel heller ingen som tar vaksinen fordi de elsker å ta vaksiner, men fordi de kan ha en nytte.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (På 28.7.2021 den 18.41):

Praktisk talt ingen har hatt influensa siden covid brøt ut, og da snakker vi om hele kloden over et og et halvt år. Faktisk har influensa forsvunnet under covid. Neste år, dersom covid er borte eller krympet til et minimum, vil influensa bli minst like ille som covidpandemien. Men, for oss som ikke har peiling, er ikke dette noen overraskelse. Slike ting er det enkelt å tenke seg fram til bare ved å bruke sunn fornuft. Sunn fornuft finnes ikke i reagensglass dessverre.

https://www.nationen.no/nyhet/ingen-sesonginfluensa-i-norge-det-er-ikke-bare-godt-nytt/

Du vet at friske mennesker vanligvis ikke dør av influensa? Covid-19 derimot....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
Charlie Amberson skrev (På 28.7.2021 den 15.04):

Det er ikke en beskyldning, det er en påminnelse om fakta.

Å si at bilister står bak de fleste bilulykker er heller ikke en beskyldning, bare fakta.

Nei det er på ingen måte fakta. At uvaksinerte sprer delta er rør! Vaksinerte sprer også delta. Alle sprer delta. Det er en patetisk hersketeknikk og tvangsmetode fra Biden. Alle kan få covid, selv de vaksinerte. Poenget med vaksinen er at man ikke skal bli dødsyke ved smitte. De som velger å droppe vaksine får ta den støyten om de blir smittet og syke. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremnes.Kari skrev (På 28.7.2021 den 11.18):

 

Hva tenker du om fremtidsutsiktene til de som takker nei til sprøyta her til lands?

 

Jeg tenker de uvaksinerte ganske snart skal få kjørt seg. Ordlyden hos myndighetene har forandret seg i det siste føler jeg, nå er det ikke lenger så uhyre viktig med ekstremt lave smittetall og nulltoleranse, nå skal samfunnet tåle en del smitte, fordi så mange er vaksinert.

De uvaksinerte har så langt hatt god nytte av at det ikke har vært så mye smitte rundt dem, men den tiden er snart forbi. Nå får de endelig finne ut hva som er verst, vaksine eller covid. Jeg vet hva jeg hadde valgt. Long covid er ikke til å kimse av..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle "friske" kan være så uheldige at etter de får en vanlig influensa, så får de bakteriell lungebetennelse, og så f.eks. antibiotika resistent MRSA infeksjon som faktisk tar livet av folk. Veldig sjeldent, men det skjer. Helt friske mennesker også kan få blodforgiftning etter en helt "vanlig" infeksjon med hvilkensomhelst sykdom som ikke er dødelig i utgangspunktet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elida88 skrev (På 28.7.2021 den 12.26):

Har sett alt for mange fæle bivirkninger.

Å ja, jeg synes de absolutt virker fælere enn såkalt 'long covid' ettervirkninger. 

Men det er jo et enkelt regnestykke. Er du ikke over 65 og ikke i risikogruppene så er risikoen din for å dø av c19 sånn i området rundt 0,02% Altså to av titusen som får det stryker med.

Men selv om du er 45 og frisk som en fisk nå så har du jo (vil en tro og håpe!) planer om å bli riktig gammel. Da stiger risikoen for å dø av c19 opp mot hele 4% når du runder 80. Det er 4 av 100. Det er fortsatt ikke en risiko som er større enn at de fleste av oss lever helt supert med den.

For all del - du har min enighet på at det er etisk ugreit å stenge ned et fritt samfunn fordi 0,1% av oss dør. Det er nemlig omtrent en tiendedel av det som dør helt på normalen i løpet av et år. Så det hadde vi selvsagt taklet helt fint, fordi vi hvert år takler det tidoble helt fint.

Men nå er vi nå engang nedstengt. Og da må man forholde seg til den virkelighet som finnes. Flertallet av borgere både i Norge og i Europa mener det er ålreit å ta fra dem friheten for en dødelighet på 0,12%. Og demokrati er flertallets styre. 

Risikoen din for å dø av vaksinen er uansett rundt 0,0000005%. Og da blir det for tåpelig å begynne å snakke om personlig frihet. Du er jo mer enn villig til å ta 0,12% sjanse for død på strak arm (som du burde være). Så 0,0000005 er bagatellmessig. Og så kan du snakke om «dersom vi åpner uten». Men det toget er gått. Det er en hel verdens politiske prestisje i nedstengning. Den er her, som c19, for å bli.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anje said:

Og så kan du snakke om «dersom vi åpner uten». Men det toget er gått. Det er en hel verdens politiske prestisje i nedstengning. Den er her, som c19, for å bli.

👏vaksine er en no-brainer der vi er nå - den eneste veien ut av nedstengninger og tiltak.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/28/2021 at 9:38 PM, Honey Dew said:

Det er fordi folk vaksinerer seg mot influensa. Influensaen blir ikke borte, det er bare færre som blir smittet av den.

Nei, det er ikke pga influensavaksinen. Det er fordi alle tiltakene mot corona har gjort at det effektive reproduksjonstallet til influensa (r-tallet for influensa om du vil) har vært under 1 over lang tid.

Når tiltakene opphører risikerer vi en ekstra kraftig influensasesong pga manglende immunitet etter gjennomgått sykdom de siste sesongene. I tillegg er det større sjanse for at man bommer med vaksinen Når man knapt har hatt smittetilfeller de siste årene 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anje said:

Men selv om du er 45 og frisk som en fisk nå så har du jo (vil en tro og håpe!) planer om å bli riktig gammel. Da stiger risikoen for å dø av c19 opp mot hele 4% når du runder 80. Det er 4 av 100. Det er fortsatt ikke en risiko som er større enn at de fleste av oss lever helt supert med den.

4% sjanse for å dø er helt greit? Det er bare litt over 4 ganger så farlig å spille russisk rulett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...