Gå til innhold

Framtidsutsikter for de uvaksinerte


Gjest Bremnes.Kari

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Barbalala said:

Liten newsflash: Vaksinerte sprer også smitte.

Selvfølgelig gjør de det. Det finnes ikke vaksiner som er 100% effektive. 

Det sier seg likevel selv at personer som er 10-20 ganger mer mottagelige for viruset sprer smitte mye enklere. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bremnes.Kari skrev (23 minutter siden):

Jeg ser ikke poenget med å diskutere dette lenger. Alle ser hvor veien videre går. Vaksinenekterne, uansett årsak til akkurat det, har allerede tapt og kommer til å fortsette å tape, så lenge vi snakker om materielle goder og "frihet". Det er leit å se hvordan dette har utviklet seg.

Enig, men jeg gir meg ikke likevel. For meg er det å ikke ta vaksinen et riktig valg. Aldri har jeg bedt noen om å la være å ta vaksinen! 

Men når det skjermes for info om bivirkninger og sykdom blant vaksinerte, blir jeg irritert. Er aldri ment som skremsel, men som info. For det er ikke helt uten risiko, uansett hvordan man ser det. Og det gjelder både vaksinen og viruset. 

Likevel blir det slengt så mye dritt at jeg skammer meg over enkelte. At nordmenn ønsker andre nordmenn "straff" for å velge selv, på noe som er FRIVILLIG", da sier det mye om hvordan landet vårt har blitt. Tok ikke lang tid heller...

Man får lese i historiebøkene, og lære av det. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jajajane said:

Men når det skjermes for info om bivirkninger og sykdom blant vaksinerte, blir jeg irritert. Er aldri ment som skremsel, men som info. For det er ikke helt uten risiko, uansett hvordan man ser det. Og det gjelder både vaksinen og viruset. 

Men det skjermes da ikke for den informasjonen? Snarere tvert imot. Dette blir det jo skrevet og snakket om overslt hele tiden.

Det er snarere slik at dette blir overdrevet enn underkommunisert. Skal man tro enkelte her, er det ikke noe poeng i å vaksinere seg i det hele tatt. Vaksinerte kan bli smittet, og hvis de blir det, kan de smitte videre. Men er man vaksinert er sjansen for å bli smittet betydelig redusert, og vaksinerte er lamgt mindre effektive smittespredere om de først er smittet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (10 minutter siden):

Men det skjermes da ikke for den informasjonen? Snarere tvert imot. Dette blir det jo skrevet og snakket om overslt hele tiden.

Det er snarere slik at dette blir overdrevet enn underkommunisert. Skal man tro enkelte her, er det ikke noe poeng i å vaksinere seg i det hele tatt. Vaksinerte kan bli smittet, og hvis de blir det, kan de smitte videre. Men er man vaksinert er sjansen for å bli smittet betydelig redusert, og vaksinerte er lamgt mindre effektive smittespredere om de først er smittet.

Mitt inntrykk er at det skjermes for mye av infoen. Mye blir slettet, mye blir avskrevet selv om det ikke tilsier at det er feil det som blir informert om. For mange er det ikke vits i å ta vaksinen, ut ifra sine egne konklusjoner og "beregninger". Folk må få velge selv. Men å bli rakket ned på, med utallige innlegg om at de uvaksinerte dreper og bør unngås for alt det er verdt, er heller ikke til å overse. Mange klarer å diskutere på en skikkelig måte, men så har man de som ønsker folk alt vondt basert på at andre velger noe annet enn det man selv tror er riktig. Det mange mener er at det ikke er en fasit. Man tror at det mest sannsynlig er best med vaksine, og man sier at man må regne med litt "svinn" i forhold til bivirkninger osv. 

Jeg for min del velger å ta sjansen på å overleve viruset, uten vaksinen. Nrk la ut et innlegg på Facebook i dag med vaksinerte som opplever store blødningsforstyrrelser, og kommentarfeltet viser flere og flere med samme problem. 

Her blir det snakket om at det sikkert er forbigående, psyken spiller inn osv osv. Og thats it. 

Skal man ikke bli litt skeptisk? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Jajajane said:

Mitt inntrykk er at det skjermes for mye av infoen. Mye blir slettet, mye blir avskrevet selv om det ikke tilsier at det er feil det som blir informert om. For mange er det ikke vits i å ta vaksinen, ut ifra sine egne konklusjoner og "beregninger". Folk må få velge selv. Men å bli rakket ned på, med utallige innlegg om at de uvaksinerte dreper og bør unngås for alt det er verdt, er heller ikke til å overse. Mange klarer å diskutere på en skikkelig måte, men så har man de som ønsker folk alt vondt basert på at andre velger noe annet enn det man selv tror er riktig. Det mange mener er at det ikke er en fasit. Man tror at det mest sannsynlig er best med vaksine, og man sier at man må regne med litt "svinn" i forhold til bivirkninger osv. 

Jeg for min del velger å ta sjansen på å overleve viruset, uten vaksinen. Nrk la ut et innlegg på Facebook i dag med vaksinerte som opplever store blødningsforstyrrelser, og kommentarfeltet viser flere og flere med samme problem. 

Her blir det snakket om at det sikkert er forbigående, psyken spiller inn osv osv. Og thats it. 

Skal man ikke bli litt skeptisk? 

Det er helt i orden å være skeptisk, men man må forholde seg til kjensgjerninger. Det er ufattelig mye feilinformasjon ute og flyter, som gir inntrykk av at vaksiner ikke er et effektivt tiltak, og at bivirkningstrykket er enormt mye større og alvorligere enn hva det i realiteten er. Samt at folk tilsynelatende ikke forstår at vaksinering er et kollektivt ansvar dersom vi ønsker å få kontroll over smitten og slippe unntakstilstandene.

Det er nå satt 4.3 milliarder vaksinedoser. Dersom dette virkelig var farlig, ville vi ha sett enorme tall over skadevirkninger nå. Talene for innrapporterte hendelser er latterlig lave i relasjon til antall doser gitt.

Det er farlig når vi lar følelser og spekulasjoner løpe forbi hva vi vet og kan beregne. Jeg er dypt bekymret over hvordan folk tilsynelatende ikke klarer å håndtere informasjon - samtidig som keg er forbannet over de som mer eller mindre bevisst sprer feilinformasjon.

Å ikke ville vaksinere seg er helt greit. Men det er ikke greit dersom man har blitt forledet til å ta det standpunktet gjennom uriktig og villedende informasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad jeg flyttet ut i skauen og jobber i familiebedriften nå som hele samfunnet har bestemt seg for å holde åpent galehus. Snakket nettopp med en tante, hele familien syk etter vaksinering. Men friske meg er problemet. Jaja...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ser vi tydelig på alle hvaslags mennesker de egentlig er på innsiden. Hvis noen har så enormt behov for å kontrollere, straffe, segregere, mobbe andre fordi noen ikke vil ta vaksinen, da har de enorme problemer med seg selv som person. De kan bare se i speilet og tenke litt over at det er de selv som ikke har noen form for solidaritet med andre. Skam dere. Skattelette? Kanskje i lengden blir det de vaksinerte som betaler mindre skatt uansett... vi får se, men å dømme andre på denne måten er rett og slett ekkelt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (1 time siden):

Men det skjermes da ikke for den informasjonen? Snarere tvert imot. Dette blir det jo skrevet og snakket om overslt hele tiden.

Det er snarere slik at dette blir overdrevet enn underkommunisert. Skal man tro enkelte her, er det ikke noe poeng i å vaksinere seg i det hele tatt. Vaksinerte kan bli smittet, og hvis de blir det, kan de smitte videre. Men er man vaksinert er sjansen for å bli smittet betydelig redusert, og vaksinerte er lamgt mindre effektive smittespredere om de først er smittet.

Til og med du mener jo at jeg sprer skremsel når jeg informerer om mulige bivirkninger? Virker som flere her inne mener det skal hysjes ned. Samtidig som mulige bivirkninger etter covid infeksjon blir tatt på blodige alvor 🤷‍♀️

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forhåpentlig mest et KG fenomen at de uvaksinerte blir omtalt i de drøyeste ordlag. Hører ikke mye om det ellers, vaksine / ikke vaksine er ikke noe tema. De som er redde eller ønsker det har vaksinert seg og bryr seg ikke om hva andre gjør, heldigvis. Har selv blitt invitert til to store sammenkomster i august og aner ikke vaksinestatus på de som kommer for det er altså et ikke-tema. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfterTheRain skrev (1 time siden):

Nå ser vi tydelig på alle hvaslags mennesker de egentlig er på innsiden. Hvis noen har så enormt behov for å kontrollere, straffe, segregere, mobbe andre fordi noen ikke vil ta vaksinen, da har de enorme problemer med seg selv som person. De kan bare se i speilet og tenke litt over at det er de selv som ikke har noen form for solidaritet med andre. Skam dere. Skattelette? Kanskje i lengden blir det de vaksinerte som betaler mindre skatt uansett... vi får se, men å dømme andre på denne måten er rett og slett ekkelt.

Jeg tror de færreste ønsker at det skal ende med differensierte tiltak. Samtidig er det sånn at hvis man først kommer dit, så tror de fleste er enig i at det er bedre enn alternativet, at Norge må stenge ned igjen.

Ingen innlagte på sykehus i Norge med korona er fullvaksinerte, opplyser FHI. Det taler et tydelig bilde. Dersom kapasiteten skulle bli utfordret igjen er det ganske åpenbart hva som må gjøres, nemlig å hindre at uvaksinerte smitter hverandre i et slikt tempo at mange blir innlagt samtidig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Elida88 said:

Til og med du mener jo at jeg sprer skremsel når jeg informerer om mulige bivirkninger? Virker som flere her inne mener det skal hysjes ned. Samtidig som mulige bivirkninger etter covid infeksjon blir tatt på blodige alvor 🤷‍♀️

Ingen ting skal hysjes ned, det kan du bare legge av deg. Men man må presentere ting ordentlig.

Og når man presenterer tall med en skjev vinkling, og linked til nettsteder med enda skjevere vinkling - da reagerer jeg.

Hvorfor er det viktig for deg å presentere et tallmateriale som ikke er kvalitetssikret? Og hvorfor er du ikke tydelig på hva disse tallene representerer?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig gjør de det. Det finnes ikke vaksiner som er 100% effektive. 

Det sier seg likevel selv at personer som er 10-20 ganger mer mottagelige for viruset sprer smitte mye enklere. 

 

Man er smittsom hvis man har symptomer (er syk). Hvis en vaksinert har symptomer kan personen være smittsom. Hvis en uvaksinert har symptomer kan personen være smittsom. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velour skrev (4 minutter siden):

Man er smittsom hvis man har symptomer (er syk). Hvis en vaksinert har symptomer kan personen være smittsom. Hvis en uvaksinert har symptomer kan personen være smittsom. 
 

Den viktigste smitten skjer når personer har symptomer, men det er også mulig med smitte rett før man får symptomer.

Hilsen helsenorge.no

Endret av Hedy Lamarr
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Velour said:

Man er smittsom hvis man har symptomer (er syk). Hvis en vaksinert har symptomer kan personen være smittsom. Hvis en uvaksinert har symptomer kan personen være smittsom. 
 

Ja. Og en uvaksinert person er mye mer mottagelig for smitte. Dermed får de sykdommen lettere, og sprer den lettere videre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 minutt siden):

Ja. Og en uvaksinert person er mye mer mottagelig for smitte. Dermed får de sykdommen lettere, og sprer den lettere videre. 

Absolutt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (3 minutter siden):

Ja. Og en uvaksinert person er mye mer mottagelig for smitte. Dermed får de sykdommen lettere, og sprer den lettere videre. 

Ja er de det? Nå så mange andre er vaksinerte? De skal jo  ikke kunne smitte deg da!  I alle fall i mye mindre grad etter din egen logikk. Det er noe i logisk tankegang som ikke stemmer her, som at det store mindretallet hele tiden møter hverandre og smitter hverandre :) Det henger ikke på en greip!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Example skrev (13 minutter siden):

De færreste i alderen 20-39 er fullvaksinerte. Mange har enda ikke fått første dose, noen har akkurat fått én dose og det tar tid før den får effekt. Vi vet allerede at én dose beskytter dårligere mot delta enn alpha. Tallene brukeren over her refererte til viser dette med all tydelighet.

Dessverre er nok sånn at du fortsatt er en større smittetrussel som uvaksinert, selv om du spriter og vasker hender, enn en person fullvaksinert og tar noe lettere på reglene. Rett og slett fordi det skal mer til før en fullvaksinert blir smittet, og da igjen smitter andre.

Dette du skriver stemmer ikke med de undersøkelsen som er gjort i Israel og i USA. De viser omtrent 50/50. Hva får deg  til å tro at det vil være annerledes i Norge om 10 mnd?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (13 minutter siden):

Ja. Og en uvaksinert person er mye mer mottagelig for smitte. Dermed får de sykdommen lettere, og sprer den lettere videre. 

Men har en vaksinert symptomer så er jo denne personen tydeligvis mottakelig for smitte - og kan være smittsom.

Hvis en vaksinert og en uvaksinert har akkurat  samme symptomer - hvorfor er det da den uvaksinerte som har større sjanse for å smitte andre? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (13 minutter siden):

Dette du skriver stemmer ikke med de undersøkelsen som er gjort i Israel og i USA. De viser omtrent 50/50. Hva får deg  til å tro at det vil være annerledes i Norge om 10 mnd?

Du må gjerne komme med noen linker til det du skriver her også. 

USA opplever i dag en "unødvendig pandemi". De har vaksiner, men folk tar dem ikke. Eller, det er ikke helt sant, fordi antallet som vaksinerer seg øker nå i hardt rammede områder. Samtidig er der ganske tydelig hvilke stater som sliter mest, de med lavest vaksineddkning og store byområder i disse statene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Du må gjerne komme med noen linker til det du skriver her også. 

USA opplever i dag en "unødvendig pandemi". De har vaksiner, men folk tar dem ikke. Eller, det er ikke helt sant, fordi antallet som vaksinerer seg øker nå i hardt rammede områder. Samtidig er der ganske tydelig hvilke stater som sliter mest, de med lavest vaksineddkning og store byområder i disse statene.

La ved en link fra VG, nytter jo ikke det bare blåser inn det ene øret og ut det andre på de som leser den. Bare glem det! Det er bare å innse diktatoren som lever i veldig mange mennesker, da blir argumenter, linker eller noe annet totalt bortkastet tid å bruke. Her skal det tvinges koste hva det koste vil. Man får bare holde seg under radaren så lenge det går for de som virkelig ikke vil vaksineres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...