Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AprilLudgate skrev (9 timer siden):

Men bare av nysgjerrighet:

Hvorfor er det rart?

I sanntid eller ei? 

Men hvorfor syns du det er helt naturlig? 

Det handler om min mening, og den eier jeg, og er egentlig ikke diskutabel. 
Jeg syns ikke det er naturlig nei, ligge i migreneanfall hvor man knapt kan se eller fungere. Stille opp tlf og ta bilde, av med hetta og legge ut, nei. 
Jeg syns heller ikke det er naturlig å late som man har migrene, tre på hetta, ta et liksombilde og spare til man får anfall. For så å legge ut! 

Fordi jeg veit hvor dårlig man blir når man har migrene. Og tlf er det siste jeg tenker på der jeg ligger i mørket og stillheten. 
Derfor er det rart. 

Å fortelle at man har hatt migrene ja, det er naturlig ifbm fravær, hvis noen lurer på det. Legge ut under anfall? Not so much. Synes jeg. Du kan ha en annen mening, det er null problem for meg! 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Melkebart1 skrev (2 timer siden):

Jeg syns ikke det er naturlig nei, ligge i migreneanfall hvor man knapt kan se eller fungere. Stille opp tlf og ta bilde, av med hetta og legge ut, nei. 
Jeg syns heller ikke det er naturlig å late som man har migrene, tre på hetta, ta et liksombilde og spare til man får anfall. For så å legge ut! 

Fordi jeg veit hvor dårlig man blir når man har migrene. Og tlf er det siste jeg tenker på der jeg ligger i mørket og stillheten. 
Derfor er det rart. 

Å fortelle at man har hatt migrene ja, det er naturlig ifbm fravær, hvis noen lurer på det. Legge ut under anfall? Not so much. Synes jeg. Du kan ha en annen mening, det er null problem for meg! 

Er så enig. De som plages mest med noe her i livet, sier minst. De ser du ikke klage, legge ut sympati-bilder/innlegg, eller til stadighet bruke sykdom. 

• Nyttig 6
Skrevet (endret)
Melkebart1 skrev (4 timer siden):

Derfor er det rart. 

Men:

Migreneanfall for episodisk migrene (og forsåvidt kronisk, men da langt mer vanskelig å skille da anfallene kan gå i hverandre) har:

Fire faser. Den ene fasen er din symptomtopp. Hodepinen er bare ett av mange symptom, ikke selve migreneanfallet. 

Så bruker man trafikklysmodellen: grønn, gul og rød.

På grønn og gul klarer man FINT å ta et bilde. På grønn bør man ta anfallsmedisinen, og på gul vil en gjerne ønske hjelpemidler som eksempelvis da den kjølehetta. 

Når du legger deg inn i mørket og bare holder ut så har du allerede hatt prodom fase, og anfallet ditt begynte FØR du tenkte «å faen i helvete». 

Du er også i anfallsfasen postdrom etter du opplever at anfallet er over. Da er du kanskje grønn eller hvit i smerteopplevelse.

Så poenget mitt er:

Ingen har like anfall, og det er intetsigende informasjon med «jeg har migrene nå».

Det kan være grønt, gult eller rødt i ulike tidslengder. 

Det virker det ikke som alle skjønner. 

Faglig fakta, ikke en mening.

Det DU mener, er at anfall ikke bør vises på sosiale medier. Det er noe annet.

Men det jeg tror dere som mener dette i denne tråden egentlig vil - er  å gaslighte Auroras helse.

Du kan jo være et unntak, at du ikke synes sykdom skal vises på sosiale medier. 

Som du ser så kan man tilogmed være OPPSTEMT etter anfallet:

IMG_3627.thumb.jpeg.c4d2440aa2c55361463957ea3c0e9665.jpeg

https://hodepinenorge.no/hodepine/migrene/typer/migrene/

Endret av AprilLudgate
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (3 timer siden):

Men:

Migreneanfall for episodisk migrene (og forsåvidt kronisk, men da langt mer vanskelig å skille da anfallene kan gå i hverandre) har:

Fire faser. Den ene fasen er din symptomtopp. Hodepinen er bare ett av mange symptom, ikke selve migreneanfallet. 

På grønn og gul klarer man FINT å ta et bilde. På grønn bør man ta anfallsmedisinen, og på gul vil en gjerne ønske hjelpemidler som eksempelvis da den kjølehetta. 

Når du legger deg inn i mørket og bare holder ut så har du allerede hatt prodom fase, og anfallet ditt begynte FØR du tenkte «å faen i helvete». 

Du er også i anfallsfasen postdrom etter du opplever at anfallet er over. Da er du kanskje grønn eller hvit i smerteopplevelse.

Så poenget mitt er:

Ingen har like anfall, og det er intetsigende informasjon med «jeg har migrene nå».

Men det jeg tror dere som mener dette i denne tråden egentlig vil - er  å gaslighte Auroras helse.

Veldig godt innlegg! Håper dette kan være med å oppklare hva migrene "egentlig" er, for det er så utrolig viktig det du sier med at ingen har like anfall.

Dog har jeg ingen mulighet til å holde på med mobil etc. under mine anfall, men jeg klarer ikke å være helt i ro, men subber rundt på golvet, i runder om og om igjen, mellom gang, kjøkken og stue, i påvente av at jeg skal få kastet opp. Bare som et kontrapunkt til de som må ligge musestille når det er som verst. (Når toppen er over, DA leer jeg ikke på en finger i løpet av flere timer, men på smertetoppen har jeg ikke sjans til å være helt i ro).

• Nyttig 1
Skrevet

Drit i den forbanna migrene. La oss heller snakke om hvor fjollete dama er. Dama som bare tar en haug med selfies mens hun gapskratter og fjoller rundt. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Haremor skrev (31 minutter siden):

Drit i den forbanna migrene. La oss heller snakke om hvor fjollete dama er. Dama som bare tar en haug med selfies mens hun gapskratter og fjoller rundt. 

Amen 🤪

• Liker 2
Skrevet
Haremor skrev (1 time siden):

Nope, for hun gaslightes av flere her for sine helseproblemer side opp og ned.

Og da er det relevant å få kunnskapsbasert debatt.

Men du oppsummerer jo noe veldig godt:

»La oss snakke om hvor fjollete dama er».

Når man snakker om ulike diagnoser, utseende og vekt som argument for at hun er lat/lyver/ikke syk nok/for syk osv - så fremmer det skadelige fordommer langt utover Aurora.

Eksempel 1: «Jeg har det ikke sånn» = diskreditere og gaslighte helse

Eksempel 2: «Hun har ikke sykdom x eller y, hun er bare lat og tjukk».

Det er hva som går igjen.

Og det skal selvsagt kunne debatteres. 

• Liker 3
Skrevet
AprilLudgate skrev (5 timer siden):

Men:

Så poenget mitt er:

Herlighet for en kverulant du er😅

Du trenger ikke belære hverken meg eller andre med migrene om det her. At du syns det er helt okei å publisere det, er helt i orden for meg! 
Jeg, eller JEG, for å bruke din metode, syns fremdeles det er en rar ting å gjøre. Hvorfor kan jeg ikke få synes det? Helt uavhengig av hvilken fase osv. 

Aurora kan publisere akkurat hva hun vil, helt uavhengig av min eller din mening. Men når du tillegger meninger i andres munn, da har du gått for langt. 
Jeg har, eller JEG, har aldri sagt at at sykdom aldri kan vises på SoMe. Men JEG hadde aldri gjort det, det er vel derfor jeg heller ikke klarer å forstå hvorfor andre gjør det (les; influencere. Eller DU da)

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Sissy33 skrev (6 timer siden):

Veldig godt innlegg! Håper dette kan være med å oppklare hva migrene "egentlig" er, for det er så utrolig viktig det du sier med at ingen har like anfall.

Dog har jeg ingen mulighet til å holde på med mobil etc. under mine anfall, men jeg klarer ikke å være helt i ro, men subber rundt på golvet, i runder om og om igjen, mellom gang, kjøkken og stue, i påvente av at jeg skal få kastet opp. Bare som et kontrapunkt til de som må ligge musestille når det er som verst. (Når toppen er over, DA leer jeg ikke på en finger i løpet av flere timer, men på smertetoppen har jeg ikke sjans til å være helt i ro).

Måtte se at jeg ikke hadde skrevet et innlegg her uten å huske det, for dette er 100 % meg🙏🏼

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...