Gå til innhold

Middagsglass til 4 åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Babymat til en 4-åring er merkelig. Disse middagsglassene er jo nokså uglesett også; de anses som smakløse osv. Jeg assosierer dem med latskap ovenfor et lite menneske i sin mest intense voksealder. Jeg har selv en 4-åring og kunne ikke drømme om å gi ham babymat. Hadde heller bare latt ham spise ris og skjært opp kjøttpålegg og agurk som han kunne spist ved siden av om han ikke ville ha laks, mango eller avokado. Barn er en del av flokken/familien og det er sosial trening å spise sammen/spise den samme maten som resten. 

Anonymkode: 247c2...e1c

Enig.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Synes dere som sitter på en høy hest bør skjerpe dere. Dette var én eneste middag hjemme hos TS, og BV kom på uanmeldt besøk. Lett å sitte på sin høye hest hvis man tror man er en perfekt mamma selv 🙄 

Anonymkode: 762cb...420

Ja, man er helt klart en «perfekt mamma» hvis man ikke gir 4-åringer babymat på glass.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så mange perfekte mødre det var her da.

At barnet fikk et glass kan jeg ikke helt skjønne er noe å legge seg oppi. Denne uken har jeg vært på stranden hele dagene, da orker jeg ikke lage noe særlig middag. Så igår havregrøt og idag toast. Ungene overlever helt fint på det. 

Skjerpings folkens! 

Anonymkode: b4716...d76

Havregrøt eller toast er helt ok å servere. Helfabrikata på glass er ikke særlig ok, ikke til en 1-åring, og definitivt ikke til en 4-åring. 

Anonymkode: 9cd4b...e5e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye her som ikke henger på greip. ;) 

Anonymkode: 2eab3...b1f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (53 minutter siden):

Et middagsglass myntet på 1 åringer er ikke nødvendigvis næringsrik nok tiø en på 4..

Selv i fellesferien skal barn kunne forvente mat laget for de, med den næring de trenger etter en lang dag. Dere kunne dratt på butikken. Dere kunne også laget ei skive ristet i panna med avocado og noe kjøttpålegg. 

Det er god næring, men ikke nødvendigvis nok mengde. Derfor tilbød vi en kraftigere kveldsmat enn vanlig. Vi kunne dratt på butikken ja, men akkurat i sag var det ingen av oss som orket. Barna var glade, mette og hadde fått i seg god næring. Vi tok en beslutning på at i dag var det godt nok. Så fikk vi overraskende og uanmeldt besøk av bv. 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rå salmalaks var ikke akseptert nei, vi hadde ris, soyasaus, mango og avocado til. Ris kan han spise i store mengder, men ikke det andre. Kanskje og kanskje ikke hadde han spist det om jeg hadde varmebehandlet laksen, men vi hadde ikke regnet han med på den, og orket heller ikke. Har vært på stranda i hele dag og var sliten. Trodde jeg hadde noe greier i fryseren, som jeg ikke hadde. Da ble dette løsningen. 

ts

Vi hadde kjøpt med noen fiskekaker som barna kunne spise, vsa ris. det er også enkelt å gi noen mais og småtomater. 

Anonymkode: 88471...652

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men det er det jo ikke. Det er et eksempel på junkfood for voksne, og noe barn virkelig ikke bør spise (pølse og ponme frittes, makaroni med kjøttsaus er vel normalt å gi barn). 

Festlig hvordan historien endrer seg litt når folk ikke støtter deg. Nå fikk han plutselig smake men likte det ikke?

Anonymkode: 9cd4b...e5e

Er det? Pølse og pomfrit er da en klassiker på barnemenyen, og få voksne spiser makaroni. 

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Altså hvis dere var så innmari slitne etter stranda så fatter jeg ikke hvorfor dere på død og liv skulle feire med denne spesialmiddagen akkurat da. 

Anonymkode: d905f...40c

Fordi det er en spesiell dato for oss. Det er vel ikke feil å feire litt? 

ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren min på 81 er for eksempel nyoperert og ble utskrevet fra sykehus helt plutselig. Det var en dag for tidlig og vi kom slitne hjem fra stranden og hadde planlagt sashimi, noe min mor ikke liker. Jeg trodde jeg hadde noe gryterester i fryseren, men der tok jeg feil, gitt. Gadd ikke gå i butikken, så jeg ga henne et middagsglass som ettåringen min har som nødmat. Ingen skade skjedd, si. Det er jo næring i det. Jeg hadde kattemat på lager også, det er mye næring i den også. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Så hva er da problemet og hvorfor har du opprettet denne tråden? Dersom du er skråsikker på at du har alt ditt på det tørre og at du gjør alt riktig - på tross av at du fikk uanmeldt besøk av barnevernet og på tross av alle i denne tråden som syns at babymat til en 4-åring ikke er innafor?

Anonymkode: e8922...69e

Fordi jeg følte at hun fra bv reagerte. Hun brukte vel mye tid og spørsmål på dette, så jeg stusset litt. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3 åring får kun moset mat grunnet sykdom, så det hender han får et middagsglass da det ikke alltid passer å mose maten vi spiser, eller å lage to middager (men jeg tilsetter krydder og moste grønnsaker). 
Men jeg skjønner allikevel at de stusser på det, (siden de ikke vet om det er normalt).. samme som de også sikkert hadde kommentert det om du serverte kald pølse, ketchup og makaroni. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (43 minutter siden):

Dette i fet blir barnevernet å bemerke seg negativt . Da lurer de på hva mer gidder dere ikke

Vi sa jo ikke det til de, men helt ærlig føler jeg ikke at det er så ikke å innrømme. I dag gadd vi ikke, noen dager er sånn, det betyr ikke at barna ikke er godt ivaretatt. Vis meg den forelderen som alltid har energi til å gjøre alt perfekt. 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi jeg følte at hun fra bv reagerte. Hun brukte vel mye tid og spørsmål på dette, så jeg stusset litt. 

ts

Jeg kan godt forstå at hun reagerte, men hvis dere ga samme begrunnelse som her er det jo ikke noe å stusse over. Men hvis dere svarte at dette var noe barnet spiste ofte er det jo noe annet. BV må jo spørre ut om slike rare detaljer som kan være helt uskyldige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Babymat til en 4-åring er merkelig. Disse middagsglassene er jo nokså uglesett også; de anses som smakløse osv. Jeg assosierer dem med latskap ovenfor et lite menneske i sin mest intense voksealder. Jeg har selv en 4-åring og kunne ikke drømme om å gi ham babymat. Hadde heller bare latt ham spise ris og skjært opp kjøttpålegg og agurk som han kunne spist ved siden av om han ikke ville ha laks, mango eller avokado. Barn er en del av flokken/familien og det er sosial trening å spise sammen/spise den samme maten som resten. 

Anonymkode: 247c2...e1c

De står som anbefalt mat på matportalen og helsesøster anbefaler de også, så nei, hadde ikke noe dårlig samvittighet sånn ærnæringsmessig. Eneste jeg tenkte på var at det var litt lite mat, men at vi fikk bøte på det senere. Ris hadde jo vært mye dårligere. 

ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi sa jo ikke det til de, men helt ærlig føler jeg ikke at det er så ikke å innrømme. I dag gadd vi ikke, noen dager er sånn, det betyr ikke at barna ikke er godt ivaretatt. Vis meg den forelderen som alltid har energi til å gjøre alt perfekt. 

ts

Foreldre som ikke har sak gående i BV har slingringsmonn. Da kan man komme unna med å ikke alltid være perfekt. Men når du har en så alvorlig sak gående at BV kommer på uanmeldt besøk, har du ikke dette slingringsmonnet. Da må alt være på stell ellers må du regne med at dette blir skrevet ned i journalnotatet konsulenten har skrevet etter besøket.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinsiew skrev (47 minutter siden):

Hvor er jeg hissig? Jeg poengterer bare for ts hvorfor en bv ansatt som kommer for å observere omsorgsevnen i hjemmet, reagerer på at babyglass er en kjapp løsning.

En 1 åring trenger mindre mat enn en 4 åring. Det forstår vel du også? 1 middagsglass er ikke nok til en på 4 år. En på 1 år har behov for mer karbohydrater, mens en på 4 har et mer utjevnet behov mellom karb, prot og fett. 

Du forstår ikke hvorfor man heller finner noe annet enn et middagsglass å gi til en unge når ungen ikke er regnet med i middagen? Du forstår ikke hvorfor en bv ansatt reagerer på at en kjapp løsning i hjemmet er å gi 4 åringen halvmost mat myntet på en 1 åring?. Regner med at hvis man har pølser, så har alle pølser. Kanskje til og med med tilbehør. Så har man i hvert fall samme mat alle sammen. 

Men nei, jeg reagerer ikke på nært sagt like mye på pølser en dag i ferien, som babyglass fordi de ikke gadd å lage noe annet. Pølser kan i hvert fall ha noe smak i seg. 

Men så må jeg si at jeg reagerer på mye bruk av babyglass til småtisser og jeg da. Det minner om latskap. Det samme med smoothieposer og masse yoghurt. 

Alle forstår det. Som jeg har sagt ørten ganger så hadde jeg en plan for det. 

1-3 står det på glasset, og konsistensen er da 0 problem så lenge dette ikke er en vanlig del av dietten?

pølser har veldig lite fornuftig næring, da er middagsglass bedre tenker jeg. 

jeg er helt enig i at dette ikke var optimalt, men samtidig ikke noe å blåse opp.

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uglejenta skrev (51 minutter siden):

Hvorfor spør du hva folk synes om saken, for så å svare på denne måten?

For å se om andre er enig. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ts, du skriver sånn ble det nå, sånn ble det i dag, denne gangen ble det sånn etc. Er det en eneste dag jeg ikke hadde gitt babymat til en 4-åring, så hadde det vært når barnevernet så på. 

Anonymkode: 0ae85...3ab

De kom uanmeldt, da vi satt og spiste. Jeg hadde definitivt anstrengt meg mer om jeg visste de kom.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke eksempler på barnevennlig mat, dette er eksempler på søppelmat 

Anonymkode: f8a86...eeb

Noen ganger overlapper de kategoriene.

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er ikke eksempler på barnevennlig mat, dette er eksempler på søppelmat 

Anonymkode: f8a86...eeb

Ta det med ro! 🙄

For en søppelkonmentar.

Anonymkode: 762cb...420

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Moren min på 81 er for eksempel nyoperert og ble utskrevet fra sykehus helt plutselig. Det var en dag for tidlig og vi kom slitne hjem fra stranden og hadde planlagt sashimi, noe min mor ikke liker. Jeg trodde jeg hadde noe gryterester i fryseren, men der tok jeg feil, gitt. Gadd ikke gå i butikken, så jeg ga henne et middagsglass som ettåringen min har som nødmat. Ingen skade skjedd, si. Det er jo næring i det. Jeg hadde kattemat på lager også, det er mye næring i den også. 

Ehm, regner med din mor ikke har mast om å få middagsglass de siste 12 månedene? For min 4 åring var det faktisk litt stas. Det har vært en prosess å bli storebror og amming og babymat har vært veldig spennende. Han (i motsettning til voksne) var rimelig gira på middagsglass. 

ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette høres veldig rart ut. Mine to barn hadde en veldig kort periode med middagsglass og spiste det samme som oss voksne fra de var 8-9 mnd. Jeg begynte tidlig med BLW og lagde ellers mos av det vi hadde. Det er jo ingen krise for en dag, men hvorfor prioriterer dere slik? 

Anonymkode: 50ca7...498

Hvem faen bryr seg om DINE barn her? BLW er det dummeste jeg ser. Mødre føler seg såååå flinke fordi babyen på 4 måneder sitter å brekker seg over en hel kyllingfilet? Haha ler meg i hjel av dere som har så mye tid at dere gidder det der. Fordi barnet skal bli mindre kresen? FEIL. Fordi det bedrer motorikk? Ehm det finnes 1000 andre ting å gjøre, og få babyer henger etter motorisk når de kommer til en viss alder. Det er kjent sak at BLWbarn får i seg lite mat, da alt er søl, og de stiller svakt om de bli syke som små, da de har lite ekstra fett på kroppen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg reagerer litt på at du har en 4-åring du ikke helt vet om liker laks?!?

Anonymkode: e77a8...a7b

Idiot.

Til ts. Støtter deg 100% her. Det er ingen krise! Ikke tenk mer på det! Middagsglass er kjempegod næring. Og som du sier, de er beregnet for 1-3 åringer. Det er virkelig ikke noen forskjell på et barn på 3 år og 4 år. 

Sønnen min på 4 hadde elsket å få middagsglass, siden han vil ha alt babyen i huset får. Ikke spiser han så mye mer enn den mengden til en vanlig middag heller...

Jeg skjønner alle dine poeng her. Ikke bruk mer energi på å svare, om du synes det er mas. Damene her er sprø.

Anonymkode: 8aef0...7f6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...