Gå til innhold

Middagsglass til 4 åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, bv reagerer nok kanskje mye mer på at det ble servert mat som ikke var barnevennlig, som på selve middagsglasset til fireåringen. 

Anonymkode: f8a86...eeb

Poenget var som så; Når man har to barn, hvorfor lager man ikke en middag som alle kan spise? Så slipper man å måtte gi både 1- og 4åringen middagsglass (som forøvrig er veldig spesielt).

Evt. er det supert å fryse ned porsjoner/rester med "barnevennlig" middag til sånne anledninger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi sa jo ikke det til de, men helt ærlig føler jeg ikke at det er så ikke å innrømme. I dag gadd vi ikke, noen dager er sånn, det betyr ikke at barna ikke er godt ivaretatt. Vis meg den forelderen som alltid har energi til å gjøre alt perfekt. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

Jeg var sykemeldt i april grunnet utbrenthet med to små som aldri har sovet en sammenhengende natt i sitt liv. Men selv hvor skutt jeg var trumfer mat til barna min slitenhet . Slitne foreldre velger ikke babymat til en 4 åring! Vi har stacket opp meg fiskekaker ,frossen grønnsaker ,  frossenpizza og ferdigmix pannekaker til de dagene kreftene våre ikke strekker til.

ingen er perfekt, heller ikke jeg. Men dere gjorde et dårlig, merkelig valg med å gi en 4 åring babymat. Såklart dårlig timing ar barnevernet kom nettopp da .

Stakkars 4 åring, sliten etter en dag han også. Og hva får han? Babymat

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F0RUM skrev (4 minutter siden):

Poenget var som så; Når man har to barn, hvorfor lager man ikke en middag som alle kan spise? Så slipper man å måtte gi både 1- og 4åringen middagsglass (som forøvrig er veldig spesielt).

Evt. er det supert å fryse ned porsjoner/rester med "barnevennlig" middag til sånne anledninger. 

Det gjør vi stort sett alltid, bare ikke i dag. 
 

det var jo det jeg hadde gjort! Så bommet jeg og trodde jeg hadde flere i fryseren, men var tom.

 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (3 minutter siden):

Jeg var sykemeldt i april grunnet utbrenthet med to små som aldri har sovet en sammenhengende natt i sitt liv. Men selv hvor skutt jeg var trumfer mat til barna min slitenhet . Slitne foreldre velger ikke babymat til en 4 åring! Vi har stacket opp meg fiskekaker ,frossen grønnsaker ,  frossenpizza og ferdigmix pannekaker til de dagene kreftene våre ikke strekker til.

ingen er perfekt, heller ikke jeg. Men dere gjorde et dårlig, merkelig valg med å gi en 4 åring babymat. Såklart dårlig timing ar barnevernet kom nettopp da .

Stakkars 4 åring, sliten etter en dag han også. Og hva får han? Babymat

Middagsglass er bedre ernæring enn dette. 
 

1-3 år står det på glasset, det er altså ikke vare for babyer.

 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette hørtes håpløst ut jeg. Da vi var små ønsket lillesøsteren min seg middagsglass og babygrøt fordi hun syntes det var godt ganske lenge. Typ barneskolen. Hun sa for ikke lenge siden at hun håpet å bli tante snart så hun kunne gi babygrøt og spise selv. 😅

Poenget mitt er at dersom barnet synes dette er godt, så er det ingen skade i å servere dem det innimellom. Du trodde du hadde vanlig middag i frysen, det hadde du ikke og da er dette helt ok. Kanskje litt spesielt, men ikke noe barnet tar skade av. Synes du får mye pes for en veldig uskyldig og ubetydelig handling. Hadde ikke bv tilfeldigvis stått på døra akkurat da hadde dette vært en ikke-sak. 

Anonymkode: 99d07...dd2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes ikke dette hørtes håpløst ut jeg. Da vi var små ønsket lillesøsteren min seg middagsglass og babygrøt fordi hun syntes det var godt ganske lenge. Typ barneskolen. Hun sa for ikke lenge siden at hun håpet å bli tante snart så hun kunne gi babygrøt og spise selv. 😅

Poenget mitt er at dersom barnet synes dette er godt, så er det ingen skade i å servere dem det innimellom. Du trodde du hadde vanlig middag i frysen, det hadde du ikke og da er dette helt ok. Kanskje litt spesielt, men ikke noe barnet tar skade av. Synes du får mye pes for en veldig uskyldig og ubetydelig handling. Hadde ikke bv tilfeldigvis stått på døra akkurat da hadde dette vært en ikke-sak. 

Anonymkode: 99d07...dd2

Det er vel heller ikke middagsglasset som egentlig er saken her, selv om det er her ts har lagt fokuset sitt. Men på toppen av den egentlige årsaken til at barnevernet kom på uanmeldt besøk, så kan det være en liten tue som velter et stort lass. Barnevernet kommer ikke på uanmeldt besøk hvis ikke det er svært tungtveiende og gode grunner til det, og er det noe ts burde være bekymret for, så er det det faktum at de faktisk kom uanmeldt midt i middagen og ikke hva middagen bestod av. 

Anonymkode: f8a86...eeb

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

F0RUM skrev (16 minutter siden):

Poenget var som så; Når man har to barn, hvorfor lager man ikke en middag som alle kan spise? Så slipper man å måtte gi både 1- og 4åringen middagsglass (som forøvrig er veldig spesielt).

Evt. er det supert å fryse ned porsjoner/rester med "barnevennlig" middag til sånne anledninger. 

Middag som alle kan spise hadde vært supert. Mine små på 4 og 7 spiser helst brødskiver. Det aller meste av middagsmat er skummelt og de tør knapt nok smake. Om jeg utelukkende skulle laget mat jeg vet de liker hadde vi levd på tomatsuppe eller pasta med ketchup. Jeg lager mat jeg, mannen og de eldre barna liker og passer på å ha med noe mat de også liker. Hadde de likt middagsglass hadde jeg glatt gitt dem det men de hadde antageligvis heller sultet ihjel enn å smake. 
Jeg har hatt barn som har vært altetende og elsket å smake på alt, jeg har hatt midt på treet kresne barn og jeg har barn som føler ren skrekk når de må smake på nye mat. For oss er det viktigere at middagen er en hyggelig opplevelse der vi spiser sammen enn at alle må spise det samme. 
Jeg himler litt med øyne av mødre som er superfornøyde med seg selv fordi barnet spiser «alt». Jeg har hatt mange nok barn til å vite at hva de spiser og ikke minst IKKE spiser har null og niks med mine evner som mor å gjøre men alt med barnas personlighet å gjøre. 

Anonymkode: ad963...d1e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
27 minutter siden, F0RUM said:

Poenget var som så; Når man har to barn, hvorfor lager man ikke en middag som alle kan spise? Så slipper man å måtte gi både 1- og 4åringen middagsglass (som forøvrig er veldig spesielt).

Evt. er det supert å fryse ned porsjoner/rester med "barnevennlig" middag til sånne anledninger. 

Fordi en sjelden gang lager man mat bare de voksne liker, og det er faktisk helt greit! Unger tar ikke skade av å ikke være førstepri ved hvert eneste måltid. 

Det sistnevnte hadde ts gjort, men så hadde hun glemt at det var tomt. Er det så krise da? 

Jeg blir helt sjokkert av reaksjonene her jeg. Folk mener oppriktig at alle middager skal være tilpasset barna, at man aldri bør glemme hva man har i fryseren, at man ikke bør ta lettvinte løsninger på dager man er sliten, og at man til enhver tid bør være 100% sikker på alt barnet liker i dag. Og at pølser er bedre enn moste grønnsaker og storfekjøtt/laks/kylling. Skal man le eller gråte av dette forumet?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Og dere som mener at det ernæringsmessig er så ille å gi en fireåring et middagsglass beregnet på treåringer ( @Sinsiewblant annet), hvordan skal man løse det når man gir hjemmelaget mat da? Jeg gir min toåring og femåring samme mat men det er tydeligvis helt feil eller, siden de har så forskjellige ernæringsmessige behov...??? 😱 Toåringen spiser attpåtil minst dobbelt så mye som femåringen, det er også helt krise skjønner jeg? 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon her, men jeg gikk i klasse med ei på videregående som stadig spiste glass med babymat til lunsj fordi de bare smakte så godt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel heller ikke middagsglasset som egentlig er saken her, selv om det er her ts har lagt fokuset sitt. Men på toppen av den egentlige årsaken til at barnevernet kom på uanmeldt besøk, så kan det være en liten tue som velter et stort lass. Barnevernet kommer ikke på uanmeldt besøk hvis ikke det er svært tungtveiende og gode grunner til det, og er det noe ts burde være bekymret for, så er det det faktum at de faktisk kom uanmeldt midt i middagen og ikke hva middagen bestod av. 

Anonymkode: f8a86...eeb

Selvfølgelig er det viktigere hva barnevernet faktisk kom for, og de vil vurdere helheten. Og denne moren følte at løsningen på mat de hadde kommet med denne dagen nettopp var en ekstra ting bv brydde seg om. Hun er sikkert bekymret for totalen, og lurer på om dette virkelig kan tolkes så ille. Da er det ikke godt for henne å dynkes ned av moraliserende innlegg som blåser denne lille tingen ut av proporsjoner. Hun ønsker jo helt klart å trygges. Å gi middagsglass til en 4 åring som liker dem er ikke et problem. Så må vi alle håpe at bv gjør jobben sin godt og ikke lat et middagsglass være fokuset og gir denne familien hjelpen de evt faktisk trenger.  

Anonymkode: 99d07...dd2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette høres veldig rart ut. Mine to barn hadde en veldig kort periode med middagsglass og spiste det samme som oss voksne fra de var 8-9 mnd. Jeg begynte tidlig med BLW og lagde ellers mos av det vi hadde. Det er jo ingen krise for en dag, men hvorfor prioriterer dere slik? 

Anonymkode: 50ca7...498

BLW burde vært ulovlig ved lov.

Anonymkode: 2ecbf...44f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (1 time siden):

Foreldre som ikke har sak gående i BV har slingringsmonn. Da kan man komme unna med å ikke alltid være perfekt. Men når du har en så alvorlig sak gående at BV kommer på uanmeldt besøk, har du ikke dette slingringsmonnet. Da må alt være på stell ellers må du regne med at dette blir skrevet ned i journalnotatet konsulenten har skrevet etter besøket.

Dette

Anonymkode: aef02...856

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Middagsglass er bedre ernæring enn dette. 
 

1-3 år står det på glasset, det er altså ikke vare for babyer.

 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

Er du seriøs? Et sånt lite glass er da virkelig ikke det. Skjerpings 

Anonymkode: aef02...856

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er god næring, men ikke nødvendigvis nok mengde. Derfor tilbød vi en kraftigere kveldsmat enn vanlig. Vi kunne dratt på butikken ja, men akkurat i sag var det ingen av oss som orket. Barna var glade, mette og hadde fått i seg god næring. Vi tok en beslutning på at i dag var det godt nok. Så fikk vi overraskende og uanmeldt besøk av bv. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

Hvorfor lager du en tråd og spør om dette hvis du er så 100 % sikker på at helfabrikata på glass beregnet på babyer (og til nød toddlere) er «god næring» for en 4-åring?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det? Pølse og pomfrit er da en klassiker på barnemenyen, og få voksne spiser makaroni. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

Normalt oppegående foreldre serverer da ikke barna sånt søppel, heller ikke på restauranter. Det er dessverre samt at barnemeny maten på en del restauranter er junkfood, trist nok, men man kan jo bare bestille ordentlig mat fra menyen for mennesker i stedet.

Lija skrev (1 time siden):

Min 3 åring får kun moset mat grunnet sykdom, så det hender han får et middagsglass da det ikke alltid passer å mose maten vi spiser, eller å lage to middager (men jeg tilsetter krydder og moste grønnsaker). 
Men jeg skjønner allikevel at de stusser på det, (siden de ikke vet om det er normalt).. samme som de også sikkert hadde kommentert det om du serverte kald pølse, ketchup og makaroni. 

Da er det en helt annen situasjon enn hva ts beskriver.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi sa jo ikke det til de, men helt ærlig føler jeg ikke at det er så ikke å innrømme. I dag gadd vi ikke, noen dager er sånn, det betyr ikke at barna ikke er godt ivaretatt. Vis meg den forelderen som alltid har energi til å gjøre alt perfekt. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

Det er et stort spenn mellom «perfekt» og å avspise ungen med et glass ferdigmat mens dere koser dere med luksusmat.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen ganger overlapper de kategoriene.

 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

…Nei…

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Middagsglass er bedre ernæring enn dette. 
 

1-3 år står det på glasset, det er altså ikke vare for babyer.

 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

De sier på cola-reklamen at det er fantastisk også 🙄

Å gi en 4-åring babymat på glass og aå forsvare dette valget med nebb og klør i 7 sider oppfyller i hvert fall alle mine fordommer om barneverns-familier.

Albbas skrev (54 minutter siden):

Fordi en sjelden gang lager man mat bare de voksne liker, og det er faktisk helt greit! Unger tar ikke skade av å ikke være førstepri ved hvert eneste måltid. 

Det sistnevnte hadde ts gjort, men så hadde hun glemt at det var tomt. Er det så krise da? 

Jeg blir helt sjokkert av reaksjonene her jeg. Folk mener oppriktig at alle middager skal være tilpasset barna, at man aldri bør glemme hva man har i fryseren, at man ikke bør ta lettvinte løsninger på dager man er sliten, og at man til enhver tid bør være 100% sikker på alt barnet liker i dag. Og at pølser er bedre enn moste grønnsaker og storfekjøtt/laks/kylling. Skal man le eller gråte av dette forumet?? 

Nei. Folk mener at babymat på glass ikke er særlig bra mat, og spesielt ikke til en 4-åring. 

Albbas skrev (49 minutter siden):

Og dere som mener at det ernæringsmessig er så ille å gi en fireåring et middagsglass beregnet på treåringer ( @Sinsiewblant annet), hvordan skal man løse det når man gir hjemmelaget mat da? Jeg gir min toåring og femåring samme mat men det er tydeligvis helt feil eller, siden de har så forskjellige ernæringsmessige behov...??? 😱 Toåringen spiser attpåtil minst dobbelt så mye som femåringen, det er også helt krise skjønner jeg? 🤔

 

En løsning er jo å gi 2-åring også skikkelig mat i stedet for ferdigmat på boks som om det var en katt…

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

BLW burde vært ulovlig ved lov.

Anonymkode: 2ecbf...44f

what…? fordi…?

Anonymkode: 9cd4b...e5e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleierinnen skrev (56 minutter siden):

En liten digresjon her, men jeg gikk i klasse med ei på videregående som stadig spiste glass med babymat til lunsj fordi de bare smakte så godt. 

Sa hun ja, men det er jo en kjent sak at flere spiser babymat for å slanke seg nettopp fordi babymat ikke dekker næringsbehovet for andre enn nettopp babyer.

Anonymkode: 852b7...2e8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor lager du en tråd og spør om dette hvis du er så 100 % sikker på at helfabrikata på glass beregnet på babyer (og til nød toddlere) er «god næring» for en 4-åring?

Normalt oppegående foreldre serverer da ikke barna sånt søppel, heller ikke på restauranter. Det er dessverre samt at barnemeny maten på en del restauranter er junkfood, trist nok, men man kan jo bare bestille ordentlig mat fra menyen for mennesker i stedet.

Da er det en helt annen situasjon enn hva ts beskriver.

Det er et stort spenn mellom «perfekt» og å avspise ungen med et glass ferdigmat mens dere koser dere med luksusmat.

…Nei…

De sier på cola-reklamen at det er fantastisk også 🙄

Å gi en 4-åring babymat på glass og aå forsvare dette valget med nebb og klør i 7 sider oppfyller i hvert fall alle mine fordommer om barneverns-familier.

Nei. Folk mener at babymat på glass ikke er særlig bra mat, og spesielt ikke til en 4-åring. 

En løsning er jo å gi 2-åring også skikkelig mat i stedet for ferdigmat på boks som om det var en katt…

what…? fordi…?

Anonymkode: 9cd4b...e5e

Det med å forsvare valget så bastant på alle disse sidene understreker nok grunnen til at bv er inne her. Foreldre som ikke ser seg selv. 

Anonymkode: aef02...856

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi folk er forskjellige! Når vi skulle ha BV på hjemmebesøk så planlagte jeg lenge før at det måtte være en middag som barnet mitt spiser uten å protestere og helst litt sunt. Høres ut som dårlig planlegging å velge å ha mat som ikke er barnevennlig akkurat den dagen BV kommer. 

Anonymkode: f9050...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oi folk er forskjellige! Når vi skulle ha BV på hjemmebesøk så planlagte jeg lenge før at det måtte være en middag som barnet mitt spiser uten å protestere og helst litt sunt. Høres ut som dårlig planlegging å velge å ha mat som ikke er barnevennlig akkurat den dagen BV kommer. 

Anonymkode: f9050...eee

Bv kom uanmeldt. Noe de ikke gjør med mindre det er alvorlig bekymring. 

Anonymkode: aef02...856

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men da går du jo ikke automatisk ut fra at han ikke vil ha det, om han noen ganger spiser det? 🙄 Selvsagt tar man med barna i beregningen!

Anonymkode: d905f...40c

Ja, men han spiser maks et par små biter, så hadde ikke laget ekstra mat for ham. Han hadde bare fått et par biter av hver av oss.

Anonymkode: 9324e...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...