Gå til innhold

Middagsglass til 4 åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Sa hun ja, men det er jo en kjent sak at flere spiser babymat for å slanke seg nettopp fordi babymat ikke dekker næringsbehovet for andre enn nettopp babyer.

Anonymkode: 852b7...2e8

Det er fordi det er små porsjoner. Ikke fordi maten ikke har næring. Sammen med litt ris burde det da være nok mat for en 4-åring.

Anonymkode: 9324e...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er fordi det er små porsjoner. Ikke fordi maten ikke har næring. Sammen med litt ris burde det da være nok mat for en 4-åring.

Anonymkode: 9324e...843

🙄🙄🙄

Anonymkode: aef02...856

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor lager du en tråd og spør om dette hvis du er så 100 % sikker på at helfabrikata på glass beregnet på babyer (og til nød toddlere) er «god næring» for en 4-åring?

Normalt oppegående foreldre serverer da ikke barna sånt søppel, heller ikke på restauranter. Det er dessverre samt at barnemeny maten på en del restauranter er junkfood, trist nok, men man kan jo bare bestille ordentlig mat fra menyen for mennesker i stedet. 

De sier på cola-reklamen at det er fantastisk også 🙄

En løsning er jo å gi 2-åring også skikkelig mat i stedet for ferdigmat på boks som om det var en katt…

Anonymkode: 9cd4b...e5e

Ikke uenig i at ts burde servert noe annet til 4-åringen, men fy faen for noen matsnobber som kommenterer her inne (og dette over her er et godt eksempel)! 

Hvorfor tror du ta middagsglass, Smoothie, grøt osv selges så mye som det gjør? Hvorfor tror du pølse, pommes frites, pannekaker osv er på barnemenyen på nesten hver eneste restaurant? Nettopp fordi mange (de fleste) bruker det! Veldig mange barn spiser ikke det samme som voksne, eller ganske begrenset sett med en voksen øyne frem til de er ganske store, er det vanskelig å skjønne? 

Litt på siden, men provoserende med folk som skal være så sykt nedlatende (noe som gjelder overraskende mange matsnobber ser jeg). Regner med at dine barn (om du har?) aldri har smakt noe ferdig fra butikken eller junk i hele sitt liv. Vel, gratulerer til deg 🙄

Anonymkode: 99000...ad0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
6 hours ago, AnonymBruker said:

 

En løsning er jo å gi 2-åring også skikkelig mat i stedet for ferdigmat på boks som om det var en katt…

Anonymkode: 9cd4b...e5e

Men da er du jo konsekvent hvertfall. ;) Dobbeltmoralen og kunnskapsløsheten ligger blant de som mener det er bra mat for en 1-2-3-åring men usunt for en fireåring.

Hvis man oppriktig mener at en ettåring og en fireåring har så forskjellige ernæringsmessige behov er det jo heller ikke et godt alternativ å tilby barna den samme hjemmelagede maten, da må jo barna få forskjellig mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i svarte ga dere ikke bare maten dere spiste? 

Ikke barnevennlig mat. Gjør den barnevennlig da. Skjær opp, mos og bland

Anonymkode: 31b78...f7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor lager du en tråd og spør om dette hvis du er så 100 % sikker på at helfabrikata på glass beregnet på babyer (og til nød toddlere) er «god næring» for en 4-åring?

Normalt oppegående foreldre serverer da ikke barna sånt søppel, heller ikke på restauranter. Det er dessverre samt at barnemeny maten på en del restauranter er junkfood, trist nok, men man kan jo bare bestille ordentlig mat fra menyen for mennesker i stedet.

Da er det en helt annen situasjon enn hva ts beskriver.

Det er et stort spenn mellom «perfekt» og å avspise ungen med et glass ferdigmat mens dere koser dere med luksusmat.

…Nei…

De sier på cola-reklamen at det er fantastisk også 🙄

Å gi en 4-åring babymat på glass og aå forsvare dette valget med nebb og klør i 7 sider oppfyller i hvert fall alle mine fordommer om barneverns-familier.

Nei. Folk mener at babymat på glass ikke er særlig bra mat, og spesielt ikke til en 4-åring. 

En løsning er jo å gi 2-åring også skikkelig mat i stedet for ferdigmat på boks som om det var en katt…

what…? fordi…?

Anonymkode: 9cd4b...e5e

Du vet at norske helsemyndigheter går god for ernæringen i disse glassene? Det er dette de anbefaler å gi til yngre barn, så at det er som kattemat å regne er jeg helt uenig i.

 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vet at norske helsemyndigheter går god for ernæringen i disse glassene? Det er dette de anbefaler å gi til yngre barn, så at det er som kattemat å regne er jeg helt uenig i.

 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

Du er tilsynelatende veldig opptatt av næringsinnholdet i disse middagsglassene og det er bekymringsfullt at du ikke ser helheten. Det er ikke næringsinnholdet som er problemet, det er mangelen på bl.a samhandling og omsorg. Barnevernet reagerte nok mer på at dere ikke hadde en felles middag som var tilpasset hele familien. Du må se helt bort i fra næringen og heller begynne å tenke helhetlig når det kommer til omsorg for barna. Dere er meldt til barnevernet og de tok meldingen så alvorlig at de kom på et uanmeldt besøk og det du viser i tråden her, bekrefter at du/dere sannsynligvis trenger veiledning og oppfølging. Du viser at du ikke ser barnets behov og da tenker jeg ikke på det faktum at du har gitt fireåringen muddagsglas. Og selv om jeg personlig tror det er noe som skjer oftere enn du vil innrømme, så tror jeg ikke det er der hovedproblemet ligger.

Ta i mot den hjelpen barnevernet kommer til å tilby dere og se fremover. Men slutt å fokusere på middagsglasset, det er ikke det som er problemet deres. 

Anonymkode: f8a86...eeb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så mye pepper i en tråd. Hadde fireåringen fått middagsglass jevnt og trutt hadde det selvfølgelig vært noe å reagere på, men det som beskrives her er jo en ikke-sak. 3 middagsglass på et år, skulle det liksom være et problem? Min treåring spiste 2 maiskorn til middag i går. Et middagsglass hadde vært bedre ernæringsmessig for å si det sånn. Akkurat som det ble et bedre ernæringsmessig måltid for denne fireåringen enn bare ris. Folk må virkelig rulle inn. At barnevernet har reagert på dette handler nok mer om en bekymring for at dette er normalen i husstanden, ikke det middagsglasset i seg selv. 

Her i huset med en treåring og en seksåring lager jeg varierte og skikkelige middager fra bunn de fleste dager, men du kan banne på at lite blir spist av den likevel. Og av og til så er jeg så gal at jeg lager noe jeg har skikkelig lyst på selv den dagen, mens ungene får en annen løsning. Det gjør jeg uten en fnugg av dårlig samvittighet, for de hadde antagelig tatt to biter av en fiskemiddag med masse deilige grønnsaker uansett. Og ja, er mor veldig sliten en dag så hender det det blir helt enkle løsninger til middag. 

Anonymkode: 4a9ab...289

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Oi folk er forskjellige! Når vi skulle ha BV på hjemmebesøk så planlagte jeg lenge før at det måtte være en middag som barnet mitt spiser uten å protestere og helst litt sunt. Høres ut som dårlig planlegging å velge å ha mat som ikke er barnevennlig akkurat den dagen BV kommer. 

Anonymkode: f9050...eee

Nå var dette snakk om uanmeldt besøk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er tilsynelatende veldig opptatt av næringsinnholdet i disse middagsglassene og det er bekymringsfullt at du ikke ser helheten. Det er ikke næringsinnholdet som er problemet, det er mangelen på bl.a samhandling og omsorg. Barnevernet reagerte nok mer på at dere ikke hadde en felles middag som var tilpasset hele familien. Du må se helt bort i fra næringen og heller begynne å tenke helhetlig når det kommer til omsorg for barna. Dere er meldt til barnevernet og de tok meldingen så alvorlig at de kom på et uanmeldt besøk og det du viser i tråden her, bekrefter at du/dere sannsynligvis trenger veiledning og oppfølging. Du viser at du ikke ser barnets behov og da tenker jeg ikke på det faktum at du har gitt fireåringen muddagsglas. Og selv om jeg personlig tror det er noe som skjer oftere enn du vil innrømme, så tror jeg ikke det er der hovedproblemet ligger.

Ta i mot den hjelpen barnevernet kommer til å tilby dere og se fremover. Men slutt å fokusere på middagsglasset, det er ikke det som er problemet deres. 

Anonymkode: f8a86...eeb

Mangel på samhandling og omsorg? Hva baserer du dette på, når dette er snakk om et enkelt måltid? 

Anonymkode: 4a9ab...289

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mangel på samhandling og omsorg? Hva baserer du dette på, når dette er snakk om et enkelt måltid? 

Anonymkode: 4a9ab...289

Det er ikke det enkelte måltidet de er meldt til barnevernet for. Og når barnevernet oppretter en sak og kommer på uanmeldt besøk, så er det bl.a samhandling og omsorg, eller mangel på dette, det blir sett på.

Anonymkode: f8a86...eeb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke på det så voldsomt, vi har to barn som spiser det meste men tar av og til enkle løsninger selv, barna blir jo kjempe glade for å få litt annerledes mat av og til. Eldste fikk et middagsglass en gang og var super glad for å få smake baby mat. Men da venter vi med annen mat til de er lagt seg i det minste, for har en tid og ork til å lage middag til seg selv så burde en klare å lage noe til barna også.

Men barnevernet reagerte nok ja, og igjen tror jeg ikke det er mest pga middagsglasset i seg selv men pga helheten og at dere bare laget til dere selv.

Vi har hatt barnevernet på hjemmebesøk selv (dog planlagt), og da sa de på forhånd at de ønsker å komme til et måltid for å se samholdet blant annet og at de lærte mye av å se på familien rundt et måltid. Om de da er bekymret for at dette feks er normalen så er jo det dumt, eller om denne hendelsen er noe som kan forsterke den ordinære bekymringen, grunnen til at de kom på uanmeldt besøk i utgangspunktet. Så fra nå hadde jeg ikke gjort det igjen nei før dere er ferdig med barnevernet, for du vet aldri hvilken dag de dukker opp på igjen.

Anonymkode: 0b610...78e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler igjen: Ikke legg ut slike tråder på KG. Flertallet her er godt voksne damer som kaster dritten i fleisen din med en gang du gjør noe som ikke er A4. 

Anonymkode: 762cb...420

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

 

Jeg reagerer litt på at du har en 4-åring du ikke helt vet om liker laks?!?

Anonymkode: e77a8...a7b

Jeg vet at mine liker laks, men ikke sikker på om de liker rå salma

Favorittretten på dager jeg vet vi skal ha på stranden er coldcat (pølsebrød, salat, kald rød fisk, agurk, mais, raspet gulerot m.m)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (10 timer siden):

Syns mange her overreagerer noe veldig (veeeldig). Ser man isolert på denne hendelsen er det en ikkesak. TS visste ikke at bv skulle komme, og tok feil angående mat hun trodde hun hadde i fryseren. Det kan skje sånn ca alle. Et middagsglass er ernæringsmessig et mye bedre alternativ enn ris og laks som ungen ikke spiser (og til deg som har tilgode å møte en fireåring som ikke liker salmalaks - velkommen hit!). 

Personlig hadde det aldri falt meg inn å tilby fireåringen dette, men hvis fireåringen var nysgjerrig på middagsglass og det passet slik i dag, så ok. Ingen big deal det vel. Det eneste som er big deal er at bv kom på uanmeldt besøk, men vi aner jo ikke grunnene til at de kom og kan derfor holde akkurat det utenfor problemstillingen her. 

Hvis middagsglass er bra mat for en ettåring er det faktisk rent ernæringsmessig også bra for en fireåring (men justert for større mengde). En ettåring har ikke færre ernæringsmessige behov enn en fireåring. 

Ingen hadde reagert hvis ts ga ettåringen et middagsglass. Ingen hadde reagert hvis ts ha fireåringen grøt (samme konsistens). Så hva slags kunnskapsløshet om ernæring er det som gjør at 3 middagsglass på ett år er så dårlig?? Det er jo bare dobbeltmoral. 

Og ærlig talt, selvfølgelig er det innafor å ha kjærestemiddag selv om barna var våkne. Husker godt at mine foreldre ga meg loff med nugatti når de en sjelden gang hadde reker til romantisk middag. Oo hvilken krise, eller? 🙄

Vi spiser reke og krabbe nesten hver lørdag, men da sammen med barna 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke det enkelte måltidet de er meldt til barnevernet for. Og når barnevernet oppretter en sak og kommer på uanmeldt besøk, så er det bl.a samhandling og omsorg, eller mangel på dette, det blir sett på.

Anonymkode: f8a86...eeb

Men du vet jo ikke om dette er en sak som blir sjekket ganske raskt ut (ubegrunnet). Du legger det jo frem som om det er slik at TS trenger veiledning og at det er mangel på samhandling og omsorg. 

Poenget med tråden var vel også om det er problematisk at den fireåring får et middagsglass, og det er det ikke, så lenge det ikke er en vane men en sjelden gang slik ts har opplyst. 

Anonymkode: 4a9ab...289

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Albbas
3 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Vi spiser reke og krabbe nesten hver lørdag, men da sammen med barna 

Og...? Spiser reker med barna våre vi også, men jeg hatet reker som liten. Barn er forskjellige, poenget er at de voksne likevel kan unne seg barnas hat-retter i ny og ne og ty til enkle løsninger uten at det er krise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Vi spiser reke og krabbe nesten hver lørdag, men da sammen med barna 

Og hvis barna dine ikke likte reker og krabber, hadde de sikkert fått tilbud om noe annet hvis dere voksne ville kose dere med det. 

Anonymkode: 4a9ab...289

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvis barna dine ikke likte reker og krabber, hadde de sikkert fått tilbud om noe annet hvis dere voksne ville kose dere med det. 

Anonymkode: 4a9ab...289

Ene barnet liker ikke krabbe innmat så hen tar kun reker, men hadde det utrolige skjedd at et eller flere av barna ikke likte det så hadde jeg nok laget coldcat i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du vet jo ikke om dette er en sak som blir sjekket ganske raskt ut (ubegrunnet). Du legger det jo frem som om det er slik at TS trenger veiledning og at det er mangel på samhandling og omsorg. 

Poenget med tråden var vel også om det er problematisk at den fireåring får et middagsglass, og det er det ikke, så lenge det ikke er en vane men en sjelden gang slik ts har opplyst. 

Anonymkode: 4a9ab...289

Om saken blir avsluttet uten tiltak eller ikke vet vi selvfølgelig ikke noe om, men mtp at de kom uanmeldt og midt i sommerferien når bemanningen ofte er dårlig, så er dette tydeligvis en prioritert sak. Og når man har lest hva ts har fokusert på så er det veldig sannsynlig at hun trenger veiledning og at det er mangel på samhandling. 

Det er ts som har fokusert på om det er et problem at fireåringen får middagsglass og jeg opplever det som en form for ansvarsfraskrivelse ovenfor seg selv, for å late som at det at barnevernet kom uanmeldt ikke er så alvorlig. Det er ikke mange her i tråden som har ment at det er problematisk at han fikk et middagsglass, tvert imot. De fleste har bagatellisert akkurat det. 

Anonymkode: f8a86...eeb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...