Gå til innhold

Middagsglass til 4 åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, de færreste stopper så snart babyen gir tegn til å være mett. Ser det både blant bekjente og ute blant folk: det lirkes og lures, overtales og mases, for å få stappet i de stakkars ungene mest mulig mat.

Men nei, selvsagt ikke direkte tvangsforing ala putte en slange ned i halsen på dem og pumpe magen full, som hos en gåselever-produsent.

Ja jeg har aldri «ført flasken med mme i munnen på babyen», akkurat som ved amming skal man jo la babyen ta tak selv og ikke stappe den inni munnen på dem.

Anonymkode: 9cd4b...e5e

Ganske imponert over at du kjenner alle barn du ser så godt at du kjenner deres tegn. 

Kan ikke du komme til meg å lære meg alle tegnene til min baby?

Anonymkode: f2d22...8e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Helt enig med dere i at middagsglass til en 4-åring er heeeelt utenfor hva som er greit.

Men alle dere som skriver at man skal servere det samme til barn og foreldre, og at man venter med lite barnevennlig mat til de har lagt seg:

dere har tydeligvis aldri hatt et barn med allergi. For mange familier er dette noe man konsekvent må gjøre 50 % av tiden fordi barnets allergi utelukker helt «vanlige», enkle middagsmåltid for den. 

Anonymkode: 617e2...579

Tull. Har et barn med melkeproteinallergi og et med hvetemelallergi. (Ikke cøliaki).

Det går helt fint å lage felles middag til familien på 6 ved å planlegge. 
 

Og TS- det er helheten her som er problemet. Veldig få får bv på uanmeldt besøk. Middagsglasset er ditt minste problem. 

Anonymkode: d5c71...d82

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ganske imponert over at du kjenner alle barn du ser så godt at du kjenner deres tegn. 

Kan ikke du komme til meg å lære meg alle tegnene til min baby?

Anonymkode: f2d22...8e6

Jeg kan ikke alle tegnene til din baby, men jeg evner å se at en baby snur vekk hodet, kniper sammen leppene etc.

Anonymkode: 9cd4b...e5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fordi jeg følte at hun fra bv reagerte. Hun brukte vel mye tid og spørsmål på dette, så jeg stusset litt. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

De kom uanmeldt, da vi satt og spiste. Jeg hadde definitivt anstrengt meg mer om jeg visste de kom.

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

[…]

Hvordan viser jeg at jeg ikke ser barnets behov? Jeg gav han god næringsrik mat som han var fornøyd med, alle var blide og glade rundt bordet og alle var fornøyd ved endt måltid. Jeg har aldri sagt at det var middagsglasset som var problemet, jeg sa det var det jeg reagerte på at hun brukte mye tid på, hennes andre spørsmål var mer berettiget.
 

ps. Barnevernet kom ikke hit fordi de er bekymret for min omsorgsevne. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0


Skjønner du virkelig ikke hvorfor personen fra barnevernet reagerer og spør endel omkring dette?

Det synes jeg ærlig talt er litt bekymringsverdig. Hvordan ser denne situasjonen ut utenfra tror du? Og hva kan deres valg innebære for omsorgsevnen for barna?

Husk at barnevernets jobb er å avdekke omsorgssvikt. De skal stille spørsmål.

Fikk dessverre ikke med meg sitatene der du forteller at dette var en spesiell dato for dere voksne, og at dere feiret med ekstra god mat.

Så ringer barnevernet på døra. Hva ser de?

Situasjonen de ser, er at de voksne sitter og spiser festmat, mens barna - også et barn som normalt sett er for stor til det, har blitt servert oppvarmet middagsglass.

Så spør de kanskje litt, og får høre at dere voksne har en feiring. Barnevernet ser at barna ikke er inkludert i de voksnes plan for feiring. Barna har fått absolutt enkleste løsning, middagsglass.

Så spør de litt mer, fisker etter om dette er normalt i deres hjem antakelig. Får en forklaring om at det ble sånn denne dagen, for dere voksne ikke orket å dra på butikken og skaffe passende mat til ungene, når dere manglet hjemme.

Igjen, det barnevernet hører er at dere voksne nedprioriterer barna og barnas behov.

Ikke gadd dere å dra på butikken, ikke gadd dere å legge litt innsats i å lage noe annet av hva dere hadde i huset. Stekt litt av laksen til ungene f.eks. Det ville vært det normale, å prioritere ungenes mat.

Også har du selv sagt at porsjonen ble for liten for 4-åringen, men at dere kompenserte med større kvelds. Det den barnevernsansatte ser er at dere serverte barnet veldig lite mat til middag.

Så gjøres det hele litt verre av at dette var en spesiell anledning.

Den barnevernsansatte kan jo heller ikke vite om dette er en normalsituasjon i deres hjem, at 4-åringen vanligvis kun får middagsglass. Det ville vært bekymringsfullt, og selvfølgelig må de spørre og undersøke.

Det er jo derfor de er der - og grunnen til uanmeldte besøk. Foreldre skal ikke ha mulighet til å lage et skuespill for dem, de skal se samspillet mellom barn og foreldre på en tilfeldig hverdag.

Om helheten i besøket og samtalene ellers var ok har dere sikkert ikke noe å uroe dere før. Men det er virkelig ikke rart at personen fra barnevernet stilte spørsmål omkring at dere valgte å gi en 4-åring middagsglass. Spesielt ikke når dere voksne samtidig sitter og spiser et festmåltid.

Selvfølgelig er dette ting de må undersøke, da det kan være helt uskyldig - eller det kan være tegn på voksne som driter i barnas behov mens de prioriterer seg selv.

Det er nok av historier om barn som vokste opp på sulterasjoner med havregryn og babymat, mens foreldrene spiste pizza og biff hver dag.

Du må virkelig tenke over hvordan dette så ut utenfra, og med det bakteppet at barnevernsansatte er rutinerte på nettopp å avsløre omsorgssvikt av ulik art.

Hadde de ikke spurt og stilt spørsmål omkring dette middagsglasset, middagsrettene ol. så hadde de rett og slett feilet i jobben sin.

Anonymkode: cc507...64f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 timer siden):

Det viser at hun mangler total vurderingsevne. Enhver person med minimum av refleksjon og vurderingsevne ville ha servert det sunneste og samtidig mest barnevennlige de vet om den dagen barnevernet var på observasjon. 

Hvorfor? Barnevernet skal jo reagere kun på ting som er veldig alvorlige. Er et middagsglass som måltid alvorlig omsorgssvikt?

Anonymkode: 9311f...804

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, det er åpenbart ikke DET de bruker mot familien. Det er bare en ekstra ting, i tillegg til annen omsorgssvikt! Hva er det du ikke forstår? Barnevernet forstår vel at alle foreldre kan ta lette løsninger uten at det er en bekymring i seg selv, det er som sagt HELHETEN. 

Anonymkode: e41e4...62b

TS skriver at barnevernet henger seg opp i akkurat middagsglasset. At fokuset er på akkurat det. Hvorfor? Jo fordi de henger seg opp i ting som ikke skal være noe problem.

Anonymkode: 9311f...804

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, da skal det være mistanke om grov omsorgssvikt. Uanmeldt besøk midt i sommerferien høres ut som de har ganske mye annet enn et middagsglass å bekymre seg over. De fleste bekymringsmeldinger som ikke er alvorlige blir det avtalt hjemmebesøk.

Anonymkode: e41e4...62b

Veldig merkelig å henge seg opp i middagsglass og ha såpass stor fokus på det hvis det er liksom snakk om alvorlig omsorgssvikt. Nei, det ser ut som at de er etter å ta TS sin familie på noe for det egentlig ikke er noe alvorlig de kan påpeke.

Anonymkode: 9311f...804

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor? Barnevernet skal jo reagere kun på ting som er veldig alvorlige. Er et middagsglass som måltid alvorlig omsorgssvikt?

Anonymkode: 9311f...804

Fordi dersom barnevernet har varslet at de kommer på hjemmebesøk har de mottatt bekymringsmelding på noe langt mer alvorlig enn matvanene. Da prøver man å fremstå som gode foreldre på alle mulige måter. Man er eksempelvis nødvendig vis ikke dårlige foreldre dersom man har alkohol stående fremme. De fleste normale mennesker ville likevel ha ryddet vekk alkoholen dersom barnevernet kom på besøk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 timer siden):

Tror du virkelig det? De har sikkert sett en masse annet TS ikke ser nødvendigheten av å dele med oss. 

Ja, for det er det TS sier, at de henger seg opp i det. Denne diskusjonen er helt meningsløs hvis vi velger å ikke tro på TS, og at barnevernet IKKE henger seg opp i dette. Men ja, jeg har også opplevd liknende. At det er liksom mistanke om alvorlig omsorgssvikt, men så blir det bare mye snakk om helt irrelevante bagateller. Ser ut som at det er typisk for barnevernet.

Anonymkode: 9311f...804

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri skrevet at han har dårlig omsorgsevne, bare at det er han bekymringen er rundt. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

Eksakt. Men dessverre bruker mange barnevernsmedarbeidere samme logikk: er det blitt sendt inn bekymringsmelding så er innholdet i den selve sannheten.

Anonymkode: 9311f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, for det er det TS sier, at de henger seg opp i det. Denne diskusjonen er helt meningsløs hvis vi velger å ikke tro på TS, og at barnevernet IKKE henger seg opp i dette. Men ja, jeg har også opplevd liknende. At det er liksom mistanke om alvorlig omsorgssvikt, men så blir det bare mye snakk om helt irrelevante bagateller. Ser ut som at det er typisk for barnevernet.

Anonymkode: 9311f...804


Men det er jo virkelig ikke en irrelevant bagatell.

Tror du ikke barnevernet har vært borti foreldre som prioriteter overdådig mat til seg selv før, mens ungene går for lut og kaldt vann og får aldersmessig upassende mat?

TS sier også selv at 4-åringen fikk for lite middag.

Skulle ikke en barnevernsansatt ha stilt spørsmålstegn ved dette??

Selvfølgelig skal de det. Spesielt når foreldrene samtidig har valgt å lagefestmat til seg selv.

Totalsituasjonen ser ikke bra ut, og det er den barnevernsansattes jobb å undersøke om det som observeres gir grunn til bekymring om foreldrenes omsorg eller ikke.

 

Anonymkode: cc507...64f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 minutter siden):

Fordi dersom barnevernet har varslet at de kommer på hjemmebesøk har de mottatt bekymringsmelding på noe langt mer alvorlig enn matvanene. Da prøver man å fremstå som gode foreldre på alle mulige måter. Man er eksempelvis nødvendig vis ikke dårlige foreldre dersom man har alkohol stående fremme. De fleste normale mennesker ville likevel ha ryddet vekk alkoholen dersom barnevernet kom på besøk.

Dette beviser bare at det er en fryktkultur i landet. At man må liksom rydde, spille en rolle og være i en unaturlig situasjon når barnevernet kommer på besøk. De skal jo bare sjekke at barnet ikke er i fare. En vinflaske på kjøkkenbenken eller middagsglass som måltid er ikke farlig for barn. Man skal ikke være redd for noe som skal være en hjelpeinstans. Høres ut mer som Gestapo eller KGB hvis man skal oppføre seg på en viss måte og være redd for at de skal se en vinflaske liksom for å kunne unngå trøbbel... Sykt.

Anonymkode: 9311f...804

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):


Men det er jo virkelig ikke en irrelevant bagatell.

Tror du ikke barnevernet har vært borti foreldre som prioriteter overdådig mat til seg selv før, mens ungene går for lut og kaldt vann og får aldersmessig upassende mat?

TS sier også selv at 4-åringen fikk for lite middag.

Skulle ikke en barnevernsansatt ha stilt spørsmålstegn ved dette??

Selvfølgelig skal de det. Spesielt når foreldrene samtidig har valgt å lagefestmat til seg selv.

Totalsituasjonen ser ikke bra ut, og det er den barnevernsansattes jobb å undersøke om det som observeres gir grunn til bekymring om foreldrenes omsorg eller ikke.

 

Anonymkode: cc507...64f

Barnevernet skal kun reagere på alvorlig omsorgssvikt, og det er denne middagsglassepisoden ikke. Jeg er enig i at det ikke er ideell mat å servere en 4-åring, men alvorlig omsorgssvikt er det ikke. Synes det er rart at de henger seg opp i det. Samtidig hevder de at de ikke har nok ressurser, og at det er tusenvis av barn som bor i hjem som er preget av omsorgssvikt, grov vold og seksuelle overgrep. Er dette tilfellet så blir jeg sint av at de henger seg opp i middagsglass. Høres mer ut som at de lager en sak ut av ingenting.

Anonymkode: 9311f...804

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS skriver at barnevernet henger seg opp i akkurat middagsglasset. At fokuset er på akkurat det. Hvorfor? Jo fordi de henger seg opp i ting som ikke skal være noe problem.

Anonymkode: 9311f...804

 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Veldig merkelig å henge seg opp i middagsglass og ha såpass stor fokus på det hvis det er liksom snakk om alvorlig omsorgssvikt. Nei, det ser ut som at de er etter å ta TS sin familie på noe for det egentlig ikke er noe alvorlig de kan påpeke.

Anonymkode: 9311f...804


Seriøst - dere ser ingen potensielle bekymringsverdig problem middagssituasjonen den barnevernsansatte kom inn i kan tyde på….?

Det er selvfølgelig ikke et middagsglass en sjelden gang som er et problem.

Personen fra barnevernet kan ikke vite hvor ofte dette skjer, om foreldrene vanligvis ikke gidder å lage skikkelig middag til 4-åringen, om de daglig gir henne for lite mat til middag.

Personen fra barnevernet kan ikke vite om foreldrene vanligvis prioriteter luksusmat til seg selv, over ungenes behov. Selvfølgelig reagerer en barnevernsansatt på at de voksne har en feiring, som barna tilsynelatende ikke ble inkludert i.

Det er alt omkring denne situasjonen som det faktisk er den barnevernsansattes jobb og undersøke og kartlegge. Det som observeres kan være tegn på problem i familien - eller det kan være en uskyldig tilfeldighet på en dag som gikk på tverke.

Men det er overhode ikke rart at en ansatt fra barnevernet reagerer og undersøker omkring dette. Selvfølgelig må de det.

Anonymkode: cc507...64f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

 


Skjønner du virkelig ikke hvorfor personen fra barnevernet reagerer og spør endel omkring dette?

Det synes jeg ærlig talt er litt bekymringsverdig. Hvordan ser denne situasjonen ut utenfra tror du? Og hva kan deres valg innebære for omsorgsevnen for barna?

Husk at barnevernets jobb er å avdekke omsorgssvikt. De skal stille spørsmål.

Fikk dessverre ikke med meg sitatene der du forteller at dette var en spesiell dato for dere voksne, og at dere feiret med ekstra god mat.

Så ringer barnevernet på døra. Hva ser de?

Situasjonen de ser, er at de voksne sitter og spiser festmat, mens barna - også et barn som normalt sett er for stor til det, har blitt servert oppvarmet middagsglass.

Så spør de kanskje litt, og får høre at dere voksne har en feiring. Barnevernet ser at barna ikke er inkludert i de voksnes plan for feiring. Barna har fått absolutt enkleste løsning, middagsglass.

Så spør de litt mer, fisker etter om dette er normalt i deres hjem antakelig. Får en forklaring om at det ble sånn denne dagen, for dere voksne ikke orket å dra på butikken og skaffe passende mat til ungene, når dere manglet hjemme.

Igjen, det barnevernet hører er at dere voksne nedprioriterer barna og barnas behov.

Ikke gadd dere å dra på butikken, ikke gadd dere å legge litt innsats i å lage noe annet av hva dere hadde i huset. Stekt litt av laksen til ungene f.eks. Det ville vært det normale, å prioritere ungenes mat.

Også har du selv sagt at porsjonen ble for liten for 4-åringen, men at dere kompenserte med større kvelds. Det den barnevernsansatte ser er at dere serverte barnet veldig lite mat til middag.

Så gjøres det hele litt verre av at dette var en spesiell anledning.

Den barnevernsansatte kan jo heller ikke vite om dette er en normalsituasjon i deres hjem, at 4-åringen vanligvis kun får middagsglass. Det ville vært bekymringsfullt, og selvfølgelig må de spørre og undersøke.

Det er jo derfor de er der - og grunnen til uanmeldte besøk. Foreldre skal ikke ha mulighet til å lage et skuespill for dem, de skal se samspillet mellom barn og foreldre på en tilfeldig hverdag.

Om helheten i besøket og samtalene ellers var ok har dere sikkert ikke noe å uroe dere før. Men det er virkelig ikke rart at personen fra barnevernet stilte spørsmål omkring at dere valgte å gi en 4-åring middagsglass. Spesielt ikke når dere voksne samtidig sitter og spiser et festmåltid.

Selvfølgelig er dette ting de må undersøke, da det kan være helt uskyldig - eller det kan være tegn på voksne som driter i barnas behov mens de prioriterer seg selv.

Det er nok av historier om barn som vokste opp på sulterasjoner med havregryn og babymat, mens foreldrene spiste pizza og biff hver dag.

Du må virkelig tenke over hvordan dette så ut utenfra, og med det bakteppet at barnevernsansatte er rutinerte på nettopp å avsløre omsorgssvikt av ulik art.

Hadde de ikke spurt og stilt spørsmål omkring dette middagsglasset, middagsrettene ol. så hadde de rett og slett feilet i jobben sin.

Anonymkode: cc507...64f

Nei, jeg ser ikke helt hva dom er så ille i det. Hun fikk en god forklaring på hvorfor dette valget ble tatt, og det tenker jeg burde holde. Det var vel kanskje fordi hun ikke fant så mye annet å bemerke da. 
 

vi nedprioriterer ikke barna og deres behov av å prioritere oss voksne i dag. Det har jeg faktisk ikke dårlig samvittighet for. Barna var kjempefornøyde og glade. Det var god stemning og en ellers barnevennlig feiring (uten alkohol). 
 

nei det var ikke derfor de var der. De var der for en spesifikk grunn som angår barnas far. 
 

det var antallet spørsmål og tiden de valgte å bruke på dette jeg reagerte på da det tross alt ikke er noen bekymring rundt dette, det presiserte de selv også. 
 

Jeg tenker vel sånn i ettertid at det var det eneste de fant å sette fingeren på, så derfor ble tidsbruken slik. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette beviser bare at det er en fryktkultur i landet. At man må liksom rydde, spille en rolle og være i en unaturlig situasjon når barnevernet kommer på besøk. De skal jo bare sjekke at barnet ikke er i fare. En vinflaske på kjøkkenbenken eller middagsglass som måltid er ikke farlig for barn. Man skal ikke være redd for noe som skal være en hjelpeinstans. Høres ut mer som Gestapo eller KGB hvis man skal oppføre seg på en viss måte og være redd for at de skal se en vinflaske liksom for å kunne unngå trøbbel... Sykt.

Anonymkode: 9311f...804

De fleste normale mennesker får heller ikke besøk av barnevernet, så det er et teoretisk eksempel. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):


Men det er jo virkelig ikke en irrelevant bagatell.

Tror du ikke barnevernet har vært borti foreldre som prioriteter overdådig mat til seg selv før, mens ungene går for lut og kaldt vann og får aldersmessig upassende mat?

TS sier også selv at 4-åringen fikk for lite middag.

Skulle ikke en barnevernsansatt ha stilt spørsmålstegn ved dette??

Selvfølgelig skal de det. Spesielt når foreldrene samtidig har valgt å lagefestmat til seg selv.

Totalsituasjonen ser ikke bra ut, og det er den barnevernsansattes jobb å undersøke om det som observeres gir grunn til bekymring om foreldrenes omsorg eller ikke.

 

Anonymkode: cc507...64f

Et middagsglass er ikke lut og kaldt vann. Han ble tilbudt mer mat i mens bv var her ig de hørte han si «nei takk, jeg er mett.» ingen i rommet trodde barnet var sultent eller ikke fikk nok mat. 
 

jeg har aldri sagt han fikk for lite middag, jeg sa eneste bekymringen min var mengden, og at jeg gav en større kveldsmat. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

De fleste normale mennesker får heller ikke besøk av barnevernet, så det er et teoretisk eksempel. 

Hvem som helst kan bli meldt til barnevernet på falsk grunnlag. Hvem som helst kan bli utsatt for falske bekymringsmeldinger. Så du må ikke tenke at det er noe feil med familier som får besøk av barnevernet.

Anonymkode: 9311f...804

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at barnevernet reagerte, jeg ville også reagert om jeg så en 4 åring spise middagsglass for 1 åringer. Min yngste på 15 mnd spiser stort sett alt vi spiser, med unntak. 

Men om det er grunn til videre oppfølging tror jeg ikke. Da må det i såfall være summen av det pluss det som er meldt ifra om. 

Vi spiser også innimellom mat som ikke barna liker. Reker feks. Eller veldig sterk mat. Men da lager vi egen middag til barna til middagstid, også spiser vi voksne etter barna sover. 

 

Anonymkode: 41a01...a87

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem som helst kan bli meldt til barnevernet på falsk grunnlag. Hvem som helst kan bli utsatt for falske bekymringsmeldinger. Så du må ikke tenke at det er noe feil med familier som får besøk av barnevernet.

Anonymkode: 9311f...804

Og da sjekkes de normalt ut etter en telefonsamtale. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...