Gå til innhold

Middagsglass til 4 åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt enig med dere i at middagsglass til en 4-åring er heeeelt utenfor hva som er greit.

Men alle dere som skriver at man skal servere det samme til barn og foreldre, og at man venter med lite barnevennlig mat til de har lagt seg:

dere har tydeligvis aldri hatt et barn med allergi. For mange familier er dette noe man konsekvent må gjøre 50 % av tiden fordi barnets allergi utelukker helt «vanlige», enkle middagsmåltid for den. 

Anonymkode: 617e2...579

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er tilsynelatende veldig opptatt av næringsinnholdet i disse middagsglassene og det er bekymringsfullt at du ikke ser helheten. Det er ikke næringsinnholdet som er problemet, det er mangelen på bl.a samhandling og omsorg. Barnevernet reagerte nok mer på at dere ikke hadde en felles middag som var tilpasset hele familien. Du må se helt bort i fra næringen og heller begynne å tenke helhetlig når det kommer til omsorg for barna. Dere er meldt til barnevernet og de tok meldingen så alvorlig at de kom på et uanmeldt besøk og det du viser i tråden her, bekrefter at du/dere sannsynligvis trenger veiledning og oppfølging. Du viser at du ikke ser barnets behov og da tenker jeg ikke på det faktum at du har gitt fireåringen muddagsglas. Og selv om jeg personlig tror det er noe som skjer oftere enn du vil innrømme, så tror jeg ikke det er der hovedproblemet ligger.

Ta i mot den hjelpen barnevernet kommer til å tilby dere og se fremover. Men slutt å fokusere på middagsglasset, det er ikke det som er problemet deres. 

Anonymkode: f8a86...eeb

Kjenner du saken til TS? Hva baserer du disse meningene dine på? Er du ansatt i barnevernet kanskje? 

Anonymkode: e65eb...0e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, men han spiser maks et par små biter, så hadde ikke laget ekstra mat for ham. Han hadde bare fått et par biter av hver av oss.

Anonymkode: 9324e...843

Du kan ikke påstå at han liker det om han tar maks et par små biter.

Anonymkode: d905f...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste foreldre har enkle løsninger i blant, det er jo ikke det det reageres på. Å gi middagsglass til en 4-åring er jo ikke innafor, det metter særs lite. Min 2-åring hadde ikke blitt mett av et slikt glass. Da hadde det jo vært bedre å bare la han spise ris, barnevernet hadde jo da også sett at han har andre alternativer på tallerkenen sin (laks, mango og avocado), men vil bare ha risen. For én middag hadde det faktisk gått fint. Jeg hadde heller gitt ei brødskive fremfor et middagsglass til en på fire år. 
 

Barnevernet kommer nesten aldri på uanmeldt besøk, det skal en del til, og da er ting som å gi middagsglass til en 4-åring, å ikke gidde å dra på butikken og slike ting som vanligvis er en liten bagatell, noe som faktisk kan bli vektlagt. 

Anonymkode: 85139...89a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kjenner du saken til TS? Hva baserer du disse meningene dine på? Er du ansatt i barnevernet kanskje? 

Anonymkode: e65eb...0e0

Jeg baserer meningene mine på hva ts selv har skrevet. 

Anonymkode: f8a86...eeb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor lager du en tråd og spør om dette hvis du er så 100 % sikker på at helfabrikata på glass beregnet på babyer (og til nød toddlere) er «god næring» for en 4-åring?

Normalt oppegående foreldre serverer da ikke barna sånt søppel, heller ikke på restauranter. Det er dessverre samt at barnemeny maten på en del restauranter er junkfood, trist nok, men man kan jo bare bestille ordentlig mat fra menyen for mennesker i stedet.

Da er det en helt annen situasjon enn hva ts beskriver.

Det er et stort spenn mellom «perfekt» og å avspise ungen med et glass ferdigmat mens dere koser dere med luksusmat.

…Nei…

De sier på cola-reklamen at det er fantastisk også 🙄

Å gi en 4-åring babymat på glass og aå forsvare dette valget med nebb og klør i 7 sider oppfyller i hvert fall alle mine fordommer om barneverns-familier.

Nei. Folk mener at babymat på glass ikke er særlig bra mat, og spesielt ikke til en 4-åring. 

En løsning er jo å gi 2-åring også skikkelig mat i stedet for ferdigmat på boks som om det var en katt…

what…? fordi…?

Anonymkode: 9cd4b...e5e

https://www.tv2.no/a/7416926/
 

Fordi man ikke har kontroll på hvor mye mat barnet egentlig får i seg, og barnet har ikke mulighet til å fortelle om barnet fortsatt er sulten. 
Men det viktigste; kvelningsfare. Jeg klarer ikke å fatte at man tør å utsette barnet for så store biter. Kvelning var min største skrekk da mine barn var små. 

Anonymkode: 2ecbf...44f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Helt enig med dere i at middagsglass til en 4-åring er heeeelt utenfor hva som er greit.

Men alle dere som skriver at man skal servere det samme til barn og foreldre, og at man venter med lite barnevennlig mat til de har lagt seg:

dere har tydeligvis aldri hatt et barn med allergi. For mange familier er dette noe man konsekvent må gjøre 50 % av tiden fordi barnets allergi utelukker helt «vanlige», enkle middagsmåltid for den. 

Anonymkode: 617e2...579

Men på hvilken måte er barn med allergi relevant her??

Anonymkode: 2abb8...043

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du vet jo ikke om dette er en sak som blir sjekket ganske raskt ut (ubegrunnet). Du legger det jo frem som om det er slik at TS trenger veiledning og at det er mangel på samhandling og omsorg. 

Poenget med tråden var vel også om det er problematisk at den fireåring får et middagsglass, og det er det ikke, så lenge det ikke er en vane men en sjelden gang slik ts har opplyst. 

Anonymkode: 4a9ab...289

Når bv kommer på uanmeldte hjemmebesøk er de litt mer involvert enn at bekymringen blir raskt lagt bort. 

Anonymkode: 2abb8...043

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er tilsynelatende veldig opptatt av næringsinnholdet i disse middagsglassene og det er bekymringsfullt at du ikke ser helheten. Det er ikke næringsinnholdet som er problemet, det er mangelen på bl.a samhandling og omsorg. Barnevernet reagerte nok mer på at dere ikke hadde en felles middag som var tilpasset hele familien. Du må se helt bort i fra næringen og heller begynne å tenke helhetlig når det kommer til omsorg for barna. Dere er meldt til barnevernet og de tok meldingen så alvorlig at de kom på et uanmeldt besøk og det du viser i tråden her, bekrefter at du/dere sannsynligvis trenger veiledning og oppfølging. Du viser at du ikke ser barnets behov og da tenker jeg ikke på det faktum at du har gitt fireåringen muddagsglas. Og selv om jeg personlig tror det er noe som skjer oftere enn du vil innrømme, så tror jeg ikke det er der hovedproblemet ligger.

Ta i mot den hjelpen barnevernet kommer til å tilby dere og se fremover. Men slutt å fokusere på middagsglasset, det er ikke det som er problemet deres. 

Anonymkode: f8a86...eeb

Nå var det næringsinnholdet om ble kritisert av den brukeren jeg siterte. Det at vi akkurat i dag ikke hadde samme middag til hele familien mener jeg er merkelig å reagere på. Med mindre dette skjer ofte. 
 

Hvordan viser jeg at jeg ikke ser barnets behov? Jeg gav han god næringsrik mat som han var fornøyd med, alle var blide og glade rundt bordet og alle var fornøyd ved endt måltid. Jeg har aldri sagt at det var middagsglasset som var problemet, jeg sa det var det jeg reagerte på at hun brukte mye tid på, hennes andre spørsmål var mer berettiget.
 

ps. Barnevernet kom ikke hit fordi de er bekymret for min omsorgsevne. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om saken blir avsluttet uten tiltak eller ikke vet vi selvfølgelig ikke noe om, men mtp at de kom uanmeldt og midt i sommerferien når bemanningen ofte er dårlig, så er dette tydeligvis en prioritert sak. Og når man har lest hva ts har fokusert på så er det veldig sannsynlig at hun trenger veiledning og at det er mangel på samhandling. 

Det er ts som har fokusert på om det er et problem at fireåringen får middagsglass og jeg opplever det som en form for ansvarsfraskrivelse ovenfor seg selv, for å late som at det at barnevernet kom uanmeldt ikke er så alvorlig. Det er ikke mange her i tråden som har ment at det er problematisk at han fikk et middagsglass, tvert imot. De fleste har bagatellisert akkurat det. 

Anonymkode: f8a86...eeb

Da bør du lese tråden om igjen. Mange meninger her om det middagsglasset, gitt. 

Anonymkode: 4a9ab...289

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om saken blir avsluttet uten tiltak eller ikke vet vi selvfølgelig ikke noe om, men mtp at de kom uanmeldt og midt i sommerferien når bemanningen ofte er dårlig, så er dette tydeligvis en prioritert sak. Og når man har lest hva ts har fokusert på så er det veldig sannsynlig at hun trenger veiledning og at det er mangel på samhandling. 

Det er ts som har fokusert på om det er et problem at fireåringen får middagsglass og jeg opplever det som en form for ansvarsfraskrivelse ovenfor seg selv, for å late som at det at barnevernet kom uanmeldt ikke er så alvorlig. Det er ikke mange her i tråden som har ment at det er problematisk at han fikk et middagsglass, tvert imot. De fleste har bagatellisert akkurat det. 

Anonymkode: f8a86...eeb

Virkelig!? De kom ikke hit på grunn av meg, men på grunn av den andre forelderen. Jeg kommer nok neppe til å få tilbud om veiledning. 
 

jeg fokuserte på middagsglasset fordi det var det jeg reagerte på, alle andre spørsmål vi fikk var helt berettiget, men det gidder jeg ikke legge ut om her. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tror de aller fleste foreldre har enkle løsninger i blant, det er jo ikke det det reageres på. Å gi middagsglass til en 4-åring er jo ikke innafor, det metter særs lite. Min 2-åring hadde ikke blitt mett av et slikt glass. Da hadde det jo vært bedre å bare la han spise ris, barnevernet hadde jo da også sett at han har andre alternativer på tallerkenen sin (laks, mango og avocado), men vil bare ha risen. For én middag hadde det faktisk gått fint. Jeg hadde heller gitt ei brødskive fremfor et middagsglass til en på fire år. 
 

Barnevernet kommer nesten aldri på uanmeldt besøk, det skal en del til, og da er ting som å gi middagsglass til en 4-åring, å ikke gidde å dra på butikken og slike ting som vanligvis er en liten bagatell, noe som faktisk kan bli vektlagt. 

Anonymkode: 85139...89a

Han fikk tilbud om mere mat, han ville ikke ha mer. Var ikke som om han gikk sulten fra bordet. 
 

nei, selvsagt var ikke dette GRUNNEN til at de kom. Det har vel ingen påstått? 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser på at det er dette glasset du henger deg opp i og ikke den egentlige grunnen til at de kommer uanmeldt som er mye mer alvorlig. Blir feil prioritering og vitner om at du ikke ser det virkelige problemet her.

Anonymkode: 852b7...2e8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
32 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Men det viktigste; kvelningsfare. Jeg klarer ikke å fatte at man tør å utsette barnet for så store biter. Kvelning var min største skrekk da mine barn var små. 

Anonymkode: 2ecbf...44f

Da kan du lite om kvelning. Studier viser at det ikke er flere kvelningstilfeller blant barn som spiser etter blw og barn som blir matet med mos og gradvis tilvennes biter. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29205569/

https://pediatrics.aappublications.org/content/138/4/e20160772

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg stusser på at det er dette glasset du henger deg opp i og ikke den egentlige grunnen til at de kommer uanmeldt som er mye mer alvorlig. Blir feil prioritering og vitner om at du ikke ser det virkelige problemet her.

Anonymkode: 852b7...2e8

Det slår deg ikke at ts ikke har behov for å diskutere den egentlige grunnen, og derfor ikke nevner det her? Hun har kanskje full oversikt over situasjonen, eller ser at den er så privat at den ikke egner seg for forum? Hva ts skriver innlegg om sier jo ingenting om hva hun prioriterer, KG er ikke en dagbok... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleierinnen skrev (10 timer siden):

En liten digresjon her, men jeg gikk i klasse med ei på videregående som stadig spiste glass med babymat til lunsj fordi de bare smakte så godt. 

De smaker virkelig ingenting, og dom en annen skrev, sannsynligvis slanker hun seg. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig med dere i at middagsglass til en 4-åring er heeeelt utenfor hva som er greit.

Men alle dere som skriver at man skal servere det samme til barn og foreldre, og at man venter med lite barnevennlig mat til de har lagt seg:

dere har tydeligvis aldri hatt et barn med allergi. For mange familier er dette noe man konsekvent må gjøre 50 % av tiden fordi barnets allergi utelukker helt «vanlige», enkle middagsmåltid for den. 

Anonymkode: 617e2...579

Nå har jo ikke TS sitt barn allergier, så det er lite relevant. Mitt har allergier, og vi serverer det samme til hele familien. Men barnet får ikke alltid alle de samme tingene, noen ganger blir en ting på tallerken erstattet av en annen ting. Men basen er alltid det samme. 

Anonymkode: 19a4b...876

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Albbas skrev (2 minutter siden):

Det slår deg ikke at ts ikke har behov for å diskutere den egentlige grunnen, og derfor ikke nevner det her? Hun har kanskje full oversikt over situasjonen, eller ser at den er så privat at den ikke egner seg for forum? Hva ts skriver innlegg om sier jo ingenting om hva hun prioriterer, KG er ikke en dagbok... 

Hvis hun har full oversikt over situasjonen vil hun jo se at et middagsglass er en dråpe i havet. Hvorfor dette voldsomme behovet for å diskutere denne lille bagatellen?

Anonymkode: 852b7...2e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.tv2.no/a/7416926/
 

Fordi man ikke har kontroll på hvor mye mat barnet egentlig får i seg, og barnet har ikke mulighet til å fortelle om barnet fortsatt er sulten. 
Men det viktigste; kvelningsfare. Jeg klarer ikke å fatte at man tør å utsette barnet for så store biter. Kvelning var min største skrekk da mine barn var små. 

Anonymkode: 2ecbf...44f

Men BLW gjøres jo parallellt med amming/flaske med mme, de skal ikke bli mette av maten når de er så små - de skal smake, lære seg forskjellige konsistenser etc.

Kvelning? Man legger da ikke babyen på rygg og gir dem et eple å knaske på.

For meg virker mating med grøt og mos ofte som tvangsforing, men jeg skjønner jo at BLW ikke funker for alle babyer. 

Har aldri hørt om et barn som har blitt kvelt av BLW gjort riktig.

Anonymkode: 9cd4b...e5e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Virkelig!? De kom ikke hit på grunn av meg, men på grunn av den andre forelderen. Jeg kommer nok neppe til å få tilbud om veiledning. 
 

jeg fokuserte på middagsglasset fordi det var det jeg reagerte på, alle andre spørsmål vi fikk var helt berettiget, men det gidder jeg ikke legge ut om her. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

Hvis du velger å bo, med barna, sammen med en med dårlig omsorgsevne, er det bekymringsverdig i seg selv og sier noe om dine prioriteringer og egentlig om din omsorgsevne også.

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nå var det næringsinnholdet om ble kritisert av den brukeren jeg siterte. Det at vi akkurat i dag ikke hadde samme middag til hele familien mener jeg er merkelig å reagere på. Med mindre dette skjer ofte. 
 

Hvordan viser jeg at jeg ikke ser barnets behov? Jeg gav han god næringsrik mat som han var fornøyd med, alle var blide og glade rundt bordet og alle var fornøyd ved endt måltid. Jeg har aldri sagt at det var middagsglasset som var problemet, jeg sa det var det jeg reagerte på at hun brukte mye tid på, hennes andre spørsmål var mer berettiget.
 

ps. Barnevernet kom ikke hit fordi de er bekymret for min omsorgsevne. 
 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

Du mener jo tydeligvis at et middagsglass med mos er både god og næringsrik mat til barnet, mens resten av familien mesker seg med salmalaks og avokado.

Anonymkode: 9cd4b...e5e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ikke synes dette er en veldig big deal? Det skjer jo ikke hver dag? 

Anonymkode: aba4b...a7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...