Gå til innhold

Samordna opptak 2021: For oss som ikke klarer vente


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har også søkt rettsvitenskap - lå rett under grensa i fjor, og regner med at jeg ikke kommer inn i år pga. økte søkertall.

Men - juss er egentlig «fornuftsalternativet». Jeg vil egentlig studere journalistikk, som står på plass nummer 2. Der har jeg litt å gå på med utgangspunkt i fjorårets poengkvote :)

Anonymkode: 0d050...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heh blir litt stresset av å høre at flere som har psykologi på 1. plass har rettsvitenskap som sin plan - B 😅 Har faktisk ikke tenkt over at flere medisin og psykologi studenter velger jusen som et andrevalg. Vanskelig å konkurrere med så høye snitt som disse krever! Håper dere kommer inn 😉😉🤞 Wææ blir nervøs!  

Anonymkode: 35ca8...420

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, 873919 said:

Jeg søker også psykologi profesjon! Hvor har du søkt og hvor mange poeng har du?😀 Om du ønsker å oppgi da! Jeg har også rettsvitenskap eller realfag som alternativ hvis jeg ikke kommer inn, så morsomt!

Jeg har søkt vår Oslo og Bergen, har 67,8 i snitt (ordinærkvote)

Endret av Sdkkds
Lenke til kommentar
Del på andre sider

873919 skrev (1 time siden):

Jeg søker også psykologi profesjon! Hvor har du søkt og hvor mange poeng har du?😀 Om du ønsker å oppgi da! Jeg har også rettsvitenskap eller realfag som alternativ hvis jeg ikke kommer inn, så morsomt!

Så artig! 😅 Trodde jeg var den eneste som var så sær og 'vinglete'. :ler:

Jeg har 66.7 poeng, og har søkt både høst og vår i Oslo. :)

Hva med deg? (Hvis du vil dele, riktignok.) :)

 

 

Anonymkode: b6b78...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så artig! 😅 Trodde jeg var den eneste som var så sær og 'vinglete'. :ler:

Jeg har 66.7 poeng, og har søkt både høst og vår i Oslo. :)

Hva med deg? (Hvis du vil dele, riktignok.) :)

 

 

Anonymkode: b6b78...3b9

Da tror jeg nok vi starter på studie sammen til våren, skal mye til for at det går opp 1 poeng, Tromsø åpner jo opp for at all skal søke via VGS karaktere i år, de gjorde det for halve kullet i fjor, og det gjorde at snittet ble stående nesten helt likt på alle studiesteder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sdkkds skrev (2 minutter siden):

Da tror jeg nok vi starter på studie sammen til våren, skal mye til for at det går opp 1 poeng, Tromsø åpner jo opp for at all skal søke via VGS karaktere i år, de gjorde det for halve kullet i fjor, og det gjorde at snittet ble stående nesten helt likt på alle studiesteder. 

Kanskje det, kanskje! :)

Jeg har ikke helt bestemt meg 100% enda for om det er det jeg vil, eller om jeg ønsker å bruke et år til på realfag (via vgs), så får jo se hva tiden viser. :)

Jeg klarer liksom ikke helt å slippe tanken på sivilingeniør heller, så usikker på om jeg kommer til å angre, om jeg ikke tar realfag.. 😕

 

Anonymkode: b6b78...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Spennende! Skal krysse fingrene for deg! Oslo, Bodø eller Stavern? Hva har du i snitt? 🤩

Anonymkode: 8c8ee...931

Søkt Oslo ☺ Og har heldigvis høyt nok snitt 😂 Det har jo økt veldig de siste årene.

Anonymkode: 6f7a6...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sdkkds skrev (1 time siden):

Jeg har søkt vår Oslo og Bergen, har 67,8 i snitt (ordinærkvote)

Krysser fingrene for deg!!🤞🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så artig! 😅 Trodde jeg var den eneste som var så sær og 'vinglete'. :ler:

Jeg har 66.7 poeng, og har søkt både høst og vår i Oslo. :)

Hva med deg? (Hvis du vil dele, riktignok.) :)

 

 

Anonymkode: b6b78...3b9

Haha! Jeg har søkt på alle fire universitetene som har studiet men har NTNU på førstevalg☺️ Har 58.8 poeng og søker med førstegangsvitnemål! Så nervøs for å ikke komme inn..😩 Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 873919 said:

Haha! Jeg har søkt på alle fire universitetene som har studiet men har NTNU på førstevalg☺️ Har 58.8 poeng og søker med førstegangsvitnemål! Så nervøs for å ikke komme inn..😩 Lykke til!!!!

Da krysser jeg fingrene for deg også 🤞, selv om jeg tror du kan være ganske sikker på at du kommer inn. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sdkkds skrev (13 minutter siden):

Da krysser jeg fingrene for deg også 🤞, selv om jeg tror du kan være ganske sikker på at du kommer inn. 

 

Åååå takk💞💞💞💞💞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte mail til SO for å høre om det var mulig å legge ut oppdatert informasjon om hvor mange som har søkt på et visst studie, nå som fristen for omprioritering av studievalg og førsteplass er ute, men det var visst ikke mulig😁 Litt pussig at de ikke har tilgang til de tallene pr nå egentlig... Det er tall som hadde vært veldig relevant å se da det har en del å si for oss som ligger helt i grenseland for å komme inn på studiet eller ikke😩 Er så spent på utfallet... Føler tiden frem til fristen snegler seg avgårde😅

"Hei.
Takk for din henvendelse.
Dette er en oversikt vi dessverre ikke har tilgjengelig per nå. Vi vil offentligjøre tall 23. juli kl. 11, da vi har sperrefrist frem til Kunnskapsdepartementet har pressekonferanse om hovedopptaket.
Vennlig hilse
Samordna opptak"....

Endret av Rakel86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rakel86 skrev (1 time siden):

Jeg sendte mail til SO for å høre om det var mulig å legge ut oppdatert informasjon om hvor mange som har søkt på et visst studie, nå som fristen for omprioritering av studievalg og førsteplass er ute, men det var visst ikke mulig😁 Litt pussig at de ikke har tilgang til de tallene pr nå egentlig... Det er tall som hadde vært veldig relevant å se da det har en del å si for oss som ligger helt i grenseland for å komme inn på studiet eller ikke😩 Er så spent på utfallet... Føler tiden frem til fristen snegler seg avgårde😅

"Hei.
Takk for din henvendelse.
Dette er en oversikt vi dessverre ikke har tilgjengelig per nå. Vi vil offentligjøre tall 23. juli kl. 11, da vi har sperrefrist frem til Kunnskapsdepartementet har pressekonferanse om hovedopptaket.
Vennlig hilse
Samordna opptak"....

Prøvde du å sende mail til studiestedet? Jeg gjorde dette og fikk svar dagen etter med oppdaterte tall 🤩 

Dagene går så himla sakte. Drømmen hadde vært å helt tilfeldig gå inn på samordna og vipps så lå svaret der, selv om jeg tror det ikke skjer noe der inne før neste fredag 😂😅

Anonymkode: 8c8ee...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Prøvde du å sende mail til studiestedet? Jeg gjorde dette og fikk svar dagen etter med oppdaterte tall 🤩 

Dagene går så himla sakte. Drømmen hadde vært å helt tilfeldig gå inn på samordna og vipps så lå svaret der, selv om jeg tror det ikke skjer noe der inne før neste fredag 😂😅

Anonymkode: 8c8ee...931

Hva skrev du til dem 😀

Anonymkode: 1078b...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sdkkds skrev (16 timer siden):

Da tror jeg nok vi starter på studie sammen til våren, skal mye til for at det går opp 1 poeng, Tromsø åpner jo opp for at all skal søke via VGS karaktere i år, de gjorde det for halve kullet i fjor, og det gjorde at snittet ble stående nesten helt likt på alle studiesteder. 

Tromsø tok inn et helt kull gjennom SO, de som kom inn på psypro gjennom årsstudiet startet på andreåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Kastanjefrø said:

Tromsø tok inn et helt kull gjennom SO, de som kom inn på psypro gjennom årsstudiet startet på andreåret.

Jeg trodde de tok inn et halvt kull i fjor jeg, så halvparten som startet på år 2 i år var fra VGS og den andre halvparten var årsstudium studenter. Og at i år var første året hele kullet var fra VGS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sdkkds skrev (24 minutter siden):

Jeg trodde de tok inn et halvt kull i fjor jeg, så halvparten som startet på år 2 i år var fra VGS og den andre halvparten var årsstudium studenter. Og at i år var første året hele kullet var fra VGS. 

Nei. Første året for de fra VGS er det som tidligere var årsstudiumet. Så begynner de som kvalifiserte fra årsstudium på andreåret. Det gir heller ikke logisk mening at det skulle være slik du trodde. Skulle de fra årsstudium gått det året to ganger?

Endret av Kastanjefrø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kastanjefrø said:

Nei. Første året for de fra VGS er det som tidligere var årsstudiumet. Så begynner de som kvalifiserte fra det på andreåret. Det gir heller ikke logisk mening at det skulle være slik du trodde. Skulle de fra årsstudium gått det året to ganger?

Nå skrev jeg ikke noe sted at de som gikk på årsstudium skulle gått år nummer en igjen. Jeg skrev at jeg trodde de tok inn ett halvt kull på år nummer 1 rett fra VGS i fjor (2020), fordi ordning som gjorde at de som hadde gått årsstudium kunne søke seg inn på profesjon år 2 sluttet i år. Så om de hadde tatt inn ett fult kull rett fra VGS i fjor (2020), samtidig som du kunne søke deg inn på fra årsstudium i år, så ville år 2 kullet, de som starter på år 2 i år blitt dobbelt så stort. 

Så rett fra VGS (2020) – 25 elever

Årstudium -25 elever

Som gir 50 elever som starter på år 2 i år

Mens det i år er 50 (eller 49) elever som kommer rett inn på profesjon fra VGS, og den andre ordningen avvikles

Jeg leste en artikkel om det et sted, men klarer ikke å finne igjen artikkelen, så er godt mulig de hadde misforstått og har slettet den. Jeg har ikke søkt på Tromsø, så skal ikke påstå at jeg har satt meg veldig inn i det utover det jeg leste der. Så du har helt sikkert rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sdkkds skrev (39 minutter siden):

Nå skrev jeg ikke noe sted at de som gikk på årsstudium skulle gått år nummer en igjen. Jeg skrev at jeg trodde de tok inn ett halvt kull på år nummer 1 rett fra VGS i fjor (2020), fordi ordning som gjorde at de som hadde gått årsstudium kunne søke seg inn på profesjon år 2 sluttet i år. Så om de hadde tatt inn ett fult kull rett fra VGS i fjor (2020), samtidig som du kunne søke deg inn på fra årsstudium i år, så ville år 2 kullet, de som starter på år 2 i år blitt dobbelt så stort. 

Så rett fra VGS (2020) – 25 elever

Årstudium -25 elever

Som gir 50 elever som starter på år 2 i år

Mens det i år er 50 (eller 49) elever som kommer rett inn på profesjon fra VGS, og den andre ordningen avvikles

Jeg leste en artikkel om det et sted, men klarer ikke å finne igjen artikkelen, så er godt mulig de hadde misforstått og har slettet den. Jeg har ikke søkt på Tromsø, så skal ikke påstå at jeg har satt meg veldig inn i det utover det jeg leste der. Så du har helt sikkert rett.

Ser ikke ut som du selv helt forstår din egen logikk. I fjor var siste året man kunne komme inn på psypro gjennom årsstudiumet. De som kom inn gjennom det begynte på år 2. de som kom inn gjennom samordna begynte på år 1. i år er det bare gjennom samordna og de begynner på år 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...