Gå til innhold

Du avtaler med venninner å gå sammen etter fest og de ditcher deg, hvordan reagerer du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man forlater ikke venninner ute. Enkelt og greit. (Og spesielt ikke når man har avtalt det).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

 

 

Jeg leste først disse etter mitt forrige innlegg. 

Du tuller... ?

Jeg fikk flashback til da vi var ca 18, drakk for mye, lovte alt, glemte det igjen, drama, så bestiser igjen dagen etter. Derav mitt svar. 

Enten er du klin sprø, eller de er det, eller mulig alle sammen.  

Anonymkode: ebddc...647

Hvordan er jeg klin sprø...? Fordi jeg blir frustrert at folk driter i avtalen? Fordi jeg ikke ønsker å gå alene om natta? Ja, da er jeg sprø...

Anonymkode: 625f3...611

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Yeah...og det gjør spesielt vondt når jeg har støttet dem sånn. Hele tiden spør det om hvordan det går, om de trenger hjelp, trøster dem, husker at de skulle ha legeavtale og spør etterpå om hvordan det gikk...og det er dette her jeg får i retur. 

Dagen etter fikk jeg ingen sms heller. Ingen unnskyldning. De mener sikkert at de ikke har gjort noe galt bare fordi jeg ble sur. Helt forståelig å bli sur i en slik situasjon 

Anonymkode: 625f3...611

Det er godt du har så mye forståelse for deg selv! Det hele virker noe dramatisert ut, og hvis de mener du kjefter så mye (?), så er det jo ikke rart de ikke ville være med deg.

Anonymkode: 31931...ca6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du har sett deres rette natur. De er ikke interessert i deg og ditt velvære, men du er grei å ha som søppelbøtte. 

Forøvrig er en avtale en avtale, og det sier mye om disse menneskene når de så lett dropper avtaler de har laget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at de ikke så du snakke med den 4. personen og ikke ville avbryte samtalen? Det er jo frekt å gå opp til noen i en samtale for å avbryte den for å ta med seg den ene parten. De tenkte vel at du koste deg og ikke ville forstyrre.

Anonymkode: c96e6...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du misforstår. De to som snakket til meg dro. Rart at hun sier at det er "skummelt" å være i sentrum alene, men å la meg gå alene er greit? De får meg med på avtalen og så ditcher meg. 

Det er mye jeg kan synes er skummelt, uten at jeg egentlig tror det er farlig eller for den saks skyld tenker over at andre gjør (eller at det er mitt ansvar å sørge for at de ikke gjør...). 

Jeg har vært i en liknende situasjon, hvor jeg og en venninne hadde en avtale om å dra sammen fra fest. Da jeg kom og sa at nå måtte vi gå for å rekke toget, hadde hun bestemt seg for å i stedet vente på en annen festdeltaker, fordi hun da fikk følge et par stasjoner lenger. Ja, jeg syntes det var dårlig gjort og ble litt lei meg, men det er ganske langt derfra og til å lage en scene og revurdere et mangeårig vennskap fordi hun tok en enkeltavgjørelse jeg var uenig i og ville valgt annerledes i hennes sted.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er godt du har så mye forståelse for deg selv! Det hele virker noe dramatisert ut, og hvis de mener du kjefter så mye (?), så er det jo ikke rart de ikke ville være med deg.

Anonymkode: 31931...ca6

Så mye? Det var bare nå. Vel fortjent, mener jeg 

Anonymkode: 625f3...611

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er jeg klin sprø...? Fordi jeg blir frustrert at folk driter i avtalen? Fordi jeg ikke ønsker å gå alene om natta? Ja, da er jeg sprø...

Anonymkode: 625f3...611

 

Det er to scenarioer, i begge tilfeller er det noen sosiale kodekser du bommer fullstendig på; 

De gjorde dette med overlegg og med vilje. Da er de ikke venner. Da trenger du ikke å skrive innlegg om "neste gang dere møtes". Og at de da sikkert sier unnskyld. For hvem vil egentlig være sammen med noen som gjorde dette bevisst? 

Eller det mer sannsynlige - det var en liten glipp, og ville blitt oppdaget det øyeblikket de var utenfor døra. Du er da den sprø venninna som automatisk antok det verste, og kjeftet i vei. 

Anonymkode: ebddc...647

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (2 minutter siden):

Det er mye jeg kan synes er skummelt, uten at jeg egentlig tror det er farlig eller for den saks skyld tenker over at andre gjør (eller at det er mitt ansvar å sørge for at de ikke gjør...). 

Jeg har vært i en liknende situasjon, hvor jeg og en venninne hadde en avtale om å dra sammen fra fest. Da jeg kom og sa at nå måtte vi gå for å rekke toget, hadde hun bestemt seg for å i stedet vente på en annen festdeltaker, fordi hun da fikk følge et par stasjoner lenger. Ja, jeg syntes det var dårlig gjort og ble litt lei meg, men det er ganske langt derfra og til å lage en scene og revurdere et mangeårig vennskap fordi hun tok en enkeltavgjørelse jeg var uenig i og ville valgt annerledes i hennes sted.

Enig. Mange ting må man legge i tabbekvota, for man er ikke selv feilfri.

Anonymkode: c96e6...1da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Sikker på at de ikke så du snakke med den 4. personen og ikke ville avbryte samtalen? Det er jo frekt å gå opp til noen i en samtale for å avbryte den for å ta med seg den ene parten. De tenkte vel at du koste deg og ikke ville forstyrre.

Anonymkode: c96e6...1da

Forstyrre? De vet at hvis de går, så må jeg dra alene. De fikk meg med på denne avtalen. Bare si "hey, vi går". Det er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 625f3...611

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke slitsomt. De liker det og sier at de setter pris på det, at jeg støtter dem og sånn. Men jeg fortjener tydeligvis ingen støtte i retur 🙄 

Anonymkode: 625f3...611

Enveisvennskap er ikke vennskap. Du bør ta en samtale med de, gjerne hver for seg og si hva du føler.

Anonymkode: 0cb55...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den eneste situasjonen som plager deg TS?

Anonymkode: c96e6...1da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du misforstår. De to som snakket til meg dro. Rart at hun sier at det er "skummelt" å være i sentrum alene, men å la meg gå alene er greit? De får meg med på avtalen og så ditcher meg. 

Vi satt ved bordet, vi tre pluss en annen person og da de reiste seg og nesten løp ut, snakket jeg med den fjerde personen. 

Helt normalt å si "hey, vi går". Ikke løpe ut uten å si et ord. 

Anonymkode: 625f3...611

For meg virker det ut som om du legger bort ansvaret for at du er redd. Ja, det er spesielt av de å gjøre det. Men jeg synes ikke du skal legge skylden på at du synes det er skummelt å dra alene, for det må du nesten ta tak i selv og ikke kreve at andre skal "passe" på deg. 

Ja, de kunne sagt "Hei! Vi går, vil du være med?" 

Men nå gjorde de ikke det. Og da må du finne en løsning på hvordan du skal komme deg trygt hjem. Jeg sier ikke at man ikke kan spørre andre "Hei! Skal vi gå sammen hjem fordi jeg er litt utrygg på å gå alene" Men det blir helt feil å kreve det. Plutselig finner ei venninne av meg en date på byen hun vil tilbringe natta med, da skal ikke jeg stå i veien for det. Da kan jeg finne en annen trygg løsning. Men å sette en slik krav fra andre synes jeg er urimelig. Man har ansvar for seg selv. 

Til syvende og sist, så tror jeg ikke disse er bra mennesker for deg. Jeg ville kuttet de ut om du ikke føler deg bra av de. 

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var dårlig gjort av venninnene dine, en avtale er en avtale, og jeg er enig i at det hadde kostet dem null kalorier å deg en heads up på at det var på tide å stikke. Så jeg skjønner reaksjonen din.
Men hvis deres første kommentar var "vi gidder ikke kjeftingen din", virker det for meg som at dette er noe som faktisk plager dem, og at det gjerne er noe som skjer ofte, kanskje uten at du selv skjønner det. Kan hende jeg tar feil, men det skader ikke å ta et lite dypdykk i seg selv å se etter om man kjemper alle småkamper man kommer ut for eller om man er litt rund i kantene. Venner som alltid tar alt i verste mening er slitsomme.

Mtp hva du gjør neste gang dere treffes; å gi en "cold shoulder" og forvente at de tar det opp er litt barnslig, og du blir sannsynligvis skuffet. Jeg hadde tatt det opp på en saklig måte selv, og rett og slett sagt at jeg ble litt såret når de ikke ventet på deg etter festen, og om du kanskje hadde misforstått og tanken ikke var at dere skulle gå sammen alle tre (Jada, jeg har skjønt at det var avtalen, men en sånn formulering kan bidra til at de ikke går rett i forsvar og opplever det hele som enda mer drama). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorlesba96 skrev (29 minutter siden):

For meg virker det ut som om du legger bort ansvaret for at du er redd. Ja, det er spesielt av de å gjøre det. Men jeg synes ikke du skal legge skylden på at du synes det er skummelt å dra alene, for det må du nesten ta tak i selv og ikke kreve at andre skal "passe" på deg. 

Ja, de kunne sagt "Hei! Vi går, vil du være med?" 

Men nå gjorde de ikke det. Og da må du finne en løsning på hvordan du skal komme deg trygt hjem. Jeg sier ikke at man ikke kan spørre andre "Hei! Skal vi gå sammen hjem fordi jeg er litt utrygg på å gå alene" Men det blir helt feil å kreve det. Plutselig finner ei venninne av meg en date på byen hun vil tilbringe natta med, da skal ikke jeg stå i veien for det. Da kan jeg finne en annen trygg løsning. Men å sette en slik krav fra andre synes jeg er urimelig. Man har ansvar for seg selv. 

Til syvende og sist, så tror jeg ikke disse er bra mennesker for deg. Jeg ville kuttet de ut om du ikke føler deg bra av de. 

Du leste jo at det ikke var bare meg. Det var også hun andre som sa at hun var redd og at det var "skummelt" å dra til sentrum alene. Jeg bryr meg, og derfor sa jeg at jeg skulle bli med. Skal ikke det å bry seg være gjensidig? Får hun lov til å være redd, men ikke jeg...? 

Anonymkode: 625f3...611

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (19 minutter siden):

Jeg synes det var dårlig gjort av venninnene dine, en avtale er en avtale, og jeg er enig i at det hadde kostet dem null kalorier å deg en heads up på at det var på tide å stikke. Så jeg skjønner reaksjonen din.
Men hvis deres første kommentar var "vi gidder ikke kjeftingen din", virker det for meg som at dette er noe som faktisk plager dem, og at det gjerne er noe som skjer ofte, kanskje uten at du selv skjønner det. Kan hende jeg tar feil, men det skader ikke å ta et lite dypdykk i seg selv å se etter om man kjemper alle småkamper man kommer ut for eller om man er litt rund i kantene. Venner som alltid tar alt i verste mening er slitsomme.

Mtp hva du gjør neste gang dere treffes; å gi en "cold shoulder" og forvente at de tar det opp er litt barnslig, og du blir sannsynligvis skuffet. Jeg hadde tatt det opp på en saklig måte selv, og rett og slett sagt at jeg ble litt såret når de ikke ventet på deg etter festen, og om du kanskje hadde misforstått og tanken ikke var at dere skulle gå sammen alle tre (Jada, jeg har skjønt at det var avtalen, men en sånn formulering kan bidra til at de ikke går rett i forsvar og opplever det hele som enda mer drama). 

Det skjer aldri. Og det at man "ikke orker kjeftingen" er jo en kjent hersketeknikk når man flytter fokuset fra det som egentlig er problemet (at de ditchet meg). Det er tydeligvis umulig for visse å innrømme at de gjorde noe galt og si "ja, sorry, vi skulle ventet på deg" og da sier man bare at den andre "kjefter" slik at man ikke skal ha dårlig samvittighet for sin egen oppførsel 

Anonymkode: 625f3...611

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er dette den eneste situasjonen som plager deg TS?

Anonymkode: c96e6...1da

Hva mener du? 🙂

Anonymkode: 625f3...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Apropos alkohol. Vi drikker ikke. Vi er typiske "nerds" som sitter ved samme bord og prater kun med hverandre. Så at jeg kunne "finne noen andre å henge med" er umulig. Vi satt sammen hele tiden. 

Anonymkode: 625f3...611

Hvorfor trenger man da å avtale flere ganger at man skal gå sammen? 

Om det stemmer at tre stykker reiste seg opp samtidig, styrtet mot ytterdøra samlet uten at du fikk det med deg selv om du satt ved samme bord, og at du måtte løpe etter. Vel, beklager å si det, men da har du ikke venner. 

Anonymkode: ebddc...647

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du leste jo at det ikke var bare meg. Det var også hun andre som sa at hun var redd og at det var "skummelt" å dra til sentrum alene. Jeg bryr meg, og derfor sa jeg at jeg skulle bli med. Skal ikke det å bry seg være gjensidig? Får hun lov til å være redd, men ikke jeg...? 

Anonymkode: 625f3...611

Nå tar du dette ut av proporsjon. 

Jo det å bry seg skal være gjensidig. Og begge har lov til å være redd. Men hva om du hadde spolt tilbake og løpt etter og bare blitt med? Det var jo avtalen.  

Men til syvende og sist så må man i fleste tilfeller ta ansvar for sine egne følelser og ikke legge ansvaret på andre. Man kommer ingen vei med det. Supert at dere hadde en avtale, men du gikk rett i angrep. Jeg er sikker på at situasjonen hadde vært en annen om du hadde forholdt deg annerledes til dette. 

Begge tok jo på en måte ansvar for egen redsel, men så fort hun fant en annen å dra med, så legger du bort ansvaret for din egen redsel. 

Men igjen, så skjønner jeg at det er surt at de ikke sa i fra til deg og det er respektløst. Men sånt skjer med de fleste en eller annen gang. Det trenger ikke være noe som helst personlig. 

Men skjer dette ofte? eller har det skjedd en gang? Skjer det ofte, så dropp det. Har det skjedd en gang, så var du sikkert bare uheldig 

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som har mest rett er vel ikke spesielt interessant her, og det at du bryr deg om dette samt planene dine om å blåse dette opp enda mer ved å gi dem en kald skulder får det jo til å fremstå som at du er en smule dramatisk. Og jeg tenker derfor muligens at kommentaren deres om at de ikke gidder mer kjefting handler om mer enn bare den ene reaksjonen din her?

Jeg vet ikke, som andre skriver så er det lett å glemme hverandre i fylla, men det kan jo også nesten virke som de prøvde å stikke fra deg med vilje. Hadde dere noen diskusjoner ila festen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...