Gå til innhold

Familietrøbbel og gårdsdrift


Bollemor12

Anbefalte innlegg

Bollemor12 skrev (3 minutter siden):

Du har nok ikke lest alle kommentarene eller innleggene jeg har skrevet. De har stadig innleide avløsere flere ganger i året. Det hjelper jo ikke storebror om han ikke vil utføre andre oppgaver og gjøremål på gården? Nå sier jeg ikke at han ikke KAN, men per dags dato så gjør han de ikke. Verken kjøring av traktor på jordene, vedlikehold av maskiner eller andre viktige oppgaver som ikke er relevant mot stell av dyr. 
 

Og jo, situasjonen er veldig komplisert. Det er jo vi som bor her som kjenner på dette. Hvis den ikke hadde vært komplisert, hvorfor har ikke da storebror tatt over driften for mange år siden? Og latt far være med på overtakelsen og bistått sønnen sin, enn omvendt? 
 

Hvis han SKAL TA OVER, som du sier? Hvorfor sier han ikke bare det da? Jeg vil ta over og la far pensjonere seg til høsten, som er planen.

Fordi han er odelsgutt. Det er premisset. Han sier i fra hvis han IKKE skal ta over. Inntil den dagen det eventuelt skjer må dere gå ut i fra at han vil benytte seg av odelen. Når og hvordan overtagelsen skal foregå er opp til ham og svigerfar å avgjøre.

Anonymkode: a68a8...fd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessuten: Det at storebror ikke synes det har noen hast med å overta betyr ikke at han ikke ønsker å gjøre det en dag. Han vet jo at han da mister arbeidskraften både til sin far og sin bror og må jobbe mye mer selv. Kanskje passer det ham bedre å gjøre det når barna blir større. Jeg gjentar: ved å hjelpe til så mye som mannen din gjør, bidrar han egentlig bare til at avgjørelsen kan utsettes i det uendelige.

Anonymkode: a68a8...fd4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg har jo det. Men det er vel kanskje ikke relevant for avgjørelsen?😊 

 

 

Ikke?  Om det skal leies så mye hjelp som du anslår her så har det i høyeste grad det.

Det kan i hvertfall være med på å styrke din troverdighet i denne tråden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Bollemor12 said:

Nei, ikke hvis han sier ifra seg odelen. 

Så storebror har sikkert lyst å ta over, men legge ned hele greia og heller selge tomter for mange millioner. Men så lenge far er i livet vil det skape splid? Eller er det slik at farm får og blander seg? 
det høres litt rart ut hele greia. Siden dere begge bor på gården er det underlig at dere ikke har fått en avklaring. Det ligger en grunn der. Enten skjønner du det ikke, eller så er det vanskelig.

Du sier storebror er en mann som bare er flink med dyra. Du vet at det er helt vanlig å leie inn hjelp, sette ut ting på anbud osv osv. man trenger ikke å være mekaniker og ingeniør for å,drive en gård. 
 

 

Anonymkode: 3ea68...304

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (23 timer siden):

Odelsloven har en fordelingsregel som mange ikke er klar over. Den fastslår at den som har best odelsrett blant søsken, ikke har rett til å overta mer enn én eiendom på odel før alle andre søskenlinjer har fått anledning til å nytte sin odelsrett til en ledig eiendom.

Og hva har det med denne sakenå gjøre?

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Husk at vi bare har hørt en side av saken her og det er fra en svigerdatter som tilsynelatende tenker mer på seg selv enn på øvrig familie. Du tar det for gitt at storebror (som har odel) ikke har mulighet for å drive gården. Det syns jeg ikke vi skal ta for gitt i denne historien. Jeg har mer inntrykk av at det er ts som presser sitt syn om andres helse, ønsker  og muligheter for å fremskynde en overtakelse enn at det faktisk er familiens ønske. 

Anonymkode: 3b96c...d2b

 

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For meg høres det ut som TS har stemplet storebror som en idiot for å mele sin egen kake, men det vet vi jo ikke noe om. Hva hvis han faktisk er elendig på økonomi/drift? Det har fortsatt ingenting å si for overtakelse og odel. 

De som må pushe på om det haster å få i stand en løsning er svigerforeldrene - men de gjør jo ikke det. Jeg antar at de er friske i hodene sine og ikke trenger verge helt enda siden de bare er rett over 60, så da tenker jeg at TS og mannen kan planlegge sitt eget liv og hellere flytte tilbake til familiegården dersom det mot forventning blir de som skal overta etterhvert.

Hadde jeg vært storebroren hadde jeg ikke likt å måtte drive virksomheten videre mens min lillebror og svigerinne konstant overvåket min minste bevegelse. Særlig om jeg visste de syntes jeg var dum og uintelligent og var veldig misunnelig på meg og bare ventet på muligheten til å presse meg ut og ta over selv.  

Skjønner heller ikke hvorfor TS og mannen i det hele tatt fortsatt bor på en gård de ikke skal overta - de er over 30 og absolutt gamle nok til å ta ansvar for eget liv. Synes det er desperat og veldig merkelig å sette livet på vent i 15-20 år for å vente på en odel man ikke har rett på.

Anonymkode: 41172...aa3

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så om Storebror tar over får han bare klare seg selv og dere sitter på sidelinja og ser på.? Så fra at gården drives av 3, så må 1 stå på alene? Jeg må si dere legger jo opp til at det går rævva da og jeg ser ikke helt at dere er spesielt støttende overfor Storebror.... MEN om Lillebror overtar forventer dere at Storebror skal fortsette som før? hm... 

Anonymkode: 793e0...6cc

 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men dere skal jo ikke ta over gården. Storebror skal det. Det må dere snart bare innse. Han har bygget livet sitt rundt gården og vil selvsagt ikke gi den fra seg. Hvis dere kan ansette avløser, så kan vel svigerfar og etterhvert storebror også gjøre det, så går hverdagen fint opp for dem begge to. Så situasjonen er nok ikke så komplisert som du skal ha det til.

Anonymkode: a68a8...fd4

Disse innleggene er fullstendig bak mål. Dere finner jo bare på ting og tillegger TS meninger og tanker som hun overhodet ikke har gitt uttrykk for. Pinlig.

 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi han er odelsgutt. Det er premisset. Han sier i fra hvis han IKKE skal ta over. Inntil den dagen det eventuelt skjer må dere gå ut i fra at han vil benytte seg av odelen. Når og hvordan overtagelsen skal foregå er opp til ham og svigerfar å avgjøre.

Anonymkode: a68a8...fd4

Nei, det er ikke opp til storebror. Det er kun opp til svigerfar.

Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Ikke?  Om det skal leies så mye hjelp som du anslår her så har det i høyeste grad det.

Det kan i hvertfall være med på å styrke din troverdighet i denne tråden.

 

Styrke troverdigheten? Virkelig? Hvorfor i alle dager må hun gjøre det?

Anonymkode: b2b37...096

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

 

 

 

 

 

 

Styrke troverdigheten? Virkelig? Hvorfor i alle dager må hun gjøre det?

Anonymkode: b2b37...096

Virker som hun sier en ting men mener noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dessuten: Det at storebror ikke synes det har noen hast med å overta betyr ikke at han ikke ønsker å gjøre det en dag. Han vet jo at han da mister arbeidskraften både til sin far og sin bror og må jobbe mye mer selv. Kanskje passer det ham bedre å gjøre det når barna blir større. Jeg gjentar: ved å hjelpe til så mye som mannen din gjør, bidrar han egentlig bare til at avgjørelsen kan utsettes i det uendelige.

Anonymkode: a68a8...fd4

Jeg er delvis enig. Kan godt være at han ønsker å utsette, men når eieren av gården vil pensjonere seg så har han faktisk ikke et valg. Enten må han ta over nå eller gi den videre? Barna blir større, se den - men storebror er jo 40 nå. Og barna 1-2 år. Skal han vente til han er 45-50 år før han skal dra på seg massevis med gjeld? Dessuten vil jo svigers pensjonere seg til høsten. Det er knappe 3-4 mnd til. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Virker som hun sier en ting men mener noe annet. 

Nei, det handler om at jeg til dels her inne velger å skjerme en del faktorer som spiller inn. Dere har vel forstått at disse guttene, ut fra hva jeg har skrevet har hvert sitt utgangspunkt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (4 minutter siden):

Jeg er delvis enig. Kan godt være at han ønsker å utsette, men når eieren av gården vil pensjonere seg så har han faktisk ikke et valg. Enten må han ta over nå eller gi den videre? Barna blir større, se den - men storebror er jo 40 nå. Og barna 1-2 år. Skal han vente til han er 45-50 år før han skal dra på seg massevis med gjeld? Dessuten vil jo svigers pensjonere seg til høsten. Det er knappe 3-4 mnd til. 

Ja, men da må jo svigerfar sette hardt mot hardt da. Det er ingenting du og din mann kan gjøre med noe av dette.

Anonymkode: a68a8...fd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta i saken så vidt jeg forstår:

-Storebror har odel

-Han bor på gården (gratis)

-Han jobber fulltid på gården, har ikke noe yrke utenom.

-Han har aldri gitt uttrykk for at han IKKE ønsker å ta over

Ingenting av dette tyder på at han vil si fra seg odel. Han vet også at hvis din mann tar over, så må han betale husleie og kanskje jobbe en del mer, men uten å ha eierskap til gården. Jeg ser dette som et helt urealistisk håp fra deres side. Det kommer ikke til å skje. Gården du beskriver er verd et tosifret millionbeløp og det kommer han ikke til å gi bort.

Han har små barn, så han trenerer overtagelsen, for da blir det mye mer jobb på ham, samt at han mister din manns og sin fars arbeidskraft. Han har ingenting å vinne på å ta over før han må. Må han så gjør han det.

Anonymkode: a68a8...fd4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bollemor12 said:

Gården i dag er jo ganske stor og krever nok to ansatte på heltid for å få det til og gå rundt. I dag jobber svigerfar og storebror sammen i fjøset hver dag. Men det er egentlig en jobb til en mann, alle avløserne de har steller i fjøset alene. Men det gjør ikke storebror, og ønsker vel egentlig ikke det heller. Aldri helt forstått hvorfor de steller sammen hver dag, isteden for annenhver dag alene slik at de kan frita hverandre litt. 
så da må svigerfar stelle i fjøset morgen og kveld med storebror samtidig som han må gjøre andre viktige ting på gården, som regnskap, papirarbeid, kjøre på jordene, hente for og lignende. 

Jeg ser for meg at gamlefar har et enormt kontrollbehov. Siden han ikke lar storebror slippe til alene. Må delta på alle stell (regner med det er melkeproduksjon dere driver siden stelletbtar tid). Det høres veldig ut som den kjente problemstillingen mange strever med......

Hva skjer når storebror tar over? Flytter dere da? Vil han ha dere der? Må dere betale leie? Hvordan blir forholdet mellom brødrene da? føler storebror seg trygg på at han får ta kontrollen å gjøre som han vil med drifta, eller er det andre-og tredjepiloter der også? 
 

hvordan er forholdet mellom hans kone og dere andre? Får hun si hva hun mener. Hvilken rolle harpun fått tildelt? 
tipper det er veldig mye her. Og den helsa tror jeg ikke helt på. Eller; bønder kan også bli sykemeldt. For å si det slik. Tror gamlefar på bare noen og 60 styrer mer enn han må. 
 

Anonymkode: 3ea68...304

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (26 minutter siden):

Jeg er delvis enig. Kan godt være at han ønsker å utsette, men når eieren av gården vil pensjonere seg så har han faktisk ikke et valg. Enten må han ta over nå eller gi den videre? Barna blir større, se den - men storebror er jo 40 nå. Og barna 1-2 år. Skal han vente til han er 45-50 år før han skal dra på seg massevis med gjeld? Dessuten vil jo svigers pensjonere seg til høsten. Det er knappe 3-4 mnd til. 

Det beste er vel kanskje at dine svigerforeldre leier bort gården til en av sine sønner.

Det beste er vel at en overdragelse eller leie trer i kraft fra et årsskifte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror vet kanskje at han ikke kan klarer gården alene. Men overtar din mann, står han på bar bakke. Hva står storebror igjen med hvis din mann overtar? Han har jobbet på gården hele sitt liv, og vet ikke annet.

Som en som har valgt å si fra seg odel, så er det en utrolig krevende mental prosess ingen andre enn de som har vært der kan sette seg inn i. Dere må holde dere unna fram til tidsfristen. Og da må svigerfar sette klare krav, og kreve svar. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cordelia skrev (3 minutter siden):

Storebror vet kanskje at han ikke kan klarer gården alene. Men overtar din mann, står han på bar bakke. Hva står storebror igjen med hvis din mann overtar? Han har jobbet på gården hele sitt liv, og vet ikke annet.

Som en som har valgt å si fra seg odel, så er det en utrolig krevende mental prosess ingen andre enn de som har vært der kan sette seg inn i. Dere må holde dere unna fram til tidsfristen. Og da må svigerfar sette klare krav, og kreve svar. 

 

Nettopp. Hvis lillebror tar over må storebror leve på hans nåde resten av livet. Lillebror bestemmer husleie, lønn, arbeidstider osv pluss sitter med en gård til flerfoldige millioner. Tror ikke det vil skje

Anonymkode: a68a8...fd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cordelia skrev (7 minutter siden):

Storebror vet kanskje at han ikke kan klarer gården alene. Men overtar din mann, står han på bar bakke. Hva står storebror igjen med hvis din mann overtar? Han har jobbet på gården hele sitt liv, og vet ikke annet.

Som en som har valgt å si fra seg odel, så er det en utrolig krevende mental prosess ingen andre enn de som har vært der kan sette seg inn i. Dere må holde dere unna fram til tidsfristen. Og da må svigerfar sette klare krav, og kreve svar. 

 

Hvordan vet vi at ikke storebroren klarer å drive gården alene?  Det er jo bare påstander fra TS vi har og forholde oss til å det er ikke sikkert at dem stemmer.

Å sette en tidsfrist er bare tull ingen kan kreve at han sier fra se odelen, da må han bli umyndiggjort .

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp. Hvis lillebror tar over må storebror leve på hans nåde resten av livet. Lillebror bestemmer husleie, lønn, arbeidstider osv pluss sitter med en gård til flerfoldige millioner. Tror ikke det vil skje

Anonymkode: a68a8...fd4

Kanskje TS og hennes familie føler at de sitter på nåde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Smeltemann skrev (13 minutter siden):

Hvordan vet vi at ikke storebroren klarer å drive gården alene?  Det er jo bare påstander fra TS vi har og forholde oss til å det er ikke sikkert at dem stemmer.

Å sette en tidsfrist er bare tull ingen kan kreve at han sier fra se odelen, da må han bli umyndiggjort .

Det har jeg heller ikke sagt ref. ordet kanskje. Det jeg derimot satte frem var noen perspektiver som kan forklare ubestemsomheten. Men en kan kreve at han bestemmer seg. Det er fremdeles hans far som driver gården, og uansett utfall må han bestemme seg. Faren har rett til å pensjonere seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cordelia skrev (5 minutter siden):

Det har jeg heller ikke sagt ref. ordet kanskje. Det jeg derimot satte frem var noen perspektiver som kan forklare ubestemsomheten. Men en kan kreve at han bestemmer seg. Det er fremdeles hans far som driver gården, og uansett utfall må han bestemme seg. Faren har rett til å pensjonere seg.

Ingen kan kreve noe som helst,faren kan legge ned driften,leie bort gården eller selge til en av sønnene eller på det åpne marked. Faren må velge selv når han vil pensjonere seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke tilfeldigvis ei narkoman halvsøster som har en kriminell exkjæreste?

Endret av mordi
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Ingen kan kreve noe som helst,faren kan legge ned driften,leie bort gården eller selge til en av sønnene eller på det åpne marked. Faren må velge selv når han vil pensjonere seg.

Konklusjonen blir det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...