Gå til innhold

Familietrøbbel og gårdsdrift


Bollemor12

Anbefalte innlegg

Smeltemann skrev (16 timer siden):

Om han ikke setter krav innen 6 måneder fra overtakelse kan han ikke kreve noe,men om sønn nr 2 velger å selge kan sønn nr 1 komme på banen,om ikke noen av barna til sønn nr 2 kjøper.

Det er helt greit. Men praktisk så tenker jeg at det er bedre hvis det er avgjort før sønn 2 evt tar over, sånn at han slipper å måtte gi opp etter de 6 månedene fordi at eldstebror plutselig får et lyst innfall. Det må da være bedre å ha det klart på forhånd ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er "ikke i praksis" odelssønnen som eier gården. Det er (sviger)faren som eier gården. Han bestemmer. Hvis odelssønn verken er skikket eller har økonomi til å ta over gården, får den med nestbest odel kjøpetilbudet.

Anonymkode: 10dac...7d3

Feil -den med best odel kan overta til åsetestakst når faren dør. Den loven er jo for at dem som har lagt alle sine ressurser i gården skal få råd til regningssvarende det det koster han å drive den. Storebror har jo ofret alt annet for å jobbe heltid på gården å vil dermed tilhøre målgruppen.

Svigerfaren har jo heller ikke vist aktivt at han ønsker en formell overgang nå med det første for han deltar ennå aktivt  i gårdsarbeidet. Svigerfaren velger selv hvor mye han vil jobbe  og han gjør det pr idag.Vrker som Ts ikke tror svigerfaren evner å styre overtakelsen selv. Faren vet nok at sønnen kan overta til åsetestakst når han selv dør og dermed få levelige kår men sier noe annet for å unngå bråk dermed skjer ingenting og det er bra for da kan storebror få trygghet og tid og barna hans kan vokse til og bli gode hjelpere. Svigerdatter vil ha en avgjørelse nå for å få penger ut av gården evt overta arvesølvet selv. Til åsetestakst får hun nesten ingenting utav den. Men det viktigste er at storebror får gården for en billig penge.

Anonymkode: d1075...6d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt.  Og jordene kan leies ut og hvis krise ingen nekter broren å skjære ned inntil han finner bedre løsninger. Hva med å leie ut til landbruksstudent mot at hen bidrar i driften?

Anonymkode: d1075...6d7

Da har du tydeligvis en annen opplevelse enn svigerfar hadde. Å finne en forpakter til dyrene var plent umulig all den tid familien fremdeles bodde på gården, så bestanden måtte til slutt leveres til slakt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Feil -den med best odel kan overta til åsetestakst når faren dør. Den loven er jo for at dem som har lagt alle sine ressurser i gården skal få råd til regningssvarende det det koster han å drive den. Storebror har jo ofret alt annet for å jobbe heltid på gården å vil dermed tilhøre målgruppen.

Svigerfaren har jo heller ikke vist aktivt at han ønsker en formell overgang nå med det første for han deltar ennå aktivt  i gårdsarbeidet. Svigerfaren velger selv hvor mye han vil jobbe  og han gjør det pr idag.Vrker som Ts ikke tror svigerfaren evner å styre overtakelsen selv. Faren vet nok at sønnen kan overta til åsetestakst når han selv dør og dermed få levelige kår men sier noe annet for å unngå bråk dermed skjer ingenting og det er bra for da kan storebror få trygghet og tid og barna hans kan vokse til og bli gode hjelpere. Svigerdatter vil ha en avgjørelse nå for å få penger ut av gården evt overta arvesølvet selv. Til åsetestakst får hun nesten ingenting utav den. Men det viktigste er at storebror får gården for en billig penge.

Anonymkode: d1075...6d7

Nå får du rulle inn. Det er ikke pengene jeg er ute etter. Langt i fra. Far selv hadde heller aldri involvert yngste sønn om det var soleklart at storebror skulle ta over. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet flere ganger at om det blir storebror som tar over så er det helt i orden for oss! Vi vil bare vite om vi kan fortsette med vårt eget prosjekt eller om vi må ta over en gård i de kommende årene. Vi har jo ikke økonomi til å pusse opp og drive med andre type prosjekter om vi plutselig må ut med flerfoldige millioner. 
 

Jeg tenker at jeg har fått mange innspill, råd og tanker - skal ta de med meg videre! Tusen takk 😊

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteballetten skrev (2 timer siden):

Det er helt greit. Men praktisk så tenker jeg at det er bedre hvis det er avgjort før sønn 2 evt tar over, sånn at han slipper å måtte gi opp etter de 6 månedene fordi at eldstebror plutselig får et lyst innfall. Det må da være bedre å ha det klart på forhånd ?

I følge TS  har hele familien en ryggrad av hyssing,så jeg regner med ingen tør å ta grep, de liker kun å snakke om hvordan det skulle vært gjort. Noen må spille  ballen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bollemor12 skrev (2 timer siden):

Jeg har skrevet flere ganger at om det blir storebror som tar over så er det helt i orden for oss! Vi vil bare vite om vi kan fortsette med vårt eget prosjekt eller om vi må ta over en gård i de kommende årene. Vi har jo ikke økonomi til å pusse opp og drive med andre type prosjekter om vi plutselig må ut med flerfoldige millioner. 
 

Jeg tenker at jeg har fått mange innspill, råd og tanker - skal ta de med meg videre! Tusen takk 😊

Du vil ha forutsigbarhet men det skal ikke storebroren ha? Tror du ikke han ville vite om han kunne fortsette med " sitt prosjekt" for 20 år siden? Og som han jevnt og trutt vier hele sitt liv til. 

"jeg vil bare vite..." du har ikke krav på å få vite. Du fortjener 20 år med usikkerhet når du turer frem slik du gjør.

Gamlefar må gi storebror gradvis mere ansvar hvis ikke stagnerer han. Og hjelpe han med det formelle. Med litt tilrettelegging klarer han det fint.Den gamle må slippe han til.

Anonymkode: d1075...6d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (10 minutter siden):

I følge TS  har hele familien en ryggrad av hyssing,så jeg regner med ingen tør å ta grep, de liker kun å snakke om hvordan det skulle vært gjort. Noen må spille  ballen.

Da blir det dog noget verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteballetten skrev (7 minutter siden):

Da blir det dog noget verre.

Synes det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (3 timer siden):

Jeg har skrevet flere ganger at om det blir storebror som tar over så er det helt i orden for oss! Vi vil bare vite om vi kan fortsette med vårt eget prosjekt eller om vi må ta over en gård i de kommende årene. Vi har jo ikke økonomi til å pusse opp og drive med andre type prosjekter om vi plutselig må ut med flerfoldige millioner. 
 

Jeg tenker at jeg har fått mange innspill, råd og tanker - skal ta de med meg videre! Tusen takk 😊

Selvsagt skal dere «fortsette med deres prosjekt», altså livene deres. Ingenting du har sagt hittil tyder på at storebror vil si ifra seg odel, så hvorfor går rundt og vente på det? 
 

I HI virket det som om det viktigste var å ikke ødelegge den gode relasjonene mellom brødrene, så der har du enda en grunn til å roe ned maset og tre tilbake fra denne kampen.

(Stakkars mann forresten, blir nærmest erklært for tilbakestående av svigerinnen sin).

Anonymkode: a68a8...fd4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selvsagt skal dere «fortsette med deres prosjekt», altså livene deres. Ingenting du har sagt hittil tyder på at storebror vil si ifra seg odel, så hvorfor går rundt og vente på det? 
 

I HI virket det som om det viktigste var å ikke ødelegge den gode relasjonene mellom brødrene, så der har du enda en grunn til å roe ned maset og tre tilbake fra denne kampen.

(Stakkars mann forresten, blir nærmest erklært for tilbakestående av svigerinnen sin).

Anonymkode: a68a8...fd4

Det var dine ord, ikke mine. 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som dere alle er veldig opptatt av formalitetene. Men det er ingenting i veien for at storebror gradvis kan ta over driften uten at gården formelt står på ham. Tenk på Per Orderud (uten sammenlikning forøvrig, det blir jo en helt motsatt problemstilling). Han bodde i hovedhuset, foreldrene i kårboligen, han drev gården men faren nektet å overdra den.
Hos dere kan jo svigerfar begynne med å uttrykke litt tiltro til odelsgutten og ikke henge over skulderen hans. Skal se han kan vokse med oppgaven.

Anonymkode: a68a8...fd4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at jeg går rundt hver eneste dag å presser min svoger? 
altså, jeg er ikke djevelen. Det er ikke sånn at hver gang jeg ser han sier jeg det, eller nevner det. I motsetning til det du tror har jeg aldri nevnt eller snakket om dette til min manns bror. Det er svigerfar, min mann og hans bror som har hatt disse samtalene. Jeg står bare på sidelinjen og ser på. Jeg laget et innlegg her fordi jeg var i villrede, lei av å se på at alle parter sliter og at ingen kommer en vei. Tenkte kanskje noen her hadde vært gjennom lignende og hadde gode tips. Jeg skrev ikke dette innlegget for å bli hengt ut som en pengeslukende svigerinne med null empati. Vi har alltid hatt et godt for alle, hele familien. Jeg bare la frem slik saken her. Jeg har også skrevet flere ganger at jeg og min har trekt oss unna, men at svigerfar og svoger fremdeles ikke kommer frem til en løsning. Hvis dere leser innleggene/postene så ser dere det. Og jeg unner min svigerbror å ta over, men poenget var at hvis han ikke ville - så vil gjerne min mann. Og hvis han vil, hvorfor ikke si det til sin far?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vil svigerfar få pensjonert seg slik han vi, svoger kan styre gården slik han vil og jeg og min mann kan fortsette med vårt prosjekt :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (12 minutter siden):

Da vil svigerfar få pensjonert seg slik han vi, svoger kan styre gården slik han vil og jeg og min mann kan fortsette med vårt prosjekt :)

Det. Kan. Dere. Uansett. 

Anonymkode: a68a8...fd4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (16 minutter siden):

Tror du virkelig at jeg går rundt hver eneste dag å presser min svoger? 
altså, jeg er ikke djevelen. Det er ikke sånn at hver gang jeg ser han sier jeg det, eller nevner det. I motsetning til det du tror har jeg aldri nevnt eller snakket om dette til min manns bror. Det er svigerfar, min mann og hans bror som har hatt disse samtalene. Jeg står bare på sidelinjen og ser på. Jeg laget et innlegg her fordi jeg var i villrede, lei av å se på at alle parter sliter og at ingen kommer en vei. Tenkte kanskje noen her hadde vært gjennom lignende og hadde gode tips. Jeg skrev ikke dette innlegget for å bli hengt ut som en pengeslukende svigerinne med null empati. Vi har alltid hatt et godt for alle, hele familien. Jeg bare la frem slik saken her. Jeg har også skrevet flere ganger at jeg og min har trekt oss unna, men at svigerfar og svoger fremdeles ikke kommer frem til en løsning. Hvis dere leser innleggene/postene så ser dere det. Og jeg unner min svigerbror å ta over, men poenget var at hvis han ikke ville - så vil gjerne min mann. Og hvis han vil, hvorfor ikke si det til sin far?

Du skriver faktisk i HI at storebror blir sur hver gang dere tar det opp. Så ikke ta det opp.
Si heller at dere nå vil satse på karrieren, kanskje flytte, at dere ikke ønsker å ta over gården men vil støtte og hjelpe til i en overgangsfase hvis det trengs.

Anonymkode: a68a8...fd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver faktisk i HI at storebror blir sur hver gang dere tar det opp. Så ikke ta det opp.
Si heller at dere nå vil satse på karrieren, kanskje flytte, at dere ikke ønsker å ta over gården men vil støtte og hjelpe til i en overgangsfase hvis det trengs.

Anonymkode: a68a8...fd4

Det vil være helt uaktuelt å flytte for min mann. Han har en nostalgisk og personlig tilknytning til boligen/området vi nå bor i. Det ble også skrevet en avtale når vi kjøpte boligen om at den ikke skulle selges til utenforstående, men at heller da at far eller svigerbror kan kjøpe tilbake boligen slik at den alltid vil tilhøre gården hvis vi ikke vil bo her lenger. 
 

:)  Vi vil nå uansett ikke ta opp tema før svigerfar og eldste sønn har blitt enige om hva de vil gjøre fremover. Vi har heller ikke sagt noe nå siden de var i møtet med landbruksrådgiveren. 
 

På dette møtet var det svigerfar og rådgiveren som hadde lagt press på eldste sønn og gitt han en frist for å gi et svar.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (På 11.6.2021 den 23.42):

Mulig han er der svogeren min var. Han vet at han ikke klarer å ta over, men klarer ikke å ta avgjørelsen da den dermed blir endelig og irreversibel.  

Min svoger er etter 2 år fremdeles i sorg og sinne over at han ble presset til å selge odelsgården som han ikke under noen omstendighet ville ha klart å ta seg av. 

Støtter denne.

Han vil sikker innerst inne ikke ta over, samtidig er det vanskelig og si fra seg odel. Det kommer til å presse seg fram en dag å måtte ta en avgjørelse, bare trist det evt ikke skjer før svigefaren blir syk og ikke klarer å drifte mer.

Anonymkode: f3dbf...cd5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Støtter denne.

Han vil sikker innerst inne ikke ta over, samtidig er det vanskelig og si fra seg odel. Det kommer til å presse seg fram en dag å måtte ta en avgjørelse, bare trist det evt ikke skjer før svigefaren blir syk og ikke klarer å drifte mer.

Anonymkode: f3dbf...cd5

Ja, og det kan godt være det er noe i denne duren. Ut fra hva vi rundt kan se er han nok veldig usikker på hva han skal gjøre. Men det er bare våre observasjoner, så det behøver jo ikke å være rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Bollemor12 said:

Hei! Nå syntes jeg flere av dere her inne vrir og vrenger på ordene mine. Hvis dere leser innleggene så vil dere få oversikt. 
 

Igjen: Altså, min svigerfar/faren til min mann vil pensjonere seg og det har over lengre tid vært planlagt. Han har spurt sin eldste sønn flere ganger de siste årene om han vil ta over, og når han aldri får et svar herfra ble min sønn involvert. Noe som er vanlig når eldste ikke gir uttrykk for at han vil drive gården videre. Min svigerfar ønsker at gården skal driftes videre av en av sine barn, slik det er gjort i århundre. Svigerfar var heller ikke den med odel, men hans storebror valgte å si fra seg odelen og svigerfar tok over driften for mange år siden. Men svigerfar kunne nok latt storebror kommet til mer, men her er det selvsagt noen utfordringer som jeg ikke har villet forklare opp og ned. Storebror er en flink arbeidskar, og jeg har aldri sagt annet. Men han har noen utfordringer, både sosialt, økonomisk og når det gjelder kjøring av maskiner eller lignende. Jeg er enig at svigerfar må trappe ned og la storebror kjenne på hvordan det er å drive en gård, dette har vi også sagt i mange år/inkludert min svigermor. Men det har ikke skjedd. 
 

Vi vil absolutt ikke presse eller tvinge noe til å si ifra seg sin odel, men vi mener at hvis storebror ikke ønsker å ta over gården vil gjerne vi prøve oss. Siden storebror aldri har sagt eller gitt uttrykk for at han vil ta over og stadig snakker om at han vil tilbringe mer tid med sin familie så har det vist seg at det kan være en mulighet for at han ikke vil ta over. Når det gjelder hans samboer, er hun hjemmeværende. Hun har ingen jobb. Av ulike grunner. 
 

Vi sier ikke at storebror ikke vil klare det, men at det vil jo øke hans arbeidsmengde betraktelig fra det som er i dag og han må da leie inn folk eller ansette flere - som selvsagt er mulig. Poenget er at de ikke kan drive på slik som de gjør i dag, for en dag går svigerfar bort og storebror vil da settes i en vanskelig situasjon. Vi vil fremdeles bo på vår egen tomt med vårt eget hus, selv om storebror tar over. Det er jo ikke sånn at vi slutter å hjelpe til på dagen, men storebror kan da ikke forvente slik som i dag, at vi eller min mann skal fikse alt av jorder/maskiner eller lignende. Det er jo fint å hjelpe hverandre inni mellom som de fleste familier gjør men vi vil da trekke oss tilbake og la storebror styre gården slik han selv ønsker om han ønsker. 
 

Poenget i hele posten/innlegget er jo at vi ønsker et svar fra storebror om han vil ta over eller ikke 😊😊 

Tidligere i tråden ville du kreve leie fra han som skal gi fra seg odelen om dere tok over. 
han som har jobbet på gården og har dårlig økonomi. Han skal ikke engang få Arve ett av 3 hus etter sine foreldre, mens dere da stikker av med gården, jorda, dyr, maskinpark, sikkert skog og utmark, jaktrettigheter, tomter for salg og hele slektshistorien.....

du er litt for fjong i måten du ordlegger deg på til å ikke ha baktanker. 
jeg finner deg lite troverdig. 

Anonymkode: 3ea68...304

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...