Gå til innhold

Familietrøbbel og gårdsdrift


Bollemor12

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Siden han har Odelen. Er det slik at dere må kjøpe han ut da? 

Anonymkode: 36233...80a

Nei, ikke hvis han sier ifra seg odelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Bollemor12 said:

Hei igjen. 
 

Takk for innspill, råd og konstruktive tanker. 
Det er så mye mer rundt situasjonen enn hva jeg har delt fordi jeg ikke ønske å henge ut noen. Verken den ene eller den andre. Vi har aldri hatt intensjonen om å presse eller tvinge frem en avgjørelse. Det er som skrevet flere ganger viktig for mine svigerforeldre blant annet at det blir en ordning. De har lenge ønsket å pensjonere seg å finne en god løsning for alle. 
 

Noen nevner at jeg mener storebror er udugelig, og det stemmer absolutt ikke. Jeg skriver igjen, han er ufattelig flink med dyr/stell og det som hører med i fjøset men har utfordringer med å kjøre traktor, økonomi og andre viktige faktorer som følger en gård. På dette grunnlaget må min mann bistå sin far med kjøring på jordene, skru og vedlikeholde maskiner. 
 

uavhengig av hvem som tar over blir ingen husløse eller arbeidsløse. 
 

poenget er at svigerfar har lenge prøvd å snakke/drøfte med sin eldste sønn om gården og videre drift uten å komme en vei. Etter mange år med usikkerhet bestemte min mann seg for at han ønsket å ta over gården hvis storebror ikke ville. 
 

det er en stor gård og mange dyr, så det trenges en del arbeidskraft, men en mann kan fint gjøre fjøsstellet og en annen mann drive med andre viktige ting. Men slik praktiseres det ikke i dag av ulike grunner, derfor blir det økt belastning på selve far som må gjøre dobbelt opp. 
 

som skrevet er det også en del helseutfordringer som gjør at det må bli en endelig avgjørelse før svigers blir dårligere. 
 

vi vil alltid støtte storebror om han vil ta over gården, men vi vil ikke da lenger fortsette å bistå slik vi gjør i dag fordi han har da selv bestemt at han vil drive gården selv. Og det er helt i orden. Min bistår kun i dag fordi han ser sin egen far arbeider seg ihjel. Min mann og hans storebror er to vidt forskjellige gutter med ulike ferdigheter og egenskaper. Så utgangspunktet til guttene er veldig forskjellig. Når det gjelder økonomi har vi jo selvsagt også snakket om dette.
 

Som Ulven skriver lenger opp er dette mer et hjertesukk fra meg fordi ingen klarer å sette seg ned, bli enige og skape en god løsning for svigers. De trenger sårt og pensjonere seg og slippe alt ansvaret og arbeidet som skrevet på en stor gård. 
 

Noen nevner konen til storebror, hun har vel egentlig aldri ytret en mening om saken som jeg vet. Slik deres situasjonen er i dag har hun heller ingen mulighet til å bistå på gården. Uten at jeg behøver å gå ytterligere inn på dette. 
 

vi må nok bare avvente og se 😊

Så om Storebror tar over får han bare klare seg selv og dere sitter på sidelinja og ser på.? Så fra at gården drives av 3, så må 1 stå på alene? Jeg må si dere legger jo opp til at det går rævva da og jeg ser ikke helt at dere er spesielt støttende overfor Storebror.... MEN om Lillebror overtar forventer dere at Storebror skal fortsette som før? hm... 

Anonymkode: 793e0...6cc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så om Storebror tar over får han bare klare seg selv og dere sitter på sidelinja og ser på.? Så fra at gården drives av 3, så må 1 stå på alene? Jeg må si dere legger jo opp til at det går rævva da og jeg ser ikke helt at dere er spesielt støttende overfor Storebror.... MEN om Lillebror overtar forventer dere at Storebror skal fortsette som før? hm... 

Anonymkode: 793e0...6cc

Dette.

Anonymkode: d1075...6d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så om Storebror tar over får han bare klare seg selv og dere sitter på sidelinja og ser på.? Så fra at gården drives av 3, så må 1 stå på alene? Jeg må si dere legger jo opp til at det går rævva da og jeg ser ikke helt at dere er spesielt støttende overfor Storebror.... MEN om Lillebror overtar forventer dere at Storebror skal fortsette som før? hm... 

Anonymkode: 793e0...6cc

Det blir jo tatt ut av kontekst. 
Altså, min mann bistår på gården fordi hans far har helseutfordringer som gjør at han ikke klarer å utføre alle sine plikter på egenhånd. Uten å virke som ei fæl kjerring, så kan også storebror gjøre de oppgavene som min mann bistår med. Men han velger å ikke gjøre det, og tar det for gitt at min mann eller far selv fikser det. Om det et fordi han ikke vil eller klarer kan jeg ikke uttale meg noe om. Selv om vi støtter hans avgjørelse betyr ikke det at vi skal fortsette å bistå storebror gratis slik vi har gjort med svigerfar om storebror tar over.  Storebror har ingen helseutfordringer som gjør at han ikke klarer det. Det er jo faren som eier gården og min mann bare hjelper sin far som ofte er en forventning på gården, ofte er dette sesongbasert da det er mye mer på sommerhalvåret enn vinter. 
 

Dere kan virkelig ikke mene at hvis storebror tar over og sier han vil drifte gården videre at vi skal bistå han like mye? Da må han isåfall ansette min mann og betale han. Vi har ikke forventet at storebror skal fortsette slik som nå om vi tar over, men han kan selvfølgelig få en ansettelse om avløser med god lønn/ osv om han ønsker og har lyst. Det er ingen forventning om at han må fortsette som før. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (54 minutter siden):

Det blir jo tatt ut av kontekst. 
Altså, min mann bistår på gården fordi hans far har helseutfordringer som gjør at han ikke klarer å utføre alle sine plikter på egenhånd. Uten å virke som ei fæl kjerring, så kan også storebror gjøre de oppgavene som min mann bistår med. Men han velger å ikke gjøre det, og tar det for gitt at min mann eller far selv fikser det. Om det et fordi han ikke vil eller klarer kan jeg ikke uttale meg noe om. Selv om vi støtter hans avgjørelse betyr ikke det at vi skal fortsette å bistå storebror gratis slik vi har gjort med svigerfar om storebror tar over.  Storebror har ingen helseutfordringer som gjør at han ikke klarer det. Det er jo faren som eier gården og min mann bare hjelper sin far som ofte er en forventning på gården, ofte er dette sesongbasert da det er mye mer på sommerhalvåret enn vinter. 
 

Dere kan virkelig ikke mene at hvis storebror tar over og sier han vil drifte gården videre at vi skal bistå han like mye? Da må han isåfall ansette min mann og betale han. Vi har ikke forventet at storebror skal fortsette slik som nå om vi tar over, men han kan selvfølgelig få en ansettelse om avløser med god lønn/ osv om han ønsker og har lyst. Det er ingen forventning om at han må fortsette som før. 

Det du skriver er helt rimelig og forståelig. 
Selvsagt skal ikke din mann arbeide gratis for sin bror som tar over gården. 
 

Det er svigerfar som sitter på løsningen her. Han må sette hardt mot hardt og gi storebror en dato som han må bestemme seg innen. 
Du og din mann må holde lav profil og ikke blande dere mens dette pågår. 

Anonymkode: 85bad...435

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det du skriver er helt rimelig og forståelig. 
Selvsagt skal ikke din mann arbeide gratis for sin bror som tar over gården. 
 

Det er svigerfar som sitter på løsningen her. Han må sette hardt mot hardt og gi storebror en dato som han må bestemme seg innen. 
Du og din mann må holde lav profil og ikke blande dere mens dette pågår. 

Anonymkode: 85bad...435

Og det har jeg skrevet flere ganger. Vi har holdt lav profil og trukket oss unna, verken spurt eller nevnt saken etter fristen ble satt. Men vi er fremdeles bekymret for at det ikke vil bli noe forandring, selv med frist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bollemor12 skrev (1 minutt siden):

Og det har jeg skrevet flere ganger. Vi har holdt lav profil og trukket oss unna, verken spurt eller nevnt saken etter fristen ble satt. Men vi er fremdeles bekymret for at det ikke vil bli noe forandring, selv med frist.

Å han har altså satt en frist, beklager det fikk jeg ikke med meg. Men så bra da! 
 

Jeg kjenner på frustrasjonen deres, jeg er selv svigerdatter på en gård der både jeg og min mann (som er lillebror) og storebror med familie og svigers bor tett på hverandre. Det er ikke alltid så lett😉 

Håper det løser seg for dere. 

Anonymkode: 85bad...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Å han har altså satt en frist, beklager det fikk jeg ikke med meg. Men så bra da! 
 

Jeg kjenner på frustrasjonen deres, jeg er selv svigerdatter på en gård der både jeg og min mann (som er lillebror) og storebror med familie og svigers bor tett på hverandre. Det er ikke alltid så lett😉 

Håper det løser seg for dere. 

Anonymkode: 85bad...435

Det er ikke alltid lett nei! 🥱😊 Takk for forståelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (2 timer siden):

Nei, ikke hvis han sier ifra seg odelen. 

Det normale er å vike plassen i odelsrekkefølgen, en sier normalt sett ikke fra seg odelsretten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker svigerfar bør ta en prat med sin eldste sønn ang gården. ( På nytt ) Være klar på at han vil pensjonere seg innen rimelig tid og vil ha et klart svar på om sønn nr 1 vil ta over. Hvis ikke sønn nr 1 klarer gi et ordentlig svar på det, så bør far spørre om sønn nr 1 vil skrive fra seg odelsretten slik at sønn nr 2 kan ta over gården. 

Sønn nr 1 er fullstendig klar over hvordan ting fungerer og hvorhen i arverekka han befinner seg. Han har hatt mange år på seg til å "bestemme" seg. Alt han trenger gjøre er å svare ja eller nei.

Skjønner godt at din svigerfar ønsker pensjonere seg etter et langt yrkesliv som bonde bak seg. Det er et fysisk tungt arbeid og det sliter på helsa. Selv om ikke 63 år er så gammelt i dag, så regner jeg med at kroppen sier noe annet og at han ønsker seg roligere dager.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (2 timer siden):

Nei, ikke hvis han sier ifra seg odelen. 

Ingen må kjøpes ut. Det er foreldrene som eier gården,det er de som skal ha oppgjøret for den. Broren har kun en rett til å kjøpe gården om faren selger til de som står under han på odelsrekka eller selger på det åpne marked.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (2 timer siden):

Nei, ikke hvis han sier ifra seg odelen. 

Da skjønner jeg at han trenger tid på å tenke seg om. Ikke bare å gå fra seg en gård som er verdt ei formue

Anonymkode: 36233...80a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteballetten skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker svigerfar bør ta en prat med sin eldste sønn ang gården. ( På nytt ) Være klar på at han vil pensjonere seg innen rimelig tid og vil ha et klart svar på om sønn nr 1 vil ta over. Hvis ikke sønn nr 1 klarer gi et ordentlig svar på det, så bør far spørre om sønn nr 1 vil skrive fra seg odelsretten slik at sønn nr 2 kan ta over gården. 

Sønn nr 1 er fullstendig klar over hvordan ting fungerer og hvorhen i arverekka han befinner seg. Han har hatt mange år på seg til å "bestemme" seg. Alt han trenger gjøre er å svare ja eller nei.

Skjønner godt at din svigerfar ønsker pensjonere seg etter et langt yrkesliv som bonde bak seg. Det er et fysisk tungt arbeid og det sliter på helsa. Selv om ikke 63 år er så gammelt i dag, så regner jeg med at kroppen sier noe annet og at han ønsker seg roligere dager.

Sønn nr 1 må ikke skrive fra seg odel, far kan selge til yngre søsken eller til hvem som helst, men da kan sønn nr 1 kreve gården på odel innen 6 måneder.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bollemor12 skrev (3 timer siden):

Jeg vil presisere at min svigerfar, eier av gården ikke vil selge til utenforstående og ønsker at en av guttene skal drifte gården videre slik det er blitt gjort i århundre. 

 

 

Men om ikke odelsgutten tar en avgjørelse, skal da faren jobbe seg i hjel? 

Odelsgutten har ikke tatt en avgjørelse selv om faren har tatt dette opp flere ganger. Er der noen juridiske muligheter til å hoppe over han? 

Anonymkode: 087a3...f78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men om ikke odelsgutten tar en avgjørelse, skal da faren jobbe seg i hjel? 

Odelsgutten har ikke tatt en avgjørelse selv om faren har tatt dette opp flere ganger. Er der noen juridiske muligheter til å hoppe over han? 

Anonymkode: 087a3...f78

Det er vel derfor han har fått en frist nå. Siden han ikke har sagt eller gjort noe som tilsier at han har bestemt seg. Han har hatt godt over 5-8 år på og komme med et ønske om hva han tenker rundt videre drift. 
 

Nå vet jeg ikke helt hva som vil skje etter fristen, men så lenge han har fått en frist i samråd med far og landbruksrådgiver kan vel odelen gå videre om han ikke svarer? Litt usikker på dettet punktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bollemor12 said:

Det blir jo tatt ut av kontekst. 
Altså, min mann bistår på gården fordi hans far har helseutfordringer som gjør at han ikke klarer å utføre alle sine plikter på egenhånd. Uten å virke som ei fæl kjerring, så kan også storebror gjøre de oppgavene som min mann bistår med. Men han velger å ikke gjøre det, og tar det for gitt at min mann eller far selv fikser det. Om det et fordi han ikke vil eller klarer kan jeg ikke uttale meg noe om. Selv om vi støtter hans avgjørelse betyr ikke det at vi skal fortsette å bistå storebror gratis slik vi har gjort med svigerfar om storebror tar over.  Storebror har ingen helseutfordringer som gjør at han ikke klarer det. Det er jo faren som eier gården og min mann bare hjelper sin far som ofte er en forventning på gården, ofte er dette sesongbasert da det er mye mer på sommerhalvåret enn vinter. 
 

Dere kan virkelig ikke mene at hvis storebror tar over og sier han vil drifte gården videre at vi skal bistå han like mye? Da må han isåfall ansette min mann og betale han. Vi har ikke forventet at storebror skal fortsette slik som nå om vi tar over, men han kan selvfølgelig få en ansettelse om avløser med god lønn/ osv om han ønsker og har lyst. Det er ingen forventning om at han må fortsette som før. 

Slik som du har oppsummert at alle bidrar, så er det lite sannsynlig at noen kan drive den gården alene. Svigerfar jobber visstnok 150%, Lillebror 100%, Storebror? Aner ikke, ts sier ingenting om det merkelig nok. Ikke sier hun noe om Storebror også har annen jobb... Så er da spørsmålet om dette er en gård man kan drive alene og om den har inntekt nok til å leie inn hjelp hvis ikke?

Og ja, det er rimlig at Storebror bør bestemme seg, mens hans side av saken er kanskje helt annerledes enn det ts presenterer her... 

Anonymkode: 793e0...6cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slik som du har oppsummert at alle bidrar, så er det lite sannsynlig at noen kan drive den gården alene. Svigerfar jobber visstnok 150%, Lillebror 100%, Storebror? Aner ikke, ts sier ingenting om det merkelig nok. Ikke sier hun noe om Storebror også har annen jobb... Så er da spørsmålet om dette er en gård man kan drive alene og om den har inntekt nok til å leie inn hjelp hvis ikke?

Og ja, det er rimlig at Storebror bør bestemme seg, mens hans side av saken er kanskje helt annerledes enn det ts presenterer her... 

Anonymkode: 793e0...6cc

Svigerfar drifter jo gården sammen med storebror. Storebror har ansvar for å stelle dyr/melking og foring på gården sammen med svigerfar, altså en 100% jobb på lik linje sin svigerfar - eneste forskjellen er at svigerfar må jo kjøre på jordene, holde vedlikehold på maskiner, og alt annet som hører med. Som jeg skriver jobber storebror på gården som avløser men bidrar sjeldent eller ingenting når det er høysesong med møkkkjøring, pressing av høy osv. det er ofte min mann eller svigerfar som gjør etter sin egen jobb/enten i fjøset eller jobben til mannen min. Det er nok ikke mulig å drive helt alene, men uansett hvem av oss som tar over så er vi jo alle et par. Storebror har også kjæreste/samboer med barn. 
 

storebror har aldri hatt en annen jobb ved siden av. Og gården har inntekt til å leie inn hjelp, det har jeg jo skrevet tidligere. De har avløser flere ganger i året. Men det er jo kun i fjøset, alt annet må jo fremdeles gjøres. 
 

Jeg kunne nok helt sikkert uttalt meg mer on storebror, men ønsker ikke å henge ut noen. Han har alltid jobbet på gården og leier kårbolig nr2. Han fikk tilbudet om å kjøpe kårbolig 1 før oss. Han takket nei av økonomiske årsaker. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odelsrett er tydligvis noe herk. Veldig merkelig at vi har noe slikt i dag.

Anonymkode: 353c7...26e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (1 time siden):

Det er vel derfor han har fått en frist nå. Siden han ikke har sagt eller gjort noe som tilsier at han har bestemt seg. Han har hatt godt over 5-8 år på og komme med et ønske om hva han tenker rundt videre drift. 
 

Nå vet jeg ikke helt hva som vil skje etter fristen, men så lenge han har fått en frist i samråd med far og landbruksrådgiver kan vel odelen gå videre om han ikke svarer? Litt usikker på dettet punktet. 

Du blander kortene som om du skal legge en kabal du vil skal gå opp.

Dere kan kjøpe gården,din manns bror har da 6 måneder på å bestemme seg på om han vil ta gården på odel. Ingen kan tvinges til å skrive fra seg odel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at min svoger har fått en frist til Å bestemme seg er jo fordi svigers vil pensjonere seg og hvis han ikke svarer innen fristen vil min mann få en mulighet til å ta over da den med odel ikke svarer. Han må da skrive under på papirer hvor han skriver at han ikke ønsker å kjøpe gården og gir den videre til en annen i rekken. Det er komplisert og vanskelig. 

det ønsker vi jo ikke, vi ønsker jo at han selv kan bestemme om han vil ta over gården eller ikke, uten at det skal bli uvennskap og dårlige relasjoner. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...