Gå til innhold

Familietrøbbel og gårdsdrift


Bollemor12

Anbefalte innlegg

Ulven skrev (2 minutter siden):

Mulig han er der svogeren min var. Han vet at han ikke klarer å ta over, men klarer ikke å ta avgjørelsen da den dermed blir endelig og irreversibel.  

Min svoger er etter 2 år fremdeles i sorg og sinne over at han ble presset til å selge odelsgården som han ikke under noen omstendighet ville ha klart å ta seg av. 

Du har nok veldig rett. Det er mye her som ikke kommer frem i innlegget mitt. Mine svigerforeldre er vel bekymret for at storebror ikke vil klare å ta over og storebror har ved en tidligere anledning sagt til min mann " dere kan ta over gården på tvangssalg etter meg"....

Han er ufattelig flink med dyrene og gjør en svært god jobb her, men han kjører verken traktor, skrur eller gjøre andre vedlikehold ved gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Komplisert sak, men forstår utmerket godt at dere ønsker en avklaring.     Her ligger det kanskje også eit økonomisk motiv på å få en avklaring både for din mann, og hans bror.    Han bidrar til gårdsdriften sålenge det er foreldrene som driver gården, men hva med den dagen broren overtar.     

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (2 minutter siden):

Hadde enda vært så lett. Hvis storebror vil ta over, så er det jo bra og ønsker han ikke så er det også greit. Vi har bare behov for å vite hva som vil skje fremover med gården og alle i familien. Jeg og min mann kan ikke lenger bistå gården stadig og samtidig jobbe 100% ved siden av. Enten så driver vi gården, eller så må de klare seg selv. 

Høres brutalt ut men.

Dere bør definitivt slutte å hjelpe til, for å provosere frem fremdrift. Nå er dere jo en krykke. Din mann bør be svigerfar spørre odelsgutten om han behøver hjelp. Svigerfar vil bli mye mer sliten og frustrert enn nå, som gjør ham forbanna, og han tar konflikten. Odelsgutten har også veldig godt av å erfare hva det betyr å drive gård på ordentlig.

Anonymkode: c1dfa...aa2

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leser en del holdninger mellom linjene her, vet ikke om de stemmer. Men jeg skyter: du/dere har satt eget ønske foran både fornuft, rimelighet og omtanke. Nå leser du alle forhold til din saks fordel, og ser ikke den andre siden. 

Anonymkode: 7048c...abd

Jeg har veldig forståelse for at dette er en sår og vanskelig situasjon for storebror, og vi har heller aldri ønsket å presse han. Vi tok først og fremst dette opp med svigerfar som de siste årene har uttrykt at han vil pensjonere seg. EN dag fikk min mann for seg at han ønsket og ta over gården om storebror ikke ville. Alle ble samlet og det ble drøftet hva som ville være en god løsning, og storebror har ved alle anledninger fått muligheten til å si sin mening eller sine følelser. 

Det er så mange faktorer som spiller inn, og vi vil ikke virke som gribber. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (2 minutter siden):

Komplisert sak, men forstår utmerket godt at dere ønsker en avklaring.     Her ligger det kanskje også eit økonomisk motiv på å få en avklaring både for din mann, og hans bror.    Han bidrar til gårdsdriften sålenge det er foreldrene som driver gården, men hva med den dagen broren overtar.     

Vi tar aldri betalt for den hjelpen vi gir. Min mann bistår kun fordi han ser sin far slite seg gjennom 365 dager i året med arbeid. Den dagen storebror tar over er det slutt på hjelpen, fordi han er ung, sterk og frisk. Det vil da bli hans ansvar å drive gården uten hjelp fra oss. Vi vil da velge å fokusere på andre ting. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (7 minutter siden):

Du har nok helt rett, men da vil det aldri bli tatt en avgjørelse eller endring. De har gått slik i 20 år og da vil de fortsette til svigers ikke lenger klarer å arbeide. 

Da velger jo svigerfaren din at det er sånn det skal være. Dette er en sak mellom dem og dere skal ikke blande dere. Dersom svigerfar ønsker å gå av med pensjon må han selv sørge for at det er mulig. For meg høres det ut som dere presser svigerfar til å presse eldste sønn til å ta en avgjørelse fordi dere selv ønsker å overta. Og du burde i alle fall ikke blande deg, gården tilhører din manns familie og det er de som må komme til enighet. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Bollemor12 said:

Du har nok veldig rett. Det er mye her som ikke kommer frem i innlegget mitt. Mine svigerforeldre er vel bekymret for at storebror ikke vil klare å ta over og storebror har ved en tidligere anledning sagt til min mann " dere kan ta over gården på tvangssalg etter meg"....

Han er ufattelig flink med dyrene og gjør en svært god jobb her, men han kjører verken traktor, skrur eller gjøre andre vedlikehold ved gården.

Jeg tror dere må være veldig tydelige overfor svigerforeldrene dine at de ikke kan dra ut dette vesentlig mye lengre siden dere også har et liv dere må få lov til å planlegge. Så blir det svigerfar/svigermor som må gi sønnen en endelig frist, og holde seg til denne fristen. Dere risikerer å ende i den situasjonen mannen og svogeren min var i at eier av gården dør, med tanke på din svigerfars dårlige helse, og da står dere virkelig i et problem. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

------- skrev (1 minutt siden):

Da velger jo svigerfaren din at det er sånn det skal være. Dette er en sak mellom dem og dere skal ikke blande dere. Dersom svigerfar ønsker å gå av med pensjon må han selv sørge for at det er mulig. For meg høres det ut som dere presser svigerfar til å presse eldste sønn til å ta en avgjørelse fordi dere selv ønsker å overta. Og du burde i alle fall ikke blande deg, gården tilhører din manns familie og det er de som må komme til enighet. 

Jeg har heller ikke blandet meg, men drøfter selvfølgelig med min mann. Alle møter og samtaler har foregått uten meg. Kun med far og barn tilstedet. 

 

Vi presser jo ikke svigerfar når han selv ønsker å gå av med pensjon, men er bekymret for at storebror ikke vil klare å drifte gården på egenhånd og er derfor bekymret for utfallet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (2 minutter siden):

Jeg har veldig forståelse for at dette er en sår og vanskelig situasjon for storebror, og vi har heller aldri ønsket å presse han. Vi tok først og fremst dette opp med svigerfar som de siste årene har uttrykt at han vil pensjonere seg. EN dag fikk min mann for seg at han ønsket og ta over gården om storebror ikke ville. Alle ble samlet og det ble drøftet hva som ville være en god løsning, og storebror har ved alle anledninger fått muligheten til å si sin mening eller sine følelser. 

Det er så mange faktorer som spiller inn, og vi vil ikke virke som gribber. 

Det er vel omsynet til svigerforsldre de ønsker å få en avklaring.   Gårdsdriften må sjølvsagt komme i andre rekke når det gjeld omsynet til helsen for dem som driver gården.    Han er 63 år, og har slitt å kjempet på gården i mange år, og på tide å "trappe ned" og tenke seg selv.    Alle som har hatt ansvar for gårdsdrift vet at det ikkje er noen 08-16 jobb. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dere er jo egentlig ikke part i saken før den dagen storebror ikke vil overta og odelsretten/muligheten går videre til mannen din? 

Enig i at dere må slutte å blande dere, og også go beskjed om at dere ikke kan fortsette med å bistå like mye siden dere har deres eget liv og forpliktelser som må passes. Selv om dere ikke er enig i måten svigerfar og storebror løser/ikke løser situasjonen må de faktisk få gjøre det på sin måte. Dere kan ikke presse frem noe som helst - det eneste dere bidrar med er dårlig stemning,

Anonymkode: 41172...aa3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (1 minutt siden):

Det er vel omsynet til svigerforsldre de ønsker å få en avklaring.   Gårdsdriften må sjølvsagt komme i andre rekke når det gjeld omsynet til helsen for dem som driver gården.    Han er 63 år, og har slitt å kjempet på gården i mange år, og på tide å "trappe ned" og tenke seg selv.    Alle som har hatt ansvar for gårdsdrift vet at det ikkje er noen 08-16 jobb. 

Det var veldig godt sagt. Det er ikke lett for alle utenforstående og forstå. De har ikke ferie, helgefri eller lignende. Dette er en jobb som foregår 24-timer i døgnet og når min svigerfar jobber nesten ihjel seg selv og storebror ikke bidrar nok, så min mann også må bidra er det på tide og avklare situasjonen. Vi kan ikke i all tid hjelpe til og det vil komme en dag hvor min svigerfar rett og slett ikke makter mer... Da vil det bli mer komplisert og jeg tror ut fra det jeg har sett og hørt at mine svigerforeldre ønsker å pensjonere seg  og tilbringe mer tid sammen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, dere er jo egentlig ikke part i saken før den dagen storebror ikke vil overta og odelsretten/muligheten går videre til mannen din? 

Enig i at dere må slutte å blande dere, og også go beskjed om at dere ikke kan fortsette med å bistå like mye siden dere har deres eget liv og forpliktelser som må passes. Selv om dere ikke er enig i måten svigerfar og storebror løser/ikke løser situasjonen må de faktisk få gjøre det på sin måte. Dere kan ikke presse frem noe som helst - det eneste dere bidrar med er dårlig stemning,

Anonymkode: 41172...aa3

Jeg er delvis enig i det du skriver. Samtidig som det er en del holdninger, normer og vaner knyttet opp mot gården og min svigerfamilie. Det er gjerne sånn at kommer man fra gård er det normalt å bidra til sine foreldre. Vi bor også i kårboligen, svigers i hovedhuset og storebror i kårbolig nummer 2 . Vi har kjøpt kårboligen og den er nå separert fra gården. (Avskilt).  Problemet blir at hvis vi velger å ikke blande oss eller spørre mer, vil det mest sannsynlig ende opp med at svigerfar dør/ eller blir sykere og at storebror blir tvinge opp i et hjørne som blir enda vanskeligere. Men dere har helt rett, vi burde jo ikke blande oss.. Men min mann klarer ikke å se på at sin far jobber seg ihjel men storebror ser på. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (3 minutter siden):

Det var veldig godt sagt. Det er ikke lett for alle utenforstående og forstå. De har ikke ferie, helgefri eller lignende. Dette er en jobb som foregår 24-timer i døgnet og når min svigerfar jobber nesten ihjel seg selv og storebror ikke bidrar nok, så min mann også må bidra er det på tide og avklare situasjonen. Vi kan ikke i all tid hjelpe til og det vil komme en dag hvor min svigerfar rett og slett ikke makter mer... Da vil det bli mer komplisert og jeg tror ut fra det jeg har sett og hørt at mine svigerforeldre ønsker å pensjonere seg  og tilbringe mer tid sammen.

Hva sier svigermor? Hun må vel kunne overtale mannen sin til å gjøre noe med situasjonen? Det er jo i alle høyeste grad løsbart - på en ganske enkel måte også. «Jeg skal pensjonere meg #dato - vil du overta gården og gårdsdriften eller skal odelsretten gå videre til broren din?

Anonymkode: 41172...aa3

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva sier svigermor? Hun må vel kunne overtale mannen sin til å gjøre noe med situasjonen? Det er jo i alle høyeste grad løsbart - på en ganske enkel måte også. «Jeg skal pensjonere meg #dato - vil du overta gården og gårdsdriften eller skal odelsretten gå videre til broren din?

Anonymkode: 41172...aa3

Dette.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva sier svigermor? Hun må vel kunne overtale mannen sin til å gjøre noe med situasjonen? Det er jo i alle høyeste grad løsbart - på en ganske enkel måte også. «Jeg skal pensjonere meg #dato - vil du overta gården og gårdsdriften eller skal odelsretten gå videre til broren din?

Anonymkode: 41172...aa3

Hun mener det må bli en løsning og at alle bør sette seg ned og bli enige. Dessverre er det lettere sagt enn gjort. Det har blitt gjort flere ganger og det skaper bare trøbbel. Hun vil pensjonere seg og flytte i kårboligen slik at de kan forberede seg på sine eldre dager. Det er også masse vedlikehold som må gjøres på gården i tiden fremover. Hun mener blant annet at sin eldste sønn må svare og ta ansvar

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor forteller gjerne både oss og storebror at far ikke sover om nettene fordi han er så bekymret fordi det ikke blir en løsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bollemor12 skrev (14 minutter siden):

Vi tok først og fremst dette opp med svigerfar som de siste årene har uttrykt at han vil pensjonere seg. EN dag fikk min mann for seg at han ønsket og ta over gården om storebror ikke ville. Alle ble samlet og det ble drøftet hva som ville være en god løsning, og storebror har ved alle anledninger fått muligheten til å si sin mening eller sine følelser. 

 

Bollemor12 skrev (10 minutter siden):

Jeg har heller ikke blandet meg, men drøfter selvfølgelig med min mann. Alle møter og samtaler har foregått uten meg. Kun med far og barn tilstedet. 

 

Vi presser jo ikke svigerfar når han selv ønsker å gå av med pensjon, men er bekymret for at storebror ikke vil klare å drifte gården på egenhånd og er derfor bekymret for utfallet.

Her motsier du deg selv litt. Men uansett. Din svigerfar kan få en avløser, og han er vel selv klar Iver hvordan det fungerer. Han får ansette en utenforstående til å bidra på gården. 

Hans kone og han trenger ikke øvrige bekymringer og stress når de har svekket helse, da tenker jeg dere bare må ta et valg for dere selv og gi beskjed om at dere ikke vil prioritere hjelp til gården på grunn av egne planer i hverdagen. Så får gårdeierne løse dette. Jo flere folk som er innblandet i slike konflikter jo mer stress og belastning blir det for helsa til din svigerfar. 

Anonymkode: f91d1...354

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (2 minutter siden):

Jeg er delvis enig i det du skriver. Samtidig som det er en del holdninger, normer og vaner knyttet opp mot gården og min svigerfamilie. Det er gjerne sånn at kommer man fra gård er det normalt å bidra til sine foreldre. Vi bor også i kårboligen, svigers i hovedhuset og storebror i kårbolig nummer 2 . Vi har kjøpt kårboligen og den er nå separert fra gården. (Avskilt).  Problemet blir at hvis vi velger å ikke blande oss eller spørre mer, vil det mest sannsynlig ende opp med at svigerfar dør/ eller blir sykere og at storebror blir tvinge opp i et hjørne som blir enda vanskeligere. Men dere har helt rett, vi burde jo ikke blande oss.. Men min mann klarer ikke å se på at sin far jobber seg ihjel men storebror ser på. 

Det med å hjelpe skjønner jeg veldig godt - har selv besteforeldre som hadde gård og foreldre som hjalp masse til. Men samtidig tenker jeg at dere må la svigerfar og storebror takle dette - de er voksne myndige mennesker. Dere kan selvfølgelig prate med svigerfar og svigermor og presse på for å få dem til å faktisk pensjonere seg, det tror jeg alle ville gjort. Men ha fokus på at det er for deres skyld - ikke for å presse frem avgjørelse for deres egen skyld. Dere må selvfølgelig planlegge en fremtid uten gården - og ender det likevel med at dere får overta får det komme som en bonus og dere får se om det passer eller ikke til den tid.

Anonymkode: 41172...aa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne avløser på gården og vi vet veldig godt hvordan dette fungerer. Men det er jo ikke alltid økonomisk gunstig. Da må han betale tre lønninger isteden for to? De har gjerne avløser flere ganger i året, men det hjelper jo ikke med alt annet som foregår på gården. Det er mange flere arbeidsoppgaver på gården enn kun stell av dyr. 
 

vi får vel bare se om det blir noe svar innen fristen, ellers får vi bare trekke oss tilbake og la de drive på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (15 minutter siden):

Det var veldig godt sagt. Det er ikke lett for alle utenforstående og forstå. De har ikke ferie, helgefri eller lignende. Dette er en jobb som foregår 24-timer i døgnet og når min svigerfar jobber nesten ihjel seg selv og storebror ikke bidrar nok, så min mann også må bidra er det på tide og avklare situasjonen. Vi kan ikke i all tid hjelpe til og det vil komme en dag hvor min svigerfar rett og slett ikke makter mer... Da vil det bli mer komplisert og jeg tror ut fra det jeg har sett og hørt at mine svigerforeldre ønsker å pensjonere seg  og tilbringe mer tid sammen.

Eg synes det er ikkje mer en rett å rimleg at de burde få en avklaring på dette ikkje minst for de gamle sin del, og medan  foreldrene enda lever, og det er dem som sitter med trumfen her.    Dine svigerforeldre kjenner nok utvilsamt hvor "skoen trykker " og kanskje har de innsett at desse 2 brørne er litt usamde. 

Uansett så er dette ikkje noe som KG sine lesere kan løse, men kan vera til en slags moralsk støtte for deg som er bekymra for at dette kan utløse en familiekonflikt.    

   

Endret av Skybe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...