Gå til innhold

Familietrøbbel og gårdsdrift


Bollemor12

Anbefalte innlegg

Bollemor12 skrev (5 minutter siden):

Hun mener det må bli en løsning og at alle bør sette seg ned og bli enige. Dessverre er det lettere sagt enn gjort. Det har blitt gjort flere ganger og det skaper bare trøbbel. Hun vil pensjonere seg og flytte i kårboligen slik at de kan forberede seg på sine eldre dager. Det er også masse vedlikehold som må gjøres på gården i tiden fremover. Hun mener blant annet at sin eldste sønn må svare og ta ansvar

Her mener jeg hun bommer. De må sette seg ned med storebroren til mannen din og finne en løsning (overtakelsesdato eller si fra seg odelsretten). Dere er ikke part i saken og har ikke noe å skulle ha sagt ift hva som skal skje. Hvis storebror ikke vil overta går rette videre til din mann (som først da kan sette seg ned og finne en løsning med foreldrene sine).

Det er jo ikke noen løsninger å velge imellom siden odelsretten er gitt og reglene strenge. Å skulle få alle fornøyd er ikke et hensyn som kan tas i denne situasjonen, det er ren juss. 

Anonymkode: 41172...aa3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her mener jeg hun bommer. De må sette seg ned med storebroren til mannen din og finne en løsning (overtakelsesdato eller si fra seg odelsretten). Dere er ikke part i saken og har ikke noe å skulle ha sagt ift hva som skal skje. Hvis storebror ikke vil overta går rette videre til din mann (som først da kan sette seg ned og finne en løsning med foreldrene sine).

Det er jo ikke noen løsninger å velge imellom siden odelsretten er gitt og reglene strenge. Å skulle få alle fornøyd er ikke et hensyn som kan tas i denne situasjonen, det er ren juss. 

Anonymkode: 41172...aa3

Odelsloven har en fordelingsregel som mange ikke er klar over. Den fastslår at den som har best odelsrett blant søsken, ikke har rett til å overta mer enn én eiendom på odel før alle andre søskenlinjer har fått anledning til å nytte sin odelsrett til en ledig eiendom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her mener jeg hun bommer. De må sette seg ned med storebroren til mannen din og finne en løsning (overtakelsesdato eller si fra seg odelsretten). Dere er ikke part i saken og har ikke noe å skulle ha sagt ift hva som skal skje. Hvis storebror ikke vil overta går rette videre til din mann (som først da kan sette seg ned og finne en løsning med foreldrene sine).

Det er jo ikke noen løsninger å velge imellom siden odelsretten er gitt og reglene strenge. Å skulle få alle fornøyd er ikke et hensyn som kan tas i denne situasjonen, det er ren juss. 

Anonymkode: 41172...aa3

Vi behøver ikke å være med på avgjørelsen eller samtalen, vi vil bare vite utfallet. Jeg høres kanskje naiv ut. Men enten så kan vi ta over gården i årene som kommer, eller så gjør storebror det. Vil ikke storebror gi noe svar innen fristen og svigers velger å la det ligge vil vi trekke oss tilbake. Vi vil også da gi klar beskjed om at vi velger å satse på andre muligheter og vil dermed ikke bistå med hjelp. 
 

Svigerfar ønsker nok at brødrene skal kunne drive gården sammen for å forsikre seg at storebror vil ha jobb og sikkert i fremtiden, selv når de går bort. Dette er ikke min villig til, da han ikke ønsker å dele gården - men vi kan gjerne ansette han som avløser. Det må være den ene eller den andre som tar over driften. Hvis vi skulle delt ville det blitt flere dilemmaer, som hvem som skulle bodd i hovedhuset osv osv... 

Jeg ser jo i forumet at vi kanskje har vært litt pågående, men vi har kun et ønske om en god løsning for alle og spesielt for svigerforeldrene mine som har sårt behov for en roligere hverdag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (4 minutter siden):

Odelsloven har en fordelingsregel som mange ikke er klar over. Den fastslår at den som har best odelsrett blant søsken, ikke har rett til å overta mer enn én eiendom på odel før alle andre søskenlinjer har fått anledning til å nytte sin odelsrett til en ledig eiendom.

Her er det bare snakk om en (1) gård, så da overta men den i sin helhet. TS og mannen bor allerede på fraskilt kårbolig på eiendommen.

Er helt enig i at om det ikke kommer svar innen fristen og dere fortsatt ikke får tilbud bør dere tenke på andre alternativer. Faktisk tenker jeg at dere kan begynne å tenke på det allerede nå, og gjerne diskutere dette med svigerforeldrene dine. Da kanskje de får ut fingeren for å få dette avklart. 

Anonymkode: 41172...aa3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjerne nevnt flere ganger at vi vil ha svar for å kunne planlegge fremtiden/andre alternativer. Men det blir gjerne ikke noe bedre eller en løsning. Vi får bare se fremover. Fristen nærmer seg veldig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bollemor12 said:

Hei. 

 

Jeg trenger råd og tips, muligens flere perspektiv. Saken er som så, jeg er gift inn i en gårdsfamilie og min mann er andre mann i odelsrekken. Min mann's storebror har odelen, altså førsteretten til å ta over gården etter min svigerfar. Problemet er at dette er en prosess som har foregått i to år. Min mann og jeg ønsker å ta over gården og driften, og vi ser at det er på tide at våre svigerforeldre pensjonerer seg slik at de får igjen noen gode år. Dessverre nekter storebroren til min mann å svare om han ønsker og ta over gården eller ikke. Det har vært tatt opp flere ganger gjennom de siste årene, men nekter å svare. Han syntes nok hele situasjonen er svært ubehagelig. 

Vi har alltid sagt og mener fortsatt at han har rettet og hvis han vil ta over så har vi full forståelse for det og vil trekke oss tilbake. Problemet er at han ikke svarer og alle vi rundt ser at våre svigerforeldre må få slippe unna alt ansvaret og arbeidet som følger med. Storebroren til min ser ikke det og ønsker ikke å ytre sin mening. Det må sies at storebror arbeider i dag på gården som avløser og har gjort dette i mange år. 

Min mann hjelper alltid til på gården med kjøring på jordene, våronn og alt som hører med. Vi jobber begge i dag 100% og tenker at vi enten må ta over eller så må storebror ta mer ansvar slik at svigerfar kan gå av med pensjon. 

Det hele enten med at storebror, min mann og svigerfar måtte på møte med en rådgiver fra landbruket for å komme til enighet, ikke engang her hadde storebror nevnt noe om sine ønsker og det enden på møtet ble at storebror fikk frist på seg til å svare om han vil ta over eller ikke, og det er jo forsåvidt greit - problemet er at vi vet at innen fristen vil han fremdeles ikke komme med noe svar eller ytre sin mening, da han ikke har sagt noe de siste to årene. 

 

Vi har alltid sagt at han går først og vi stiller oss bak hans avgjørelse, likevel blir han sint og frustrert når vi tar opp saken og går unna, unngår og svare eller bytter tema...Det viser seg nå at storebror er sure på oss og mener vi er gribber som tvinger frem et svar. Må informere om at storebror er 40, svigerfar 63 og min mann 30. Det er på tide med skifte..Dette skaper dårlig stemning og går utover relasjonen mellom min mann og hans bror, som alltid har vært god.

Vi har på nåværende tidspunkt latt være å gjøre prosjekter på huset vi bor i fordi vi avventer svar. Vi er rett og slett leie av og vente, og ønsker en klarhet i situasjonen. Noen som har gode råd eller vært i lignende situasjoner??

Det er jo fint studere iallefall respekterer odelen. 
Her fikk jeg bare beskjed 6 mndr etter at lillebror hadde overtatt om at gården min var solgt. Jeg ble aldri involvert. Og da hadde jeg ventet på et svar fra ham i 10 år på om han ville eller ikke ville og hva han ønsket. Jeg satte hele livet på vent for å bli fratatt alt. Når det så skjedde finkjem ikke så mye som en hyttetomt. Ikke ett ord om annen arv. Han hadde flyttet inn og overtatt hus og driftsbygninger uten at jeg ante hva som skjedde.  
og ja, jeg ble lei meg og forbanna. Fikk til svar at «vi antok at du ikke ville ha gården siden du ikke har sagt noe»

(mast 2 ganger i året på et svar) 


Ifl mine foreldre og min bror kan man altså bare selge uten å ta hensyn til noen odel. Så hvis svigerfar vil selge, kan han jo bare gjøre det. Odelsloven er så intrikat og komplisert at det eneste man vet om man har odel, er at den som får gården arver. Alle andre sitter Igjen med null. 

Anonymkode: 3ea68...304

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Bollemor12 said:

Vi har gjerne nevnt flere ganger at vi vil ha svar for å kunne planlegge fremtiden/andre alternativer. Men det blir gjerne ikke noe bedre eller en løsning. Vi får bare se fremover. Fristen nærmer seg veldig. 

Fristen? 

Anonymkode: 3ea68...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror kan ta odelssak på vegne av sine umyndige barn hvis ikke han selv ønsker å overta og drive den på vegne av dem inntil de kan.

Anonymkode: d1075...6d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bollemor12 said:

Du har nok helt rett, men da vil det aldri bli tatt en avgjørelse eller endring. De har gått slik i 20 år og da vil de fortsette til svigers ikke lenger klarer å arbeide. 

Eller til dere trekker dere ut og storebror slipper å føle seg truet.....

Anonymkode: 3ea68...304

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det være at jeg leser mellom lijene her, men det virker som at det er en etablert sannhet at storebroren ikke duger til annet enn fjøsstell. Hvordan har det blitt slik, har han prøvd seg og ikke fått det til, ikke gjort det bra nok for faren eller hva ligger bak?

Jeg tror kanskje det mangler noe på selvbilde og selvtiliten hos storebroren kombinert med tillit fra faren.

Så lurer jeg litt på kona til storebroren, hva har hun å bidra med her?

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Storebror kan ta odelssak på vegne av sine umyndige barn hvis ikke han selv ønsker å overta og drive den på vegne av dem inntil de kan.

Anonymkode: d1075...6d7

Nei, ikke etter den nye odelsloven, da går det bare et ledd, men han kan selvfølgelig ta odelsløsning for seg selv om han ønsker det om gården blir overtatt av noen med dårligere odel.

Endret av Flintis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (3 timer siden):

Jeg har heller ikke blandet meg, men drøfter selvfølgelig med min mann. Alle møter og samtaler har foregått uten meg. Kun med far og barn tilstedet. 

 

Vi presser jo ikke svigerfar når han selv ønsker å gå av med pensjon, men er bekymret for at storebror ikke vil klare å drifte gården på egenhånd og er derfor bekymret for utfallet.

Har svigerfar drøftet sin bekymring med storebror ?

Anonymkode: d1075...6d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bollemor12 skrev (4 timer siden):

Jeg har heller ikke blandet meg, men drøfter selvfølgelig med min mann. Alle møter og samtaler har foregått uten meg. Kun med far og barn tilstedet. 

 

Vi presser jo ikke svigerfar når han selv ønsker å gå av med pensjon, men er bekymret for at storebror ikke vil klare å drifte gården på egenhånd og er derfor bekymret for utfallet.

Har svigerfar drøftet sin bekymring med storebror ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele situasjonen virker litt ensidig og negativt vinklet. Hva med å vise litt mer  diplomati og livsglede! Slikt smitter og de gamle kan løftes til å finne en god løsning istedenfor å sitte med kniven på strupen på sine gamle dager.

 

 

Anonymkode: d1075...6d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo fint studere iallefall respekterer odelen. 
Her fikk jeg bare beskjed 6 mndr etter at lillebror hadde overtatt om at gården min var solgt. Jeg ble aldri involvert. Og da hadde jeg ventet på et svar fra ham i 10 år på om han ville eller ikke ville og hva han ønsket. Jeg satte hele livet på vent for å bli fratatt alt. Når det så skjedde finkjem ikke så mye som en hyttetomt. Ikke ett ord om annen arv. Han hadde flyttet inn og overtatt hus og driftsbygninger uten at jeg ante hva som skjedde.  
og ja, jeg ble lei meg og forbanna. Fikk til svar at «vi antok at du ikke ville ha gården siden du ikke har sagt noe»

(mast 2 ganger i året på et svar) 


Ifl mine foreldre og min bror kan man altså bare selge uten å ta hensyn til noen odel. Så hvis svigerfar vil selge, kan han jo bare gjøre det. Odelsloven er så intrikat og komplisert at det eneste man vet om man har odel, er at den som får gården arver. Alle andre sitter Igjen med null. 

Anonymkode: 3ea68...304

Følger en med i timen kan en lett finne ut om en eiendom har skiftet eier.

At dine foreldre valgte å gi bort gåten til lillebroren din får de stå til regning for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår godt frustrasjonen deres! Jeg har nok ikke noe gode råd å komme med, men å få en konfliktsky familie til å ta en avgjørelse er virkelig frustrerende. Håper dere finner ut av det. Jeg hadde nok fått mannen din til å be hans far sette en dato til eldste sønn. Men når de er så konfliktsky som det høres ut som, så er det ikke bare bare å forholde seg til dato heller! Lykke til🙏🏼

Anonymkode: 9432c...252

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (8 timer siden):

Jeg har heller ikke blandet meg, men drøfter selvfølgelig med min mann. Alle møter og samtaler har foregått uten meg. Kun med far og barn tilstedet. 

 

Vi presser jo ikke svigerfar når han selv ønsker å gå av med pensjon, men er bekymret for at storebror ikke vil klare å drifte gården på egenhånd og er derfor bekymret for utfallet.

Min Umiddelbare tanke er at du fremstår som en dampveivals, og at du bruker "omsorg" for din svigerfar som et pressmiddel for egen vinning, på bekostning av din manns bror.  

Endret av Apis
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

Min Ummidelbare tanke er at du fremstår som en dampveivals, og at du bruker "omsorg" for din svigerfar som et pressmiddel for egen vinning, på bekostning av din manns bror.  

Jeg forstår hvorfor du mener det, men ikke glem tidslinjen her. Etter så mange år BLIR man en dampveivals når situasjonen går så på helsa løs til far. Det er ikke sikkert at TS og ektemannen startet som dampveivalser, men jeg har forståelse for at tålmodigheten tar slutt etter 10-15 år. 
 

TS og mannen har også alltid sagt de respekterer valget til storebror, uansett hva det blir. Men nå er det på tide å ta valget. De presser ikke storebroren i noen retninger, annet enn fremover. Etter 20 år forstår jeg det faktisk godt. Hvis storebror føler seg truet går ting ofte i lås, så er det selvfølgelig uheldig. Men på et eller annet tidspunkt må avgjørelsen tas, og den bør tas snart. Hvis storebror ikke selv tar initiativ til å velge må noen "presse" frem valget, og siden svigermor er konfliktsky og far ikke når gjennom så sitter TS og ektemannen igjen med svarteper og blir nå "dampveivalser" mot sin vilje. 

Anonymkode: 738c7...f87

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere økonomi til å kjøpe gården da ts? For du forventer vel ikke at å "overta" betyr at dere får den gratis. Sånn fungerer det ikke. Avhengig av mange faktorer så må dere regne med å betale en betydelig sum. 

Vi overtok gården her for tre år siden og betalte 15 mill. I tillegg har vi bygd nytt kyllinghus og driftsbygning til nesten 10 mill. 

Anonymkode: 3b96c...d2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...