Gå til innhold

Familietrøbbel og gårdsdrift


Bollemor12

Anbefalte innlegg

Smeltemann skrev (41 minutter siden):

Kan jeg ikke sette meg inn i en sånn sak? Neivel. 

Har ikke skrevet at du ikke KAN. Skrev at det er vanskelig for utenforstående og sette seg inn i saken når jeg ikke har utbrodert absolutt alt. Men jeg gidder ikke kverulere med deg om dette. Søkte jo i første omgang råd/tips og tanker rundt saken. Ikke en formening om vi er en gjeng pingler eller ei…og gården vil ikke bli solgt til noen utenfor familien, som jeg har nevnt ved flere anledninger. Det er ikke et tema da dette er en gård som har gått i familien i mange generasjoner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bollemor12 skrev (11 timer siden):

Hei alle sammen. 
 

Alle parter i saken er blitt hørt, alle har fått sagt sin mening og kommet med forslag. Det er blitt enighet mellom alle parter om at det er jeg og min mann som skal overta gården og drive den videre. Vi er i en prosess nå. Og alle er blitt ivaretatt både med bolig og økonomi😊 

Det høres bra ut, hvordan ble det med storebror da?

Og lykke til😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (5 minutter siden):

Det høres bra ut, hvordan ble det med storebror da?

Og lykke til😊

Han er nok både lettet og bekymret. Det blir jo en helt ny hverdag for alle. Men alle er ivaretatt og han skal ikke lide noen nød. Vi skal alle bistå hverandre og skape gode løsninger. Da var han som tok steget og bestemte seg, og da hadde ingen nevnt noe om saken til han på 8 mnd. Så gikk det litt tid igjen før vi nå er i en prosess, hvor det skal skje et generasjonsbytte
 

Takk for det😊 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det løste seg - forhåpentligvis til det beste for alle parter! Lykke til med overtakelsen av gården! ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (På 28.12.2021 den 23.00):

Hei alle sammen. 
 

Alle parter i saken er blitt hørt, alle har fått sagt sin mening og kommet med forslag. Det er blitt enighet mellom alle parter om at det er jeg og min mann som skal overta gården og drive den videre. Vi er i en prosess nå. Og alle er blitt ivaretatt både med bolig og økonomi😊 

Gratulerer og lykke til videre! Bra alle blir ivaretatt. 

Anonymkode: 0a580...031

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 23.29):

Hvis eldste sønn ikke svarer, så kan jo svigerfar starte et salg til nest eldste sønn, skaffe odelstakst osv. Så ser dere om eldste sønn hopper inn og krever gården på odelsrett. Da MÅ han jo gjøre noe aktivt.

Anonymkode: c1dfa...aa2

Nei han kan nok ikke det. Hvis du kan litt om odel så vet du dette. Den som har odelen må si i fra seg den for at neste i arverekkefølgen skal kunne kjøpe gården. 

Her råder jeg ts til å trå tilbake og la de andre ordne opp seg i mellom. 

Anonymkode: ba2d8...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei han kan nok ikke det. Hvis du kan litt om odel så vet du dette. Den som har odelen må si i fra seg den for at neste i arverekkefølgen skal kunne kjøpe gården. 

Her råder jeg ts til å trå tilbake og la de andre ordne opp seg i mellom. 

Anonymkode: ba2d8...253

Da må jeg nesten råde deg til å lese tråden før du svarer 😄 

Anonymkode: 0aec8...8f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 19.23):

Nei han kan nok ikke det. Hvis du kan litt om odel så vet du dette. Den som har odelen må si i fra seg den for at neste i arverekkefølgen skal kunne kjøpe gården. 

Her råder jeg ts til å trå tilbake og la de andre ordne opp seg i mellom. 

Anonymkode: ba2d8...253

Tror du må lese tråden.  Og jo han kan selge gården uten at den med odel har sagt fra seg odelen, men den med odel kan kjøpe igjen gården innen 6 mnd. Men da må vedkommende kjøpe igjen gården til takst og ikke til den prisen som ble gitt ved salg familiært.

Anonymkode: 24b3e...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel: Si far selger gården til den yngste sønnen for 10.mill også er takst 15.mill. Også kommer den med odel å vil ta gården tilbake på odel må vedkommende betale for gården på takst. 
 

 

Anonymkode: 24b3e...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 19.23):

Nei han kan nok ikke det. Hvis du kan litt om odel så vet du dette. Den som har odelen må si i fra seg den for at neste i arverekkefølgen skal kunne kjøpe gården. 

Her råder jeg ts til å trå tilbake og la de andre ordne opp seg i mellom. 

Anonymkode: ba2d8...253

Feil.  Eier av gård kan selge til hvem han vil, kan legge ut eiendommen på det åpne marked om eier så bil. Men om noen med odelsrett vil benytte seg av den må de kreve sin rett innen 6 måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...