Gå til innhold

Familietrøbbel og gårdsdrift


Bollemor12

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har mange venner i 30-årene som fortsatt ikke vet om de skal ta odel. Så tror 25 er tidlig

Anonymkode: 7c317...fcd

Storebror er 40 og lillebror 30. 

 

Og ja, som flere skriver - når storebror unnlater å svare kan det virke som at han ikke ønsker eller ikke vet hva han vil, men min mann kan ikke ta over om han ikke skriftlig sier fra seg odelen. Og JA det er kun svigerfar som kan presse frem saken og gjøre en endring. Svigerfar sier guttene må snakke sammen og finne en løsning, som om det er så lett når storebror nekter å gå inn på tema. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (10 timer siden):

Har kostnadene ved å ta over gården blitt lagt på bordet? Det er jo ikke slik at en med odel får gården gratis. Storebror gruer seg nok til kostnadene.

Nei, de har ikke blitt lagt frem og vi har etterspurt takst slik at alle kan få oversikt over hva det vil si og ta over. Det vil kanskje gjøre det lettere for alle parter også. Da kan både storebror og lillebror se på om dette er noe de har økonomi til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke storebror  har  helse til så drive  fullt kan han ha rett på delvis eller full uføretrygd for å sikre inntektsgrunnlag  i bunn. Så han han drive gården på si - Noen må hjelpe han å få kartlagt  det

Anonymkode: d1075...6d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis ikke storebror  har  helse til så drive  fullt kan han ha rett på delvis eller full uføretrygd for å sikre inntektsgrunnlag  i bunn. Så han han drive gården på si - Noen må hjelpe han å få kartlagt  det

Anonymkode: d1075...6d7

Det er ikke storebror som ikke har helse. Det er far selv som ikke har god helse, men han ønsker selv å pensjonere seg nå og gi gården videre - problemet er jo at storebror ikke gir uttrykk for om han vil ta over eller gi odelen videre til lillebror. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ny avtale med ny dato, hvor mangel på svar vil bety at han sier fra seg odel/går til side så lillebror får ta over. Selv om jeg skjønner det ikke er du som bestemmer, men kanskje mannen din kan foreslå dette for svigerfaren din. Dersom sistnevnte ønsker å gå av med pensjon så er han faktisk nødt til å sette hardt mot hardt.

Jeg skjønner dere godt, det er dumt om dere investerer mye penger i huset dere nå bor i, om dere skal ta over gårdsdriften. Dere blir jo også stående på stedet hvil, særlig når storebror er så usikker at han har gått i 20 år og sagt "vet ikke". Jeg skjønner de som mener dere bare må gå videre i livet og satse på at han sier ja, men det er jo en stor risiko at han sier nei og. Om han virkelig ønsket å ta over gården så hadde han vel greid å gi et klart svar for lenge siden. 

Anonymkode: 62845...404

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis ikke storebror  har  helse til så drive  fullt kan han ha rett på delvis eller full uføretrygd for å sikre inntektsgrunnlag  i bunn. Så han han drive gården på si - Noen må hjelpe han å få kartlagt  det

Anonymkode: d1075...6d7

Hvis ikke storebror har evner  og kapasitet til å drive 100% kan han ha krav på uføretrygd i bunnen. Nav kan gi han støtte til å " bli ved sin lest. En slik løsning er vel alle tjent med. Noen må hjelpe han inn i systemet 

 

Jeg har lest hele tråden og skjønt hvor "skoen trykker" Hvorvidt han har krav på hjelp må være opp til Nav å bedømme kartlegge storebror styrker  og svakheter . Situasjoner er ikke svart hvitt men mangefasetterte. Ingen ønsker vel at storebror sjal falle mellom " alle stoler" og ende opp passiv?Det finnes løsninger for slike som han..

Anonymkode: d1075...6d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis ikke storebror  har  helse til så drive  fullt kan han ha rett på delvis eller full uføretrygd for å sikre inntektsgrunnlag  i bunn. Så han han drive gården på si - Noen må hjelpe han å få kartlagt  det

Anonymkode: d1075...6d7

Hvis ikke storebror har evner  og kapasitet til å drive 100% kan han ha krav på uføretrygd i bunnen. Nav kan gi han støtte til å " bli ved sin lest. En slik løsning er vel alle tjent med. Noen må hjelpe han inn i systemet 

 

Jeg har lest hele tråden og skjønt hvor "skoen trykker" Hvorvidt han har krav på hjelp må være opp til Nav å bedømme kartlegge storebror styrker  og svakheter . Situasjoner er ikke svart hvitt men mangefasetterte. Ingen ønsker vel at storebror sjal falle mellom " alle stoler" og ende opp passiv?Det finnes løsninger for slike som han..

Anonymkode: d1075...6d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis ikke storebror har evner  og kapasitet til å drive 100% kan han ha krav på uføretrygd i bunnen. Nav kan gi han støtte til å " bli ved sin lest. En slik løsning er vel alle tjent med. Noen må hjelpe han inn i systemet 

 

Jeg har lest hele tråden og skjønt hvor "skoen trykker" Hvorvidt han har krav på hjelp må være opp til Nav å bedømme kartlegge storebror styrker  og svakheter . Situasjoner er ikke svart hvitt men mangefasetterte. Ingen ønsker vel at storebror sjal falle mellom " alle stoler" og ende opp passiv?Det finnes løsninger for slike som han..

Anonymkode: d1075...6d7

Det høres ikke ut som om storebror har noen diagnose - mer at han ikke har kapasitet til mer? Det gir ingen trygd fra NAV. 

Anonymkode: 62845...404

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis ikke storebror har evner  og kapasitet til å drive 100% kan han ha krav på uføretrygd i bunnen. Nav kan gi han støtte til å " bli ved sin lest. En slik løsning er vel alle tjent med. Noen må hjelpe han inn i systemet 

 

Jeg har lest hele tråden og skjønt hvor "skoen trykker" Hvorvidt han har krav på hjelp må være opp til Nav å bedømme kartlegge storebror styrker  og svakheter . Situasjoner er ikke svart hvitt men mangefasetterte. Ingen ønsker vel at storebror sjal falle mellom " alle stoler" og ende opp passiv?Det finnes løsninger for slike som han..

Anonymkode: d1075...6d7

Storebror har ingen diagnose og et løp for å få godkjent en evt. gradvis uførestrygd tar tid.  Det er ikke sånn at han ikke ville fungert i en annen type jobb, det er mer at det er dyrestell og jobb som agronom han kan best og har drevet med i all sin tid. Vi ville heller aldri latt han falle mellom stoler og vi ville selvsagt bistått storebror inn i et annet yrke eller jobb om han ikke vil drive gården eller jobbe som avløser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er uansett ting man ikke kan ta stilling til før det er blitt tatt en avgjørelse. Og ta over en gårde, uavhengig av hvem som gjør det blir ikke gjort på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anbefaler ny avtale med ny dato, hvor mangel på svar vil bety at han sier fra seg odel/går til side så lillebror får ta over. Selv om jeg skjønner det ikke er du som bestemmer, men kanskje mannen din kan foreslå dette for svigerfaren din. Dersom sistnevnte ønsker å gå av med pensjon så er han faktisk nødt til å sette hardt mot hardt.

Jeg skjønner dere godt, det er dumt om dere investerer mye penger i huset dere nå bor i, om dere skal ta over gårdsdriften. Dere blir jo også stående på stedet hvil, særlig når storebror er så usikker at han har gått i 20 år og sagt "vet ikke". Jeg skjønner de som mener dere bare må gå videre i livet og satse på at han sier ja, men det er jo en stor risiko at han sier nei og. Om han virkelig ønsket å ta over gården så hadde han vel greid å gi et klart svar for lenge siden. 

Anonymkode: 62845...404

Jeg tror ikke det vil hjelpe med en slik avtale da storebror må si ifra seg odelen skriftlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke det vil hjelpe med en slik avtale da storebror må si ifra seg odelen skriftlig.

Ja, var litt usikker på om det i det hele tatt var noe poeng i en slik avtale - mulig en advokat kunne formulert den til å bli gyldig på  noe vis.

Men da blir jo den stakkars svigerfaren gående rundt og slite til han dør. Og det er ikke engang sikkert at storebror tar en avgjørelse da engang.

Anonymkode: 62845...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (På 10.8.2021 den 19.51):

Hadde jeg vært lillebror i denne sammenhengen hadde jeg sagt at ettersom fristen kom og gikk og det ikke ble gitt noen svar/noen handling har forekommet, er jeg ikke lengre interessert i å ta over. Jeg ville også sett etter noe annet sted å bo for å skape litt avstand. Om gården hadde blitt solgt ut av familien hadde jeg ikke brydd meg om. Man kan ikke sette hele livet på vet fordi svigers er konfliktsky og storebror ikke klarer å si JA eller NEI ila 20år. 

Jeg hadde også trukket meg ut når det kom til å hjelpe til. Jeg tror dette er eneste muligheten for å få svigers til å se det selv og få frem en handling på saken 

Dette.

Så lenge lillebror fortsetter å stille opp gir jo ikke det storebror noe incentiv til å bestemme seg, eller svigerfar til å sette hardt mot hardt.

 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, var litt usikker på om det i det hele tatt var noe poeng i en slik avtale - mulig en advokat kunne formulert den til å bli gyldig på  noe vis.

Men da blir jo den stakkars svigerfaren gående rundt og slite til han dør. Og det er ikke engang sikkert at storebror tar en avgjørelse da engang.

Anonymkode: 62845...404

jeg har ikke så mye sympati med en så feig og konfliksky person egentlig. Hvis han ikke evner p legge press på storebror får han slite seg ut til han dør da.

Anonymkode: 546c3...8df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bollemor12 skrev (55 minutter siden):

Storebror har ingen diagnose og et løp for å få godkjent en evt. gradvis uførestrygd tar tid.  Det er ikke sånn at han ikke ville fungert i en annen type jobb, det er mer at det er dyrestell og jobb som agronom han kan best og har drevet med i all sin tid. Vi ville heller aldri latt han falle mellom stoler og vi ville selvsagt bistått storebror inn i et annet yrke eller jobb om han ikke vil drive gården eller jobbe som avløser. 

Storebror har krav på sykemelding og evt uføretrygd  som alle andre arbeidstakere om han ikke klarer å yte fullt i jobben sin. At det tar din tid  vet alle. Det kan gå raskt eller ta lang tid. 

Etter 20 år har han opparbeidet seg rettigheter. Står han i fare  for å miste  jobben sin må han inn i systemet.

At han fortsetter  å arbeide  er også et svar. At lillebror tar deler av storebror jobb må han ta på sin egen kappe.  Slik er loven.

 

Anonymkode: d1075...6d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke storebror mestrer arbeidsinstruksen har han krav på sykemelding som andre arbeidstakere 

 

Anonymkode: d1075...6d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis ikke storebror mestrer arbeidsinstruksen har han krav på sykemelding som andre arbeidstakere 

 

Anonymkode: d1075...6d7

Han må være syk i så fall, han er vel ikke det? Det er vel kanskje bare sånn at noen ikke har kapasitet til å jobbe like mye som andre. 

Anonymkode: 62845...404

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han må være syk i så fall, han er vel ikke det? Det er vel kanskje bare sånn at noen ikke har kapasitet til å jobbe like mye som andre. 

Anonymkode: 62845...404

Nei, han er ikke. Og alle kan ikke være like gode i alt. Dette har jeg skrevet noe om lenger opp i tråden. Det at man ikke har vilje eller mestrer alle oppgavene på gården betyr ikke nødvendigvis at man må sykmelde seg eller kan gå på Nav…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (35 minutter siden):

Nei, han er ikke. Og alle kan ikke være like gode i alt. Dette har jeg skrevet noe om lenger opp i tråden. Det at man ikke har vilje eller mestrer alle oppgavene på gården betyr ikke nødvendigvis at man må sykmelde seg eller kan gå på Nav…

Dette er vel opp til Nav å kartlegge ?

Anonymkode: d1075...6d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er vel opp til Nav å kartlegge ?

Anonymkode: d1075...6d7

Ønsker han å kartlegge sine ferdigheter så er det ingen som stopper han. Forstår ikke helt hvorfor saken tok denne vendingen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En her inne misforsto og trodde storebror er den som har sviktende helse, og så ble det en diskusjon om storebror, NAV og ytelser derfra :klo:

 

Anonymkode: 38635...b09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...