Gå til innhold

I moskeene knegger imamene i skjegget, storfornøyde med hvilket gjennomslag hijaben har fått


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Loke37 skrev (På 8.6.2021 den 11.26):

Nå er hijab blitt ett statussymbol, det er in å bruke det. Forstår det slik at de som bruker hijab mener de er gode muslimer. Har ved flere anledninger observert jentegjenger hvor flere har på seg hijab, de har både ett språk og oppførsel som jeg aldri ville tenkt at de var religiøse. Sier noen noe til de, skriker de rasister og hånflirer. Er det liksom bare å ta på seg en hijab ?

Hijab blir aldri et statussymbol. Er kun muslimer som vil bruke hijab, om de ønsker det. 

Kan ikke se for meg at norske tenåringen og ungdommer som ikke er muslimer, plutselig skal bruke hijab. 😂

I Norge er vi opptatt av å få sol på kroppen for å få nok vitamin D gjennom vinteren. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anki skrev (På 8.6.2021 den 15.34):

Det dekker for solen og virker avkjølende når ikke solen kommer direkte på kroppen. Men jeg tenker da på hijab, som kan sammenlignes med å ta ett skjerf over og rundt hodet for å slippe unna varmen på de verste skogsturene som jeg gjør, ikke disse tettsittende chador. Jeg brukte f.eks mer løsesittende og dekkende klær når jeg var i Hellas med hetebølge enn jeg gjør her hjemme fordi de gir en kjølende effekt (såfremt de er laget i riktig materiale), jeg bruker også f.eks langermede lettvevde topper på skogtur her hjemme i sola istedenfor kort og tettsitende singlet. Det er jo også vanlig at menn bruker slike plagg, da kalt kufiya.

At det er kultur burde jo ikke være noe rart, det er jo brukt lenge før de morderne religionene var brukt, og ikke bare der. Hodeskjerf (som hijab går under) er mer praktisk ved tungt fysisk arbeid da det beskytter håret fra sand, vind, olje o.l., det har jo også vært godt utbredt her i Norge for ikke å glemme dronningen avv England, da hovbedsakelig for å beskytte håret. En hatt ville jo ikke vært særlig smart mtp hardt arbeid utendørs med mindre den var bundet fast, og selv da dekker den ikke alt håret. Ellers virker det jo generelt å være utbredt med hodeskjerf i midtøsten, sørligere europeiske land og afrika. Flere grener av jødene krever f.eks fortsatt att kvinnene dekker til håret, og mange kristne avgreninger i Afrika krever det samme.

De jeg har jobbet med på sykehjem en sommer nå og da er ganske varme og svette der hijaben sitter tett over hodet og hals. En av de jeg jobbet med surret hijaben kun rundt håret for å få luft til nakken. Man blir svett rett og slett. 

Selvfølgelig, om man går med et tynt sjal over hode så beskytter man seg mot solen og det er kjølig, har prøvd det selv. Løse bukser eller skjorter i tynt, kjølig stoff så virker det svalt på huden. Nå som det er sommer går jeg i shorts og skjørt og singlet, og håret oppsatt i en topp. Det er godt å få litt luft på svett og varm hud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (5 timer siden):

Det blir spennende å se. Jeg kan med hånda på hjertet si at ingen jeg kjenner vil gå med hijab, bortsett fra de som er muslimer og ønsker å gå med det. 

Det som er merkelig er at hijaben skal fremmes sånn når det er et personlig valg og har ingenting med mote å gjøre.

Hvorfor er ikke nonnehette vært på moten? Jo, fordi nonner ikke blander seg i mote. 

Personlig valg for de få, tvang for de fleste. Nonnehettene kan ikke helt likestilles med hijab, heller ikke de andre hodeplaggene som har vært brukt av kvinner gjennom historien. Dessuten så har det vært slik gjennom historien at kvinner som sorger eller er enker har dekket hodet. Jeg sjekket nå at den engelske wimple oversettes som hakelin på norsk og ble brukt av gifte kvinner i Middelalderen for å symbolisere at de var gift. 

Uansett er det svært betenkelig at hijab skal ifølge noen fremstille noe som Europa har hatt for flere århundre siden i en tid som ikke akkurat øste av likestilling eller menneskerettigheter og samtidig vise kvinner som bruker hijab som moderne kvinner som lever i moderne tider. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/6/2021 at 2:30 PM, Brutex said:

Burde ikke folk få velge selv? Burkini, hijab, toppløs eller naken? Er det ikke veldig dobbeltmoralsk med de som mener at den vestlige majoritetskulturen er den eneste riktige og de som kler seg mer eller mindre enn denne tar feil?

Selvfølgelig er det galt med kulturer som undertrykker kvinner men svaret er vel heller å opplyse og å gi muligheter fremfor å påtvinge en spesiell klesstil? Hva med den vestlige kulturs veldige seksualisering av nakenhet hvor det blir ansett som usømmelig om spesielt kvinner bader nakne på en offentlig strand? Eller soler seg toppløse? Bikinier som er så populært i vesten er vel det mest seksualiserende plagget som finnes? Bør man ikke vise tegn til å feie for egen dør når man klager over skitten foran naboens dør?

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/8/2021 at 1:40 PM, Lava Anne said:

Jeg er imot tvang, så også mot hijabtvang, og for et forbud mot barnehijab. Sterk sosial kontroll bør et samfunn jobbe imot. Men jeg synes også det er noe skinnhellig ved en del folks liksom frigjøring av muslimske kvinner. Ved å hele tiden påpeke at de ikke egentlig har valgt hijaben selv, men at de enten er indoktrinert eller sosialisert til å bruke hijab. Da mistenker man folk for å leve på illusjoner eller med en falsk bevissthet og man har ikke tillit til at de tar selvstendige valg, ikke engang når de sier de gjør det. I tillegg sier man at man vet bedre og at deres forklaring ikke har noen sannhetsverdi. Det bør være et minstekrav at man faktisk lytter til meningene til de menneskene man ønsker frihet på vegne av.

Den mest dobbeltmoralske innledning jeg har lest på lenge: Mot tvang men for et forbud mot barnehijab. Påbud om hijab og forbud mot hijab er da like mye tvang begge deler!

Enig i at sosialkontroll som ikke har noen rasjonell basis bør man jobbe i mot. Et sivilisert samfunn bør ha regler der hvor det er fornuftig og la folk få velge fritt ellers. Når alle kvinner bruker bikini på stranda, barberer leggene og alle har bh så er det ikke frihet men sterkt sosialt press. Vi bør starte med oss selv først før vi krever så mye av andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 timer siden):

Personlig valg for de få, tvang for de fleste. Nonnehettene kan ikke helt likestilles med hijab, heller ikke de andre hodeplaggene som har vært brukt av kvinner gjennom historien. Dessuten så har det vært slik gjennom historien at kvinner som sorger eller er enker har dekket hodet. Jeg sjekket nå at den engelske wimple oversettes som hakelin på norsk og ble brukt av gifte kvinner i Middelalderen for å symbolisere at de var gift. 

Uansett er det svært betenkelig at hijab skal ifølge noen fremstille noe som Europa har hatt for flere århundre siden i en tid som ikke akkurat øste av likestilling eller menneskerettigheter og samtidig vise kvinner som bruker hijab som moderne kvinner som lever i moderne tider. 

I Norge var det vanlig før i tiden å bruke skaut når man var gift, men jenter og unge damer som ikke var gift gikk ikke med skaut. Da var det lett å se hvem som var gift eller ikke. Om en dame ikke ble gift etter en viss alder tror jeg hun gikk med skaut. Er vel der peppermø kommer fra, ugifte damer over en viss alder. Ganske kvinneundertrykkende, egentlig. 

Menn slapp å ha det stemplet på seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brutex skrev (12 minutter siden):

Den mest dobbeltmoralske innledning jeg har lest på lenge: Mot tvang men for et forbud mot barnehijab. Påbud om hijab og forbud mot hijab er da like mye tvang begge deler!

Enig i at sosialkontroll som ikke har noen rasjonell basis bør man jobbe i mot. Et sivilisert samfunn bør ha regler der hvor det er fornuftig og la folk få velge fritt ellers. Når alle kvinner bruker bikini på stranda, barberer leggene og alle har bh så er det ikke frihet men sterkt sosialt press. Vi bør starte med oss selv først før vi krever så mye av andre.

Jada, jeg vet jeg er dobbeltmoralsk - har ikke tenkt å argumentere meg ut av det. Men det handler, for meg, om at barn som blir påtvunget hijab hjemme (det er tross alt en del sosial kontroll og det inkluderer hijab, i noen muslimske familier), skal slippe det i skolesammenheng, og at man ved et slik forbud, også kan identifisere de familiene som bedriver sterk sosial kontroll, ettersom disse da kanskje vil nekte sine barn å gå på skole.

Så ja, kall meg dobbeltmoralsk, det er greit for meg, men det er altså en del saker der hvor kvinner blir tvunget til å gå med hijab. At en institusjon som skolen har et og annet absolutt krav er ikke akkurat noe nytt. Jeg er også for at det skal være forbudt med mobil i timen, uten at jeg tenker på meg selv som noen frihetsrøver. Hvis du mener jeg er det, ok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutex skrev (18 minutter siden):

Når alle kvinner bruker bikini på stranda, barberer leggene og alle har bh så er det ikke frihet men sterkt sosialt press. Vi bør starte med oss selv først før vi krever så mye av andre.

Dette er jeg for øvrig enig i. Men det er forskjell på internalisering og fysisk tvang, selv om jeg heller ikke er noe glad i at kvinner skal seksualiseres, noe som liksom er en god del av vestens greie. Jeg er hårete selv, så jeg skjønner hva du snakker om. Det er ikke akkurat slik at det går upåaktet hen og jeg vet at også det handler om kultur og sosialt press, selv om denne typen sosialt press som regel styres av individet selv, gjennom skam og smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutex skrev (46 minutter siden):

Den mest dobbeltmoralske innledning jeg har lest på lenge: Mot tvang men for et forbud mot barnehijab. Påbud om hijab og forbud mot hijab er da like mye tvang begge deler!

Enig i at sosialkontroll som ikke har noen rasjonell basis bør man jobbe i mot. Et sivilisert samfunn bør ha regler der hvor det er fornuftig og la folk få velge fritt ellers. Når alle kvinner bruker bikini på stranda, barberer leggene og alle har bh så er det ikke frihet men sterkt sosialt press. Vi bør starte med oss selv først før vi krever så mye av andre.

Forskjellen er at om du velger å gå på stranda uten bikini og uten å å barbere deg, så kommer du ikke i fengsel.

Velger du å ta av hijaben i visse miljøer kan du komme i fengsel og bli utstøtt av samfunnet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (45 minutter siden):

Velger du å ta av hijaben i visse miljøer kan du komme i fengsel og bli utstøtt av samfunnet. 

Du kommer ikke i fengsel for å ikke bruke hijab i Norge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gab skrev (5 minutter siden):

Du kommer ikke i fengsel for å ikke bruke hijab i Norge!

Nei, jeg tenkte på Saudi Arabia og andre strenge muslimske land. 

I norge kan man bli sett ned på og fryst ut i noen miljøer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (14 timer siden):

Hvilken stråmann?

Du endrer det fra å være et press for å dekke seg til for anstendighetens skyld, til tvang fra spesifikt menn. Noe jeg slett ikke insinuerte var tilfelle, og som jeg kan si her og nå slett ikke er tilfelle i Midt-Østen heller. Presset er fra samfunnet, og selv om lovverket er skrevet utelukkende av menn, er det likefremt opprettholdt av samfunnet i sin helhet - det vil si kvinner så vel som menn.

 

Sitat

Du svarer meg med en påstand om at det var slik i Norge for noen tiår tilbake, så jeg lurer oppriktig på når i Norges historie, for noen tiår tilbake konkret, har norske menn bestemt over hvordan norske kvinner skulle kle seg og stilt krav til dem angående påkledning? Jeg spør helt seriøst.

Det er jo dette som er stråmannen. Jeg sa at det var slik i Norge også, som svar til at du sa følgende: "Dette kravet for kvinner å dekke hår og store deler av kroppen er ikke vanlig hos oss." Ingenting her om menn som har bestemt. Vi vet ikke om det var menn eller kvinner som kom på at kvinner skulle ha skaut, og vi vet heller om det var menn eller kvinner som kom på at kvinner skulle ha hijab. Hvem som først kom på at hodet skulle tildekkes, det vet vi heller ikke.

 

Sitat

Kom gjerne med de hundrevis av lenker til artikler og leserinnlegg i media hvor norske muslimer fordømmer en konkret terrorangrep utført av muslimer i Europa. Husk at jeg skrev at noen få har gjort det, men jeg etterspør det store antallet som ville vært representativt. Men kom gjerne med alle disse artiklene jeg ikke har lest (leser ikke Dagbladet, så hvis de var der, da har jeg nok ikke fått de med meg).

Here you go:

https://ing.org/global-condemnations-of-isis-isil/ 

Og så over til Drizzt, som skal fortelle oss hvorfor de artiklene "ikke teller" eller "ikke er representative".

Men seriøst: dette tok meg to sekunder å finne. Du kan jo ikke ha prøvd, engang.

Endret av K.A.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (11 timer siden):

Det blir spennende å se. Jeg kan med hånda på hjertet si at ingen jeg kjenner vil gå med hijab, bortsett fra de som er muslimer og ønsker å gå med det. 

Det som er merkelig er at hijaben skal fremmes sånn når det er et personlig valg og har ingenting med mote å gjøre.

Hvorfor er ikke nonnehette vært på moten? Jo, fordi nonner ikke blander seg i mote. 

Selvfølgelig har det med mote å gjøre. Hijaben kan ikke sammenlignes med nonnekyser, for sistnevnte har uniformt utseende - mens hijab varierer med mote, akkurat som skaut gjorde det. Det er jo nettopp det hijab er: et skaut med et annet navn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bølle skrev (27 minutter siden):

Nei, jeg tenkte på Saudi Arabia og andre strenge muslimske land. 

I norge kan man bli sett ned på og fryst ut i noen miljøer. 

Men hvorfor skal vi bare ta strenge muslimske land i betraktning? Man finner jo hijab i Syria, Tyrkia, Azerbajan osv. også. Skal vi motsette oss ting fordi enkelte strenge land gjør dem påbudt? Skjegg er påbudt i flere muslimske land, skal vi dermed ha et moratorium på skjegg i Norge?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.A. skrev (3 timer siden):

 

 

Here you go:

https://ing.org/global-condemnations-of-isis-isil/ 

Og så over til Drizzt, som skal fortelle oss hvorfor de artiklene "ikke teller" eller "ikke er representative".

Men seriøst: dette tok meg to sekunder å finne. Du kan jo ikke ha prøvd, engang.

Er jeg blind eller finner jeg ikke de hundrevis av innlegg i norsk media fra norske muslimer i lenken din? :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker og brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (På 11.6.2021 den 18.56):

Er jeg blind eller finner jeg ikke de hundrevis av innlegg i norsk media fra norske muslimer i lenken din? :klo:

Men herreguddamann. Hvorfor må det absolutt være norsk media? Mener du virkelig å påstå at det kun er norske muslimer som teller som muslimer? Vel, i så fall har de jo ingenting å beklage, for hvor mange norske muslimer har vært involvert i terror?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.A. skrev (På 11.6.2021 den 0.47):

De fleste gjør det, så da er det riktig. Mhm.

Du skal ikke mange tiårene tilbake før det var det. Selv så jeg aldri min bestemor uten skaut. Jeg så henne tilfeldigvis vaske håret sitt en gang, og da tenkte jeg forbløffet, "bestemor har langt hår".

 

Hva har vel dette med hijab å gjøre?

Du skal ganske mange tiår tilbake. Ingen av mine bestemødre født mellom 1920 og 1930 har brukt skaut, men deres bestemødre igjen gjorde. Vi snakker med andre ord om rundt 100 år siden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 timer siden):

Du skal ganske mange tiår tilbake. Ingen av mine bestemødre født mellom 1920 og 1930 har brukt skaut, men deres bestemødre igjen gjorde. Vi snakker med andre ord om rundt 100 år siden. 

Skaut var ungdomsmote helt frem til 60-tallet. Min bestemor, født i 1907, døde i 1991. I øst-Europa kan du fremdeles se skaut.

Endret av K.A.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleneier skrev (På 6.6.2021 den 20.35):

Hvem er det du skal beskyttes fra når du går med hijaben?

Det er vel menn, det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...