Gå til innhold

Hvorfor angriper hunder små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor angriper hunder små barn som ikke gjør noe spesielt for å provosere de?

Jeg tenker da på familiehunder som er dresserte og sikkert fungerer helt vanlig, og så plutselig går til angrep på små barn.

Anonymkode: 2f755...ee7

Ikke alle hunder gjør det. Det er veldig sjelden at hunder angriper barn. 

Hunder er flokkdyr og ser å menneskene de bor med som familien sin. Om hunden har vokst opp i en familie med mor og far og barn, så er hunden vant til disse.

Om det plutselig blir født et nytt barn inn i familien, kan hunden i noen tilfeller ha problemer med å godta dette. 

Derfor må man passe på hunden spesielt i forhold til fremmede barn. 99% av alle hunder vil aldri angripe. 

Anonymkode: 8c74b...8c7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn kan det gå når man har hund. Voldelig dyr. Katter er best 

Anonymkode: 8c707...d23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp de små hundene som biter oftest, så kan dere som skriver om de fine rasene pitbull, rottweiler og mastiff (som er flere raser, ikke en) kanskje nå holde kjeft
image.thumb.png.d652cd08b12b1e10009296734f0466f1.png
 

Anonymkode: 63aad...2b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hunder er rovdyr.

Anonymkode: 962c0...58d

Nei hunder er altetende og faller da ikke under kategorien rovdyr. 

Anonymkode: aea0b...1c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om hunden blir så sterkt plaget av barna at den må komme til deg før du i det hele tatt fjerner dem sier en hel del. Ingen hunder skal bli lugget, klemt eller slått på av barn. Aldri. Om du ikke klarer å forhindre at slikt skjer så er du enten ikke skikket til å ha hund eller så bør man vente til barna er gamle nok til å ha lært det å ha respekt for dyr. 

Det er ikke rart hunder biter når man ikke har kontroll på ungene sine og lar de holde på som om det skulle vært en bamse de leker med og ikke et rovdyr som har en grense og et helt annet språk. Og om hunden biter så avlives den fordi det er forventet at den skal finne seg i alt gullungene måtte finne på.

Anonymkode: 86870...800

Moro at du klarte å dra den konklusjonen, men det var forøvrig ikke uventet 😊

Anonymkode: 4ea68...ef0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på hvor mange hunder vi har i Norge, og hvor mange som bor sammen med en eller flere, kan vi jo bare konstatere at å bli alvorlig skadet eller drept av hund, er uhyre sjeldent.

Dette gjelder jo resten av verden også.

Hundehold generelt er jo under enhver kritikk. De færreste av verdens hunder blir behandlet bra.

Så med tanke på hvor mye skade de kunne gjort, er det utrolig hvor snille og hengivne de er mot mennesker.

En tragisk ulykke med dette barnet, og en påminnelse om at dyr er dyr, og at barn og dyr må passes på.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hundeeiere bør bli ansvarlig og straffes om hunden biter. Samme straff som om det var eieren selv som gjorde det. Dreper hunden bør eies siktes for uaktsomt drap.  Å ha hunder rundt små barn er en risiko man sjeldent bør ta. Som å la barnet løpe rundt med en saks. Går som regel bra men vil en sjelden gang ende veldig dårlig.  Ikke gi ungen en saks! 
 

Grunnen til at jeg mener eier bør straffes er fordi jeg synes mange hundeeier tar for store sjanser.
 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt vant til hunder og kan lese kroppsspråket veldig bra. Jeg ser om en hund er glad, tillitsfull, sliten, redd, sint, lei seg, usikker 

Jeg har opplevd at mennesker blir livredde hunder som kommer gående mot de og tror at hunden skal angripe når den logrer med halen og er glad i kroppsspråket. Så må jeg forklare at de må lese kroppsspråket. 

Det er veldig sjelden har jeg har opplevd en sint hund, men jeg husker da jeg var barn og hadde en hund som var vokst opp med meg. Jeg hadde besøk av en nabojente og hunden min var skeptisk. Jeg husker hunden min flekket litt tenner mot jenta og likte ikke at hun var der. Og plutselig kløp hunden henne i ansiktet på kinnet. Da hadde hunden allrede gitt signal at hunden ikke likte at jenta var i huset vårt. Jenta var litt yngre enn meg. Hadde jeg besøk av jevnaldrende store barn gikk det bra. 

Jeg ville alltid vært forsiktig med alle barn under 8-10 år, eller en viss høyde. 

Anonymkode: 8c74b...8c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er så utrolig grusomt, trist og vondt langt inn i sjela 😭 

Det vil nok komme frem mer senere, og i mellomtiden er det unødvendig å spekulere i hva som har hent, eller hvilke raser det er.

 

Anonymkode: 13537...f1d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi har et barn med sterk autisme i nærmeste omgangskrets og selv om han er både mer høylytt, brå og uforutsigbar har hunden aldri gjort noe annet enn å trekke seg unna eller komme til oss voksne om den har følt seg ukomfertabel eller usikker. Vi er selvfølgelig ekstra påpasselig når vi har besøk, men ikke en eneste gamg har vi trengt å gripe inn om egne barn eller besøk har vært for pågående. Hunden har alltid trekt seg unna og sagt ifra selv helt uten å bli agressiv. 

 

 

Å angripe er ikke normalt. 

Anonymkode: 4ea68...ef0

Hunder har store problemer med å lese kroppsspråket til små barn da de oppfører seg veldig «truende» fra en hunds ståsted. De har mange uforutsette bevegelser, vifter med armene, skriker ofte, kan slå med armene, rive og dra. Dette er helt motsatte bevegelser av hva hunder kjenner av bevegelser fra voksne mennesker. Ikke alle hunder er oppvokst med barn. Jeg har selv hatt en hund som var små redd barn, helt til vi fikk våre egne. Jeg lot ALDRI hunden og baret være alene! Jeg brøyt inn med en gang hunden viste tegn til usikkerhet. Hun var verdens snilleste hund, men små barn hadde hun ikke kontroll på. Det gikk veldig bra, og hun levde til hun døde av alderdom. En hund skal ikke menneskliggjøres og tåle hva som helst bare fordi det er familiens kjæledyr, de skal respekteres og skjemes om det er behov for det. 

Anonymkode: 7130f...4bd

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller under en viss høyde om hunden er stor eller medium. Hunden min var en medium hund i størrelse. Små hunder er alltid skumle og jeg er mer redd for små hunder enn store hunder. 

Anonymkode: 8c74b...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (1 time siden):

For meg personlig har det absolutt ingen rolle. Et lite barn på 1.5 år er død, det betyr noe. Foreldre og de pårørende er i sorg, det betyr noe, 2 hunder blir avlivet, det betyr noe.. En bør jobbe systematisk for at hundeangrep ikke skal skje. Foreldre uten hund bør også lære barna sine at det er ikke en kosebamse en møter på tur eller hos andre. Jeg har sett foreldre som ikke har noe imot at barna deres kaster stein på duer eller ender i parken og dette får meg til å lure hva de synes er greit at barna gjør mot en hund... Men som sagt jeg sier ikke at foreldrene i denne saken har gjort noe galt, det nekter jeg å spekulere i..

Hundeeiere bør være sitt ansvar verdig og passe på!!! Det er et dyr som bør bli behandlet deretter om det er en dags eller en shefer..

Du mener sikkert Dachs og Schäfer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hunder har store problemer med å lese kroppsspråket til små barn da de oppfører seg veldig «truende» fra en hunds ståsted. De har mange uforutsette bevegelser, vifter med armene, skriker ofte, kan slå med armene, rive og dra. Dette er helt motsatte bevegelser av hva hunder kjenner av bevegelser fra voksne mennesker. Ikke alle hunder er oppvokst med barn. Jeg har selv hatt en hund som var små redd barn, helt til vi fikk våre egne. Jeg lot ALDRI hunden og baret være alene! Jeg brøyt inn med en gang hunden viste tegn til usikkerhet. Hun var verdens snilleste hund, men små barn hadde hun ikke kontroll på. Det gikk veldig bra, og hun levde til hun døde av alderdom. En hund skal ikke menneskliggjøres og tåle hva som helst bare fordi det er familiens kjæledyr, de skal respekteres og skjemes om det er behov for det. 

Anonymkode: 7130f...4bd

Synes det er veldig spesielt at dere som liksom skal være hundekjennere drar de konklusjonene som dere gjør når det jeg sier er hele poenget med innlegget son liksom skal være kritikk og motsvar. 

 

Hunden vår oppsøker barna aktivt. Når barna løper i stua så løper hun logrende etter. Hun henter leker og gir til barna. Sitter de i sofaen så hopper hun opp og legger seg inntil dem. Sitter de på gulvet så legger hun seg gledelig inntill barna. Og dette er hele poenget med det jeg skriver og som jeg også allerede har skrevet. Vi lar de aldri være alene. Vi følger alltid med. Hele poenget er at i det sekundet barna blir for ivrige, til tross for at hunden selv har tatt initiativ til lek, så går hunden unna. Hver eneste gang. Vi har aldri trengr å gripe inn, nettopp fordi vi følger med og hunden selv trekker seg tilbake. Når hunden selv legger seg i fanget på barna for å kose og barna klemmer hunden så er det en situasjon hunden har satt seg i men som den tenker at ble for mye. Da hopper den ned fra sofaen. Den blir ikke agressiv.

 

De gangene vi har besøk av barn som er uforutsigbare og høylytte (som da spesielt barnet med autisme) så trekker hunden seg unna eller kommer til oss naturlig. 

 

Det å ha familiehund innebærer faktisk å at den har interasjon med barna i huset. Dere understreker jo egentlig bare poenget mitt med reaksjonene dere kommer med, nettopp det at hunden trekker seg ut av situasjonen framfor å bli agressiv før vi trenger å bistå. 

 

Hele poenget mitt er: ikke alle hunder reagerer instinktivt med å angripe om de synes noe er ubehagelig. De aller fleste går sin veg eller sier ifra til eierne. Nettopp fordi de er trygge, rolige hunder som vet de ikke trenger å angripe for å bli hørt eller føle seg trygge. 

Anonymkode: 4ea68...ef0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man ikke skal la babyer være alene med hund, men for det første er ikke hunder ville dyr. Det er tamdyr, skapt og avlet frem av mennesker over titusener av år. 
De kan heller ikke drepe når som helst. Når vi vet hvor mange hunder som lever sammen med mennesker, og hvor sjeldne slike hendelser tross alt er, faller det siste utsagnet ditt på sin egen urimelighet!

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det er veldig spesielt at dere som liksom skal være hundekjennere drar de konklusjonene som dere gjør når det jeg sier er hele poenget med innlegget son liksom skal være kritikk og motsvar. 

 

Hunden vår oppsøker barna aktivt. Når barna løper i stua så løper hun logrende etter. Hun henter leker og gir til barna. Sitter de i sofaen så hopper hun opp og legger seg inntil dem. Sitter de på gulvet så legger hun seg gledelig inntill barna. Og dette er hele poenget med det jeg skriver og som jeg også allerede har skrevet. Vi lar de aldri være alene. Vi følger alltid med. Hele poenget er at i det sekundet barna blir for ivrige, til tross for at hunden selv har tatt initiativ til lek, så går hunden unna. Hver eneste gang. Vi har aldri trengr å gripe inn, nettopp fordi vi følger med og hunden selv trekker seg tilbake. Når hunden selv legger seg i fanget på barna for å kose og barna klemmer hunden så er det en situasjon hunden har satt seg i men som den tenker at ble for mye. Da hopper den ned fra sofaen. Den blir ikke agressiv.

 

De gangene vi har besøk av barn som er uforutsigbare og høylytte (som da spesielt barnet med autisme) så trekker hunden seg unna eller kommer til oss naturlig. 

 

Det å ha familiehund innebærer faktisk å at den har interasjon med barna i huset. Dere understreker jo egentlig bare poenget mitt med reaksjonene dere kommer med, nettopp det at hunden trekker seg ut av situasjonen framfor å bli agressiv før vi trenger å bistå. 

 

Hele poenget mitt er: ikke alle hunder reagerer instinktivt med å angripe om de synes noe er ubehagelig. De aller fleste går sin veg eller sier ifra til eierne. Nettopp fordi de er trygge, rolige hunder som vet de ikke trenger å angripe for å bli hørt eller føle seg trygge. 

Anonymkode: 4ea68...ef0

Selv om din hund reagerer med å gå sin vei er det virkelig ikke alle hunder som reagerer sånn. Det er naturlig for en hund, selv om den IKKE er aggressiv å knurre når den føler seg usikker. Det er slik hunder snakker sammen, det er slik hundens språk er. Jeg har hatt hund i mange år, og har satt meg grundig inn i hunders språk. Loggring betyr ikke alltid at en hund er glad, det kan bety usikkerhet, aggresivitet osv. det handler om å lese hele hunden. Fantastisk at hunden din ikke viser aggresivitet, og så fint at den går bort. Det betyr likevell ikke at hunder som knurrer mot barn når de føler seg usikkre er aggresive. 

Anonymkode: 7130f...4bd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om din hund reagerer med å gå sin vei er det virkelig ikke alle hunder som reagerer sånn. Det er naturlig for en hund, selv om den IKKE er aggressiv å knurre når den føler seg usikker. Det er slik hunder snakker sammen, det er slik hundens språk er. Jeg har hatt hund i mange år, og har satt meg grundig inn i hunders språk. Loggring betyr ikke alltid at en hund er glad, det kan bety usikkerhet, aggresivitet osv. det handler om å lese hele hunden. Fantastisk at hunden din ikke viser aggresivitet, og så fint at den går bort. Det betyr likevell ikke at hunder som knurrer mot barn når de føler seg usikkre er aggresive. 

Anonymkode: 7130f...4bd

Jeg sa aldri at hunden vår ikke knurrer, jeg sa at hun trekker seg unna eller sier ifra 😊 å si ifra innebærer ofte knurring, men barna forstår hva det betyr fordi vi er nøye på å lære de hundens språk og vi trenger derfor ikke gripe inn. Selvfølgelig kan hunder logre når de er usikre, men jeg snakker om situasjoner hvor hun aktivt løper etter for å være med på leken, nettopp fordi de situasjonene hvor hun logrer av usikkerhet sjeldent oppstår fordi hunden er flink til å gå unna hvis hun kjenner på noe. 

 

Uansett, dette var ikke tråden om meg om vår hund så det ble alt i alt en digresjon. Poenget mitt var bare at hunder som har blitt oppdratt i familiehjem og trygghet ikke instinktivt dreper eller angriper om noen river de i kinnet eller piller de i øyet. For ja, det har skjedd her også selv om de ikke har vært alene. Også er det så sykt spesielt ned kvinneguiden at folk må ha ting inn med teskje for å klare å forstå nyanser. Om ungene klemmer hunden sin som de elsker like mye som sine egne søsken såner det nærmest dyremishandling og man skulle grepet inn. Trist å se at mange har et slikt forhold til hunder. 

Anonymkode: 4ea68...ef0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sa aldri at hunden vår ikke knurrer, jeg sa at hun trekker seg unna eller sier ifra 😊 å si ifra innebærer ofte knurring, men barna forstår hva det betyr fordi vi er nøye på å lære de hundens språk og vi trenger derfor ikke gripe inn. Selvfølgelig kan hunder logre når de er usikre, men jeg snakker om situasjoner hvor hun aktivt løper etter for å være med på leken, nettopp fordi de situasjonene hvor hun logrer av usikkerhet sjeldent oppstår fordi hunden er flink til å gå unna hvis hun kjenner på noe. 

 

Uansett, dette var ikke tråden om meg om vår hund så det ble alt i alt en digresjon. Poenget mitt var bare at hunder som har blitt oppdratt i familiehjem og trygghet ikke instinktivt dreper eller angriper om noen river de i kinnet eller piller de i øyet. For ja, det har skjedd her også selv om de ikke har vært alene. Også er det så sykt spesielt ned kvinneguiden at folk må ha ting inn med teskje for å klare å forstå nyanser. Om ungene klemmer hunden sin som de elsker like mye som sine egne søsken såner det nærmest dyremishandling og man skulle grepet inn. Trist å se at mange har et slikt forhold til hunder. 

Anonymkode: 4ea68...ef0

Poenget mitt er at ikke alle barn er vokst opp sammen med barn, og ikke alle barn er vokst opp med hund. Dette barnet var på besøk hos hunden. Vi vet for lite til at vi skal synse og mene så mye om denne saken. Men da er vi stort sett enige. Hunden min tåler at mitt barn klemmer det og koser, men tålerere ikke nødvenig vis det samme fra et fremmed barn. 

Anonymkode: 7130f...4bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget mitt er at ikke alle barn er vokst opp sammen med barn, og ikke alle barn er vokst opp med hund. Dette barnet var på besøk hos hunden. Vi vet for lite til at vi skal synse og mene så mye om denne saken. Men da er vi stort sett enige. Hunden min tåler at mitt barn klemmer det og koser, men tålerere ikke nødvenig vis det samme fra et fremmed barn. 

Anonymkode: 7130f...4bd

Ja jeg tror egentlig vi er enige, men jeg er ikke enig i påstanden om at alle hunder reagerer instinktivt med å angripe som var det som ble skrevet i innlegget jeg i utgangspunktet siterte.

 

Selvfølgelig skal man passe på hundene, det tror jeg de fleste er enige i, men å fordele skyld og komme med pekefinger og at foreldrene eller hundeeier burde visst bedre når er lite barn har mistet livet.. Det synes jeg rett og slett er ufint. Vi vet ingenting om hva som har skjedd og jeg er 100% sikker på at det ikke er snakk om mennesker som har vært likegyldige til barn og hund slik at det har resultert i død.. Det er en grusom grusom sak. 

Anonymkode: 4ea68...ef0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...