Gå til innhold

Hvorfor angriper hunder små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for ryktespredning, spekulasjoner, injurierende utsagn, forherligelse av brudd på norsk lov, innhold med opphavsrett, avsporinger og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tanuki skrev (23 timer siden):

Å la barn i alderen 0-3 år være alene med hund er det dummeste en kan gjøre. Barn kryper, klatrer, har null impulskontrol etc. Sønnen min ble bitt av hunden vi hadde før, tok kun et sekund før det skjedde. Fikk en liten rift i huden, men var en helt jævlig situasjon uansett. Dette var en liten familiehund, som bet fordi han følte seg utrygg. Blir nesten uvell av å tenke på hva en større hund kunne gjort.

Hunden vi har nå er den mest tålmodige og kosete hunden jeg noensinne har møtt, likevell har vi strenge regler for hvordan 6-åringen , og andre barn, får oppføre seg rundt hunden. 

0 til 3 år? 😨 Du er klar over at barn i 7-8 års alderen også (sikkert høyere alder også men ikke som jeg kommer på) har blitt drept av hunder? I Norge var det en på 6 år for en del år tilbake... 2012 tror jeg på vei hjem fra skolen.

Anonymkode: 2d3a4...f36

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 22.38):

Det er nettopp de små hundene som biter oftest, så kan dere som skriver om de fine rasene pitbull, rottweiler og mastiff (som er flere raser, ikke en) kanskje nå holde kjeft
image.thumb.png.d652cd08b12b1e10009296734f0466f1.png
 

Anonymkode: 63aad...2b9

Ja Beagle er jeg oppvokst med å bli bitt av

Anonymkode: 2d3a4...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

0 til 3 år? 😨 Du er klar over at barn i 7-8 års alderen også (sikkert høyere alder også men ikke som jeg kommer på) har blitt drept av hunder? I Norge var det en på 6 år for en del år tilbake... 2012 tror jeg på vei hjem fra skolen.

Anonymkode: 2d3a4...f36

ja, hallo? Men jeg snakket om situasjoner i hjemmet, hvor tross alt, det fleste slike situasjoner oppstår. Enorm forskjell på en 3-åring og 6-åring, en seksåring skjønner at han ikke skal kravle opp i ansiktet på hunden eller denge en leke i hodet på den. Noe helt annent med yngre barn.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja Beagle er jeg oppvokst med å bli bitt av

Anonymkode: 2d3a4...f36

forskjell på å bli bitt og drept da. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (1 time siden):

forskjell på å bli bitt og drept da. 

Det vet vel alle. 

Anonymkode: 2d3a4...f36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vet vel alle. 

Anonymkode: 2d3a4...f36

skulle ikke tro det, på Kåhge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (1 time siden):

ja, hallo? Men jeg snakket om situasjoner i hjemmet, hvor tross alt, det fleste slike situasjoner oppstår. Enorm forskjell på en 3-åring og 6-åring, en seksåring skjønner at han ikke skal kravle opp i ansiktet på hunden eller denge en leke i hodet på den. Noe helt annent med yngre barn.  

Ja hallo, 0 til 3 år er fortsatt for lavt..  Jeg har flere barn, alderen 1,5 år, 4,5 år, 6 år og 8 år. 4,5 og 6 åringen ville jeg aldri latt være i nærheten av en hund alene.. de er i en alder der det å teste grenser er gøy. 6 åringen skjønner litt mer, men det er ikke poenget. Klikker en hund så klikker den. De kan klikke av qt man ser feil på de. (Ville så klart ikke latt minste vært alene med en hund heller..). 

Anonymkode: 2d3a4...f36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja hallo, 0 til 3 år er fortsatt for lavt..  Jeg har flere barn, alderen 1,5 år, 4,5 år, 6 år og 8 år. 4,5 og 6 åringen ville jeg aldri latt være i nærheten av en hund alene.. de er i en alder der det å teste grenser er gøy. 6 åringen skjønner litt mer, men det er ikke poenget. Klikker en hund så klikker den. De kan klikke av qt man ser feil på de. (Ville så klart ikke latt minste vært alene med en hund heller..). 

Anonymkode: 2d3a4...f36

jeg skjønner ikke helt hva du egentlig krangler om her?? Jeg oppfordrer ingen til å la barn være alene med hund. Men det er fakta at det er de aller minste som er mest utsatt, defor skrev jeg at det er spesielt farlig å la de minste være alene med hund, eller få herje fritt med hund med foreldre til stedet. 
Hunder "klikker" ikke, de bruker dempede signaler, som barn og mange voksne vet nada om. Jeg aner ikke hvordan du oppdrar dine unger, min 6-åring kan fint være alene hjemme med vår hund om jeg må gå 100m til matbutikken. Ville dog aldri vært aktuelt dersom det var et annent barn på besøk, eller om han var på besøk hos noen med hund. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Absolutt! Faren min drev med jakt og dressur som ung, og har alltid vært hard på dette. Aner ikke hvor mange ganger han har gjentatt dette selv om jeg ikke har hund engang. Samtidig har jeg venner som har baby med hund og det går bra. Men jeg er enig med far, og denne saken viser hvorfor. Aldri stol på en hund med baby. Uansett. Rasen har selvsagt mye å si for hvilken sjanse man tar. Jeg ønsker med en spesiell rase, men må vente hvertfall 10 år med det pga barn. 

Anonymkode: ee4a7...e93

Bra at faren din var så fornuftig! Jeg er den "strenge" mammaen i nabolaget her, fordi jeg ikke lar min unge hilse på hunder vi møter, ofte selv om eieren sier hunden er "snill", og fordi jeg ikke lar andre barn herje med vår hun. Ser alt for ofte at folk ser på hunden mins logring som invitasjon til å la sine barn løøøøpe bort til oss og klappe, nusse etc. Takk og lov at denne hunden virkelig liker oppmerksomheten, men likevel må jeg alltid være "hun kjipe" som sier at skal la hunden lukte på hånden først, ikke skrike, og krafse på hunden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 21.16):

Det er uklart om denne saken handler om ''familiehunder''. Det er noen hunderaser som er mer tilbøyelige til å ''klikke'' og angripe også egen eier. Det er enkelte hunderaser som er kjent som farlige og tikkende bomber som pit bull og rottweiler. 

Jeg tviler på det sterkeste at det er snakk om puddel eller chihuahua. 

Det er ikke nytt og unikt - her er det snakk om noen som leker med ilden og har farlige hunder fra farlige hunderaser. Foreldrene burde vite bedre og ikke ta med et lite barn et sted hvor slike hunder befinner seg. 

Anonymkode: 4a1ce...897

Som i naturen, dyr går i forsvar om noen er redd de fordi de utløser en luktesans. Jeg kan ikke si så mye om dette, men jeg vet at dette var to store hunder. Og en av rasene er kjent for menneskeangrep. 
 

Når dyr kjenner frykten til et annet menneske, så går de ofte i angrep for å forsvare seg selv fra motstanderen.

Anonymkode: d891c...931

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (På 5.6.2021 den 20.49):

Det ble spurt om tenner sin størrelse.. jeg gav et et eks på dette. Selv en praia fisk kan drepe et menneske. Spesisielt et lite barn på et og et halvt år. 

Og jeg og liker både små og store hunder så jeg ser ikke hvorfor dette er viktig å ta med.

Piraia fisk dreper faktisk ikke mennesker. Det er bare en myte hauset opp av filmindustrien😄🤦🏻‍♀️ #factcheck

Anonymkode: e6320...91e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eevee skrev (12 timer siden):

Enig! Golden retrievere som trumfer toppen over antall bitt/skader påført mennesker i Norge, blir til standighet fortsatt kjøpt. Den rasen skulle vært ulovlig for lengst * ironi*.

En slik svart-hvitt holdning er skummelt. Ku skader enormt mange mennesker i Norge hvert år. Skal allr kuer avlives og driften legges ned? Nei, det er menneskene som må få økt kunnskap og bedre ferdigheter i møte med dyr, før de anskaffer seg eller er i kontakt med dem. Dyrene er ikke problemet! 

Nysgjerrig på kilden din til bittstsatistikken du refererer til her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julie skrev (30 minutter siden):

Nysgjerrig på kilden din til bittstsatistikken du refererer til her?

Samme her. Veldig merkelig at det er så mange som refererer til statistikk som rett og slett ikke eksisterer. Retrieverklubben har forsøkt å nøste opp i denne myten ved å kontakte både NKK, SSB, legevakten og politiet, og ingen av disse fører noen bittstatistikk. Det er ført noe statistikk i utlandet, og her kommer golden retriever langt ned på listen. Retrieverklubben har laget en artikkel om det, den finner man sikkert hvis man googler.

Anonymkode: 566b0...a8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (På 5.6.2021 den 22.51):

Du mener sikkert Dachs og Schäfer?

Du mener sikkert dachs og schäfer? Egennavn har liten forbokstav på norsk, selv om navnene er tyske.

Anonymkode: 9ca40...df2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Samme her. Veldig merkelig at det er så mange som refererer til statistikk som rett og slett ikke eksisterer. Retrieverklubben har forsøkt å nøste opp i denne myten ved å kontakte både NKK, SSB, legevakten og politiet, og ingen av disse fører noen bittstatistikk. Det er ført noe statistikk i utlandet, og her kommer golden retriever langt ned på listen. Retrieverklubben har laget en artikkel om det, den finner man sikkert hvis man googler.

Anonymkode: 566b0...a8c

Golden Retriver er en svært populær rase, så kanskje ikke så rart at det er flere som blir bitt av den enn av en rase nesten ingen har. Når det gjelder risiko for å bli bitt så er den lavere ved Golden enn ved andre raser. 

Anonymkode: df388...8a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Golden Retriver er en svært populær rase, så kanskje ikke så rart at det er flere som blir bitt av den enn av en rase nesten ingen har. Når det gjelder risiko for å bli bitt så er den lavere ved Golden enn ved andre raser. 

Anonymkode: df388...8a0

Poenget er at det finnes ingen statistikk, så å si at flere blir bitt av en golden enn andre raser blir bare gjetning. Det gjelder forsåvidt de som sier at feks Rottweiler biter mennesker oftere enn andre raser også. Når det gjelder dødsangrep mot barn i Norge (heldigvis få tilfeller!!) har det skjedd med polarhundkrysninger og en grønlandshund og et tilfelle av en hund i «hundekjørermiljøet». Ikke en type hund man ofte får høre at er «farlig». 
 

Anonymkode: 566b0...a8c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 20.13):

Hvorfor angriper hunder små barn som ikke gjør noe spesielt for å provosere de?

Jeg tenker da på familiehunder som er dresserte og sikkert fungerer helt vanlig, og så plutselig går til angrep på små barn.

Anonymkode: 2f755...ee7

Det er ikke noe som skjer plutselig og helt uprovosert. Hunden har sendt ut flere signaler som menneskene rundt har oversett 

Anonymkode: 6c527...c45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme her. Veldig merkelig at det er så mange som refererer til statistikk som rett og slett ikke eksisterer. Retrieverklubben har forsøkt å nøste opp i denne myten ved å kontakte både NKK, SSB, legevakten og politiet, og ingen av disse fører noen bittstatistikk. Det er ført noe statistikk i utlandet, og her kommer golden retriever langt ned på listen. Retrieverklubben har laget en artikkel om det, den finner man sikkert hvis man googler.

Anonymkode: 566b0...a8c

Ja, det strøs rundhåndet ut diverse påstander, men uten en eneste kilde. Debatter gjerne, men da må en evne å være kildekritisk samt å skille fakta og subjektiv synsing.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om hunder som ikke er vant til barn egentlig oppfatter babyer/småbarn som mennesker. Om de er vant til mennesker fra f eks 10-12 år og oppover, eller bare voksne, kan et så lite barn oppfattes som «noe annet»? Det beveger seg annerledes, lyder og oppfører seg annerledes. Kan hende store hunder har lavere terskel for å angripe et barn på størrelse med et byttedyr, når de ikke helt gjenkjenner det og ikke er vant til det? 

 

Anonymkode: 9ca40...df2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...