Gå til innhold

Hvorfor angriper hunder små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er godt vant til hunder og kan lese kroppsspråket veldig bra. Jeg ser om en hund er glad, tillitsfull, sliten, redd, sint, lei seg, usikker 

Jeg har opplevd at mennesker blir livredde hunder som kommer gående mot de og tror at hunden skal angripe når den logrer med halen og er glad i kroppsspråket. Så må jeg forklare at de må lese kroppsspråket. 

Det er veldig sjelden har jeg har opplevd en sint hund, men jeg husker da jeg var barn og hadde en hund som var vokst opp med meg. Jeg hadde besøk av en nabojente og hunden min var skeptisk. Jeg husker hunden min flekket litt tenner mot jenta og likte ikke at hun var der. Og plutselig kløp hunden henne i ansiktet på kinnet. Da hadde hunden allrede gitt signal at hunden ikke likte at jenta var i huset vårt. Jenta var litt yngre enn meg. Hadde jeg besøk av jevnaldrende store barn gikk det bra. 

Jeg ville alltid vært forsiktig med alle barn under 8-10 år, eller en viss høyde. 

Anonymkode: 8c74b...8c7

Du kan vel ikke virkelig mene at hunden plutselig kjøp etter at den ga signal 😂 og hvorfor klarte dere ikke lese signalet før det gikk så langt?? For et tullete innlegg.

Anonymkode: a5843...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder er rovdyr, og unger er unger. Min på 1,5 kan får ikke være i nærheten av dyr i det hele tatt uten at en voksen er tilstede og passer ekstremt nøye på. Dette fordi jeg vet at han kan være uvøren, brå og kan plage dyret (uten å vite det selvsagt). Og hunder ER dyr, uansett hvor «snille» eieren mener de er. De har sine instinkter - og denne komboen er veldig dårlig. Hele denne saken er bare tragisk.

Anonymkode: dad98...43a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tro at dette skjedde kun fordi barnet var innpåslitent. Jeg har selv en gatehund som var voksen da vi fikk henne. Hun regner barna som flokkmedlemmer og er svært tålmodig med dem. Men selvfølgelig, hvis hun begynner å gjespe høylydt når minsten henger over henne, eller prøver å gå vekk, så blir han fjernet umiddelbart.

Hvis menn utenfra "flokken" herjer med ungene bjeffer hun høylydt og passer på. Dette er en schaefer-blanding. 

Jeg tror det må være noe "galt" med disse to hundene, eventuelt må de ha et veldig jaktinstinkt som har blitt trigget. Eller de er understimulerte hunder med eiere som ikke kan lese dem eller gi dem det de trenger. 

Anonymkode: cc364...5f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

100% enig i alt du sier!

Jeg mener også at foreldre aldri bør la barna sine være rundt hunder uten oppsyn eller fritt. Ikke andres hunder, ikke egne.

 

Anonymkode: f5363...d42

Absolutt! Faren min drev med jakt og dressur som ung, og har alltid vært hard på dette. Aner ikke hvor mange ganger han har gjentatt dette selv om jeg ikke har hund engang. Samtidig har jeg venner som har baby med hund og det går bra. Men jeg er enig med far, og denne saken viser hvorfor. Aldri stol på en hund med baby. Uansett. Rasen har selvsagt mye å si for hvilken sjanse man tar. Jeg ønsker med en spesiell rase, men må vente hvertfall 10 år med det pga barn. 

Anonymkode: ee4a7...e93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har mange venner og bekjente som har hunder. Mange av dem har holdningen “min hund er verdens snilleste og vil aldri gjøre noen noe vondt, og hvis den biter er det garantert fortjent fordi noen har gjort den vondt.” Mennesker bør være viktigere enn hunder, og menneskeliv viktigere enn hundeliv, men noen synes dessverre å ha glemt det. 

Anonymkode: fd218...bf1

Jeg tenker egentlig sånn som du sier, om min hund, men jeg lar ikke barn leke med min hund. Når jeg går turer så har jeg blitt stoppet av barn som vil klappe hunden, men jeg sier alltid nei. Min hund er faktisk kjempesnill, men den er også et rovdyr, som har andre instinkter enn mennesker. Jeg har også sett mange ganger små barn som leker og koser med hunder, hvor barn stikker fingre i nese og øyne på hunden, med eier eller foreldre som ikke gjør nok for å stoppe det, og det er blant annet dette jeg har i bakhodet når jeg ikke lar barn få leke eller kose med hunden. 

Det finnes mange hundeeiere som ikke er ansvarlige nok, og det finnes barn og foreldre som ikke forstår eller respekterer hunder eller dyr nok. Jeg kjenner ikke til saken det henvises til i denne tråden, så jeg aner naturligvis ikke hva som er bakgrunnen her, men tragisk er det uansett.

Anonymkode: 8e61c...47e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du kan vel ikke virkelig mene at hunden plutselig kjøp etter at den ga signal 😂 og hvorfor klarte dere ikke lese signalet før det gikk så langt?? For et tullete innlegg.

Anonymkode: a5843...ad3

"Kløp" hunden henne i ansiktet?! 

Anonymkode: ee4a7...e93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg sa aldri at hunden vår ikke knurrer, jeg sa at hun trekker seg unna eller sier ifra 😊 å si ifra innebærer ofte knurring, men barna forstår hva det betyr fordi vi er nøye på å lære de hundens språk og vi trenger derfor ikke gripe inn. Selvfølgelig kan hunder logre når de er usikre, men jeg snakker om situasjoner hvor hun aktivt løper etter for å være med på leken, nettopp fordi de situasjonene hvor hun logrer av usikkerhet sjeldent oppstår fordi hunden er flink til å gå unna hvis hun kjenner på noe. 

 

Uansett, dette var ikke tråden om meg om vår hund så det ble alt i alt en digresjon. Poenget mitt var bare at hunder som har blitt oppdratt i familiehjem og trygghet ikke instinktivt dreper eller angriper om noen river de i kinnet eller piller de i øyet. For ja, det har skjedd her også selv om de ikke har vært alene. Også er det så sykt spesielt ned kvinneguiden at folk må ha ting inn med teskje for å klare å forstå nyanser. Om ungene klemmer hunden sin som de elsker like mye som sine egne søsken såner det nærmest dyremishandling og man skulle grepet inn. Trist å se at mange har et slikt forhold til hunder. 

Anonymkode: 4ea68...ef0

Dette er en annen situasjon. Dere har en familiehund som er vant med barna i deres hjem. Dette var et barn som var på besøk. 

Anonymkode: ee4a7...e93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (10 timer siden):

Biter en dvergpuddel et barn på 1.5 år barnet i halsen er det da en selvfølge at det gjøres stor skade, potensielt dødelig. Og viste du at f.eks chow chow rasen kommer inn på listen over de 10 rasene med sterkest hundebitt, ennda den slett ikke er store karen av en hunderase.

Hvorfor er du så opptatt av dette? Hvilken kamp er det du kjemper? 

Anonymkode: ee4a7...e93

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja jeg tror egentlig vi er enige, men jeg er ikke enig i påstanden om at alle hunder reagerer instinktivt med å angripe som var det som ble skrevet i innlegget jeg i utgangspunktet siterte.

 

Selvfølgelig skal man passe på hundene, det tror jeg de fleste er enige i, men å fordele skyld og komme med pekefinger og at foreldrene eller hundeeier burde visst bedre når er lite barn har mistet livet.. Det synes jeg rett og slett er ufint. Vi vet ingenting om hva som har skjedd og jeg er 100% sikker på at det ikke er snakk om mennesker som har vært likegyldige til barn og hund slik at det har resultert i død.. Det er en grusom grusom sak. 

Anonymkode: 4ea68...ef0

100% hundeeier sitt ansvar, i sær om foreldrene ikke er til stede

Anonymkode: ee4a7...e93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Skjønner ikke hvorfor det hjelper og sitte og dele ut skyld på denne måten på et forum. Ja det har skjedd en glipp fra noen, og følgene var helt grusomme, fikk nesten ikke sove fordi jeg ble så plaget av å lese denne saken igår.

Jeg tenker bare på at det er så trist at de skulle reise og besøke tante/besteforeldre til det lille barnet og kose seg på en fin sommerdag, og hundene sikkert aldri har gjort noe sånt før, så derfor stolte de dessverre på å la barnet være så nær dem. Nå har noen mistet babyen sin, og noen andre måtte ta farvel med hundene (det var vel det rette i denne situasjonen, men uansett veldig trist for dem) og det nesten nye familiemedlemmet sitt. Det er helt for jævlig å tenke på, og jeg håper bare det gikk fort. Og det hjelper nok ikke for dem at ukjente folk sitter og dømmer og deler ut skyld på internett, de var uoppmerksomme og det gikk så galt som det kunne, og de har det sikkert ille nok allerede og vet de har gjort en tabbe for livet med å ikke følge med. Dette kommer til å plage foreldre og hundeeiere helt til de går i grava, så å sitte og skylde på folk på denne måten er helt usmakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Kom på en annen ting, vi var på besøk hos noen venner med 2 små hunder sammen med 2åringen vår, han lette litt etter dem, og utbryter plutselig mens de spiser "DEEEER var de!!!!" og hundene kommer skremt og løpende og glefsende mot han. Løftet han rett opp så de heller kunne bitt meg, men de ble bare løpende rundt oss og bjeffe. Det var ganske skremmende og det kunne gått galt selv om de bare var pudler. Små barn og hunder er skummelt, men jeg tenkte ikke over det før dette skjedde, siden de var så rolige først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (23 minutter siden):

Kom på en annen ting, vi var på besøk hos noen venner med 2 små hunder sammen med 2åringen vår, han lette litt etter dem, og utbryter plutselig mens de spiser "DEEEER var de!!!!" og hundene kommer skremt og løpende og glefsende mot han. Løftet han rett opp så de heller kunne bitt meg, men de ble bare løpende rundt oss og bjeffe. Det var ganske skremmende og det kunne gått galt selv om de bare var pudler. Små barn og hunder er skummelt, men jeg tenkte ikke over det før dette skjedde, siden de var så rolige først..

Nettopp, det er derfor det hviler et enormt ansvar på hundeeiere. Og spesielt på store hunder, fordi de kan gjøre så ekstreme skader bare av det som ville blitt et kutt av en liten hund. 

Anonymkode: 6788a...e2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (28 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor det hjelper og sitte og dele ut skyld på denne måten på et forum. Ja det har skjedd en glipp fra noen, og følgene var helt grusomme, fikk nesten ikke sove fordi jeg ble så plaget av å lese denne saken igår.

Jeg tenker bare på at det er så trist at de skulle reise og besøke tante/besteforeldre til det lille barnet og kose seg på en fin sommerdag, og hundene sikkert aldri har gjort noe sånt før, så derfor stolte de dessverre på å la barnet være så nær dem. Nå har noen mistet babyen sin, og noen andre måtte ta farvel med hundene (det var vel det rette i denne situasjonen, men uansett veldig trist for dem) og det nesten nye familiemedlemmet sitt. Det er helt for jævlig å tenke på, og jeg håper bare det gikk fort. Og det hjelper nok ikke for dem at ukjente folk sitter og dømmer og deler ut skyld på internett, de var uoppmerksomme og det gikk så galt som det kunne, og de har det sikkert ille nok allerede og vet de har gjort en tabbe for livet med å ikke følge med. Dette kommer til å plage foreldre og hundeeiere helt til de går i grava, så å sitte og skylde på folk på denne måten er helt usmakelig.

Det kan hjelpe ved at det får andre hundeeiere (og alle voksne) til å tenke gjennom ansvaret med å tillate barn og hund i samme område. At andre hundeeiere ser at det er deres ansvar helt og holdent, uansett hvor snille hundene er. At man burde blitt dømt for mord når man har "våpen" som kan skade andre og ta liv. For det er det hunder er. I feil hender kan man risikere slike fatale følger som denne situasjonen. Å dele ut skyld og dømme gjør at mange med hund nok skammer seg litt ekstra, fordi de vet at det kunne like gjerne vært de selv som hadde vært "uoppmerksomme". For det kan man ikke være med komboen barn og hund. Å plassere ansvaret rett, gjør forhåpentligvis at alle tenker nettopp ekstra over dette. Å poengtere dette kan redde liv!

Er du som voksen i nærheten av barn og hund, så har du ansvar! Eier du hund som du tillater at går sammen med barn, så har du ansvar! Eier du hund som kan være farlig og den smetter ut døra eller av hundegården sin, så har du ansvar! Er du uoppmerksom eller ikke følger med slik at hunden din skader, skremmer eller i verste fall dreper noen SÅ HAR DU ANSVARET! Aldri glem det, uansett hvor snille hundene er. 

(Jeg har selv eid en stor hunderase med vakt, og gikk utallige kurs, og passet selvsagt på hunden min fordi selv om den var "snill som et lam", så er skadepotensialet proporsjonalt med størrelsen på hunden, ergo er en stor hund et mye større ansvar enn en liten.) 

Anonymkode: 6788a...e2d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 123 eller noe

Jeg tror nok de fleste har fått seg en vekker av denne saken, både foreldre og hundeeiere og passer bedre på... Hadde aldri turt å ha hund og barn sammen selv.

De tok jo ansvar ved å få hundene avlivet umiddelbart, det var nok ikke lett, men de skjønte jo at det var riktig...

Endret av 123 eller noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nettopp, det er derfor det hviler et enormt ansvar på hundeeiere. Og spesielt på store hunder, fordi de kan gjøre så ekstreme skader bare av det som ville blitt et kutt av en liten hund. 

Anonymkode: 6788a...e2d

Enig i det, men også mitt ansvar å følge med som en hauk når en vilter 2åring løper rundt i fremmed hus med fremmede hunder, og det er jeg glad for at jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (55 minutter siden):

Jeg tror nok de fleste har fått seg en vekker av denne saken, både foreldre og hundeeiere og passer bedre på...

Det tviler jeg på. Det blir glemt neste uke og så fortsetter folk å skaffe seg farlige hunderaser med aggressive hunder som skader folk og andre dyr.

Anonymkode: 4a1ce...897

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Albbas
1 hour ago, skruttveig said:

Jeg tror nok de fleste har fått seg en vekker av denne saken, både foreldre og hundeeiere og passer bedre på...

Enig. Jeg har ikke erfaring med hund, og selv om jeg passer godt på når vi er hos folk med hund har det ikke falt meg inn at vi må være SÅ forsiktige. Barnet får for eksempel gå rundt når det er ferdig å spise selv om vi andre fortsatt sitter til bords. Men da kan det jo fort skje noe som man ikke rekker å avverge. 😱 

En aldeles tragisk ulykke, virkelig stor medfølelse for alle involverte. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg vil gjerne vite hva slags rase dette gjelder først, før jeg uttaler meg.

Anonymkode: 89434...863

Spiller det noen rolle? Hunder er dyr og skal ikke stoles på 100%. Skjønner at enkelte hunder er farligere enn andre, men enhver hund kan angripe uansett rase/str. 

Anonymkode: 5dc68...361

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Tone83 said:

Jeg synes hundeeiere bør bli ansvarlig og straffes om hunden biter. Samme straff som om det var eieren selv som gjorde det. Dreper hunden bør eies siktes for uaktsomt drap.  Å ha hunder rundt små barn er en risiko man sjeldent bør ta. Som å la barnet løpe rundt med en saks. Går som regel bra men vil en sjelden gang ende veldig dårlig.  Ikke gi ungen en saks! 
 

Grunnen til at jeg mener eier bør straffes er fordi jeg synes mange hundeeier tar for store sjanser.
 

 

Du vet at hunder er levende vesen og ikke en leke man styrer med en fjernkontroll?

Om jeg går på tur med min hund i bånd, og et barn kommer bort og slår hunden på hodet, skal jeg straffes for trusler om min hund knurrer etter barnet?

(Dette har skjedd meg. Jeg har en "liten søt" hund, og opplever ofte at foreldre sier "den hunden kan du klappe" uten å spørre meg først, hvorpå barnet kommer løpende og med veivende armer og regelrett slår hunden på hodet for å klappe. Har også opplevd barn som kommer bort og faktisk slår hunden, og foreldrene etterpå unnskylder at de trodde barnet klappet og hunden er jo så søt så den tåler det vel.)

Heldigvis går det som regel bra. Jeg har oppriktig vondt av alle i denne saken, og håper de slipper unna mye spekulasjoner og beskyldninger.

Anonymkode: 91dc9...158

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du vet at hunder er levende vesen og ikke en leke man styrer med en fjernkontroll?

Om jeg går på tur med min hund i bånd, og et barn kommer bort og slår hunden på hodet, skal jeg straffes for trusler om min hund knurrer etter barnet?

(Dette har skjedd meg. Jeg har en "liten søt" hund, og opplever ofte at foreldre sier "den hunden kan du klappe" uten å spørre meg først, hvorpå barnet kommer løpende og med veivende armer og regelrett slår hunden på hodet for å klappe. Har også opplevd barn som kommer bort og faktisk slår hunden, og foreldrene etterpå unnskylder at de trodde barnet klappet og hunden er jo så søt så den tåler det vel.)

Heldigvis går det som regel bra. Jeg har oppriktig vondt av alle i denne saken, og håper de slipper unna mye spekulasjoner og beskyldninger.

Anonymkode: 91dc9...158

Nei, hvis du har hunden i bånd så har du gjort ditt, da blir det jo selvforsvar. Det jeg tenker på er at hvis man som eier tar sjansen på å la hunden være løs så tar man sjansen på å skade andre. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...