Gå til innhold

Hvorfor angriper hunder små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er det virkelig ikke når det kommer til hvor stor skade de kan gjøre. Da spiller faktisk vekt og bittrykk en veldig stor rolle. Kan en dvergpuddel være aggressiv? Absolutt. Men en husky kan fint drepe en 1,5-åring ved å leke.

Anonymkode: 69e05...8ef

Jo det er like mye hund i begge, har de samme instinkter og en dvergpuddel har heller ingen problemer med å kunne drepe, som var poenget.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, skreppamedleppa said:

Jo det er like mye hund i begge, og en dvergpuddel har heller ingen problemer med å kunne drepe, som var poenget.

Har du en lenke til at en dvergpuddel har drept et eneste menneske? 

Små hunder kan også skade små barn, selvfølgelig - og det skjer. Men det skal veldig mye mer til for at de klarer å faktisk drepe et barn. Har du i det hele tatt sett tennene til en dvergpuddel og f.eks. en husky..?

Jeg synes mange store hunderaser har et ufortjent dårlig rykte. Men det er ingen tvil om at det både er mer jakt og alvor i en del raser - kombinert med størrelse kan det være en dødelig kombinasjon. 

Anonymkode: 69e05...8ef

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du en lenke til at en dvergpuddel har drept et eneste menneske? 

Små hunder kan også skade små barn, selvfølgelig - og det skjer. Men det skal veldig mye mer til for at de klarer å faktisk drepe et barn. Har du i det hele tatt sett tennene til en dvergpuddel og f.eks. en husky..?

Jeg synes mange store hunderaser har et ufortjent dårlig rykte. Men det er ingen tvil om at det både er mer jakt og alvor i en del raser - kombinert med størrelse kan det være en dødelig kombinasjon. 

Anonymkode: 69e05...8ef

Og mange undervurderer instinkter til små raser fordi "de er så søøøøt" noe som potensielt farliggjør en situasjon mer enn med store raser. Det er ikke tvil om at en hund er en hund uavhengig av rase på hunden.

Og tennene til en piraia fisk er heller ikke store, ei fisken i seg selv men tror det er liten tvil om at en ønsker å bade med de likevel..

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt og holdent eierne sin feil. Dyr er ikke onde.

Anonymkode: fcff5...cfa

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, skreppamedleppa said:

Og mange undervurderer instinkter til små raser fordi "de er så søøøøt" noe som potensielt farliggjør en situasjon mer enn med store raser. Det er ikke tvil om at en hund er en hund uavhengig av rase på hunden.

Og tennene til en piraia fisk er heller ikke store, ei fisken i seg selv men tror det er liten tvil om at en ønsker å bade med de likevel..

Statistikken er entydig, spesielt med tanke på nettopp hvor lite påpasselige folk er med små hunder. Man gir hverken hunder eller hundeeiere noe bedre rykte ved å kimse av at raser med jakt, alvor og høy vekt er farligere enn en liten selskapshund på kanskje 4 kg.

Jeg elsker små og store hunder for øvrig. Mer enn de fleste. Men jeg kan også nok om hund til at jeg vet at det er både forskjell på raser og hundeeiere.

(Og inntil pudler jakter i stim så faller den sammenligningen på sin egen urimelighet.)

Anonymkode: 69e05...8ef

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Statistikken er entydig, spesielt med tanke på nettopp hvor lite påpasselige folk er med små hunder. Man gir hverken hunder eller hundeeiere noe bedre rykte ved å kimse av at raser med jakt, alvor og høy vekt er farligere enn en liten selskapshund på kanskje 4 kg.

Jeg elsker små og store hunder for øvrig. Mer enn de fleste. Men jeg kan også nok om hund til at jeg vet at det er både forskjell på raser og hundeeiere.

(Og inntil pudler jakter i stim så faller den sammenligningen på sin egen urimelighet.)

Anonymkode: 69e05...8ef

Det ble spurt om tenner sin størrelse.. jeg gav et et eks på dette. Selv en praia fisk kan drepe et menneske. Spesisielt et lite barn på et og et halvt år. 

Og jeg og liker både små og store hunder så jeg ser ikke hvorfor dette er viktig å ta med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt og holdent eierne sin feil. Dyr er ikke onde.

Anonymkode: fcff5...cfa

Nei, dyr er ikke onde, men de lever etter instinkter, som kan få fatale konsekvenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena79 skrev (2 minutter siden):

Nei, dyr er ikke onde, men de lever etter instinkter, som kan få fatale konsekvenser. 

Uansett er det eierne sitt ansvar, instinkter er uskyldige.

Anonymkode: fcff5...cfa

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Barn på 1,5 år kan feks synes det er spennende med ting som «dingler», noe gjerne penis og baller gjør på bikkjer. Slik som jeg har skjønt det kan det trigge hierarki-instinktet i hunder, og her var det nok noen voksne som ikke fulgte med. Grusom sak 😢

Anonymkode: 2454f...18a

Link til saken?

Anonymkode: 390b1...618

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uansett er det eierne sitt ansvar, instinkter er uskyldige.

Anonymkode: fcff5...cfa

Selvsagt, er det eierens ansvar, de skulle passet bedre på. 

Det er en grusom sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, skreppamedleppa said:

Det ble spurt om tenner sin størrelse.. jeg gav et et eks på dette. Selv en praia fisk kan drepe et menneske. Spesisielt et lite barn på et og et halvt år. 

Og jeg og liker både små og store hunder så jeg ser ikke hvorfor dette er viktig å ta med.

Nei, én enslig piraja kan ikke det. Derfor blir sammenligningen din absurd. Vær så god: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Piranha#:~:text=a previous attack.-,Attacks,a serious risk to humans.&text=Most piranha attacks on humans,very rarely can be fatal.

Jeg nevnte det fordi mange antar at man "demoniserer" hunder generelt, og enkelte hunderaser spesielt, når man påpeker at noen raser kan være farligere enn andre. Det er helt merkelig å påstå at en dvergpuddel er like farlig som en husky. Kan to individer være fra de nevnte rasene være like aggressive? Ja. Men agressiviteten vil selvfølgelig få veldig, veldig ulike utfall. 

Anonymkode: 69e05...8ef

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dette vente litt - hvorfor en tråd med dette temaet akkurat i dag? Det blir bare spekulasjoner og synsing....

Anonymkode: 5e965...353

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skreppamedleppa skrev (29 minutter siden):

Jo det er like mye hund i begge, har de samme instinkter og en dvergpuddel har heller ingen problemer med å kunne drepe, som var poenget.

Det er faktisk en enorm forskjell på hunderaser, og hva de ble avlet til. Hvis man f.eks vil ha en gjeterhund, så egner en Bichon frise seg dårlig. Alle hunder kan bite, men noen raser biter seg fast og slipper ikke. Her er det kjempestore forskjeller.

Anonymkode: 89434...863

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må hunder avlives som dreper mennesker. Tenker ikke på at det er mennesker som skaper det slik at det kan oppstå slike situasjoner. Det er så trist syns jeg. Mennesker burde visst bedre og da bør de få bot i stedenfor at hunden skal avlives. jeg har blitt bitt 2 ganger av andres hunder, en gang da en hund gikk forbi meg helt uten at jeg gjorde noenting, og andre gangen satt jeg foten foran min egen hund for å beskytte min egen hund for bitt. ble bitt i beinet. Men jeg tenkte ikke på noe anmeldelse eller å ville avlive hundene av den grunn. 

Anonymkode: 20d51...d28

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelpes. Her må det være spesielle omstendigheter. Rase på hundene? I tidligere saker der barn har blitt drept har også typisk flere hunder vært involvert. 
Du setter uansett ikke et lite barn alene sammen med en hund. (Sier ikke at det er det som har skjedd her altså). 
Leser at barnet var på besøk, mulig at det kan ha noe å si ift at hundene har oppfattet barnet som et fremmedelement. Små barn blir ellers helst sett på som et flokkmedlem av familuehunden, og hunden viser ofte beskytteratferd overfor det. Men dette var et ukjent barn, kan det virke som...

Forferdelig 😢

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, én enslig piraja kan ikke det. Derfor blir sammenligningen din absurd. Vær så god: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Piranha#:~:text=a previous attack.-,Attacks,a serious risk to humans.&text=Most piranha attacks on humans,very rarely can be fatal.

Jeg nevnte det fordi mange antar at man "demoniserer" hunder generelt, og enkelte hunderaser spesielt, når man påpeker at noen raser kan være farligere enn andre. Det er helt merkelig å påstå at en dvergpuddel er like farlig som en husky. Kan to individer være fra de nevnte rasene være like aggressive? Ja. Men agressiviteten vil selvfølgelig få veldig, veldig ulike utfall. 

Anonymkode: 69e05...8ef

Må si meg veldig enig. Vi har en Westie og en 2,5-åring. Altså jada hun kunne sikkert ha gjort skade, de er kjent for å ha sterk kjeve. Men, hun kan ikke bite over halsen til ungen på samme måte som en større hund. Sannsynligheten for at vi hadde klart å gripe inn er ganske mye høyere. 

 

Når det er sagt, det å skylde på foreldre som har mistet sitt lille barn fordi de skulle passet bedre på.. Altså. Jeg har ikke ord. 

Anonymkode: 4ea68...ef0

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvorfor angriper hunder små barn som ikke gjør noe spesielt for å provosere de?

Jeg tenker da på familiehunder som er dresserte og sikkert fungerer helt vanlig, og så plutselig går til angrep på små barn.

Anonymkode: 2f755...ee7

Det er uklart om denne saken handler om ''familiehunder''. Det er noen hunderaser som er mer tilbøyelige til å ''klikke'' og angripe også egen eier. Det er enkelte hunderaser som er kjent som farlige og tikkende bomber som pit bull og rottweiler. 

Jeg tviler på det sterkeste at det er snakk om puddel eller chihuahua. 

Det er ikke nytt og unikt - her er det snakk om noen som leker med ilden og har farlige hunder fra farlige hunderaser. Foreldrene burde vite bedre og ikke ta med et lite barn et sted hvor slike hunder befinner seg. 

Anonymkode: 4a1ce...897

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk en enorm forskjell på hunderaser, og hva de ble avlet til. Hvis man f.eks vil ha en gjeterhund, så egner en Bichon frise seg dårlig. Alle hunder kan bite, men noen raser biter seg fast og slipper ikke. Her er det kjempestore forskjeller.

Anonymkode: 89434...863

Selvsagt er det forskjell på en liten og en stor hund og de forskjellige egenskaper innenfor hunder. Men alle hunder er rovdyr. Alle hunder kan bite et lite barn ihjel, alle hunder kan potensielt sett være farlige, og det å hevde at små hunder utgjør liten fare bare fordi de er små, når det nettopp er denne oppfatningen som utgjør farligere situasjoner enn hos større dyr. Og så er det forskjellige undersøkelser, her blir en aldri enige. Jeg har sett undersøkelse fra USA som sier at større hunder biter mest, mens undersøkelse fra England viser at de små hundene biter mest.

Her tror jeg selv de lærde strides om ikke alle på kg der alle er skråsikre i sin sak strides. Men poenget mitt står.. Det er ikke mer hund i en liten enn en stor, det er ikke en eneste hunderase som en har avlet frem uten rovdyrsinstingt.

Jeg er forøvrig lett enig i politiet sine uttalelser på dagsrevyen om at en ber folk om å unngå å spekulere, det er for tidlig..

Om hunderasen blir offentliggjort, det tror jeg er lite trolig..

Det er en trist sak for alle de involverte

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (1 minutt siden):

 

Om hunderasen blir offentliggjort, det tror jeg er lite trolig..

 

Synd. Hunderasen bør offentliggjøres.

Anonymkode: 4a1ce...897

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...