Gå til innhold

Hvorfor angriper hunder små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange lærer ikke barn å ha respekt for dyr.. Det er selvfølgelig begrenset hva man kan lære de minste barna. Men da ER det de voksne sitt ansvar å passe på HELE tiden. Har selv hund og katt og barn i barneskolealder. Jeg har så mange ganger måtte si til barn på besøk at dyrene ikke er et leketøy! De skal ikke løftes på, eller forstyrres i søvn og med mat uansett hvor snille de er. Jeg stoler 99% på min hund. Han er vokst opp med barn og elsker å være med dem. Aldri visst noe tegn til aggressivitet. Men jeg vet jo ikke om et barn skulle stikke en pinne mot øyet på han feks. Som små barn kan finne på på å gjøre uten at det er slemt ment.
 

Anonymkode: 4bacc...6fa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart at alle hunderaser kan finne på å angripe. 
Men etter å ha sett på noe statistikk på hvilke hunderaser som har forårsaket dødsfall så ser man at enkelte raser er overrepresentert. Rottweiler er en av dem. 
Utrolig tragisk sak, det er altfor lite krav til hundeeiere, og det er altfor mange som aldri burde hatt ansvar for hund. Jeg er glad for at f.eks Pitbull er forbudt i Norge, det er den rasen som dreper absolutt mest i verden. 

Anonymkode: df388...8a0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes denne diskusjonen er svært upassende og oser av mangel på medfølelse og respekt for de pårørende.  Er ganske sikker på at de involverte vil slite med skyldfølelse uansett hva som har skjedd. 

Anonymkode: a1e47...e2a

Det er naturlig at en slik sak skaper sinne, frustrasjon, redsel og diskusjon. Synes ikke det er respektløst å diskutere temaet hunder og barn, selv om det er blusset opp etter en tragisk hendelse. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva med å søke på hunder som tar livet av folk?

image.png.2c5251faaf582073561a87d5d805a954.png

Anonymkode: fcff5...cfa

Lite representativ for Norge uansett. Hverken populasjon eller måten man har hund på er lik. Og treningsform og formål med hundehold har mye å si.

Anonymkode: a1e47...e2a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tone83 said:

Nei, hvis du har hunden i bånd så har du gjort ditt, da blir det jo selvforsvar. Det jeg tenker på er at hvis man som eier tar sjansen på å la hunden være løs så tar man sjansen på å skade andre. 
 

Min lille "søte hund" er også høyt premiert innen lydighet. Holdes i bånd med unntak av trening. Ved trening går den ved fot, eller sitter i ro mens jeg går rundt den, sendes spurtende frem til en firkant den stopper i. Uten bånd. 

Min største frykt er at noen skal komme løpende mot den og tro det er greit å slå i denne situasjonen. Hunden er under kontroll, men ikke i bånd. Da er det, ifølge hundeloven, hunden sin feil uansett hva andre finner på å gjøre mot den.

Det er ikke greit. For hunden, for eiere, eller for andre som ikke skjønner at hunder ikke er bamser man kan gjøre hva man vil med.  

Vi kan gjerne diskutere at man skal ha respekt for hunder som dyr, men vi kan ikke spekulere rundt en så tragisk enkelt  hendelse.

Anonymkode: 91dc9...158

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiller det noen rolle? Hunder er dyr og skal ikke stoles på 100%. Skjønner at enkelte hunder er farligere enn andre, men enhver hund kan angripe uansett rase/str. 

Anonymkode: 5dc68...361

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet at hunder er levende vesen og ikke en leke man styrer med en fjernkontroll?

Om jeg går på tur med min hund i bånd, og et barn kommer bort og slår hunden på hodet, skal jeg straffes for trusler om min hund knurrer etter barnet?

(Dette har skjedd meg. Jeg har en "liten søt" hund, og opplever ofte at foreldre sier "den hunden kan du klappe" uten å spørre meg først, hvorpå barnet kommer løpende og med veivende armer og regelrett slår hunden på hodet for å klappe. Har også opplevd barn som kommer bort og faktisk slår hunden, og foreldrene etterpå unnskylder at de trodde barnet klappet og hunden er jo så søt så den tåler det vel.)

Heldigvis går det som regel bra. Jeg har oppriktig vondt av alle i denne saken, og håper de slipper unna mye spekulasjoner og beskyldninger.

Anonymkode: 91dc9...158

Jeg vil mene det er ditt ansvar å beskytte hunden din mot slike situasjoner ja! Du må rope stopp til foreldrene og barnet, stille deg mellom og sørge for at ingen kommer bort til din hund. (Og knurring er ikke feil, skjønner ikke relevansen til at du drar inn det). Du har jo virkelig vært uoppmerksom om et barn kommer helt bort til hunden din slik at barnet klarer å slå hunden i hodet, du har da hatt mange sjanser til å avverge situasjonen! Når du vet at du har en "liten søt hund" som folk ikke respekterer, så må du faktisk ta ansvar for nettopp det, og beskytte hunden din. 

Og nei, om hunden din biter etter at barnet har kommet og gjort noe mot den (til og med ikke gjort noe mot den, men at hunden har blitt skremt) har du selvsagt ikke ansvar for det bittet. Men du har ansvar for at du satte hunden i den situasjonen. 

Anonymkode: 6788a...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fæl sak, om ikke annet håper jeg det fører til mer forsiktighet og oppmerksomhet.

Jeg håper og at det kan føre til mer debatt rundt raser med høyt skadepotensialle. Samme hvilken rase disse var, men synes vi trenger MYE bedre organisering/lovverk rundt det å eie hunder med høyt skadepotensiale. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Jeg vil mene det er ditt ansvar å beskytte hunden din mot slike situasjoner ja! Du må rope stopp til foreldrene og barnet, stille deg mellom og sørge for at ingen kommer bort til din hund. (Og knurring er ikke feil, skjønner ikke relevansen til at du drar inn det). Du har jo virkelig vært uoppmerksom om et barn kommer helt bort til hunden din slik at barnet klarer å slå hunden i hodet, du har da hatt mange sjanser til å avverge situasjonen! Når du vet at du har en "liten søt hund" som folk ikke respekterer, så må du faktisk ta ansvar for nettopp det, og beskytte hunden din. 

Og nei, om hunden din biter etter at barnet har kommet og gjort noe mot den (til og med ikke gjort noe mot den, men at hunden har blitt skremt) har du selvsagt ikke ansvar for det bittet. Men du har ansvar for at du satte hunden i den situasjonen. 

Anonymkode: 6788a...e2d

Ja, jeg pleier avverge dette i god tid. Likevel har det hendt, i løpet av ti år, at jeg har sett en annen vei i et par sekunder.  Små barn som kommer løpende med armene først kan komme brått på og sier man kontant nei, kan jeg love deg at det fører til reaksjoner fra foreldre det også. 

Vet du, jeg er så dritt lei den høye kg-hesten om at man må oppføre seg ufeilbarlig til enhver tid hele tiden for å kunne ha en mening om noe som helst. Selvsagt har jeg i løpet av mange år f eks på tur blitt stukket av en veps og derfor blitt uoppmerksom, fått en rift fra en busk og snudd meg bort fra hunden og slike ting. Har du aldri noensinne opplevd å se bort fra noe du burde sett på pga andre hendelser rundt deg?

Anonymkode: 91dc9...158

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er klart at alle hunderaser kan finne på å angripe. 
Men etter å ha sett på noe statistikk på hvilke hunderaser som har forårsaket dødsfall så ser man at enkelte raser er overrepresentert. Rottweiler er en av dem. 
Utrolig tragisk sak, det er altfor lite krav til hundeeiere, og det er altfor mange som aldri burde hatt ansvar for hund. Jeg er glad for at f.eks Pitbull er forbudt i Norge, det er den rasen som dreper absolutt mest i verden. 

Anonymkode: df388...8a0

Pitbull er vel og blant de mest mishandlede.

Vi får ikke færre skader ved å forby raser, men av å ha strengere dyrevelferdslover (verden over).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Truly said:

Pitbull er vel og blant de mest mishandlede.

Vi får ikke færre skader ved å forby raser, men av å ha strengere dyrevelferdslover (verden over).

Enig at man må ha strengere dyrevelferdslover. Synes også at ikke hvem som helst bør få skaffe seg hund. Når Pitbull står for godt over halvparten av alle dødsfall knyttet til hundeangrep så sier det seg selv at rasen har et problem, selv om det er mye mishandling av dem. De har et potensiale til å gjøre stor skade. 

Selv om man hadde hatt strenge dyrevelferdslover så blir det jo sjeldent fanget opp før skaden har skjedd. Husker også en sak rundt 2002 der en 7 år gammel gutt ble drept av naboens polarhunder, helt grusomt, naboen burde aldri hatt lov til å ha hund i utgangspunktet. 

Hvordan kan man sørge for at folk som ikke burde ha hund ikke skaffer seg hund? 

Anonymkode: df388...8a0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig at man må ha strengere dyrevelferdslover. Synes også at ikke hvem som helst bør få skaffe seg hund. Når Pitbull står for godt over halvparten av alle dødsfall knyttet til hundeangrep så sier det seg selv at rasen har et problem, selv om det er mye mishandling av dem. De har et potensiale til å gjøre stor skade. 

Selv om man hadde hatt strenge dyrevelferdslover så blir det jo sjeldent fanget opp før skaden har skjedd. Husker også en sak rundt 2002 der en 7 år gammel gutt ble drept av naboens polarhunder, helt grusomt, naboen burde aldri hatt lov til å ha hund i utgangspunktet. 

Hvordan kan man sørge for at folk som ikke burde ha hund ikke skaffer seg hund? 

Anonymkode: df388...8a0

Det var jo den hendelsen som startet det at vi har verdens strengeste hundelov.

Dessverre ikke på hundenes premisser da.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Truly said:

Det var jo den hendelsen som startet det at vi har verdens strengeste hundelov.

Dessverre ikke på hundenes premisser da.

 

Det er nok lettere å forby raser med et stort skadepotensiale enn å fange opp folk som ikke behandler dyra bra. Vannskjøtsel blir jo som regel oppdaga først når dyra angriper.  

Men håper at det blir økt bevissthet rundt hund og barn, og at de ikke bør være alene sammen. 

Anonymkode: df388...8a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men håper at det blir økt bevissthet rundt hund og barn, og at de ikke bør være alene sammen. 

Anonymkode: df388...8a0

Burde jo vært en selvfølge. Ingen hundeeiere jeg kjenner, lar barna være alene sammen med familiehunden. Blir faktisk sjokkert over at noen gjør det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Hannah80 said:

Burde jo vært en selvfølge. Ingen hundeeiere jeg kjenner, lar barna være alene sammen med familiehunden. Blir faktisk sjokkert over at noen gjør det. 

Nå vet vi ikke hva som har skjedd her. Kanskje hundene angrep mens alle var i samme rom, det skal kanskje ikke mer enn ett bitt på feil sted før en hund kan ta livet av et så lite barn? 
Synes det er skremmende og vet ikke om jeg hadde turt å skaffe meg hund selv, jeg er veldig glad i dyr, men har ingen erfaring med hund. Jeg ser stadig vekk at folk skaffer seg hund uten å ha peiling, men ofte er det da mindre raser uten så stort skadepotensiale. 

Anonymkode: df388...8a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det tviler jeg på. Det blir glemt neste uke og så fortsetter folk å skaffe seg farlige hunderaser med aggressive hunder som skader folk og andre dyr.

Anonymkode: 4a1ce...897

Enig! Golden retrievere som trumfer toppen over antall bitt/skader påført mennesker i Norge, blir til standighet fortsatt kjøpt. Den rasen skulle vært ulovlig for lengst * ironi*.

En slik svart-hvitt holdning er skummelt. Ku skader enormt mange mennesker i Norge hvert år. Skal allr kuer avlives og driften legges ned? Nei, det er menneskene som må få økt kunnskap og bedre ferdigheter i møte med dyr, før de anskaffer seg eller er i kontakt med dem. Dyrene er ikke problemet! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Eevee said:

Enig! Golden retrievere som trumfer toppen over antall bitt/skader påført mennesker i Norge, blir til standighet fortsatt kjøpt. Den rasen skulle vært ulovlig for lengst * ironi*.

En slik svart-hvitt holdning er skummelt. Ku skader enormt mange mennesker i Norge hvert år. Skal allr kuer avlives og driften legges ned? Nei, det er menneskene som må få økt kunnskap og bedre ferdigheter i møte med dyr, før de anskaffer seg eller er i kontakt med dem. Dyrene er ikke problemet! 

Selv om Golden retriver kanskje er den som biter mest, så er det ikke den som forårsaker mest alvorlige skader, det er det andre raser som står for. 
Så på statistikken fra USA hvilke hunderaser som forårsaker flest dødsfall etter 2010, Golden Retriver var skyld i 1 dødsfall, mens Pitbull var skyld i over 250. 

Anonymkode: df388...8a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Spiller ingen rolle. Når de har klikket så vanvittig at de har drept, da er det ikke en vurdering engang. 

Dette er umulig et vanlig bitt mot øreklyping eller lignende, når to hunder angriper slik i flokk har det vært jo jakt/bytte-instinkter på gang. 

Det er uansett kun de voksne sin feil. Av artikkelen står det også at barnet var på besøk hos nær familie, det står ikke nevnt at foreldrene var med. Jeg vil tro barnet uansett da var hos besteforeldre eller tante/onkel, enten alene fordi de var barnevakt, eller med foreldre. At voksne mennesker lar små barn være i nærheten av hunder slik at man risikerer noe så grusomt er helt vanvittig. At dette er en tragedie for eierne av hundene (som da også har mistet barnet de var i nær familie med) fjerner ikke ansvaret og skylden for at dette tragiske drapet skjedde. 

Jeg blir så jævlig forbanna på de som snakker om at man ikke skal fordele skyld, her er det beviselig noen som har skyld i svært uforsvarlig hundehold, det groteske resultatet er jo beviset! Det er ingenting å diskutere, hundeeier har skylden for at dette har skjedd, de har latt barn/hund være i nærheten av hverandre. 

Det ble også nevnt i en tidligere artikkel at det var store hunder (ostlendingen.no), men dette er vel nå fjernet. 

 

Anonymkode: 6788a...e2d

For alt vi vet kan hundene ha vært inngjerdet og kommet seg ut på et vis, det er for tidlig å konkludere med skyld hverken den ene eller den andre veien. 

Anonymkode: 3b215...fb1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tidligere hendelser der barn har blitt drept hatt ikke hendelsen kommet som «Lyn fra klar himmel». Det har vært tidligere episoder og klare forvarsler i et hundehold som har vært langt fra å være på stell.

Anonymkode: 0bb16...3e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at dyreeiere skal straffes for skader påført av sitt dyr. Det er faktisk de voksnes ansvar å holde dyrene sine adskilt fra andre mennesker. Jeg eier to hunder selv og lar aldri barn så mye som klappe dem, selv om hundene mine aldri har vært aggresive. 

Anonymkode: d7825...026

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at feilen var å la barnet være alene med hundene, slik jeg leser det så var det voksne til stedet? Synes det er litt uklart. Dette er hva avisen sier:

Quote

Politiet bekrefter at barnet var på besøk hos nær familie, og at det var andre til stedet

Dersom det virkelig var andre folk i samme rom, så sier jo det noe om at det ikke er trygt å la små barn leke så tett med større hunder. En liten hund kan jo være like aggressiv som en stor hund, men det er lite sannsynlig at de ville klart å drepe et barn når andre folk er til stedet. For det første, så må det flere bitt til, man kan enkelt åpne munnen deres og de er mye lettere å stoppe. Selv om barnet blir skadet, så vil nok livet kunne reddes. En stor hund derimot, trenger bare 1-2 bitt for å drepe et barn. I tillegg er de svært fysisk sterke, og noen for noen raser er det nesten umulig å åpne kjeven når de først har bitt ned. 

Anonymkode: f8710...fbc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...