Gå til innhold

Fru Blå og krabaten


Fru Blå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

GOD JUL OG GODT NYTT ÅR TIL DERE ALLE!! :)

I dag er jeg 9 uker og 2 dager på vei.

Formen min er ganske bra, men er til tider småkvalm enda. Bekkenplagene mine er forsvunnet, mest sannsynlig pga jeg holder meg så mye i ro.

Jeg begynner å få litt mage, noe som vistes veldig godt i julekjolen min. Men jeg hadde fortalt om graviditeten til familien, ellers så ville de nok gjettet det. Alle ble veldig glade, og syntes kanskje det var på tide siden jenta vår snart blir 4 år.

9 uker

Fra 9 uker og 0 dager til 9 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 1-2 g

CRL: 23-32 mm

OM BARNET

Uke 9: Embyoet er i begynnelsen av denne uken syv uker gammelt. Denne uken kommer de første målbare hjernebølgene og embryoet begynner å bevege seg. Det er ikke snakk om bevisste bevegelser, og du vil ikke kjenne dem på lenge ennå.

Ansiktsstrukturer som øyne, ører, nese og munn utvikles stadig og blir tydeligere. I øret formes balanseorganet. Både ører og øyne har vært litt merkelig plassert på den lille kroppen, Øynene var på siden av hodet, og ørene nærmere munnen. Denne uken begynner de å flytte seg mot det riktige bestemmelsesstedet.

Kroppen blir lengre, og etter hvert blir også muskler og beinbrusk hardere. Hodet som har lent forover, reises litt opp slik at hals og nakke blir tydeligere. Organene i kroppen utvikles videre, og magesekken kan ses som en svart flekk i venstre del av buken. Hjertet er noenlunde ferdig utviklet og slår flere slag enn noen sinne denne uken – gjennomsnittlig 177 slag i minuttet!

Denne uken dannes det endelige nyreparet. Armene består av skulder, overarm, albue, underarm og håndplate. Beina utvikles litt tregere, men mot slutten av uken vil også de har den tydelige inndelingen med lår, kne, legg, ankel og fotplate. I hånd- og fotplatene dannes det avgrensninger for fingre og tær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann du!

Ja her går dagene! Jeg er 1+1 bak deg :ler:

Vet ikke om magen min er innbildning,men den er i allefall oppblåst som det holder :overrasket: Kan bare glemme de trangeste dongeribuksene mine for det blir så trangt og ekkelt..Syns det er veeel tidlig det da men! Klager ikke jeg!

Bra at du føler deg bedre! Håper du har ei fin romjul!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Skytte og Kverula! :)

Magen min både ser og føles oppblåst ut. Nå ble den godt strekkt ut i forrige svangerskap, så det kan kanskje være en av grunnene. Regner med den blir DIGER utover i svangerskapet. Moren min mente i allefall at magen ville bli større for hvert svangerskap.. Men.. jeg skal i allefall prøve å passe vekta denne gangen, for jeg la på meg 30 kg sist svangerskap. Nå er jeg tilbake til mine 50 kg, så jeg har ikke lyst til å havne der en gang til. Men det er vel lettere sagt enn gjort..

Bukser ja. De trangeste buksene mine gidder jeg ikke prøve å ta på meg. Det er bare de som i utganspunktet har vært litt vide som ennå er brukbare. Så jeg må vel snart ut å kjøpe mine første gravid bukser??

Jeg har en gravidstrømpebukse fra forrige svangerskap, som har vært veldig god å ha disse dagene, for den strammer ikke på magen. Ellers så har jeg bare brukt Stay ups til julekjolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant ut at strømpebukser var no' skikkelig dritt å ha på seg nå ja...visste ikke engang at det fantes gravid-strømpebukser jeg... :flau: Ikke at jeg hadde kommet på å bruke det enda heller, med mine 7 uker. ;)

Nå vet jeg hva jeg skal titte etter på neste shoppingrunde da i hvertfall! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GODT NYTT ÅR FRU BLÅ!!

Hvordan går det med deg?! Håper du har det bra i det nye året!!

Lurer på hvilke klær jeg skal satse på etterhvert...For her selger de ikke gravidklær :tristbla: De hadde litt på lindex her før,men de har slutta.

Typisk flaxen min det da! Men kan vel kanskje bestille fra H&M....!

Anyway! Håper alt står bra til og at 2006 blir et kjempeår for deg og dine!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Det går bare bra med meg. I morgen er siste dag på jobben i familiebarnehagen, så blir jeg tilkallingsvikar for vikarbyrået igjen.

Håper jeg får nok jobb slik at det blir litt fødselspenger på meg. Uansett får jeg dagpenger, så det order seg nok.

I dag har jeg byttet fastlege og meldt meg arbeidsledig på aetat. Vurderte også om jeg skal prøve å få time hos jordmor, men tror jeg bare skal ta det hos legen. Det er nok umulig å få plass hos jordmor uansett.

Skytte: De har litt gravidklær også på: http://www.laredoute.no/ , så det kan være verdt å ta en titt. Nå har de salg, men ellers har de både høye og lavere priser på klærne.

Her er en del linker til nettbutikker hvor de selger mammaklær.

Nå er jeg helt firkantet i øynene så jeg må dra meg bort fra pcen. Beklager jeg ikke har tid å skrive i dagbøkene deres, men det blir sikkert mer tid til det fra neste uke..

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann du!

Skal krysse fingrene for at det blir nok jobb både på deg og meg!!

Må jo bare innrømme at det er tungt til tider å hele tiden må tenke jobb og timer for å slappe av og vite at man skal berge seg neste år...

Så bra at du vet av så mange linker da! Tusen takk! Skal sjekke de ut senere idag når jeg har tatt runden min!

Ha ei koselig helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sent ute, men uansett: Godt nytt år til deg, Fru Blå! Takker for tipset om La Redoute, der har de jo masse fint!

Gleder meg til du stikker innom igjen :)

:klem: fra Fru B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for dere besøker dagboken min Skytte og Fru B! :)

Det har gått litt i ett for meg denne uka.

Mandag var jeg i byen og fikk bekreftelse på at oppdraget mitt var avsluttet av vikarbyrået.

Så måtte jeg dra til aetat og melde meg arbeidsledig.

Jeg fortalte kontaktpersonen min at jeg var gravid og spurte litt om rett på dagpenger etter endt permisjon. Hvis jeg bare mottar dagpenger og får det som grunnlag til fødselspermisjon, tjener jeg ikke nok til at jeg har krav på dagpenger etter permisjonstiden er over. Så det håper jeg ikke blir tilfellet.

Tirs, ons og tors fikk jeg oppdrag i en ny barnehage som har vært litt utfordring. Barna var ganske krevende (3-5 år) og det var et høyere støynivå enn mange andre plasser jeg har jobbet. Men ellers trivdes jeg godt, for jeg ble fort kjennt med personalet og barna.

I morgen tar jeg fri, for da er det planleggingsdag i barnehagen til Marielle.

Jeg satser på å besøke dagbøkerne deres da! ;)

I neste uke skal jeg tilbake til familiebarnehagen jeg har "sluttet" i og jobbe tirs, tors og fredag. Håper det blir en dag til med jobbing slik at det kan komme litt penger ut av det.

Jeg kjenner jeg har ikke så veldig mye å gå på med jobben. Jeg kjenner at det strammer i magen i dag, og regner med det er for jeg har stresset på jobb.

Nå må jeg lage litt kveldsmat til veslejenta og få lagt henne, så det kan bli voksenkveld på meg.

Ha en fin kveld!

Klem fra meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia du!

Må være forsiktig nå og passe på kroppen!

Jeg bare hater dette pengestyret jeg...Tenker mye på det jeg også og er spent på hva jeg vil få i sykepenger nå...Men greier man ikke så greier man ikke...

Dumme systemer og tungrodde greier ofte.

Meeen,så får vi nå verdens skjønneste små nurk til slutt da :)

Ha ei fin uke! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Skytten! :)

Det har gått greit å jobbe den siste uka, men det har vært litt murring i bekkenet. I dag er jeg derimot i toppform, og kjenner ingenting i bekkenet!

I dag begynner jeg på uke 13!

Jeg innbiller meg at jeg har kjennt litt liv når jeg har ligget på siden og buksen har strammet på. Det var i allefall samme følelsen som sist gang jeg var gravid, men da kom det ikke før rundt uke 17 eller no. Men det er veldig tidlig, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro..

Ellers så begynner jeg å få mer gravid fasong på kroppen. Brystene mine begynner å bli litt større, men de kan godt få lov å vokse mer for min del! :sexy: Magen har også kommet mer fram, men det er vel mest bare oppblåsthet.

Nå skal jeg gå å se noe på TV som jeg ikke husker hva var for noe. Jeg tenkte i allefall at jeg skulle se på det før reklamen begynte.. :klø:

En riktig fin uke til alle som er innom og leser!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Fint å se at du er innom! Og spennende om du kjenner liv da!!

Jeg pleier å ligge å kjenne etter for harde livet men nei...! Litt tidlig enda for meg!

Håper du får ei kjempefin uke og fortsatt er bra i bekkenet!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg hjemme fra jobb. Jeg våknet med at begge øynene mine var igjen klistret. Jeg er veldig forkjølet, så det er nok øyekatarr. Hadde egentlig oppdrag i en ny barnehage, så jeg tar ikke sjangsen på å dra dit og smitte de. Så jeg tar heller en rolig dag hjemme.

Jeg tror ikke det er så lurt å sitte for mye foran PC skjermen heller, for nå begynner det å svi.

Men nok om det...

Skytte: Ja, det er nok litt tidlig for førstegangsfødene i allefall. I første svangerskap kjennte jeg liv rundt uke 18. Jeg hadde kjennt litt liv før jeg skulle til ultralyd, og kjennte godt under ultralyden husker jeg.

Fortsatt holder bekkenet seg bra, men så har jeg ikke jobbet siden fredag heller da.

Tenk at nå har vi kommet til andre trimester! Jeg synes tiden har gått veldig fort. Jeg gleder meg veldig til sommeren. Det skal bli deilig å nyte sommervarmen med diger mage! :briller2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Huff så dumt med katarr da....Det er ekkelt ja :tristbla:

Regner med jeg må vente noen uker til før jeg kjenner noe ja! Men håper jeg får høre hjertelyden om ikke så lenge...!

Ja endelig ferdig med første etappe!Syns fortsatt det er litt uvirkelig jeg. Venter på magen...Gleder meg til den kommer frem!

Ha en fin dag og god bedring! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...