Gå til innhold

Samboeren min har avtalt med barnemor å ØKE samværet!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er sjelden jeg leser en tråd som gjør meg så opprørt, og ikke minst skuffet over menneskeheten som denne tråden her. Blir faktisk uvel.

Til deg ts. Når du har født barnet ditt håpe jeg du forstår hvor høyt man elsker barna sine, og at man ønsker å tilbringe mest mulig tid med de.

Får vondt i hjertet av å tenke på det stakkars barnet du er stemor til. Forestill deg at dette er ditt barn om noen år, og at hun får en stemor som har samme holdning til ditt barn som du nå viser overfor ditt stebarn.

Og ja, han burde selvsagt ha snakket med deg. Men hvem i sin villeste fantasi ville trodd at dette kom til å bli et problem?!

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 uker til termin er ikke høygravid. Du er ikke den eneste som skal tas hensyn til.

Du får bo his mor til du roer deg ned. Dette barnet har du visst om hele tiden og du har selv valgt å få barn med en som har barn fra før. Dine egne valg her hele veien.

Anonymkode: 93516...485

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerrs Pink

For noe tull.. hadde mannen min gjort det, eller jeg gjort det samme, hadde den som ikke ble inkludert blitt driiiitskuffa! SELVFØLGELIG. Og pisse sur! Jeg hadde også dratt bort noen timer.

Så hadde jeg roa meg godt ned og forklart gubbedyret at sånn gjør man ikke når man bor sammen og skal ha barn. Uansett hvor langt en er på vei. En er nødt til å prate sammen og spille på lag. Det gjelder begge to. Som du sier er du glad i barnet, men du føler det passer dårlig nå. Å ta det som en selvfølge at du smiler og sier yes, det er utrolig naivt av han.

Han får tåle at du gir beskjed om at du vil involveres i ting som påvirker din hverdag, så får du tåle at han ønsker mer tid med barnet sitt. Det ordner seg nok, men herregud, ja, fres det ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mamacita83 said:

Og ja, han burde selvsagt ha snakket med deg. Men hvem i sin villeste fantasi ville trodd at dette kom til å bli et problem?!

Jeg ser to alternativer. 1: Dette ble bestemt på impuls. Stakkars barn. 2: Han har diskutert dette med mor lenge, og ikke informert ts. Hvem i sin villeste fantasi synes det er ok å ikke få vite om noe som betyr så mye for en selv? 

Jeg hadde også blitt rasende, på begge disse, av ulike grunner. 

Anonymkode: 22568...8bf

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg pakker og flytter til min mor i morgen. Dette blir for mye for meg. Jeg bestemmer ingenting i mitt eget liv, ikke engang hvordan siste ukene som gravid skal gå eller første tiden med baby. Dere snakker om at far prioriterer så flott? Jeg synes han prioriterer helt forferdelig når han ikke er i stand til å se at dette er feil tidspunkt å endre avtaler på! Jeg føler meg dyttet til side bare og har ikke mulighet til å føle det nå. Jeg er høygravid og trenger å slappe av og få støtte rundt meg. Ikke dette. 

Anonymkode: fa647...fc1

Om 8 uker bestemmer du ikke en dritt i ditt eget liv lenger. Du bestemmer absolutt ingen verdens ting angående den første tiden med baby, det er babyen som bestemmer det. Om 8 uker må du stå opp kl 4 selv om du ikke sovnet før 1, du må utsette dusjing feks i ubehagelig mange dager for det går bare ikke, du må prioritere babyen over deg selv. Far i dette tilfelle må prioritere barnet sitt over seg selv (og deg). Og du, du er ikke høygravid. Du har to måneder igjen! Det er god tid til omstilling.

Jeg er enig i at du skulle blitt informert, men far og barn har rett til så mye samvær de to ønsker/trenger. Hva om mor dør i morgen? Da skulle et sorgpreget og traumatisert barn flyttet inn hos dere 100% umiddelbart. Hva skulle du gjort da? Fosterhjem for barnet eller? Endring i samvær er alltid en risiko når en av partene har barn fra før. Slik du tenker ville det aldri vært rom for denne endringen. Du skriver 6 mnd; tror du virkelig at du er mindre sliten om 6 mnd? Om 1 år? Å ha babyer og småbarn er for de fleste det mest ekstremt slitsomme man går gjennom, og det varer mange år i større eller mindre grad. Fars barn kan ikke vente i potensielt årevis på denne endringen fordi du er sliten. 2 mnd før termin er god tid til innkjøring før baby kommer. 

Det som aldri slutter å overraske meg, er at en del stemødre aldri forstår at særkullsbarnet betyr AKKURAT like mye for far, som fellesbarnet. Og far har NØYAKTIG like lyst å tilbringe tid med særkullsbarn, som fellesbarn. Dette burde vært allmenn kjent etter hvert. 

Anonymkode: 36e30...224

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså dere får bare være sinte, men jeg har termin om bare 8 uker og her er masse som må ordnes! Jeg har ikke tid/overskudd/energi til å skulle plutselig ha et barn her på tilvenning av mer samvær! Jeg forstår ikke at noen synes det er greit å gå å lage slike avtaler uten å snakke med den som også bor i huset? 😭 jeg tror helt seriøst at jeg pakker og flytter ut til han har ordnet opp i dette rotet han har lagd nå! 

Anonymkode: fa647...fc1

Håper du flytter slik at han kan finne seg en bedre partner. Stemor til babyen din som skal ha den like mye som deg resten av livet. Det blir bra eller hva 😊

Anonymkode: 467d3...32d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Om 8 uker bestemmer du ikke en dritt i ditt eget liv lenger. Du bestemmer absolutt ingen verdens ting angående den første tiden med baby, det er babyen som bestemmer det. Om 8 uker må du stå opp kl 4 selv om du ikke sovnet før 1, du må utsette dusjing feks i ubehagelig mange dager for det går bare ikke, du må prioritere babyen over deg selv. Far i dette tilfelle må prioritere barnet sitt over seg selv (og deg). Og du, du er ikke høygravid. Du har to måneder igjen! Det er god tid til omstilling.

Jeg er enig i at du skulle blitt informert, men far og barn har rett til så mye samvær de to ønsker/trenger. Hva om mor dør i morgen? Da skulle et sorgpreget og traumatisert barn flyttet inn hos dere 100% umiddelbart. Hva skulle du gjort da? Fosterhjem for barnet eller? Endring i samvær er alltid en risiko når en av partene har barn fra før. Slik du tenker ville det aldri vært rom for denne endringen. Du skriver 6 mnd; tror du virkelig at du er mindre sliten om 6 mnd? Om 1 år? Å ha babyer og småbarn er for de fleste det mest ekstremt slitsomme man går gjennom, og det varer mange år i større eller mindre grad. Fars barn kan ikke vente i potensielt årevis på denne endringen fordi du er sliten. 2 mnd før termin er god tid til innkjøring før baby kommer. 

Det som aldri slutter å overraske meg, er at en del stemødre aldri forstår at særkullsbarnet betyr AKKURAT like mye for far, som fellesbarnet. Og far har NØYAKTIG like lyst å tilbringe tid med særkullsbarn, som fellesbarn. Dette burde vært allmenn kjent etter hvert. 

Dette!!!

Anonymkode: 40c1b...d9e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt fascinert over hvor mange her som tilsynelatende synes det er helt uproblematisk at mannen tar en avgjørelse som vil innebære store endringer i hverdagen uten å så mye som nevne det for sin partner før alt er opp- og avgjort. Ja, det er flott at han vil ha mer samvær med sitt eget barn, og ja, selvfølgelig skal et barn alltid være velkomment hos begge sine foreldre, men man har da såpass respekt for den man bor sammen med at man faktisk diskuterer en sånn livsendring, om ikke annet for å finne ut av hvordan man skal løse ting praktisk. Jeg hadde i TS' sted vært aldeles rasende, selv uten graviditet.

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det var et underlig tidspunkt av eksen/mamman til barnet å spørre om noe sånt. Hun kunne valgt et bedre tidspunkt. Eller gjorde hun det med vilje... 

Anonymkode: 2ec82...429

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må si det var et underlig tidspunkt av eksen/mamman til barnet å spørre om noe sånt. Hun kunne valgt et bedre tidspunkt. Eller gjorde hun det med vilje... 

Anonymkode: 2ec82...429

Hvordan vet du at det var hennes idé?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har forståelse for at du blir skuffet og kanskje også litt forståelse over litt tid borte for å komme deg etter hva du nok oppfatter som et lite svik.  Dessverre er det sånn at blir man sammen med noen med barn fra før må man svelge mange kameler og dette er en av dem.  For å få litt pauser frem til fødsel (og du har fått summet deg og flyttet tilbake igjen), så kan du stille litt krav.   Kravene kan være at mannen tar ansvar og ikke overlater mer til deg enn rimelig.  Som stemor vil man gjerne delta (om man får), men ikke ha stort ansvar som gravid.   

det kan virke som ts ikke har forklart hva det er med økt samvær (jeg har ikke fått det med), som gjør at situasjonen er uholdbar.

Anonymkode: 97866...099

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var stemor ønsket jeg vi hadde stebarna mest mulig!!! Men ja han burde fortalt deg, men kanskje han var redd dine reaksjoner? 

Anonymkode: 8e9eb...6fc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å bli sjalu på et barn på den måten, du trenger seriøst en slags form for hjelp. Han er pappa fra før av, han har gjort en dame gravid før deg, skapt et liv sammen med henne. Et barn som er like mye verdt som barnet du bærer i magen!  Selvfølgelig må du dele på han!!!

Anonymkode: 6c457...48f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg var stemor ønsket jeg vi hadde stebarna mest mulig!!! Men ja han burde fortalt deg, men kanskje han var redd dine reaksjoner? 

Ikke ondt ment altså 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ulrikke said:

Hvis dette er det eneste "gale" han har gjort og forholdet ellers er supert, så er jo dette en helt hinsides reaksjon....

Hvor godt er det mulig at et forhold er om man ikke informerer partner om så store endringer før det er opplest og vedtatt? 

Jeg skjønner ikke. Hadde du virkelig ikke reagert på at en såpass stor endring ikke var informert om før den var bestemt?

Hvor er det slik at stemor skal bidra til familien som en voksen, men ikke får delta som en voksen? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor godt er det mulig at et forhold er om man ikke informerer partner om så store endringer før det er opplest og vedtatt? 

Jeg skjønner ikke. Hadde du virkelig ikke reagert på at en såpass stor endring ikke var informert om før den var bestemt?

Hvor er det slik at stemor skal bidra til familien som en voksen, men ikke får delta som en voksen? 

Fordi å øke samværet ikke er et diskusjonstema. Selvfølgelig skal barnet få bo mer hos pappa, det er ikke noe som trenger å snakkes om. Spesielt nå når det kommer en liten en til og storesøsken står i fare for å føle seg utelatt. Kanskje er det akkurat det far og barn trenger når det kommer et ekstra søsken. Da spiller det ingen rolle hva stemor tenker. Sånn er det, og det burde hun selvfølgelig skjønne og være helt åpen for når hun blir sammen med en som har barn fra før. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tipper at far sa ja til 50/50 og tenkte at TS skulle ta seg av alt. Ja, nå får han bare brette opp ermene og lære seg at han skal slutte å love ting på andres vegne!

Anonymkode: eb223...8fb

Hvordan tolker du at far har tenkt å overlate alt til ts? 

Anonymkode: 4a2e6...635

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi å øke samværet ikke er et diskusjonstema. Selvfølgelig skal barnet få bo mer hos pappa, det er ikke noe som trenger å snakkes om. Spesielt nå når det kommer en liten en til og storesøsken står i fare for å føle seg utelatt. Kanskje er det akkurat det far og barn trenger når det kommer et ekstra søsken. Da spiller det ingen rolle hva stemor tenker. Sånn er det, og det burde hun selvfølgelig skjønne og være helt åpen for når hun blir sammen med en som har barn fra før. 

Nei, jeg vet godt at mange synes stemor ikke spiller noen rolle. Men jeg trodde virkelig ikke at stemødre var så annenrangs at de ikke kunne informeres om dette før det var opplest og vedtatt. 

Si meg, disse mennene som er sammen med stemødre, har de en likeverdig partner eller en hund? 

Jeg tror at hadde det vært en hvilken som helst annen situasjon hvor en så stor endring ble tatt uten å informere henne først, hadde gitt stir enighet i at det var respektløst for partner. Hvorfor gjelder ikke respekt for partner og informasjon om livsvalg når det kommer til en stemor? 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så stygge dere er med ts! 

Her er hun gravid, hormonell og sliten, og så får hun bare beskjed om at "forresten, jeg endrer hele hverdagen vår jeg". 

Når man blir sammen med en som har barn fra før blir man på mange måter umyndiggjort. Det er så mange ting i hverdagen som da bestemmes av partner og partners eks. 

Hvorfor skal ts få huden full fordi hun reagerer på at mannen ikke engang gidder gi henne en slags illusjon av medbestemmelse i eget forhold, bosituasjon og liv? 

Mannen her har barn fra før. Jeg blir oppriktig lei meg hver gang planer og samvær endres. Barna er ikke her mer, men da på andre tider. Det føles kaotisk å aldri vite, at jeg har ingen medbestemmelse på når våre planer endres. 

Hadde alle dere andre opplevd det som fint og flott at dette ble bestemt uten at dere hadde hørt om det før? 

Jeg er stadig imponert over hvordan stemødre skal bidra til, men ikke være en del av familien 🙄

Dette er jo bare syting over at du må sove i senga du selv har redd. Dette er en situasjon du har valgt helt selv, når du valgte å bli sammen med en mann som har barn fra før. Vi andre, som ikke vil leve slik, velger oss menn uten barn fra før. 

Anonymkode: 3b471...768

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg vet godt at mange synes stemor ikke spiller noen rolle. Men jeg trodde virkelig ikke at stemødre var så annenrangs at de ikke kunne informeres om dette før det var opplest og vedtatt. 

Si meg, disse mennene som er sammen med stemødre, har de en likeverdig partner eller en hund? 

Jeg tror at hadde det vært en hvilken som helst annen situasjon hvor en så stor endring ble tatt uten å informere henne først, hadde gitt stir enighet i at det var respektløst for partner. Hvorfor gjelder ikke respekt for partner og informasjon om livsvalg når det kommer til en stemor? 

TS ble informert. Barnet bor hos far og skal bo mer hos far. Det trengs ingen tillatelse. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...