Gå til innhold

Samboeren min har avtalt med barnemor å ØKE samværet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenk om denne situasjonen kan snus til noe positivt. Far sitt eldste barn får masse tid til å bli kjent med nytt lillesøsken. De kommer til å vokse opp med hverandre på en annen måte enn med en annenhver-helg-ordning. 

Anonymkode: 6efe4...b42

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en fæl Pappa. Tenk å ønske seg å tilbringe mer tid med sitt barn. Uffa meg så fælt av han.

Ta deg sammen. Det er 2 måneder før barnet kommer til verden. Det er mer enn nok tid. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må si det var et underlig tidspunkt av eksen/mamman til barnet å spørre om noe sånt. Hun kunne valgt et bedre tidspunkt. Eller gjorde hun det med vilje... 

Anonymkode: 2ec82...429

Oh yes! Det ligger nok noe bak denne reaksjonen som TS ikke skriver noe om... Vår barselgave fra barnets mor var å nekte å sende barnet til faren. Tikket inn melding om det når vi var på fødestua... 

Alle «gode» råd om at faren skal ha ansvaret for barnet og gjøre alt som omhandler det, IKKE gjør det sånn. Dere skal ha et barn sammen, dere skal oppdra to barn og det må gjøres i samspill ikke han med datteren og du med felles barn. Å ja jeg skjønner at dette er en voldsom stor kamel å svelge på dette tidpunktet i livet deres. Tror jeg skjønner følelsen, ønske om å dele denne opplevelsen/ tiden med mannen som om det skulle være hans første også, at han skal kjenne dette like spesielt for han som for deg.

håper det ordner seg for deg og med familielivet ❤️
 

 

Anonymkode: cd664...740

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GørilB skrev (5 timer siden):

Ser virkelig ikke problemet. Hva hvis dette barnet hadde vært deres felles? Hadde du sendt barnet vekk da også? Jeg forstår heller ikke hvorfor det ikke passer nå? Hvorfor passer det bedre når babyen er 6 mnd? 

Dummeste spørsmål. Fordi etter 6 mnd har kvinnekroppen som måtte føde en baby kommet litt til hektene, man har blitt mer vant til en hverdag med en liten baby i hus.

Et ektra barn på 3 år krever mye, og det er nå TS vil trenge ekstra hjelp hjemme, men det blir jo ikke noe av for mannen må styre på med det andre barnet sitt.

Så derfor kunne mannen snakket med TS først istedenfor å slippe en bombe. 

Anonymkode: 8361b...984

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sorry, men du er egoistisk. Tenk deg om. Hvordan vil du at han skal behandle deres felles barn?

Anonymkode: 0a67f...454

TS vil at han skal prioritere barnet slik en far skal, MEN, det er et stort MEN her,, slike ting skal helst ikke skje plutselig. Rart at det plutselig skjer, uten noe forvarsel, rett før TS skal føde. Og utifra det TS ha skrevet ligger det mer rot i det forholdet enn kun det at faren skal ha mer samvær. 

Anonymkode: 8361b...984

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamacita83 skrev (2 timer siden):

Det er sjelden jeg leser en tråd som gjør meg så opprørt, og ikke minst skuffet over menneskeheten som denne tråden her. Blir faktisk uvel.

Til deg ts. Når du har født barnet ditt håpe jeg du forstår hvor høyt man elsker barna sine, og at man ønsker å tilbringe mest mulig tid med de.

Får vondt i hjertet av å tenke på det stakkars barnet du er stemor til. Forestill deg at dette er ditt barn om noen år, og at hun får en stemor som har samme holdning til ditt barn som du nå viser overfor ditt stebarn.

Og ja, han burde selvsagt ha snakket med deg. Men hvem i sin villeste fantasi ville trodd at dette kom til å bli et problem?!

Jeg tror det ligger mer problemer i dette forholdet fra far og x-dama sin side som TS ikke forteller oss. TS skriver i starten av hun ønsker å flytte ut pga rot han har skapt...og jeg tviler at det er kun det med barnet hun referer til. 

Tipper at denne bomba med mer samvær som plutselig dukket opp nå var den siste dråpen i glasset til TS

Anonymkode: 8361b...984

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ditt barn vil sikkert bli mye viktigere for han fordi du er mye mer spesiell...

Nei, vent litt!!! Hva om dere blir skilt og han vil ha ditt barn mye? Er han da en god far eller er han slem mot deg igjen?? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det TS som skal bestemme samværet med samboers barn? Nei. Men er TS en voksen person som bør få ha forventninger om å bli informert og få lov å uttale seg om praktikalitene når noe endres drastisk på hjemmefronten? Ja. (Og ja, økning i samvær med et lite barn påvirker også TS sin hverdag, det blir behov for en helt annen logistikk ifht mat, klesvask, når det passer med besøk osv - så det er jo greit å få lov å forberede seg på - uansett hvor mye rett barnet har på å bo der og hvor fint det blir, så er det også endringer). Det er helt enkelt respektløst av samboer å ikke drøfte dette med TS på forhånd! 

 

Hva om de bor i et hus eid av kun samboer. Skal han kunne selge dette og gi TS beskjed om at de skal flytte samme dag som flyttebilen kommer? Same story.

Anonymkode: 0cfeb...b76

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvfølgelig er jeg glad i barnet! Men det er alltid masse styr første natten her og jeg vet ikke om jeg orker å begynne med tilvenning av mer samvær rett før jeg skal ha barn selv!! Dette kunne ventet til baby var 6mnd!! Og å ikke konferere med meg først engang? Jeg klarer ikke se noe formildende ved det! 

Anonymkode: fa647...fc1

Slapp av. Blir nok bedre enn det er nå. Da slipper barnet så stor tilvenning med en gang. Nå er han/hun på besøk, etter endring blir det også barnets hjem. Du klarer dette fint. Bare legg opp slik at far tar hovedansvaret, og ikke du. Enig at det var litt rar timming, men sånn er det bare. Du vet jo ikke hva som skjedde der. Kanskje mor rett og slett ikke kan ha hovedomsorg alene.... 

Anonymkode: 16c14...270

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi å øke samværet ikke er et diskusjonstema. Selvfølgelig skal barnet få bo mer hos pappa, det er ikke noe som trenger å snakkes om. Spesielt nå når det kommer en liten en til og storesøsken står i fare for å føle seg utelatt. Kanskje er det akkurat det far og barn trenger når det kommer et ekstra søsken. Da spiller det ingen rolle hva stemor tenker. Sånn er det, og det burde hun selvfølgelig skjønne og være helt åpen for når hun blir sammen med en som har barn fra før. 

Anonymkode: 467d3...32d

Jeg fatter ikke at folk mener man bare kan ta en slik bestemmelse uten åsnakke med sin partner først. Da jeg skulle øke og ha mitt barn 50 % var det en selvfølge å sette meg ned og snakke med min nye kone slik at vi begge fikk snakket om endringene som kommer, fikk planlagt hvordan hverdagen ville bli og ikke minst finne en felles forståelse om hvordan ting skulle løses. Det handler rett og slett om å respektere den andre voksne som også får en forandring i livet selvom ansvaret er mitt.

Anonymkode: c6b66...ca8

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mine og dine barn, og begge var fullstendig klar over at et eller flere av barna ville endre samvær når vi flyttet sammen. 
 

Det skjedde også, i perioder har vi hatt 5 unger her 100%. 
 

Det har i grunnen vært veldig fint ❤️
 

For din del: dette burde du ha vært klar over

Anonymkode: 14048...aa6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi å øke samværet ikke er et diskusjonstema. Selvfølgelig skal barnet få bo mer hos pappa, det er ikke noe som trenger å snakkes om. Spesielt nå når det kommer en liten en til og storesøsken står i fare for å føle seg utelatt. Kanskje er det akkurat det far og barn trenger når det kommer et ekstra søsken. Da spiller det ingen rolle hva stemor tenker. Sånn er det, og det burde hun selvfølgelig skjønne og være helt åpen for når hun blir sammen med en som har barn fra før. 

Anonymkode: 467d3...32d

Nei. Selvsagt jeg burde skjønt at dersom man er stemor er man ikke lenger et myndig voksent menneske som fortjener informasjon og drøfting om endringer i egen hverdag. 

Eksempelet en bruker kom med om flyttebil var godt. Flytter jeg inn i en bolig en mann eier, har jeg ingenting jeg skulle ha sagt. Han står derfor i sin fulle rett til å gå igjennom en salgsprosessen og ikke informere før flyttebilen står der. Helt fair, hans valg. 

Men det er veldig respektløst å ikke involvere partner i dette før det er opp og avgjort. 

Anonymkode: 22568...8bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (7 timer siden):

Jeg er litt fascinert over hvor mange her som tilsynelatende synes det er helt uproblematisk at mannen tar en avgjørelse som vil innebære store endringer i hverdagen uten å så mye som nevne det for sin partner før alt er opp- og avgjort. Ja, det er flott at han vil ha mer samvær med sitt eget barn, og ja, selvfølgelig skal et barn alltid være velkomment hos begge sine foreldre, men man har da såpass respekt for den man bor sammen med at man faktisk diskuterer en sånn livsendring, om ikke annet for å finne ut av hvordan man skal løse ting praktisk. Jeg hadde i TS' sted vært aldeles rasende, selv uten graviditet.

Nå maler du fanden på veggen. Det er veldig få som mener det er uproblematisk at samboer tilsynelatende ikke har inkludert TS tidligere. Poenget er bare at dette er da noe som TS må ta med samboer - og KUN samboer - og ikke la dette gå ut over stebarnet. Som TS nå faktisk gjør.

Og slik TS legger dette frem så blir hovedfokuset naturlig nok på hennes oppførsel og ikke på samboers oppførsel.

For helt ærlig, foruten å bli mer inkludert, hvilke alternativer er det? «Nei du kan ikke bo mer hos pappa nå fordi nå skal pappa og ny kjæreste ha nytt barn…»

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er det TS som skal bestemme samværet med samboers barn? Nei. Men er TS en voksen person som bør få ha forventninger om å bli informert og få lov å uttale seg om praktikalitene når noe endres drastisk på hjemmefronten? Ja. (Og ja, økning i samvær med et lite barn påvirker også TS sin hverdag, det blir behov for en helt annen logistikk ifht mat, klesvask, når det passer med besøk osv - så det er jo greit å få lov å forberede seg på - uansett hvor mye rett barnet har på å bo der og hvor fint det blir, så er det også endringer). Det er helt enkelt respektløst av samboer å ikke drøfte dette med TS på forhånd! 

 

Hva om de bor i et hus eid av kun samboer. Skal han kunne selge dette og gi TS beskjed om at de skal flytte samme dag som flyttebilen kommer? Same story.

Anonymkode: 0cfeb...b76

Men Ts har jo blitt informert. Og hun virker da virkelig til å uttale seg også. Men det at hun skal BESTEMME om far får se sitt eget barn oftere, det er helt bak mål. Faren har jo mest sannsynlig hoppet på dem muligheten med engang den kom opp, som de fleste foreldre ville. Nå er TS informert og sånn blir det. Tipper TS også hadde glatt ønsket mer omsorg for eget barn dersom hun var i en tilsvarende situasjon i fremtiden. 

Anonymkode: 10f36...8fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nomore82 said:

Nå maler du fanden på veggen. Det er veldig få som mener det er uproblematisk at samboer tilsynelatende ikke har inkludert TS tidligere. Poenget er bare at dette er da noe som TS må ta med samboer - og KUN samboer - og ikke la dette gå ut over stebarnet. Som TS nå faktisk gjør.

Og slik TS legger dette frem så blir hovedfokuset naturlig nok på hennes oppførsel og ikke på samboers oppførsel.

For helt ærlig, foruten å bli mer inkludert, hvilke alternativer er det? «Nei du kan ikke bo mer hos pappa nå fordi nå skal pappa og ny kjæreste ha nytt barn…»

Men det er mannens feil som ikke har involvert ts, så dette må han ta på seg selv. 

Anonymkode: 22568...8bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er mannens feil som ikke har involvert ts, så dette må han ta på seg selv. 

Anonymkode: 22568...8bf

For alt vi vet, kan han jo ha involvert henne med en gang han ble enig med mor. Det kan jo hende det bare var en samtale om det, hvor de ble enige om økningen. 

Anonymkode: 10f36...8fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer... til dere som synes at stebarnet selvfølgelig skal få bo så mye han vil, uten å diskutere med stemor. Hadde dere tenkt det samme hvis det var snakk om 100% samvær? 

Anonymkode: 46998...aed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet ikke mine arme råd her. Har bare grått i hele dag. Som tittelen sier skal vi nå øke fra annenhver helg og hver onsdag ettermiddag til annenhver uke! Jeg er helt målløs! Dette har han avtalt uten å konferere med meg!! Jeg er gravid og vurderer nå å flytte fra han!! Hjelpes for en overrumpling!! 😭😭😭

Anonymkode: fa647...fc1

Ja hvilken fæl pappa som setter barna sine først. For ei fæl dame du er som setter deg selv foran barna. 

Jeg foreslår at du flytter fra ham og overlater det nyfødte barnet til ham da han helt klart er en bedre omsorgsperson enn det du er. 

Endret av Hr. Aktiv
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kerrs Pink skrev (8 timer siden):

For noe tull.. hadde mannen min gjort det, eller jeg gjort det samme, hadde den som ikke ble inkludert blitt driiiitskuffa! SELVFØLGELIG. Og pisse sur! Jeg hadde også dratt bort noen timer.

Så hadde jeg roa meg godt ned og forklart gubbedyret at sånn gjør man ikke når man bor sammen og skal ha barn. Uansett hvor langt en er på vei. En er nødt til å prate sammen og spille på lag. Det gjelder begge to. Som du sier er du glad i barnet, men du føler det passer dårlig nå. Å ta det som en selvfølge at du smiler og sier yes, det er utrolig naivt av han.

Han får tåle at du gir beskjed om at du vil involveres i ting som påvirker din hverdag, så får du tåle at han ønsker mer tid med barnet sitt. Det ordner seg nok, men herregud, ja, fres det ut. 

Hva med å endre perspektivet bittelitt her..? Prøve å se det fra barnets side? 
Dette blir en stor omveltning for barnet - plutselig skal barnet ha 2 faste bosteder, og ikke 1 som tidligere. Plutselig skal barnet forholde seg til 2 andre voksne 50% av tiden, og den ene av dem er driiiiitskuffa over at barnet skal tilbringe mer av tiden sin der. 
 

Virker som mange glemmer at ting skal skje på barnets premisser og ikke den voksnes. Så klør vi oss i hodet over at barns psykiske helse blir dårligere og dårligere..trist utvikling. 
 

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...