Gå til innhold

Jeg vil bli overvektig!


Luka_S

Anbefalte innlegg

Ok, nå orker jeg ikke å tenke på verken slanking eller trening, det er for varmt! 🥵
Så jeg tar rett og slett sommerferie. Stuer vekta (nesten) bort og venter på bedre tider! 😎

Tar en vektoppdatering når jeg finner igjen motivasjon, så får jeg bare håpe at det blir en god sommer likevel.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luka_S skrev (På 10.6.2023 den 10.39):

Takk! Nei, jeg gir ikke opp, men jeg synes jeg har "fortjent" at jeg "raser" ned i vekt, snart. Har holdt på så lenge, og føler at jeg har klort meg fram opp en fjellvegg millimeter for millimeter, falt ned noen meter og så krafset meg tilbake litt etter litt, mens jeg stadig blir trukket ned. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, de som tuter om at "det er jo bare å spise mindre og trene mer" kan ta seg så mange boller at de får prøve dette sjøl!

Hei, så flink du er som forsøker å gå ned i vekt. Skjønner frustrasjonen når du ikke går ned ❤️ Du kan forsøke å ikke spise noe i helgene heller av snacks. Jeg kan ikke spise i helgene heller for da går jeg opp. For å holde meg sånn noenlunde slank må jeg spise 800 kcal hver dag, og skeie ut svært sjeldent. Hvis ikke går jeg opp.

Slik er jeg skridd sammen dessverre. Sliter med svingende  stoffskifte, men selv med normalt stoffskifte over tid , kan jeg ikke spise normalt. Men må ligge ekstremt lavt for å holde vekten.

 

Noen av oss er bare slik, genetikk spiller også inn :) 

 

Håper du klarer det ❤️ Heier på deg ❤️ 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysticgirl skrev (2 minutter siden):

Hei, så flink du er som forsøker å gå ned i vekt. Skjønner frustrasjonen når du ikke går ned ❤️ Du kan forsøke å ikke spise noe i helgene heller av snacks. Jeg kan ikke spise i helgene heller for da går jeg opp. For å holde meg sånn noenlunde slank må jeg spise 800 kcal hver dag, og skeie ut svært sjeldent. Hvis ikke går jeg opp.

Slik er jeg skridd sammen dessverre. Sliter med svingende  stoffskifte, men selv med normalt stoffskifte over tid , kan jeg ikke spise normalt. Men må ligge ekstremt lavt for å holde vekten.

 

Noen av oss er bare slik, genetikk spiller også inn :) 

Håper du klarer det ❤️ Heier på deg ❤️ 

Takk for det!
Å leve på 800 kcal om dagen er helt uaktuelt for meg, da får jeg heller være tjukk. 😂

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (10 minutter siden):

Ok, nå orker jeg ikke å tenke på verken slanking eller trening, det er for varmt! 🥵
Så jeg tar rett og slett sommerferie. Stuer vekta (nesten) bort og venter på bedre tider! 😎

Tar en vektoppdatering når jeg finner igjen motivasjon, så får jeg bare håpe at det blir en god sommer likevel.

Jeg vet ikke om det har vært nevnt tidligere i dagboken, om du har vurdert det eller om det ikke er en mulighet for deg, men når du er tilbake fra sommerferie kan du jo vurdere om Wegovy er noe du vil ha glede av. 

Jeg går på det selv, og det viktigste det gjør for meg er å redusere den mentale "kampen" det er å skulle være i langvarig kaloriunderskudd. Du har gjort en kjempejobb på egenhånd, men jeg syns ikke det er noen skam i å vurdere medisiner som gir deg bedre forutsetninger for å lykkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink! Ønsker deg lykke til videre.

Jeg har vær gjennom noe lignenede. Gikk ned fra ca 110 kg til ca 90 kg på et drøyt år. Oppskriften var å porsjonere ut maten til frokost og lunsj og la være å overspise til middag. Ingen speiell diet, men vanlig sunn variert mat. Null brus og lite godteri. En øl av og til. Daglig trim som sykling og turgåing i terrenget.

Etterpå har jeg holdt vekten i et par år. Nå starter jeg igjen med målsetning 5 kilo ned i løpet av 2023 og videre ned til 80 kilo neste år. Da vil jeg ha idealvekten min. Nå inkludrer jeg 16 - 18 timer fasting tre ganger i uken. Ingen mat etter middagen og frem til lunsj neste dag. Det går faktisk veldig lett. Og jeg overspiser ikke etterpå. Driver styrketrening for ikke å miste muskler under veis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (12 minutter siden):

Takk for det!
Å leve på 800 kcal om dagen er helt uaktuelt for meg, da får jeg heller være tjukk. 😂

Ja, det er et mareritt så skjønner deg godt 😂 Lykke til videre og jeg håper du fortsetter og går ned etter hvert ❤️ 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kelsier skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke om det har vært nevnt tidligere i dagboken, om du har vurdert det eller om det ikke er en mulighet for deg, men når du er tilbake fra sommerferie kan du jo vurdere om Wegovy er noe du vil ha glede av. 

Jeg går på det selv, og det viktigste det gjør for meg er å redusere den mentale "kampen" det er å skulle være i langvarig kaloriunderskudd. Du har gjort en kjempejobb på egenhånd, men jeg syns ikke det er noen skam i å vurdere medisiner som gir deg bedre forutsetninger for å lykkes. 

Jeg bruker Saxenda, så jeg kommer til å bruke den til vedtaket mitt på blåresept går ut. Ser på diverse facebookgrupper at det ikke er uvanlig å stoppe opp på platåer selv ved bruk av disse, men tenker man må stå i det og at det løsner en dag. 

@senior Det er stort sett samme "oppskrift" jeg har fulgt. 2-3 måltider pr dag, noe snacks av og til (dvs frukt e.l.). Faster stort sett fram til middag de fleste dager, da middag er mitt favorittmåltid. Til spesielle anledninger som fester og lignende, spiser jeg som jeg vil. Slike "friminutt" en sjelden gang gjør at jeg holder motivasjonen, jeg vil leve livet også, ikke bare overleve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig god sommer Luka_s! 🌞
Håper du har lyst til å henge her og skravle litt innimellom i løpet av sommeren også, selv om ikke fokuset ligger på kosthold og vektnedgang. Syns det er koselig å høre fra alle her inne 🥰

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (47 minutter siden):

Riktig god sommer Luka_s! 🌞
Håper du har lyst til å henge her og skravle litt innimellom i løpet av sommeren også, selv om ikke fokuset ligger på kosthold og vektnedgang. Syns det er koselig å høre fra alle her inne 🥰

Takk, jeg stikker vel innom nå og da. God sommer til deg også! 🧡😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å ta en liten pause! Selv om jeg skal fortsette gjennom sommeren så ser jeg i kalenderen at nesten alle dager i juli blir annerledesdager. Håper selvfølgelig på å komme meg gjennom sommeren uten for mye surr, men ser at det kan være taktisk lurt å legge mer trøkk på rutiner fra høsten av fremfor å gå helt lei nå. 

Men håper du titter innom likevel, for det er hyggelig å lese. God sommer så lenge!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering på starten av sommerferien. 😎

Vekta gikk litt opp forrige uke, siden piffen gikk ut av meg og jeg omtrent ikke rørte meg på en uke. Denne uka har jeg gått tre gode "fjellturer", og vekta er på tur ned igjen. Jeg har ikke vært "streng" på kostholdet, skal prøve dette nå og se hvordan det går i sommer.

Var hos legen i dag, og han var fornøyd med vektnedgangen etter at jeg hadde startet med Saxenda. Vi snakket litt om viktigheten av å få inn styrketrening når man holder på med slanking. Jeg synes det er vanskelig i forhold til skulderen, men jeg burde nok ta meg selv i nakken og få et tilrettelagt styrketreningsprogram. Det er bare det at jeg synes styrketrening er så kjedelig, så jeg har utsatt det, og så kom dette med skulderen og jeg la det helt på is. Jeg sa at jeg prøvde å fokusere på trening jeg synes er lystbetont som jeg faktisk greier å opprettholde og fortsette med, og det syntes han var veldig bra.

Nå tar jeg sommerferie, og etter å ha sett på langtidsvarselet over store deler av landet fant vi ut at vi like gjerne kunne rømme herfra. Så neste uke blir det sydenferie på oss. Regner ikke med det blir noe slanking da, men det får vel bare skure og gå. Det blir deilig med litt sol og varme! 

God sommer til alle sammen! 💖

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i at styrketrening er kjedelig..! Har egentlig skydd det som pesten selv. Men de siste månedene har jeg fått gjort litt mer av det, så nå er det ikke såå ille lenger. Tror det blir bedre jo lenger man holder på - at man kan få en mestringsfølelse. Men er så viktig å finne noe som ikke er dødskjedelig da. For min del er gruppetimer morsomt, der man trener i sirkel ved hjelp av instruktør med energi, mange andre sammen med meg + god musikk.

Godt å høre at legen også er fornøyd! :nikke: Det er virkelig fordi du er kjeempeflink! Nyt sydentur, det høres helt sykt deilig ut! 🌞

Endret av Amatariel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med en liten oppdatering. Håper du koser deg masse på ferie! ☀️☺️

Jeg støtter deg forresten veldig i å la lysten styre treningen. Det er dessverre mye «støy» om temaet, synes jeg. Med en gang man begynner å undersøke møter man på så mange meninger og dogmer om hva som er optimalt og ikke, men det som egentlig er viktig er jo at man klarer å opprettholde noen former for aktivitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KaBom skrev (13 minutter siden):

Så hyggelig med en liten oppdatering. Håper du koser deg masse på ferie! ☀️☺️

Jeg støtter deg forresten veldig i å la lysten styre treningen. Det er dessverre mye «støy» om temaet, synes jeg. Med en gang man begynner å undersøke møter man på så mange meninger og dogmer om hva som er optimalt og ikke, men det som egentlig er viktig er jo at man klarer å opprettholde noen former for aktivitet. 

Ja, enig i at det beste blir det godes fiende enkelte ganger når det gjelder trening. Legen mente likevel det var viktig under vektnedgangsfasen med styrketrening for å beholde muskelmasse, og det er jo forsåvidt lurt. Når man har gått ned så mye man skal, sa han at man godt kan trene bare utholdenhetstrening hvis det var det man likte best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er utrolig flink med treningen din @Luka_S 👏

Selv er jeg dårlig der, og det har vært lite styrketrening...... 

Ønsker deg en fin sommer 🌞😎

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en sjekk på vekta i dag før vi reiser til syden i kveld, og den holder seg stabil +/- 500 g på et litt høyere nivå enn siste loggførte vekt her. Og det synes jeg er ganske greit, i disse late feriedagene hvor det blir mindre trening og mer mat.  😎

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 1 måned senere...

Ok, det er vel på tide å begynne å fase ut ferien... 🫥

Vekta har gått opp i sommer, som forventet. Jeg har vært skikkelig lat, både med trening og kosthold. Så nå må jeg begynne å stramme inn igjen. Har begynt så smått denne uka, og har vært på to spinningtimer. Det føles bra.

Det som må jobbes mest med, er hodet. Har funnet ut at det ikke er sult som plager meg, for jeg kan greit trø innpå med både potetgull og godteri selv om jeg er mett. Men det suget etter noe er så sterkt at det overdøver alt. Jeg så en tiktok i går som fikk meg til å våkne litt opp, og jeg fikk noen gode råd. Poenget var at hjernen er programmert til å like fet og søt mat, og den tror seriøst det gjelder liv eller død når man får cravings på noe man helst vil spise mindre av når man slanker seg. Trikset var å la følelsen av suget komme, anerkjenne den og kjenne på hvordan det føles i kroppen. Så skal man bruke frontalhjernen (?), altså den bevisste hjernen til å bevisstgjøre seg på at dette bare er en feilkobling hjernen gjør. Du dør ikke, du har fått den næringen du trenger for at kroppen skal fungere. Så skal man bruke det dopaminrushet man får for å avstå fra å overspise til å "belønne" hjernen. Skal prøve på dette nå framover, så får jeg se om det blir noe bedre.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det med cravings, ja. For meg er det ikke noe problem å kutte ut sjokolade og har i grunnen ikke så mye søtsug. Salt/fett derimot. Kan plutselig begynne å se for meg f.eks paprika potetgull…kjenner nesten smaken på tunga. Sikkert like før jeg begynner å sikle altså😅😅 Det er altså bare hjernen som leker med meg…dårlig gjort spør du meg! Men interessant det du skriver om å bruke dopainrushet til belønning. Tror jeg må lese litt mer om dette, takk for tips. 🥰

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...