Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022

Amatariel

Anbefalte innlegg

Dere ligger laangt foran meg 🙈 vi har kun kjøpt ett sett med klær til baby! Fødebag blir nok ikke pakket på en stund. 

Men dette er andremann så vi har jo mye klær og utstyr fra før da. Har sett over alt i dag og skal prøve å selge vognen vi har og om jeg lykkes blir det ny her også 🙏 

Planlegger å kjøpe bedside crib og bæresele, så håper jeg finner noe på tilbud rundt Black friday. 

@tinapusa jeg sliter også med bekkenet og har vært mye trøtt og sliten. I tillegg så har jeg fått mye kynnere så har blitt sykemeldt og gjør bare litt hjemmekontor for tiden. Er du fremdeles i full jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Elsoo vært sykemeldt 100% siden august pga låsning og ikke mulighet for tilrettelegging på jobb, så begynner og bli lei av og bare være hjemme 🙈 

Gruer meg til julegave handling, blir helt ødelagt av å gå, men har sånn smått begynt ivei, og vet hva jeg skal kjøpe, så satser på å bli ferdig tidlig i år. 

Har igjen litt og små ting og gjøre på barnerommet, som og henge opp bilder osv. Men ellers er det også ferdig. Litt deilig at det meste er i orden når alt er vondt og går dobbelt så tregt 😂 heldigvis har jeg god hjelp rundt meg, og min mor bor i huset ved siden av og stepper inn om jeg trenger litt hjelp med noe ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elsoo Jeg har også termin sent i februar og vi har kun kjøpt 1 sett klær + bedside crib 😄 

Svigermor har sagt hun gjerne vil kjøpe barnevogn til oss da, uannsett pris, det er jo veldig snilt :) Men tenker likevel se etter tilbud for vil ikke at hun skal føle at hun må kjøpe noe alt for dyrt til oss. Bare hun ikke blander seg for mye i hvilken vi skal kjøpe.. men virket som hun bare var opptatt av praktisk farge og hjul, og vi tenker jo svart eller mørkegrå så det var hun visst enig i 😄

Får dere også vondt i skambeinet (og lysken) når dere beveger dere litt mye? Googlet at det hang sammen med bekkenet. Fikk snap av venninne som har termin 2 uker etter meg som hadde gått 10 km tur i dag, og jeg får kjempevondt bare jeg jogger 20 meter mot bussen eller går for raskt i mer enn 10 minutter 😅🙄 Bare håper på at det ikke blir noe verre enn det er nå. Glad jeg har en stillesittende jobb, all respekt til dere som må bevege dere på jobb i graviditeten! 

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (1 minutt siden):

Får dere også vondt i skambeinet (og lysken) når dere beveger dere litt mye? Googlet at det hang sammen med bekkenet. Fikk snap av venninne som har termin 2 uker etter meg som hadde gått 10 km tur i dag, og jeg får kjempevondt bare jeg jogger 20 meter mot bussen eller går for raskt i mer enn 10 minutter 😅🙄 Bare håper på at det ikke blir noe verre enn det er nå.

Veldig! Jeg er litt sjokka, for dette syns jeg kom aalt for tidlig. I mine tre forrige svangerskap hadde jeg ikke problemer med å gå før ca 2 uker før termin. Nå er det 2 1/2 MÅNED til og jeg kjenner allerede på dette. Rett og slett litt skremt. Har jo mange planer, både shopping til jul, IKEA osv. Men ser litt mørkt ut. Klarer ikke engang komme meg fysisk på jobb to dager på rad, så har ordnet meg hjemmekontor annenhver dag nå, fordi det gjør såpass vondt i lysken/lårene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler også det meste, termin i slutten av februar. Og barnerommet pusses opp nå. 

Jeg jobber kun 40 %, men jobber i helsevesenet og ikke mye mulighet for tilrettelegging. Bekkenet har vært vondt i 2 måneder allerede og blir bare værre. Kan gå ca 15 min rolig tur før det blir for vondt... 

Og hver dag blir det bare vondere utover kvelden. Gjør øvelser hver dag og får løst opp musklene/leddene både foran og bak hver eneste uke av fysio. Lurer på hvor lenge jeg klarer å stå i jobb... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Amatariel said:

Veldig! Jeg er litt sjokka, for dette syns jeg kom aalt for tidlig. I mine tre forrige svangerskap hadde jeg ikke problemer med å gå før ca 2 uker før termin. Nå er det 2 1/2 MÅNED til og jeg kjenner allerede på dette. Rett og slett litt skremt. Har jo mange planer, både shopping til jul, IKEA osv. Men ser litt mørkt ut. Klarer ikke engang komme meg fysisk på jobb to dager på rad, så har ordnet meg hjemmekontor annenhver dag nå, fordi det gjør såpass vondt i lysken/lårene. 

Jeg er jo bare i uke 24 🙈 Og det kom for første gang (men veldig kraftig, var derfor jeg googlet for ble overrasket over hvor vondt jeg helt plutselig hadde, etter bittelitt jogging/rask gange) når jeg var 23+4 bare. Bra du har hjemmekontor, det har jeg 4 av 5 dager i uken også heldigvis 😊

@Dame1989 Her er barnerommet fremdeles et nokså rotete kontor og det kommer det til å forbli til baby er 5-6 mnd minst, den stakkars babyen vår får klare seg med seng på vårt rom til den tid 😄 Skulle ønske vi bare hadde et tomt ekstra rom vi kunne pusset opp til babyrom med en gang da (selv om hun ikke skulle sovet der), for virker så koslig å ordne baby- og barnerom ❤️ Men vi har ikke så mye plass. Høres kanskje ut som du burde fått mer sykemelding, kjipt å ha så vondt :( Pass på at du skal fungere etter svangerskapet også. 

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SoftKitty skrev (8 timer siden):

Her er barnerommet fremdeles et nokså rotete kontor og det kommer det til å forbli til baby er 5-6 mnd minst, den stakkars babyen vår får klare seg med seng på vårt rom til den tid 😄 Skulle ønske vi bare hadde et tomt ekstra rom vi kunne pusset opp til babyrom med en gang da (selv om hun ikke skulle sovet der), for virker så koslig å ordne baby- og barnerom ❤️

Det går nok helt fint! 2 av mine 3 barn har ligget på samme soverom som oss til de har vært 6 år (!). Sånn er det når man ikke har hatt flere rom ;) Alt går med god planlegging og tilrettelegging. Ingen av mine har lidd nød av dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at vi er fler som enda ikke har barnerom klart 😅

Her har vi rett og slett et soverom for lite, og må bygge på et soverom før han skal få eget rom. Det rekker vi ikke FØR han kommer, i alle fall. Heldigvis er det bare en vegg som skal til og med hjelp av håndverker er nok rommet klart på ett par dager, men hvis det viser seg at baby er som storebroren og sover best alene veldig tidlig blir det nok litt hektisk. Jeg prøver å holde alle slike prosjekter litt på avstand fordi det gjør meg superstressa, så det får bli som det blir! 

Selv er jeg veldig spent på hvordan hverdagen med baby vil bli. Har en mann som ukependler, og han blir derfor mye borte fra oss. Kjenner jeg har begynt å grue meg skikkelig til det. Jeg kommer jo til og bli veldig låst hjemme store deler av uken og er rett og slett litt redd for at jeg skal bli litt "gal" av å ikke kunne gå ut og være alene i en liten halvtime en gang. Spesielt med tanke på at alt husarbeid og daglige gjøremål ellers faller på meg. 

Noen andre som har erfaring med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese at det er flere som ikke har alt klart enda 😊 Jeg gleder meg til å komme i gang med litt shopping til baby nå, men skal vente til min mor kommer på besøk i slutten av november. Så da det blir nok i kombinasjon med julegavehandling 🎁

Jeg får også først vondt i skambenet men shopping er ikke ett problem enda for da stopper jeg opp her og der og får en naturlig pause. Jeg har først og fremst problemer om jeg skal gå på tur med hunden og kontinuerlig gå. Men det har blitt bedre etter jeg ble sykemeldt heldigvis.  

@Parv jeg tror alle kjenner litt på å bli isolert med baby av og til. Her jeg bor finnes det ikke barselgrupper og det ble innimellom lange dager med baby, spesielt i starten når det bare var stress å ha med baby overalt. Men etterhvert ble det lettere og naturlig å ta med baby dit jeg ville.  

Mtp husarbeid ville jeg ha avtalt med mannen og gjøre mest mulig når han er hjemme, f.eks ukeshandling, klesvask, vasking av bad osv så du bare tar det daglige? Og kanskje investere i en robotstøvsuger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elsoo

Du har nok rett i at de aller fleste vil kjenne litt på isolasjonen med en liten baby. Kanskje spesielt i barseltiden. Sikkert ikke så dumt og ta en prat om fordeling av husarbeid og sette litt forventninger rundt hva han skal bidra med i helgene når han er hjemme, som du sier. Har heldigvis en mann som er opptatt av at ting skal være på stell her hjemme og som stadig farter rundt med støvsugeren 😆

At det til tider kommer til å være krevende å være alene med to barn i hus er det vel ingen tvil om. Har heldigvis mye familie rundt meg som vil hjelpe til ved behov og kanskje også avlaste en times tid på kveldene om jeg får behov for og lufte hodet litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har både vogn og stelleveske kommet i posten - og jeg er i himmelen 😍 Så fiiiin! Helt tussete å bli så 😭 av materalistiske ting. Jeg er egentlig ikke sånn. Men det er liksom hele pakken, hva alt dette betyr. At vi skal få en til baby først og fremst, men også at vi faktisk har mulighet til å ta oss råd til å kjøpe slike her dyre ting. Den første vognen til nr.1 kjøpte jeg på loppemarked til 50 kr liksom... Så nå bare ser jeg på vognen som står her i stuen hele tiden, og stryker over stellevesken. My precious :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Amatariel said:

I dag har både vogn og stelleveske kommet i posten - og jeg er i himmelen 😍 Så fiiiin! Helt tussete å bli så 😭 av materalistiske ting. Jeg er egentlig ikke sånn. Men det er liksom hele pakken, hva alt dette betyr. At vi skal få en til baby først og fremst, men også at vi faktisk har mulighet til å ta oss råd til å kjøpe slike her dyre ting. Den første vognen til nr.1 kjøpte jeg på loppemarked til 50 kr liksom... Så nå bare ser jeg på vognen som står her i stuen hele tiden, og stryker over stellevesken. My precious :fnise:

Vi skal hente vår i morgen og jeg må si jeg gleder meg til å få den i hus 🤩 så forstår deg godt 😅😀

Endret av Solina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som ofte må dytte og riste hardt på magen for å kjenne liv? Føler jeg skader baby men jeg må dytte i for å berolige meg at jeg kjenner henne.. Kan jo være hun har snudd seg og at det derfor er lettest å kjenne henne når jeg dytter i magen.. Håper noen har noen erfaring. Og ofte vekker jeg jo henne for å kjenne spark, kan det være farlig? Ofte føler jeg at jeg bare kjenner henne når jeg dytter/rister hardt i magen. Er dette vanlig og er det farlig? Kjenner henne av og til også uten å måtte gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Theziken skrev (50 minutter siden):

Noen andre som ofte må dytte og riste hardt på magen for å kjenne liv? Føler jeg skader baby men jeg må dytte i for å berolige meg at jeg kjenner henne.. Kan jo være hun har snudd seg og at det derfor er lettest å kjenne henne når jeg dytter i magen.. Håper noen har noen erfaring. Og ofte vekker jeg jo henne for å kjenne spark, kan det være farlig? Ofte føler jeg at jeg bare kjenner henne når jeg dytter/rister hardt i magen. Er dette vanlig og er det farlig? Kjenner henne av og til også uten å måtte gjøre det. 

Jeg må dytte for å kjenne liv🙋🏼‍♀️ Det virker som han er våken mellom 8 og 11, også kjenner jeg veldig lite resten av dagen. Sånn har det vært de siste dagene hvertfall. Blir bekymra når jeg ikke kjenner noe på mange timer, men prøver å berolige meg med at jeg er bare 25+3, og det er fortsatt flere uker igjen til jeg skal kjenne mye bevegelse hver dag.

Tror nok ikke det skal være farlig å vekke babyen, ei heller å dytte på magen. Men det kunne sikkert vært fint å snakke med jordmor om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tvillingvogn i hus👍 Svigerfar ville gjerne bidra med sum til den, og det er jo hyggelig💸💸💸

Mindre hyggelig er at det er oppdaget muggsopp på badet vårt, så da starter vi permisjon med full rehabilitering av bad🤬 Foreldrene mine bor heldigvis i nærheten, så de sa at vi kunne bytte bolig under oppussingen🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, den er kjip @Pippien😳 Vil det ta lang tid før badet blir fikset? 

Jeg har vært på gravidgruppe i dag. Veldig koselig å møte andre som også er gravide, i tillegg få informasjon om graviditet, fødsel, amming og tiden etter. Tror de fleste rundt meg er lei av og/eller ikke interesserer seg så mye om graviditet🙈

Men det var ikke godt for korsryggen å sitte så lenge på en stol 😅 I tillegg til at baby la seg under ribbeina mine og dermed begynte jeg å slite med å puste😑  Baby har forresten vært veldig aktiv i dag. Hun pleier å være rolig på tirsdager, men ikke i dag nei!^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken vogn har du kjøpt @Pippien? Kjekt med litt spons da! Kan bare forstille meg regnskapet til slutt når man må ha to stk av alt 😵
Koselig med gravidgruppe @Brimi Gull verdt å henge med likesinnede. Jeg har merket meg at gravide rundt her jeg bor har begynt med treff, men jeg har bare ikke sjans til å bli med ennå. Jobber jo 80%, ikke i super form ellers og har tre barn og styre med i tillegg. Så jeg må nok vente med å joine gruppen... men erfaringsmessig blir jeg temmelig aktiv når permisjonen er i gang.

Jeg har vært hos osteopat i dag, og der var det nesten full låsning i lysken ja. Ikke rart jeg sliter med å gå! Så hun rev og slet litt med det, og det føles bedre. Skal forsøke å ikke gå alt for mye, og med små skritt. Og ny behandling om et par uker. Satser på at den siste tiden mot terminen ikke blir ulidelig da. Har virkelig gledet meg MYE til disse to siste månedene, så kjedelig hvis slike plager skal være stor hindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vogn er på plass har vi begynt å se på bilstol men det er jo også en liten jungel å navigere.. Noen tips? Vi synes det ser innmari kjekt ut med sånn som kan roteres, men er det bare gimmick? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (3 minutter siden):

Nå som vogn er på plass har vi begynt å se på bilstol men det er jo også en liten jungel å navigere.. Noen tips? Vi synes det ser innmari kjekt ut med sånn som kan roteres, men er det bare gimmick? 

Skal ikke uttale meg for mye om det når jeg aldri har brukt det selv. Men har hatt tre barn i bilstol før, og aldri hatt roterende. Så ser ikke helt poenget :vetikke: I alle fall ikke hvis det er dyrere. Er så mye annet som er viktigere tenker jeg.

Vi har gått for denne denne gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (31 minutter siden):

Ser heller ikke behovet for roterende base når man uansett er såpass mye inn og ut av bilen med bilstolen. Kanskje mer praktisk når barnet blir større? Var aldri noe jeg savnet forrige gang jeg hadde baby (for 8 år siden 😆😅

Vi har gått for Besafe izi go modular med  base. Passet godt inn i bilen, og er lett og håndterlig. 
Mangler bare bilstoladaptere nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...